poprzedni wątek | następny wątek | pl.soc.prawo |
2006-04-20 20:24 | Protest do wyroku TK w sparwie ustawy adwokackiej | bati79 |
Witam Jak pewnie wszyscy wiecie w dn. 19 kwietnia br. Trybunał Konstytucyjny uchylił przepisy zmieniające ustawy korporacyjne. W mojej ocenie jest to dalece krzywdzące w szczególności dla aplikantów sądowych i prokuratorskich, którzy znów po ukończeniu aplikacji mogą pozostać "na lodzie" Z tego powodu wpadłem na pomysł napisania Listu Otwartego, który wyraziłby nasz stanowisko. Ponadto jeśli nasze środowisko powie jednym głosem, to jest szansa, że w trakcie prac nad ustawą będziemy mogli pilnować w Sejmie by właściwe przepisy znalazły się w ustawi, w innym przypadku mogą nas zapomnieć. Wydaje mi się, ze ten minimalny wysiłek warto podjąć, raz się udało, może uda się ponownie ! Przesyłam roboczy projekt Listu Otwartego, proszę o rozesłanie komentarze, uwagi, tak aby w przeciągu 2 dni udało się naszkicować wersję ostateczną, potem jeszcze pozostanie kilka dni na zebranie podpisów i przedstawienie listu. Sprawa jest pilna, bo z doświadczenia wiem, ze trzeba kuć żelazo póki gorące! Prośba o rozesłanie powyższego maila do wszystkich znajomych aplikantów nie tylko prokuratorskich, ale też sądowych i oczywiście nie tylko w naszej apelacji! Pozdrawiam Bartosz Kownacki Kontakt ze mną: bati_79@poczta.onet.pl tel. kom. 602 861 002 LIST OTWARTY APLIKANTÓW SĄDOWYCH I PROKURATORSKICH W SPRAWIE WYROKU TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO Z DN. 19 KWIETNIA 2006 R. DOTYCZĄCEGO USTAWY z dnia 30 czerwca 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo o adwokaturze i niektórych innych ustaw Aplikanci prokuratorscy i sędziowscy z niecierpliwością oczekiwali zmian w ustawach dotyczących korporacji prawniczych. Przeważająca większość z nas pragnie wykonywać zawód do którego jest przygotowywana w trakcie aplikacji. Jednakże brak dostatecznej ilości środków w budżecie państwa nie pozwala na zatrudnienie wszystkich, którzy pomyślnie zdali egzamin sędziowski lub prokuratorski. Ponadto sytuacja w której niektóre z zawodów prawniczych były wyróżnione i jednocześnie zamknięte dla innych prawników budził poczucie niesprawiedliwości i nie pozwalał budowę prestiżu zawodu sędziego i prokuratora w społeczeństwie. Dotychczasowe ustawy przewidywały możliwość przechodzenie pomiędzy zawodem prokuratora i sędziego. Naturalnym wydawało się rozszerzenie tej możliwości na pozostałe zawody prawnicze. Z tych powodów z satysfakcją przyjęliśmy ustawę uchwaloną w dn. 30 czerwca 2005 r., która po długich oczekiwaniach wprowadziła stan normalności i umożliwiła swobodne przechodzenie między zawodami prawniczymi. Tym większe było nasze rozczarowanie gdy w dn. 19 kwietnia 2006 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł o niezgodności z Konstytucją RP części zapisów powyższej ustawy, w tym dotyczących swobody przechodzenia między zawodami prawniczymi. Zaskoczyły nas także wypowiedzi niektórych przedstawicieli palestry, którzy stwierdzili iż dzięki wyrokowi TK: "Podkreślono wysoką poprzeczkę dostępu do zawodu adwokata". Zarówno sam wyrok jak i późniejsze komentarze budzi nasz niepokój. Okazuje się bowiem, że osoby, które przesz 3 lata przygotowywały się do wykonywania zawodu sędziego lub prokuratora i złożyły egzamin, nie są należycie przygotowane by świadczyć usługi prawne. Oznacza to, że sądzący asesor sądowy lub występujący przed sądem asesor prokuratorski są znacznie gorzej przygotowani do spełniania swojej roli aniżeli adwokaci Z takim stwierdzeniem nie zgadzamy się i stanowczo protestujemy przeciwko deprecjonowaniu tych zawodów prawniczych! Stanowisko takie nie ma uzasadnienia zarówno w przepisach ustawy - obowiązek odbycia aplikacji i złażenia egzaminu przed państwową komisją, ani w praktyce - zdarzają się zarówno gorsi jak i