Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Wysokość opodatkowania usług pośrednictwa w sprzedaży zakładów wzajemnych totalizatora wyścigów konnych

sygnatura: 1401/HTII/006/14-45/05/MZ

autor: Izba Skarbowa w Warszawie

data: 2005-06-27

słowa kluczowe:agent, gra losowa, loterie, pośrednictwo, zakłady wzajemne


DECYZJA


Działając na podstawie art. 14 b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ? tekst jednolity), art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w związku z wnioskiem, dotyczącym udzielenia informacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie właściwej stawki podatku od towarów i usług dla usługi pośrednictwa w sprzedaży zakładów wzajemnych totalizatora wyścigów konnych, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


postanawia


  • zmienić z urzędu postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznając stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Pismem z dnia 21.01.2005r. Spółka wystąpiła w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 - tekst jednolity) z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego Strona w ramach umowy agencyjnej zleciła świadczenie usług pośrednictwa w sprzedaży zakładów wzajemnych totalizatora wyścigów konnych. Agenci pośredniczący w zawieraniu umów sprzedaży zakładów wzajemnych otrzymują od Spółki wynagrodzenie prowizyjne. Zdaniem Podatnika ponieważ w/w usługi pośrednictwa mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.72 pozostają one zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT, jako wymienione w poz. 11 załącznika nr 4 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług.


Postanowieniem Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznał powyższe stanowisko Podatnika za prawidłowe. Jak stwierdzono zgodnie z art. 6 pkt 3 w/w ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług jej przepisów nie stasuje się do działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych, podlegających opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie. W przedmiotowej sprawie przepis ten nie ma jednak zastosowania, gdyż działalność wykonywana w ramach umowy agencyjnej na rzecz Spółki polegająca na pośredniczeniu w świadczeniu usług dotyczących zawierania zakładów wzajemnych innym osobom, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od gier. W dalszej części uzasadnienia Naczelnik Urzędu stwierdza, iż usługi świadczone przez agentów na rzecz Spółki ze względu na sklasyfikowanie ich jako usługi związane z rekreacją, na podstawie art. 43 ust. l pkt l w/w ustawy o podatku od towarów i usług, jako wymienione w poz. 11 załącznika nr 4, korzystają ze zwolnienia od podatku VAT.


Po rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza co następuje:


Zgodnie z art. 14 § 5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia lub uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4 z urzędu, jeżeli postanowienie to rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.


Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na mocy art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega między innymi odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zasadą, wyrażoną w art. 8 ust. 3 w/w ustawy jest, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.


Stawka podstawowa podatku od towarów i usług, określona w art. 41 ust. 1 w/w ustawy, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 oraz art. 129 ust. 1.Ustawa przewiduje jednak również pewne zwolnienia od podatku, o których mowa między innymi w art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy. Jednym z tych zwolnień objęte są usługi wyszczególnione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod pozycją 11 tego załącznika wymienione zostały usługi (symbol PKWiU ex 92) związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem. Zastosowanie tego zwolnienia wymaga jednak uwzględnienia wszelkich przewidzianych w tej pozycji wyłączeń i objaśnień. Zgodnie zaś z objaśnieniem zamieszczonym pod przedmiotowym załącznikiem zwolnienie to dotyczy wyłącznie usług związanych ze sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko podmioty te osiągną przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług.


W przedmiotowej sprawie usługi świadczone przez agentów pośredniczących w sprzedaży zakładów wzajemnych totalizatora wyścigów konnych, sklasyfikowane przez Podatnika jako usługi rekreacyjne pozostałe (symbol PKWiU 92.72), nie podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług, gdyż świadczone są one w celu systematycznego dążenia do osiągnięcia zysków. Świadczenie usług z tytułu umowy agencyjnej na rzecz Strony, polegających na sprzedaży zakładów wzajemnych totalizatora wyścigów konnych, za które jest pobierana prowizja, podlega zatem opodatkowaniu, określoną w art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług, podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 22%.


Ponadto, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, ustosunkowując się do pisma Spółki z dnia 10.05.2005r., będącego odpowiedzią na postanowienie wyznaczające siedmiodniowy termin do zapoznania się i wypowiedzenia w sprawie zebranego materiału dowodowego w trybie art. 123 § 1 oraz art. 200 § 1 ustawy Ordynacja Podatkowa stwierdza, iż niniejszą decyzją dokonał zmiany postanowienia Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie. Zgodnie zaś z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ? tekst jednolity) na pisemny wniosek podatnika, do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, obowiązany jest właściwy naczelnik urzędu skarbowego. Dyrektor Izby Skarbowej nie dokonuje ?pisemnej jednoznacznej wykładni (...) przepisu w celu ujednolicenia stanowiska poszczególnych Urzędów Skarbowych na terenie całego kraju?, gdyż do jego obowiązków należy zmiana albo uchylenie postanowienia organu naczelnika urzędu, o czym stanowi art. 14b § 5 w/w ustawy Ordynacja podatkowa.


Na zakończenie Dyrektor Izby Skarbowej informuje, iż ustawą z dnia 21.04.2005r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) objaśnienie pod załącznikiem nr 4 otrzymało brzmienie: ?Dotyczy wyłącznie usług związanych z rekreacją i sportem świadczonych przez podmioty, które nie mają jako celu systematycznego dążenia do osiągania zysków, zaś wszelkie zyski, które mimo wszystko osiągną, przeznaczą na utrzymanie lub poprawę świadczonych usług?. Cytowana wyżej zmiana weszła w życie z dniem 1 czerwca 2005r.


Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.


Od niniejszej decyzji, zgodnie z art. 221 ustawy Ordynacja podatkowa, Stronie służy odwołanie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji (art. 223 § 2 pkt 1 w/w ustawy). Odwołanie winno zawierać zarzuty przeciwko decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w/w ustawy).


Do odwołania należy dołączyć znaki opłaty skarbowej w wysokości 5 zł od podania oraz po 0,50 zł od każdego załącznika.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY