poprzedni wątek | następny wątek | pl.soc.prawo |
2008-03-05 14:43 | umowa o pracę problem 1-przedłużony okres wypowiedzenia | jubel |
pracodawca (biuro architektoniczne) chce zaproponować mi umowę o pracę , w której termin rozwiązania umowy jest określony "za miesięcznym wypowiedzeniem, lecz nie przed ukonczeniem powierzonego zadania" (cytuje z głowy, bo nie mam tego jeszcze na piśmie). "Powierzone zadanie" to projekt lub jego część, ukonczenie tego może trwać nawet pół roku. Taki zapis wydaje mi się bezprawny, poza tym że w praktyce bezcelowy, ale nie umiem skutecznie przekonać pracodawcy, że tak właśnie jest. Na podpisani tej umowy generalnie mi zależy, ale "uziemienie" mnie na pół roku gdybym chciał zrezygnować nie jest dla mnie do przyjęcia. Jakich mogę użyć argumentów, aby wykazać, że taki zapis jest bezprawny? Czy ostatecznie mogę podpisac tą umowę w tej postaci, zakładając, że jeśli jednak chciałbym oejść po zwyklym okresie wypowiedzenia, w praktyce nic mi nie grozi? |
2008-03-05 22:20 | Re: umowa o pracę problem 1-przedłużony okres wypowi | Jackare |
Użytkownik "jubel" news:fqm8l4$uao$1@news.onet.pl... > pracodawca (biuro architektoniczne) chce zaproponować mi umowę o pracę , w > której termin rozwiązania umowy jest określony "za miesięcznym > wypowiedzeniem, lecz nie przed ukonczeniem powierzonego zadania" (cytuje z > głowy, bo nie mam tego jeszcze na piśmie). "Powierzone zadanie" to projekt > lub jego część, ukonczenie tego może trwać nawet pół roku. Taki zapis > wydaje mi się bezprawny, poza tym że w praktyce bezcelowy, ale nie umiem > skutecznie przekonać pracodawcy, że tak właśnie jest. Na podpisani tej > umowy generalnie mi zależy, ale "uziemienie" mnie na pół roku gdybym > chciał zrezygnować nie jest dla mnie do przyjęcia. > > Jakich mogę użyć argumentów, aby wykazać, że taki zapis jest bezprawny? > Czy ostatecznie mogę podpisac tą umowę w tej postaci, zakładając, że jeśli > jednak chciałbym oejść po zwyklym okresie wypowiedzenia, w praktyce nic mi > nie grozi? > Umowa o pracę to umowa o pracę. Zasady podpisywania i rozwiązywania reguluje KP, ale.... Zapisy umów o pracę nie mogą być gorsze niż minimum stanowione przez KP, a dłuższy okres wypowiedzenie może być uznany przez sąd za warunki lepsze niż wymagane przez KP minimum . Dłuższy okres wypowiedzenia = lepsza ochrona pracownika. Tu by się musiał jakiś specjalista od prawa pracy wypowiedzieć , najlepiej odnosząc się do orecznictwa i komentarzy do KP -- Jackare |
||
2008-03-07 00:38 | Re: umowa o pracę problem 1-przedłużony okres wypowiedzenia | Robert Tomasik |
Użytkownik "jubel" news:fqm8l4$uao$1@news.onet.pl... > Jakich mogę użyć argumentów, aby wykazać, że taki zapis jest bezprawny? > Czy ostatecznie mogę podpisac tą umowę w tej postaci, zakładając, że > jeśli jednak chciałbym oejść po zwyklym okresie wypowiedzenia, w praktyce > nic mi nie grozi? Co do zasady będzie dla Ciebie zastosowanie miał kodeks pracy. Zapisem w umowie o pracę można wydłużyć termin wypowiedzenie tylko na korzyść pracownika. Czyli pracodawca może zastrzec, że on będzie wypowiadał umowę w terminie półrocznym i to jego prawo. Ale terminu dla Ciebie w sposób ważny skrócić się i tak nie da. |
||
