Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Koszt zatrudnienia pracownika. W jaki sposób się go wylicza?

0
Podziel się:

Przedsiębiorca, który zatrudnia w swojej firmie pracowników, musi wiedzieć, że w zależności od umowy, na podstawie której pracują, koszt zatrudnienia pracownika nie będzie taki sam. Zobacz, z czego może wynikać koszt zatrudnienia pracownika.

Koszt zatrudnienia jest zależny od rodzaju umowy, na jakiej zatrudniony jest pracownik
Koszt zatrudnienia jest zależny od rodzaju umowy, na jakiej zatrudniony jest pracownik (pixabay.com / CC0)

Przedsiębiorca, który zatrudnia w swojej firmie pracowników, musi wiedzieć, że w zależności od umowy, na podstawie której pracują, koszt zatrudnienia pracownika nie będzie taki sam. Koszt zatrudnienia pracownika zależny jest przede wszystkim od rodzaju umowy zawartej z pracownikiem. Zacznijmy więc od umowy o pracę.

Wyliczanie kosztu zatrudnienia przy umowie o pracę

W przypadku wynagrodzenia, które jest wypłacane pracownikowi w ramach umowy o pracę, kosztem uzyskania przychodu dla pracodawcy jest całe wynagrodzenie brutto, a także składki ZUS, które dodatkowo odprowadza za pracownika pracodawca. Wiadomo bowiem, że w przypadku składek ZUS, są one potrącane zarówno z wynagrodzenia pracownik, jak i z budżetu pracodawcy. W przypadku ubezpieczenia emerytalnego pracownik i pracodawca płacą po 9,76% podstawy wymiaru, w ubezpieczeniu rentowym pracodawca musi dodatkowo zapłacić 6,5%. Jest też zobowiązany do odprowadzenia 2,45% składki na Fundusz Pracy i 0,1% na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. W sumie więc poza wynagrodzeniem brutto pracodawca musi dodatkowo odprowadzić ok. 20% wynagrodzenia pracownika.

Całkowity koszt zatrudnienia pracownika

W 2018 roku wynagrodzenie minimalne pracownika wynosi 2100 zł brutto. Jeśli więc pracownik ma umowę o pracę i wykonuje ją w pełnym wymiarze, to przy założeniu, że otrzymuje minimalne wynagrodzenie, całkowity koszt zatrudnienia takiego pracownika wyniesie pracodawcę 2532,81 zł (2100 zł + 432,81 zł), z czego:

  • 204,96 zł emerytalnego (2100 x 9,76%)
  • 136,50 zł rentowego (2100 x 6,50%)
  • 35,07 zł za wypadkowe (2100 x 1,67%)
  • 51,45 zł na Fundusz Pracy (2100 x 2,45%)
  • 2,10 zł na FGŚP (2100 x 0,1%)

Koszt całkowity zatrudnienia w przypadku umowy zlecenia

Gdy chcemy obliczyć całkowity koszt zatrudnienia pracownika, który wykonuje swoje zadania na podstawie umowy zlecenia, będzie to mniej skomplikowane niż w przypadku umowy o pracę. Trzeba pamiętać, że minimalna stawka godzinowa to 13,70 zł brutto za godzinę. Jeśli umowa zlecenie będzie jedynym źródłem utrzymania, to całkowity koszt będzie taki sam jak w przypadku umowy o pracę, czyli do wynagrodzenia netto dodamy składki ZUS płacone przez pracodawcę. W sytuacji, gdy zatrudniony dodatkowo pracuje jeszcze w innej firmie lub jeśli jest to student, który nie ukończył 26. roku życia, to koszt zatrudnienia będzie równy wynagrodzeniu brutto.

Koszt umowy o dzieło

W sytuacji umowy o dzieło pracodawca nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów. Wszystko dlatego, że nie są w tym wypadku odprowadzane składki ZUS. Jedynym kosztem jest więc wynagrodzenie brutto wykonawcy umowy o dzieło. Składki ZUS od umowy o dzieło odprowadzane są tylko w sytuacji, gdy umowa o dzieło podpisywana jest wyłącznie z własnym pracodawcą.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)