Money.plFirmaGrupa pl.soc.prawo

Autoalarm - goła syrena?

poprzedni w±tek | następny w±tek pl.soc.prawo
2010-02-04 09:56 Autoalarm - goła syrena? pwz
Witam!

Rozpocz±łem ten w±tek na pl.misc.samochody, ale w międzyczasie
stwierdziłem, że to jednak chyba jest w±tek dla pl.soc.prawo. Dlatego
pozwalam sobie zacytować to, co już napisałem na 'samochodach':

Zacznę od krótkiego pytania: czy to prawda, że obecnie montowane tzw.
autoalarmy, to nic więcej poza syren± i funkcj± migania ¶wiatłami? I że
jest wymagane przez prawo, aby nie było nic więcej?

A teraz je nieco rozwinę:

Pytam, ponieważ niedawno niechc±cy podsłuchałem rozmowę w ASO (jeżeli ma
to znaczenie: Renault), w której pan sprzedawca tłumaczył klientowi, że
montuj± tylko jeden rodzaj alarmu i że to jest wła¶nie taki autoalarm,
który - wł±czony - jedynie wyje i ¶wieci, nie ma natomiast żadnych
innych funkcji, tzn. ani odcięcia paliwa ani "antynapadu" itp. I że jest
to podyktowane "prawem unijnym" (swoj± drog± to osobny temat z tego typu
tłumaczeniem), które wła¶nie okre¶la, że autoalarm nie może odcinać
paliwa itp., a tylko co najwyżej wyć i ¶wiecić. Ile w tym prawdy - nie wiem.

W moich poszukiwaniach po prawodawstwie wspólnotowym/unijnym
(http://eur-lex.europa.eu/) znalazłem m.in. co¶ takiego:

Regulamin nr 97 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów
Zjednoczonych (EKG ONZ) ? Jednolite przepisy dotycz±ce homologacji
systemów alarmowych pojazdów oraz pojazdów w zakresie ich systemów
alarmowych. (Dziennik Urzędowy L 351 , 30/12/2008 P. 0001 - 0043)

, a tam definicja:
"System alarmowy pojazdu" oznacza system przeznaczony do instalowania w
typie pojazdu (typach pojazdów), maj±cy powiadamiać o bezprawnym
wtargnięciu do pojazdu lub o manipulacjach przy pojeĽdzie; systemy te
mog± zapewniać dodatkow± ochronę przed bezprawnym użyciem pojazdu

oraz dalej:
5.10. W skład systemu alarmowego pojazdu może wchodzić immobilizer,
który spełnia wymagania czę¶ci III niniejszego regulaminu.

i jeszcze:
14.1. "System alarmowy (systemy alarmowe)" oznacza układ podzespołów
zainstalowanych jako oryginalne wyposażenie typu pojazdu,
zaprojektowanych w celu powiadamiania o bezprawnym wtargnięciu do
pojazdu lub o manipulacjach przy pojeĽdzie; systemy te mog± zapewnić
dodatkow± ochronę przed bezprawnym użyciem pojazdu.

Czyli z powyższego nie wynika (chyba), że alarm nie może unieruchamiać
pojazdu... Nie udało mi się znaleĽć więcej dokumentów WE/UE opisuj±cych
bardziej szczegółowo autoalarmy. W prawie polskim - przypuszczam, że
jest co najmniej jakie¶ rozporz±dzenie na ten temat, ale nie potrafię go
znaleĽć po ha¶le "(auto)alarm"...

Tak czy inaczej fajnie byłoby tę sprawę raz a porz±dnie wyja¶nić, żeby:
albo mieć potwierdzenie tego, co mówi ASO albo móc się z tego typu
tłumaczeń ob¶miać.

Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda nam się na grupie doj¶ć do
konkretnych wniosków dzięki temu, że znajdziemy przepis (polski?unijny?)
dokładnie okre¶laj±cy co może/nie może robić alarm... Bo póki co "każdy"
stwierdza, że z tym alarmem ma być "tak a tak", jednocze¶nie nie
potrafi±c podać Ľródła/podstawy prawnej...

