poprzedni wątek | następny wątek | pl.praca.dyskusje |
2006-02-21 08:51 | podatki i praca za granicą | roughneck |
Uświadomcie mnie proszę jak tak naprawdę jest z tym płaceniem podatków przy pracy za granicą? Jaki procent osób pracujących poza Polską rzeczywiście rozlicza się z dochodów z krajowym fiskusem? Wiem że są różne sytuacje i różne podejścia do sprawy? Nie mówię tu o osobach pracujących w "szarej strefie" - tu wiadomo że nie ma jak rozliczyć dochodów i całość zarobków jest praktycznie niewidoczna dla fiskusa. Zresztą i zarobki uzyskiwane z takiej pracy na czarno też na ogół nie są rewelacyjne (nie mówię tu o żadnej działalności przestępczej), więc i dzielić się nie za bardzo jest czym? Jedyne czym fiskus może w takim wypadku straszyć jest, jak przypuszczam, jakaś kontrola źródła dochodów w przypadku realizacji dużych zakupów (samochód, mieszkanie, dom). Ale co jeżeli człowiek w takim wypadku po prostu powie - pracuję na czarno za granicą?? A co z ludźmi którzy pracują oficjalnie - mają kontrakty z zagranicznymi firmami albo na stały angaż albo na określone prace/zlecenia? Po mojemu sytuacja pewnie zależy tu od kraju zatrudnienia - jeżeli praca ma miejsce w UE to istnieje możliwość(??), że polski US uzyska informacje o zatrudnieniu i dochodach. W tym wypadku pewnie niewiele osób decyduje się na zatajenie dochodów i zgłasza je jako dodatkowe do dochodów osiągniętych w Polsce, ewentualnie jeżeli dochodów w Polsce nie ma to jako jedyne źródło utrzymania. Natomiast, jeżeli firma ulokowana jest poza UE to tu już sprawa chyba nie jest tak klarowna. Dodatkowo, jeśli pensja jest przelewana na konto bankowe ulokowane poza granicami kraju, to fiskus praktycznie nie ma szans na namierzenie takiego delikwenta. Załóżmy że Pan X pracuje jako marynarz, firma go zatrudniająca jest zarejestrowana powiedzmy w Kanadzie lub w Panamie, a zarobione pieniądze przekazywane są na konto w Niemczech. To jakie są możliwości krajowego fiskusa na weryfikację zarobków Pana X? Po mojemu praktycznie żadne. Pan X w okresach kiedy nie pływa, raz na kwartał robi sobie wycieczkę do Niemiec i pobiera z konta zarobione $, po czym wraca i spokojnie buduje w Polsce dom za domem.. Przyznam się że jestem zupełnie nieuświadomiony jakie są realia i jak nasi rodacy postępują. Jednak z tego co widzę po znajomych którzy przebywali kilka (czasem wiele) lat np. w USA i powrócili do kraju, to chyba nikt z nich nie zgłaszał żadnych dochodów do kogokolwiek i żyją i nikt się ich nie czepia. Czyli odpowiedź na pytanie jak ze starej serii pogawędek TV "czy można w ogóle nie płacić podatków??" powinna być jak najbardziej twierdząca. pozdro roughneck |
2006-02-23 17:28 | Re: podatki i praca za ? | kulawa |
Z portalu podatki.pl Należy wiedzieć, iż sposób rozliczenia podatku dochodowego osób podejmujących pracę w firmach unijnych zależeć będzie od kilku czynników, tj.: - statusu podatkowego w Polsce; - umów o unikaniu podwójnego opodatkowania; - uregulowań zawartych w polskiej Ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Status podatkowy pracownika w Polsce Po pierwsze, niezbędne będzie ustalenie, w jakim kraju, tj. w Polsce czy za granicą, pracownicy mają miejsce zamieszkania dla celów podatkowych. W świetle art. 3 ust. 1 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwanej dalej także: PDOF) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Z dyspozycji tego przepisu wynika, iż jedynym kryterium podlegania w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu jest posiadanie w niej miejsca zamieszkania. W związku z tym, aby rozstrzygnąć o obowiązku podatkowym danej osoby, należy ustalić, czy w świetle przepisów prawa podatkowego ma on miejsce zamieszkania w Polsce. Jak wskazuje się w literaturze, pojęcie ?miejsce zamieszkania? nie jest zdefiniowane w przepisach polskiego prawa podatkowego. Wydaje się więc, iż w celu określenia miejsca zamieszkania pomocniczo sięgnąć można do art. 25 Kodeksu cywilnego. Z przepisu tego wynika, iż miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu. Dla przyjęcia miejsca zamieszkiwania danej osoby konieczne jest więc ustalenie występowania łącznie dwóch przesłanek, a mianowicie przebywania i zamiaru stałego pobytu (tak orzeczenie SN z 7 czerwca 1983 r. II UR 4/83, OSP 12/84, poz. 265). Należy