lepsi adwokaci sędziowie i prokuratorzy. Ocena, iż aplikacja i egzamin państwowy uprawniające do sądzenia ludzi, oskarżania przed sądem i występowania zarówno w procesach cywilnych jak i administracyjnych w interesie publicznym, nie upoważnia do tego zostać wpisanym na listę adwokatów jest dalece niesprawiedliwa!. Jeśli rzeczywiście tak miałoby być to należałoby wręcz z dnia nadzień system sądowy w Polsce jako, że nie może on sprawnie działać, skoro jedynie adwokaci są do pełnienia swoich funkcji należycie przygotowani! Nie zgadzamy się z twierdzeniem, że aplikant prokuratorski, sądowy, a także doktor nauk prawnych są gorzej przygotowani do świadczenia usług prawnych aniżeli adwokat! W powyższej sprawie istotnym jest także jeszcze jeden element. Aplikanci sądowi i prokuratorscy którzy po ukończeniu aplikacji nie uzyskają etatów asesorskich są niejako pozostawieni samym sobie. Wielu z nas przez okres 3 lat odbywania aplikacji nie pobiera z tego tytuły wynagrodzenia i wolontatywnie przychodzi do sądu, prokuratury, często podejmuje się dodatkowych prac by zarobić na własne utrzymanie. Osoby które zdecydowały się na poszerzenie swojej wiedzy i służbę państwu, a które z przyczyn obiektywnych nie mogą zostać zatrudnione w sądzie ani prokuraturze są pozostawiane samym sobie. Niemożność wykorzystania ich uprawnień w innych zawodach prawniczych powoduje, ze stają się one bezużyteczne. Ponadto często osoby takie rezygnując z innej drogi zawodowej po trzech latach dodatkowej nauki, która nie może być w pełni wykorzystana mogą mieć problemy na rynku pracy. Taka sytuacja może prowadzić do szeregu patologii i poczucia niesprawiedliwości. Pozostaje pytanie, kto będzie decydował się na odbywanie wymagającej i długiej aplikacji, która w konsekwencji nie będzie gwarantowała żadnych życiowych perspektyw. Może to doprowadzić do selekcji negatywnej przyszłych aplikantów, którzy nie zdecydują się na wybór niepewnej i mglistej drogi i co w konsekwencji faktycznie doprowadzi do dalszej utraty zaufania społecznego dla tych jakże ważnych zawodów do czego nie powinniśmy, w interesie Państwa, dopuścić. Raz jeszcze, z całą stanowczością podkreślami, ze większośc z nas chciałaby wykonywać zawód, do którego przygotowuje się w trakcie odbywania aplikacji, nie zgadzamy się jednak z nierównym traktowaniem zawodów prawniczych i umniejszaniu kwalifikacji aplikantów sądowych i prokuratorskich. Z powyższych względów zwracamy się do wszystkich środowisk, a w szczególności do przedstawicieli władzy ustawodawczej, aby pilnie przygotowali takie zmiany w ustawach dotyczących korporacji prawniczych, które zapewnią wszystkim aplikantom równy dostęp do zawodów prawniczych. Do wiadomości: - Minister Sprawiedliwości Prokurator Generalny - Prezes Trybunału Konstytucyjnego - Marszałek Sejmu - Przewodniczący Klubów i Kół Poselskich - Prezes Naczelnej Rady Adwokackiej - Prezes Krajowej Rady Radców Prawnych - telewizja - radio - prasa |
2006-04-20 20:45 | Re: Protest do wyroku TK w sparwie ustawy adwokackiej | Kaiser Souza |
> Z tego powodu wpadłem na pomysł napisania Listu Otwartego, który wyraziłby > nasz stanowisko. Ponadto jeśli nasze środowisko powie jednym głosem, to jest > szansa, że w trakcie prac nad ustawą będziemy mogli pilnować w Sejmie by > właściwe przepisy znalazły się w ustawi, w innym przypadku mogą nas > zapomnieć. > > Wydaje mi się, ze ten minimalny wysiłek warto podjąć, raz się udało, może > uda się ponownie ! > > Przesyłam roboczy projekt Listu Otwartego, proszę o rozesłanie komentarze, > uwagi, tak aby w przeciągu 2 dni udało się naszkicować wersję ostateczną, > potem jeszcze pozostanie kilka dni na zebranie podpisów i przedstawienie > listu. Sprawa jest pilna, bo z doświadczenia wiem, ze trzeba kuć żelazo póki > gorące! > > Prośba o rozesłanie powyższego maila do wszystkich znajomych aplikantów nie > tylko prokuratorskich, ale też sądowych i oczywiście nie tylko w naszej > apelacji! No cóż idea godna uwagi ;]... list to ciekawy pomysł, może ja bym go tak nie sformułował, ale roześlę po aplikantach wrocławkich :) pzdr mk -- |
