Money.plFirmaGrupa pl.soc.prawo

Odliczanie od podatku - jak to jest?

poprzedni wątek | następny wątek pl.biznes
2007-04-30 13:33 Odliczanie od podatku - jak to jest? Ciastko
Witam Was, wybaczcie jesli pytanie jest smieszne, ale ja jestem narazie
zielona w tych sprawach dlatego bardzo prosze o wyjasnienie. Prowadze DG i
nie jestem platnikiem VAT, mamy takie trzy sytuacje:

1) Zarobilam 2000zl i nie mam kosztow. W takiej sytuacji place podatek
dochodowy 19% od tych 2000zl i jest ok, zgadza sie?
2) Zarobilam 2000zl i mam koszty 500zl. Wtedy rozumiem, ze place podatek od
1500zl tak?
3) Zarobilam 2000zl i mam koszty 3000zl (remont biura). I tutaj nie wiem jak
to sie dzieje - czy nie place zadnego podatku bo jestem na minusie? A jesli
tak, to czy nie lepiej byloby rozbic ta kwote 3000zl na 2 faktury w
kolejnych miesiacach? Tak to sobie kalkuluje:
a) jesli zarobek mam 2000zl i odlicze 3000zl to w pierwszym miesiacu nie
place podatku zadnego, a w nastepnym "standardowy"
b) jesli zarobek mam 2000zl i odlicze w jednym miesiacy 1500zl i w drugim
miesiacu 1500zl, to jakby wykorzystalam koszty w pelni tak?

Nie potrafie tego dokladniej wytlumaczyc, przepraszam jesli namieszalam. Mam
nadzieje ze ktos zrozumie i mi to wyjasni czy lepiej brac jedna fakture na
duza kwote, czy lepiej podzielic sobie wydatek na 2-3 faktury. Dziekuje
slicznie za pomoc.

K.


2007-04-30 13:57 Re: Odliczanie od podatku - jak to jest? Grzegorz W. Fedorynski

On Mon, 30 Apr 2007, Ciastko wrote:

> Nie potrafie tego dokladniej wytlumaczyc, przepraszam jesli namieszalam. Mam
> nadzieje ze ktos zrozumie i mi to wyjasni czy lepiej brac jedna fakture na
> duza kwote, czy lepiej podzielic sobie wydatek na 2-3 faktury. Dziekuje
> slicznie za pomoc.

Zysk/strata jest rozliczany w skali roku, więc nie ma sensu takie
rozbijanie faktury (a do tego stratę z lat poprzednich można chyba
odliczyć w latach następnych, ale tu szczegóły musiałby podać ktoś inny).

Jeśli koszty przekraczają w danym miesiącu przychody, to w następnym
zapłacisz mniejszą zaliczkę na podatek dochodowy.

Pozdrawiam,
Grzegorz
2007-04-30 15:41 Re: Odliczanie od podatku - jak to jest? sg
Ciastko wrote:
> Witam Was, wybaczcie jesli pytanie jest smieszne, ale ja jestem narazie
> zielona w tych sprawach dlatego bardzo prosze o wyjasnienie. Prowadze DG i
> nie jestem platnikiem VAT, mamy takie trzy sytuacje:
>
> 1) Zarobilam 2000zl i nie mam kosztow. W takiej sytuacji place podatek
> dochodowy 19% od tych 2000zl i jest ok, zgadza sie?

tak, przeważnie

> 2) Zarobilam 2000zl i mam koszty 500zl. Wtedy rozumiem, ze place podatek od
> 1500zl tak?

tak

> 3) Zarobilam 2000zl i mam koszty 3000zl (remont biura). I tutaj nie wiem jak
> to sie dzieje - czy nie place zadnego podatku bo jestem na minusie? A jesli
> tak, to czy nie lepiej byloby rozbic ta kwote 3000zl na 2 faktury w
> kolejnych miesiacach? Tak to sobie kalkuluje:
> a) jesli zarobek mam 2000zl i odlicze 3000zl to w pierwszym miesiacu nie
> place podatku zadnego, a w nastepnym "standardowy"
> b) jesli zarobek mam 2000zl i odlicze w jednym miesiacy 1500zl i w drugim
> miesiacu 1500zl, to jakby wykorzystalam koszty w pelni tak?
>
> Nie potrafie tego dokladniej wytlumaczyc, przepraszam jesli namieszalam. Mam
> nadzieje ze ktos zrozumie i mi to wyjasni czy lepiej brac jedna fakture na
> duza kwote, czy lepiej podzielic sobie wydatek na 2-3 faktury. Dziekuje
> slicznie za pomoc.
>
> K.
>
>
>

a każdym miesiącu robisz tak: liczysz zarobki z całego roku, koszty z
całego roku i obliczasz należny podatek, po czym odejmujesz już wpłacone
zaliczki, przykład:

miesiąc 1
zarobek: 2000
koszt: 500
do opodatkowania: 2000 - 500 = 1500
podatek = 285