również pamiętać, iż o miejscu zamieszkania dla celów podatkowych rozstrzygają każdorazowo okoliczności danego przypadku. Organy podatkowe stoją bowiem na stanowisku, że jeżeli dana osoba przebywa za granicą w przejściowych celach, po osiągnięciu których ma zamiar powrócić do kraju, to wówczas przyjąć należy czasowy charakter jej pobytu za granicą. Nie ma tu znaczenia czas tego pobytu, lecz jego charakter. Wyjazd poza granice Polski w celach zarobkowych czy kształcenia nie oznacza utraty stałego miejsca zamieszkania. Dla ustalenia miejsca zamieszkania istotne są dwie przesłanki: przebywanie w sensie fizycznym w danej miejscowości oraz zamiar stałego pobytu. Dokumentem potwierdzającym dla celów podatkowych miejsce zamieszkania podatnika jest zaświadczenie wydawane przez właściwy organ administracji podatkowej, tzw. certyfikat rezydencji. Uzyskanie tego certyfikatu warunkuje zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Polska, lub niepobranie podatku zgodnie z taką umową (tak m.in. Urząd Skarbowy Łódź-Widzew w piśmie z dnia 7 października 2005 r., sygn. IX-415/005/108/05). W praktyce oznacza to, iż osoby mające miejsce zamieszkania w Polsce powinny opodatkować w Polsce wszystkie swoje dochody ? zarówno te uzyskane w kraju, jak również te uzyskane za granicą. Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania Należy jednak zauważyć, iż zakres obowiązku podatkowego pracowników ? polskich rezydentów podatkowych wykonujących pracę za granicą, modyfikowany jest przez umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarte przez Polskę z krajem, w którym praca będzie wykonywana. Przy tym warto zauważyć, iż umowy międzynarodowe mają pierwszeństwo przed przepisami prawa wewnętrznego, które stałyby w sprzeczności z tymi umowami. Większość umów o unikaniu podwójnego opodatkowania opartych jest na Modelowej Konwencji w sprawie podatku od dochodu i majątku OECD, choć zdarzają się postanowienia w poszczególnych umowach, które odbiegają od uregulowań Konwencji. Dochodom z pracy świadczonej osobiście przez osoby fizyczne poświecony jest art. 15 Modelowej Konwencji. W myśl tego przepisu wynagrodzenie z tytułu pracy najemnej wykonywanej przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym z umawiających się państw podlega opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim państwie. Jeżeli praca jest wykonywana w drugim z umawiających się państw, wynagrodzenie z tego tytułu może być opodatkowane w drugim państwie. Zgodnie więc z zasadą wyrażoną również w polskich umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania dochody osób fizycznych mających miejsce zamieszkania w jednym z umawiających się państw, uzyskiwane z tytułu pracy najemnej świadczonej na terytorium drugiego państwa, mogą być opodatkowane w tym państwie, w którym praca ta jest rzeczywiście wykonywana. Kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii, gdzie wynagrodzenia uzyskiwane są w zamian za świadczoną pracę najemną, ma określenie miejsca jej wykonywania. Za miejsce wykonywania pracy należy uznać zawsze to miejsce, w którym osoba fizyczna przebywa, kiedy wykonuje pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie. Pierwszeństwo w opodatkowaniu dochodów z pracy najemnej ma zawsze to państwo, w którym praca jest wykonywana (tak. J. Banach: ?Polskie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania? ? Komentarz, Wyd. II, s. 295). Jak wskazuje w wyjaśnieniach zawartych na stronie internetowej Ministerstwo Finansów, od tej ogólnej zasady poszczególne umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania przewidują wyjątek, zgodnie z którym wynagrodzenie za pracę najemną wykonywaną w drugim państwie może być opodatkowane tylko w państwie zamieszkania osoby uzyskującej wynagrodzenie. Będzie tak wtedy, gdy spełnione zostaną równocześnie trzy warunki: - odbiorca wynagrodzenia przebywa w drugim państwie nie dłużej niż przez określony czas (najczęściej jest to 183 dni w roku kalendarzowym lub w ciągu kolejnych 12 miesięcy, licząc od dnia przybycia do tego państwa) oraz - wynagrodzenie jest wypłacane przez pracodawcę lub w imieniu pracodawcy, który nie ma miejsca zamieszkania lub siedziby w drugim państwie, oraz - wynagrodzenie nie jest wypłacane przez zakład lub stałą placówkę, którą