Pomożecie?
pwz
2010-02-04 13:11 Re: Autoalarm - goła syrena? Jackare
Użytkownik "pwz" napisał w wiadomości
news:hke248$ko7$1@news.onet.pl...
> Witam!
>
> Rozpocząłem ten wątek na pl.misc.samochody, ale w międzyczasie
> stwierdziłem, że to jednak chyba jest wątek dla pl.soc.prawo. Dlatego
> pozwalam sobie zacytować to, co już napisałem na 'samochodach':
>
> ZacznÄ™ od krĂłtkiego pytania: czy to prawda, ĹĽe obecnie montowane tzw.
> autoalarmy, to nic więcej poza syreną i funkcją migania światłami? I że
> jest wymagane przez prawo, aby nie było nic więcej?
>
> A teraz je nieco rozwinÄ™:
>
> Pytam, ponieważ niedawno niechcący podsłuchałem rozmowę w ASO (jeżeli ma
> to znaczenie: Renault), w której pan sprzedawca tłumaczył klientowi, że
> montują tylko jeden rodzaj alarmu i że to jest właśnie taki autoalarm,
> który - włączony - jedynie wyje i świeci, nie ma natomiast żadnych innych
> funkcji, tzn. ani odcięcia paliwa ani "antynapadu" itp. I że jest to
> podyktowane "prawem unijnym" (swojÄ… drogÄ… to osobny temat z tego typu
> tłumaczeniem), które właśnie określa, że autoalarm nie może odcinać paliwa
> itp., a tylko co najwyżej wyć i świecić. Ile w tym prawdy - nie wiem.
>
> W moich poszukiwaniach po prawodawstwie wspĂłlnotowym/unijnym
> (http://eur-lex.europa.eu/) znalazłem m.in. coś takiego:
>
> Regulamin nr 97 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji NarodĂłw
> Zjednoczonych (EKG ONZ) — Jednolite przepisy dotyczące homologacji
> systemĂłw alarmowych pojazdĂłw oraz pojazdĂłw w zakresie ich systemĂłw
> alarmowych. (Dziennik Urzędowy L 351 , 30/12/2008 P. 0001 - 0043)
>
> , a tam definicja:
> "System alarmowy pojazdu" oznacza system przeznaczony do instalowania w
> typie pojazdu (typach pojazdów), mający powiadamiać o bezprawnym
> wtargnięciu do pojazdu lub o manipulacjach przy pojeździe; systemy te mogą
> zapewniać dodatkową ochronę przed bezprawnym użyciem pojazdu
>
> oraz dalej:
> 5.10. W skład systemu alarmowego pojazdu może wchodzić immobilizer, który
> spełnia wymagania części III niniejszego regulaminu.
>
> i jeszcze:
> 14.1. "System alarmowy (systemy alarmowe)" oznacza układ podzespołów
> zainstalowanych jako oryginalne wyposaĹĽenie typu pojazdu, zaprojektowanych
> w celu powiadamiania o bezprawnym wtargnięciu do pojazdu lub o
> manipulacjach przy pojeździe; systemy te mogą zapewnić dodatkową ochronę
> przed bezprawnym uĹĽyciem pojazdu.
>
> Czyli z powyższego nie wynika (chyba), że alarm nie może unieruchamiać
> pojazdu... Nie udało mi się znaleźć więcej dokumentów WE/UE opisujących
> bardziej szczegółowo autoalarmy. W prawie polskim - przypuszczam, że jest
> co najmniej jakieĹ› rozporzÄ…dzenie na ten temat, ale nie potrafiÄ™ go
> znaleźć po haśle "(auto)alarm"...
>
> Tak czy inaczej fajnie byłoby tę sprawę raz a porządnie wyjaśnić, żeby:
> albo mieć potwierdzenie tego, co mówi ASO albo móc się z tego typu
> tłumaczeń obśmiać.
>
> Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda nam się na grupie dojść do
> konkretnych wniosków dzięki temu, że znajdziemy przepis (polski?unijny?)
> dokładnie określający co może/nie może robić alarm... Bo póki co "każdy"
> stwierdza, że z tym alarmem ma być "tak a tak", jednocześnie nie potrafiąc
> podać źródła/podstawy prawnej...
>
> PomoĹĽecie?
> pwz

Z tego co ja wiem, sÄ… jakieĹ› przepisy (nie wiem jakie) zabraniajÄ…ce tego by
można było automatycznie lub zdalnie zatrzymać pojazd będący w ruchu bo może
to spowodować śmiertelny wypadek lub katastrofę drogową. Tu ludzkie życie
(życie przestępców także) stawia się ponad martwe mienie. Technicznie
przecież nie jest to żaden problem: samochód mógłby być unieruchomiony
autmatycznie lub "ręcznie" np za pomocą telefonu niezależnie gdzie by się
znajdował.
To jest podobne założenie do tego że alarm w przypadku nieuprawnionego
użycia nie może przestrzelić siedzenia, porazić prądem osoby we wnętrzu
samochodu lub wypełnić wnętrze pojazdu trującym gazem. Nie może nawet
uwięzić złodzieja we wnętrzu. Technicznie przecież mógłby to zrobić bez
najmniejszego przoblemu.

Natomiast myślę, że nie ma żadnych przeciwskazań do tego aby dowolną
techniką uniemożliwić uruchomienie pojazdu. Z kolei w intereseie producentów
pojazdów i ubezpieczycieli jest jednak by auta były w jakimś odsetku
kradzione. To zwiększa sprzedaż samochodów i ubezpieczeń. Proste alarmy
montowane przez producentĂłw to niski koszt produkcji.
--
Jakare
nowsze 1 starsze

Podobne dyskusje

Tytuł Autor Data

Re: Wyjacy autoalarm - w dzien

Artur Golanski 2005-10-16 12:28

Goła baba nago na balkonie

grem1 2006-12-14 12:28

jak uciszyc AUTOALARM ???

Yyy 2008-08-16 14:50