2008-03-07 08:34 | Re: umowa o pracę | jureq |
Dnia Fri, 07 Mar 2008 00:38:44 +0100, Robert Tomasik napisał(a): > Co do zasady będzie dla Ciebie zastosowanie miał kodeks pracy. Zapisem w > umowie o pracę można wydłużyć termin wypowiedzenie tylko na korzyść > pracownika. Czyli pracodawca może zastrzec, że on będzie wypowiadał umowę w > terminie półrocznym i to jego prawo. Ale terminu dla Ciebie w sposób ważny > skrócić się i tak nie da. W wypadku jubla masz rację - to co mu proponują jest sprzeczne z kodeksem pracy. Ale w wypadku ogólnym mylisz się. Jeżeli w umowie jest np wpisany tekst "okres wypowiedzenia umowy wymosi 6 miesięcy" i dotyczy to obu stron, to wszystkie znane mi wyroki sądowe uznają, że takiego zapisu nie można dzielić na dwa i uznać "6 miesiący wypowiedzenia przez pracownika" za nieważny a "6 miesięcy wypowiedzenia przez zakład" za ważny. Jest to jeden niepodzielny zapis i jest w całości ważny albo nie. Dodatkowo o jego ważności decyduje to czy był bardziej korzystny dla pracownika od wartości kodeksowych w momencie zawierania umowy a nie w momencie jej wypowiadania. |
||
2008-03-07 13:38 | Re: umowa o pracę problem 1-przedłużony okres wypowiedzenia | jubel |
> W wypadku jubla masz rację - to co mu proponują jest sprzeczne z kodeksem > pracy. Ale w wypadku ogólnym mylisz się. Jeżeli w umowie jest np wpisany > tekst "okres wypowiedzenia umowy wymosi 6 miesięcy" i dotyczy to obu > stron, to wszystkie znane mi wyroki sądowe uznają, że takiego zapisu nie > można dzielić na dwa i uznać "6 miesiący wypowiedzenia przez pracownika" > za nieważny a "6 miesięcy wypowiedzenia przez zakład" za ważny. Jest to > jeden niepodzielny zapis i jest w całości ważny albo nie. Dodatkowo o jego > ważności decyduje to czy był bardziej korzystny dla pracownika od wartości > kodeksowych w momencie zawierania umowy a nie w momencie jej wypowiadania. no niby zgada się. Jakbym podpisał umowe z 6miesięcznym wypowiedzeniem, to też mógłbm zaakceptować, ze jest ono obowiązujące i w takim samym stopniu morze skorzystać pracownik i pracodawca. moja sytuacja wygląda trochę inaczej: zapis w umowie o wypowiedzieniu 1m-c lub do czasu zakonczenia projektu (pół roku to przykładowy czas). Przedłużenie okresu wypowiedzenia z mojego punktu widzenia jest stanowczo nie na moja korzyść, bo raczej nie chroni mnie, a interesy pracodawcy. Po prostu gdybym chciał zmienić pracę, bo np. miałbym znacznie lepszą ofertę, to niby nie mogę skutecznie wypowiedzieć umowy w miesiąc, tylko do "niewiadomokiedy".. |
nowsze | 1 | starsze |
Tytuł | Autor | Data |
---|---|---|
umowa na czas określony, a okres wypowiedzenia |
marcin g. | 2006-01-13 02:20 |
Umowa agencyjna - okres wypowiedzenia |
DaNsOuNd | 2006-07-14 18:43 |
Umowa na okres próbny bez możliwości wypowiedzenia |
Robi | 2006-08-06 15:52 |
okres wypowiedzenia? |
Ania | 2006-08-31 18:55 |
Okres wypowiedzenia |
Me again | 2007-06-26 18:01 |
umowa na określony i nieokreślony a okres wypowiedzenia |
grygooor | 2007-07-30 21:20 |
okres wypowiedzenia |
AniaC | 2007-08-09 10:08 |
okres wypowiedzenia w umowie |
2007-08-14 19:34 | |
umowa zlecenie i okres jej wypowiedzenia |
DjAvX | 2007-09-27 16:42 |
umowa o pracę problem 2-niby zakaz konkurencji |
jubel | 2008-03-05 14:58 |