pracodawca posiada w drugim państwie. Niespełnienie któregokolwiek z tych warunków oznacza, że otrzymane wynagrodzenie może być opodatkowane zarówno w państwie, w którym praca jest wykonywana, jak i w państwie, w którym osoba uzyskująca wynagrodzenie ma miejsce zamieszkania. W takim przypadku, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania w Polsce uzyskuje przychody z tytułu pracy najemnej wykonywanej za granicą, które mogą być również opodatkowane w drugim państwie, podwójnemu opodatkowaniu tego dochodu zapobiega się poprzez zastosowanie właściwej metody unikania podwójnego opodatkowania, określonej w umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania. W zawartych przez Polskę umowach występują, co do zasady, dwie metody unikania podwójnego opodatkowania: 1) metoda wyłączenia z progresją; 2) metoda proporcjonalnego odliczenia. Metoda wyłączenia z progresją ? Irlandia, Niemcy, Włochy Z tą metodą unikania podwójnego opodatkowania do czynienia mieć będą osoby pracujące między innymi w takich krajach unijnych jak Irlandia, Cypr, Czechy, Francja, Grecja, Niemcy czy Włochy. W myśl art. 27 ust. 8 PDOF (potwierdzającego ustalenia wynikające z umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania) jeżeli podatnik mający miejsce zamieszkania w Polsce oprócz dochodów podlegających opodatkowaniu, zgodnie z ust. 1, osiągał również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych - podatek określa się w następujący sposób: 1) do dochodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym dodaje się dochody zwolnione od tego podatku i od sumy tych dochodów oblicza się podatek według skali określonej w ust. 1; 2) ustala się stopę procentową tego podatku do tak obliczonej sumy dochodów; 3) ustaloną zgodnie z pkt. 2 stopę procentową stosuje się do dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym. W komentarzach i orzecznictwie wskazuje się na następujący mechanizm tej metody: - do dochodu ze źródeł przychodów znajdujących się w Polsce dodaje się dochody uzyskane ze źródeł przychodów położonych za granicą (dochód łączny, całkowity); - od dochodu łącznego (całkowitego) odlicza się podatek według właściwej skali podatkowej (kwota podatku); - oblicza się stopę procentową podatku, którą wyraża stosunek kwoty podatku do dochodu łącznego (całkowitego); - stopa procentowa podatku jest stosowana do dochodu uzyskanego ze źródeł przychodów położonych w Polsce, co daje należny podatek dochodowy. (tak m.in. A. Gomułowicz, J. Małecki: ?Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komentarz?, Dom Wydawniczy ABC, 2003 r.; wyrok NSA z dnia 29 grudnia 1997 r., sygn. akt I SA/Ka 950/96; wyrok NSA z dnia 5 stycznia 1999 r., sygn. akt III SA 2836/97). Odnośnie komentowanego zagadnienia, jeżeli umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje zastosowanie metody wyłączenia z progresją, podatnik ma obowiązek składania zeznania rocznego, jeżeli: 1) osiągnie w Polsce dochody podlegające opodatkowaniu według skali podatkowej; 2) będzie chciał skorzystać z preferencyjnego rozliczenia rocznego, tzn. złożyć zeznanie łącznie z małżonkiem lub opodatkować dochody w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci. Podobne stanowisko zajął Urząd Skarbowy w Mikołowie w piśmie z dnia 27 maja 2004 r. (sygn.PBI-415-1/32/04/HB). Metoda proporcjonalnego odliczenia ? Wielka Brytania, Belgia, Holandia Na metodę proporcjonalnego odliczenia zwrócić uwagę powinny osoby wykonujące pracę w Wielkiej Brytanii, Belgii, Danii, Finlandii czy Holandii. Przykładem krajowej regulacji, w której zawarto tę metodę, jest art. 27 ust. 9 PDOF. Stosownie do tego przepisu, jeżeli podatnik, który ma miejsce zamieszkania w Polsce, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody wyłączenia z progresją, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym. Przepisy art. 11 ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio. Zatem mechanizm tej metody polega na tym, że: - do dochodów ze źródeł przychodów znajdujących się w Polsce dodaje się dochody uzyskane ze źródeł przychodów położonych za granicą (dochód łączny, całkowity); - od dochodu łącznego (całkowitego) odlicza się podatek według właściwej skali podatkowej (kwota podatku); - oblicza się limit odliczenia podatku zapłaconego za granicą, który wyraża iloczyn kwoty podatku od dochodu łącznego (całkowitego) i dochodu ze źródeł położonych za granicą do dochodu łącznego; - w przypadku gdy limit odliczenia podatku zapłaconego za granicą jest równy lub wyższy od kwoty podatku zapłaconego za granicą, to wówczas od podatku obliczonego od dochodu łącznego odejmuje się podatek zapłacony za granicą (tak m. in. A. Gomułowicz, J. Małecki: ?Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Komentarz?, Dom Wydawniczy ABC, 2003 r.). Należy wiedzieć, iż w przypadku gdy dochód został uzyskany w państwie, z którym Polska nie zawarła umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, zastosowanie znajdzie również powyżej opisana metoda, tj. metoda proporcjonalnego odliczenia. Roczne rozliczenie podatku dochodowego w Polsce Ministerstwo Finansów w wyjaśnieniach zamieszczonych na stronie internetowej przedstawiło sposób obliczania dochodu przy składaniu rocznego zeznania podatkowego. Jest on taki sam bez względu na kraj uzyskania wynagrodzenia za pracę najemną oraz na zastosowaną metodę zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu. Przychód osiągany za granicą należy pomniejszyć za każdy dzień, w którym była wykonywana praca, o kwoty stanowiące równowartość diet z tytułu podróży służbowej za granicą (pomniejszenie to nie może przekroczyć równowartości 30 diet rocznie). Obliczoną w ten sposób kwotę przelicza się na złote polskie i odejmuje przysługujące koszty uzyskania przychodów (zryczałtowane w wysokości wynikającej z polskiej Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 20 PDOF wolna od podatku dochodowego jest część dochodów osób, o których mowa w art. 3 ust. 1, przebywających czasowo za granicą i uzyskujących dochody ze stosunku pracy, z wyjątkiem wynagrodzenia uzyskiwanego przez członka służby zagranicznej, w wysokości stanowiącej równowartość diety z tytułu podróży służbowych poza granicami kraju, określonej w przepisach w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju za każdy dzień, w którym była wykonywana praca; zwolnienie dotyczy dochodów nieprzekraczających rocznie równowartości trzydziestu diet, z zastrzeżeniem ust. 15. Wysokość diety uzależniona jest od kraju unijnego, w którym osoba podjęła zatrudnienie. Obecnie szczegółowe kwoty diet określa rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju. Przy czym pomniejszone o diety z tytułu podróży służbowej przychody, zgodnie z art. 11 ust. 3 PDOF, przelicza się na złote według kursów z dnia otrzymania lub postawienia do dyspozycji podatnika, ogłaszanych przez bank, z którego usług korzystał podatnik, i mających zastosowanie przy kupnie walut. Jeżeli podatnik nie korzysta z usług banku, przychody przelicza się na złote według kursu średniego walut obcych z dnia uzyskania przychodów, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z zastrzeżeniem ust. 4. Natomiast w myśl art. 11 ust. 4 PDOF, jeżeli bank, z którego usług korzysta podatnik, stosuje różne kursy walut obcych i nie jest możliwe dostosowanie kursu, o którym mowa w ust. 3, zdanie pierwsze, do przeliczenia na złote przychodu uzyskanego przez podatnika stosuje się kurs średni walut obcych z dnia uzyskania przychodu, ogłaszany przez Narodowy Bank Polski. Podstawa prawna: - art. 3, art. 27 ust. 8, 9 i 9a, art. 11 ust. 3 i 4, art. 21 ust.1 pkt 20 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14, poz. 176, z późn. zm.); - Modelowa Konwencja w sprawie podatku od dochodu i majątku ODCE; - dwustronne umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawarte przez Polskę z ok. 80 państwami; - rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. nr 236, poz. 1991 ze zm.). |
nowsze | 1 | starsze |
Tytuł | Autor | Data |
---|---|---|
Praca za granicą |
Krzysztof | 2005-12-16 20:05 |
Dylemat... praca za granicą |
Lecter | 2005-12-19 11:54 |
dzialalnosc gosp za granicą |
Tomek Sz. | 2006-06-25 11:01 |
legalne dokumenty do pracy za granicą |
2006-08-10 13:51 | |
Pytanie - firma Worktrans, praca za granicą |
Waldemar Caboń | 2006-11-26 09:41 |
praca za granicą |
ANDY | 2007-01-07 11:33 |
Praca za granicą |
maczos5 | 2007-01-08 18:30 |
Praca Ankieter podatki |
Monika | 2007-01-29 14:25 |
Praca za granicą a urlopy |
Robert.I | 2007-02-13 08:48 |
Praca w Dani - podatki |
Grzesiek | 2007-04-12 14:44 |