||
2006-04-20 22:28 | Re: Protest do wyroku TK w sparwie ustawy adwokackiej | anakonda |
> > Zarówno sam wyrok jak i późniejsze komentarze budzi nasz niepokój. > Okazuje się bowiem, że osoby, które przesz 3 lata przygotowywały się > do wykonywania zawodu sędziego lub prokuratora i złożyły egzamin, nie > są należycie przygotowane by świadczyć usługi prawne. Oznacza to, że > sądzący asesor sądowy lub występujący przed sądem asesor > prokuratorski są znacznie gorzej przygotowani do spełniania swojej > roli aniżeli adwokaci Z takim stwierdzeniem nie zgadzamy się i > stanowczo protestujemy przeciwko deprecjonowaniu tych zawodów > prawniczych! No i macie rację.Nie miałem wątpliwości co do wyroków Trybunału z wyjątkiem : wyroku mówiącego, że religia do szkół została wprowadzona zgodnie z konstytucją, a została wprowadzona "tylnymi drzwiami" - zapewniam ,że nic nie mam nic przeciwko religi., No i teraz , ale teraz to mam wrażenie ,że Trybunał "strzelił sobie GOLA", bo to jest wielka nadinterpretacja art. 17 Konstytucji, a nadto jeżeli jest tak faktycznie-/chodzi o aplikantów sędziowskich i prokuratorski/- to niestety z logiką tym razem jest coś nie tak, no chyba, że to logika, której istota została dokładnie wyłożona przez wybitnego znawcę "praworządności" i "sprawiedliwości" Kalego, bo doktor habilitowany, zajmujący się historią prawa może być adwokatem ? abul |
||
2006-04-20 22:45 | Re: Protest do wyroku TK w sparwie ustawy adwokackiej | Gustaw H. |
On Thu, 20 Apr 2006 20:24:29 +0200, bati79 > > Pro?ba o rozes?anie powy?szego maila do wszystkich znajomych aplikantów > nie > tylko prokuratorskich, ale te? s?dowych i oczywi?cie nie tylko w naszej > apelacji! a czy szanowni aplikanci nie dostrzegaja tu niezgodnosci z konstytucja? rozumiem rozgoryczenie i zgadzam sie ze zmiany sa potrzebne, ale jesli aplikant wzorem ministra ziobro kwestionuje wyroki sadow powszechnych i tk, to moze swiadczyc o kiepskim wyksztalceniu i tym, ze moze jednak nie powinien wykonywac zawodu zaufania publicznego i na adwokata/radce sie nie nadaje? g -- OPERA for MAC OS X |
||
2006-04-20 22:45 | Re: Protest do wyroku TK w sparwie ustawy adwokackiej | Olgierd |
Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *anakonda* wypowiedziała te słowa: > No i macie rację.Nie miałem wątpliwości co do wyroków Trybunału z > wyjątkiem A ja się Trybunałowi nie dziwię - ustawa była napisana źle, zarówno od strony formalnej jak i merytorycznej. Listy można sobie teraz pisać do posłów, żeby potrafili napisać porządne przepisy - nie dając Trybunałowi możliwości uwalenia ich. Nie ma się co emocjonować, ja rozumiem, że wiele osób to po prostu zabolało - ale taka jest rola TK. Co do zadziwiających wyroków - pamiętam jak RPO zaskarżył szarwark z art. 5 ustawy o utrzymaniu czystości w gminach, to był szokujący wyrok. Ten akurat jest OK. -- pozdrawiam serdecznie, Olgierd ||| JID:olgierd@jabber.org ||| listel: moj_nick (at) post (dot) pl ||| ||| GPG:0xC7C0112A ||| http://olgierd.wordpress.com |
||
2006-04-20 22:49 | Re: Protest do wyroku TK w sparwie ustawy adwokackiej | Lookasik |
popieram.. dodalbym tylko, że znaczna część aplikantów sądowych i prokuratorskich w trakcie odbywania aplikacji pracuje w kancelariach radcowskich i adwokackich i tym samym stwierdzenia ,ze nie mamy praktyki sa bezpodstawne moze udaloby sie stworzyc strone www gdzie moglyby wpisac sie osoby popierajace ten list ??? pozdrawiam Ł |
||
2006-04-20 22:46 | Re: Protest do wyroku TK w sparwie ustawy adwokackiej | Olgierd |
Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *Kaiser Souza* wypowiedziała te słowa: > sformułował, ale roześlę po aplikantach wrocławkich :) Heh, zwłaszcza, że 1-roczniaków mogą ciągać po prokuraturach na okoliczność świadkowania? ;-) Wiem z dobrze poinformowanego źródła, że na egzaminie puszczono wszystko tak na żywioł, że nie dziwi fakt, że 85% egzamin wstępny zdało. Spytam zatem: czy takie właśnie miało być to /otwarcie/? -- pozdrawiam serdecznie, Olgierd ||| JID:olgierd@jabber.org ||| listel: moj_nick (at) post (dot) pl ||| ||| GPG:0xC7C0112A ||| http://olgierd.wordpress.com |
||
2006-04-20 22:58 | Re: Protest do wyroku TK w sparwie ustawy adwokackiej | anakonda |
Użytkownik "Olgierd" news:1714962.p18O5uh1f2@olgierd.wordpress.com > Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *anakonda* wypowiedziała te > słowa: > >> No i macie rację.Nie miałem wątpliwości co do wyroków Trybunału z >> wyjątkiem > > A ja się Trybunałowi nie dziwię - ustawa była napisana źle, zarówno od > strony formalnej jak i merytorycznej. Niestety nie to było podstawą wydania takiego wyroku ,a nadinterpretacja art.17 Konstytucji ,oraz niestety dziwna logika zastosowana w tym wyroku ,bo Trybunał konkretnie zakwestionował możliwość bycia adwokatem człowieka, który zdał naprzykład egzamin sędziowski ,albo egzamin wstępny może być państwowy a końcowy nie,dziwne . abul |
||
2006-04-20 23:16 | Re: Protest do wyroku TK w sparwie ustawy adwokackiej | Olgierd |
Świat wstrzymał oddech bo osoba znana jako *anakonda* wypowiedziała te słowa: > Niestety nie to było podstawą wydania takiego wyroku ,a > nadinterpretacja art.17 Konstytucji Ależ art. 17 ust. 1 Konstytucji RP jest akurat w tej mierze jednoznaczny: "sprawuje pieczę" czy jak tam napisali (nie chce mi się teraz grzebać w papierach) - więc jak ma sprawować pieczę, jeśli Lex Gosiewski pieczę tę wypierniczyło? > zastosowana w tym wyroku ,bo Trybunał konkretnie zakwestionował > możliwość bycia adwokatem człowieka, który zdał naprzykład egzamin > sędziowski ,albo egzamin wstępny może być państwowy a końcowy > nie,dziwne . A może Trybunałowi chodzi o to, że zawód radcy/adwokata ma być *otwarty*, a zatem niedopuszczalne jest jego *jakiekolwiek* zamykanie? ;-) -- pozdrawiam serdecznie, Olgierd ||| JID:olgierd@jabber.org ||| listel: moj_nick (at) post (dot) pl ||| ||| GPG:0xC7C0112A ||| http://olgierd.wordpress.com |
||
2006-04-21 00:03 | Re: Protest do wyroku TK w sparwie ustawy adwokackiej | bati79 |
Argumenty za i przeciw są miłe bo pobudzają do dyskusji Warto tak popracować nad przepisem by nie budził wątpliwości, a ten List ma być tylko przyczynkiem i wprowadzić nasze srodowisko do gry, tzn aby wszyscy wiedzieli, ze my też mamy swoje zdanie i nie jesteśmy bezwładną masą Co do świetnie przygotowanych aplikantów adwokackich (i ewentualnie dr hab filozofii prawa) to widziałem wielu slabiutko wykonujacych swoje obowiazki, az przykro bylo patrzec ...po prostu wszystko zalezy od czlowieka, swoja droga moze sensowny bylby jakis status pol adwokata asesury adwokackiej tak jak jest w sadzie lub prokuraturze ? Co do sprawy stronki jesli ktos ma na tyle umiejetnosci to byloby fajnie je wykorzystac i strone zalozyc :) ale nie zmienia to faktu, ze podpisy powinno sie zebrac :) |
nowsze | 1 2 3 4 | starsze |
Tytuł | Autor | Data |
---|---|---|
zarzut czy protest na plan zagospodarowania? |
Kruk at work | 2006-02-24 12:58 |
Zaskarzenie ustawy |
Zi3lu | 2006-04-08 22:33 |
Protest - Prawo zamówień publicznych |
Aretkka | 2006-03-23 12:35 |
Zaskarzenie ustawy |
Zi3lu | 2006-04-08 22:33 |
ustawy |
Kate | 2006-04-21 15:17 |
Protest w sprawie wyroku TK z dn 19.04.2006 r. cd. |
bati79 | 2006-04-21 21:59 |
Protest TK |
bati79 | 2006-04-25 23:33 |
art. 9e ustawy o SG |
thedek | 2006-06-22 20:16 |
Jak napisac protest do przetargu? |
Pawel | 2006-09-13 10:09 |
protest |
Żarek | 2007-01-02 23:09 |