Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Marlena Kostyńska
|
aktualizacja

Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS. Potwierdzenie regularnego opłacania składek

0
Podziel się:

Zaświadczenie o niezaleganiu w płatności składek ZUS potrzebne będzie np. jeśli starasz się o kredyt lub leasing. Dzięki takiemu dokumentowi ZUS potwierdza, że nie mamy zaległości w opłacaniu składek.

Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS możemy odebrać zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej
Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS możemy odebrać zarówno w formie papierowej, jak i elektronicznej (Fotolia, Syda Productions)

Zaświadczenie o niezaleganiu w składkach ZUS potrzebne jest nie tylko w czasie starania się o kredyt bankowy. Bez niego przedsiębiorca nie będzie mógł wystartować w przetargu.

Każdy przedsiębiorca ma obowiązek opłacania składek ZUS. Niezależnie od tego, czy zatrudnia pracowników, czy też nie, składka ZUS co miesiąc musi być przelana na konto Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Wyjątek stanowi tzw. działalność nierejestrowana, gdzie dla drobnej działalności, czy np. sprzedaży rękodzieła nie ma obowiązku rejestrowania działalności gospodarczej, a przez to opłacania ZUS. Od stycznia 2019 roku przedsiębiorcy osiągający niskie przychody (nieprzekraczające rocznie trzydziestokrotności minimalnej pensji) będą mogli płacić proporcjonalną składkę zależną od tegoż obrotu. Wszyscy inni (nie licząc jeszcze przedsiębiorców z niewielkim stażem) muszą regularnie takie składki opłacać.

Jak załatwić zaświadczenie o niezaleganiu ZUS?

Zaświadczenie o niezaleganiu ZUS można uzyskać:

  • w formie elektronicznej;
  • w czasie wizyty w oddziale ZUS;
  • listownie.

Żeby uzyskać takie zaświadczenie w formie elektronicznej trzeba mieć założone konto na PUE ZUS. Wniosek można podpisać Profilem Zaufanym (jest bezpłatny) albo podpisem kwalifikowanym (ten jest płatny).

Żeby udało się wygenerować zaświadczenie o niezaleganiu, firma musi być wpisana do Centralnego Rejestru Płatników Składek. O zaświadczenie o niezaleganiu można wnioskować w każdym momencie.

Warto pamiętać, że wniosek może być złożony przez pełnomocnika.

Po złożeniu wniosku urzędnicy będą mogli wydać zaświadczenie. Najpierw jednak sprawdzą rozliczenia i składki, które są zapisane na koncie przedsiębiorcy. Zaświadczenie będzie wydane z rozbiciem na poszczególne składki. Czyli na zaświadczeniu będzie informacja o niezaleganiu ze składkami:

Odbiór zaświadczenia o niezaleganiu

Zaświadczenie można odebrać osobiście lub elektronicznie. Takie zaświadczenie może też odebrać pełnomocnik. Żeby dostać zaświadczenie o niezaleganiu, nie trzeba nic płacić. Otrzymamy je maksymalnie w ciągu 7 dni. W przypadku odmowy wydania takiego zaświadczenia, urząd wyśle do przedsiębiorcy decyzję. Od takiej decyzji można się odwołać do sądu, który jest właściwy ze względu na miejsce zamieszkania.

Warto wiedzieć, że zaświadczenie o niezaleganiu potwierdza brak zaległości na konkretny dzień, w którym wydano zaświadczenie. Jeśli urzędnicy dopatrzą się nawet drobnych nieścisłości w rozliczeniach, będą jakieś zaległości, powoduje to, że nie będziesz mógł dostać zaświadczenia o niezaleganiu.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)