miesiąc 2
zarobek: 2000
koszty : 3000
do opodatkowania: (2000+2000) - (500+3000) = 4000 - 3500 = 500
należny podatek: 95zl
odejmujemy wszystkie wczesniejsze zaliczki: 95 - 285 = -190 czyli nic
nie trzeba doplacac

miesiąc 3
zarobek: 2000
koszt: 200
do opodatkowania: (2000+2000+2000) - (500+3000+200) = 6000 - 3700 = 2300
podatek: 2300 * 19% = 437zl
odejmujemy zaliczki: 437 - 285 = 152... i tyle trzeba dopłacić


a przynajmniej tak to rozumiem, jak źle to czekam na uwagi
2007-04-30 17:13 Re: Odliczanie od podatku - jak to jest? Sender Bell
sg pisze:


> miesiąc 1
> zarobek: 2000
> koszt: 500
> do opodatkowania: 2000 - 500 = 1500
> podatek = 285
>
> miesiąc 2
> zarobek: 2000
> koszty : 3000
> do opodatkowania: (2000+2000) - (500+3000) = 4000 - 3500 = 500
> należny podatek: 95zl
> odejmujemy wszystkie wczesniejsze zaliczki: 95 - 285 = -190 czyli nic
> nie trzeba doplacac
>
> miesiąc 3
> zarobek: 2000
> koszt: 200
> do opodatkowania: (2000+2000+2000) - (500+3000+200) = 6000 - 3700 = 2300
> podatek: 2300 * 19% = 437zl
> odejmujemy zaliczki: 437 - 285 = 152... i tyle trzeba dopłacić


Ja bym odradzał takie liczenie podatków.
dochodzi jeszcze kwota wolna od podatku, którą należy uwzględnić i
składki na zus - odliczone w prawidłowej wysokości.

Jeśli już sama decydujesz się prowadzić księgowość, to zdecydowanie
zalecałbym używanie do tego jakiegoś programu, który sam zadba o to aby
podatek był właściwie naliczony.

--
Pozdrawiam

2007-04-30 19:13 Re: Odliczanie od podatku - jak to jest? sg
Sender Bell wrote:
> sg pisze:
>
>
>> miesiąc 1
>> zarobek: 2000
>> koszt: 500
>> do opodatkowania: 2000 - 500 = 1500
>> podatek = 285
>>
>> miesiąc 2
>> zarobek: 2000
>> koszty : 3000
>> do opodatkowania: (2000+2000) - (500+3000) = 4000 - 3500 = 500
>> należny podatek: 95zl
>> odejmujemy wszystkie wczesniejsze zaliczki: 95 - 285 = -190 czyli nic
>> nie trzeba doplacac
>>
>> miesiąc 3
>> zarobek: 2000
>> koszt: 200
>> do opodatkowania: (2000+2000+2000) - (500+3000+200) = 6000 - 3700 = 2300
>> podatek: 2300 * 19% = 437zl
>> odejmujemy zaliczki: 437 - 285 = 152... i tyle trzeba dopłacić
>
>
> Ja bym odradzał takie liczenie podatków.
> dochodzi jeszcze kwota wolna od podatku, którą należy uwzględnić i
> składki na zus - odliczone w prawidłowej wysokości.
>

no tak, racja, zasugerowałem się tym co było w pierwszym poście, tam
była mowa tylko o dochodzie i kosztach :)
2007-05-01 10:42 Re: Odliczanie od podatku - jak to jest? Asmodeusz
Ciastko wrote:

> 3) Zarobilam 2000zl i mam koszty 3000zl (remont biura). I tutaj nie wiem jak
> to sie dzieje - czy nie place zadnego podatku bo jestem na minusie? A jesli
> tak, to czy nie lepiej byloby rozbic ta kwote 3000zl na 2 faktury w
> kolejnych miesiacach? Tak to sobie kalkuluje:

Przecież liczysz od początku roku. Niezależnie od tego czy masz jedną
fakturę na 3tyś czy dwie po 1,5tyś wyjdzie ci to samo.
nowsze 1 starsze

Podobne dyskusje

Tytuł Autor Data

Jak to jest z reklamacjami i paragonami ....

Jacek_Wąsowski 2006-02-08 08:43

Jak to z tym Maybachem w końcu jest???

Piotr 2006-03-05 11:44

staz - jak to jest?

MooNTER 2006-03-28 15:52

staz - jak to jest?

MooNTER 2006-03-28 15:52

Jak to jest z wrzucaniem w koszty

S.M 2006-07-18 12:52

Aukcje na Allegro - jak to jest?

Pytajnik 2006-08-08 10:35

Aukcje na Allegro - jak to jest?

Pytajnik 2006-08-08 10:47

Jak to jest z reklamami na Usenecie

betterworld 2006-10-31 13:51

mikroprzedsiebiorstwo i praca jak to jest?

Łukasz Sikorski 2007-01-14 13:42

odliczanie VAT

Darek 2007-01-22 15:19