poprzedni wątek | następny wątek | pl.soc.prawo |
2006-01-08 19:37 | Komentarz do art. 54 kw. | Roman G. |
"Przepisy porządkowe wydane z upoważnienia ustawy" - jak rozumieć ten zwrot? Jak nie założę w szpitalu tych foliowych kapci, to naruszam, czy nie? Roman -- |
2006-01-08 19:52 | Re: Komentarz do art. 54 kw. | kam |
Roman G. napisał(a): > "Przepisy porządkowe wydane z upoważnienia ustawy" - jak rozumieć ten zwrot? > > Jak nie założę w szpitalu tych foliowych kapci, to naruszam, czy nie? Jeśli jest ustawa, która daje komuś prawo do wydania takich przepisów, to tak. Ale konkretne prawa, a nie dorozumiane. KG |
||
2006-01-08 20:07 | Re: Komentarz do art. 54 kw. | Roman G. |
kam <#kamq43l@wp.pl#> napisał(a): > > Jak nie założę w szpitalu tych foliowych kapci, to naruszam, czy nie? > Jeśli jest ustawa, która daje komuś prawo do wydania takich przepisów, > to tak. Ale konkretne prawa, a nie dorozumiane. Jest przepis kompetencyjny dla dyrektora szpitala do opracowania regulaminu porządkowego zakładu. Wystarczy? Roman -- |
||
2006-01-08 20:17 | Re: Komentarz do art. 54 kw. | kam |
Roman G. napisał(a): > Jest przepis kompetencyjny dla dyrektora szpitala do opracowania regulaminu > porządkowego zakładu. Wystarczy? Raczej nie, bo regulamin porządkowy (obojętnie co to znaczy) jest aktem wewnętrznym, a tu chodzi o przepisy powszechnie obowiązujące. Dyrektor szpitala nigdy nie będzie takich wydawał. Pewne wyjaśnienia o jakie przepisy chodzi można znaleźć w wyroku Trybunału Konstytucyjnego P 10/2002 KG |
||
2006-01-08 20:22 | Re: Komentarz do art. 54 kw. | Roman G. |
kam <#kamq43l@wp.pl#> napisał(a): > Pewne wyjaśnienia o jakie przepisy chodzi można znaleźć w wyroku Trybunału > Konstytucyjnego P 10/2002 Dasz jakiś namiar na ten wyrok? A może fragment zacytujesz? Roman -- |
||
2006-01-08 20:31 | Re: Komentarz do art. 54 kw. | kam |
Roman G. napisał(a): > Dasz jakiś namiar na ten wyrok? http://www.trybunal.gov.pl/OTK/otk.htm > A może fragment zacytujesz? 4. Przedmiotem pytania prawnego jest art. 54 Kodeksu wykroczeń. W myśl tego przepisu: ?Kto wykracza przeciwko wydanym z upoważnienia ustawy przepisom porządkowym o zachowaniu się w miejscach publicznych, podlega karze grzywny do 500 złotych albo karze nagany?. Należy zauważyć, że w przypadku wykroczenia określonego w zaskarżonym przepisie, rodzaj i granice kar oraz zasady ich wymierzania zostały określone w ustawie. Zaskarżony przepis nie określa natomiast znamion czynu zabronionego, ale odsyła w tym zakresie do innych przepisów. Analizując znaczenie zaskarżonego przepisu, należy zwrócić uwagę, że zaskarżony przepis odsyła do przepisów ?wydanych na podstawie ustawy?. Odesłanie zawarte w zaskarżonym przepisie obejmuje zatem wyłącznie przepisy podustawowe. Naruszenie przepisów rangi ustawowej nie może stanowić podstawy do ukarania na podstawie art. 54 Kodeksu wykroczeń. Sądy, stosując ten przepis, powinny zawsze badać, czy organ stanowiący przepisy porządkowe działał na podstawie ustawy i w granicach upoważnień ustawowych. Wymierzenie kary na podstawie art. 54 jest możliwe tylko wtedy, gdy naruszone przepisy porządkowe nie wykraczają poza granice upoważnienia ustawowego. Jeżeli dany przepis normuje sprawy nie przekazane do unormowania w akcie podstawowym, to naruszenie tego przepisu nie może prowadzić do ukarania na podstawie art. 54 Kodeksu wykroczeń. Sądy, stosując art. 54 Kodeksu wykroczeń, mają również prawo i obowiązek badać, czy przepisy porządkowe, do których odsyła analizowany przepis, są zgodne z Konstytucją, a w szczególności, czy zostały ustanowione zgodnie z konstytucyjnymi zasadami stanowienia aktów podustawowych. Odesłanie zawarte w art. 54 Kodeksu wykroczeń obejmuje wyłącznie ?przepisy porządkowe?. Termin nie jest w pełni ostry, a precyzyjne ustalenie jego znaczenia może budzić wątpliwości. Nie został on zdefiniowany w obowiązującym ustawodawstwie. W praktyce ustawy udzielające upoważnień do stanowienia przepisów porządkowych wyraźnie kwalifikują te przepisy przy pomocy terminu ?przepisy porządkowe? lub ?zarządzenia porządkowe?. W przypadku ustaw nie zawierających takiego określenia mogłyby jednak powstawać wątpliwości, czy dany akt normatywny mieści się w kategorii ?przepisów porządkowych?. W literaturze przedmiotu zwraca się uwagę, że analizowany przepis ma na celu ochronę porządku i spokoju w miejscach publicznych. Zawiera on odesłanie do przepisów porządkowych wydawanych w celu zapewnienia porządku i spokoju publicznego. W konsekwencji, w razie naruszenia przepisów, które mają inny przedmiot ochrony, nie jest możliwe zastosowanie zaskarżonego przepisu. Należy przy tym zauważyć, że podstawę karania na podstawie art. 54 Kodeksu wykroczeń może stanowić wyłącznie naruszenie przepisów regulujących zachowania w miejscach publicznych. Przepisy porządkowe, do których odsyła art. 54 Kodeksu wykroczeń mogą mieć różny charakter. Ustalając znaczenie odesłania zawartego w zaskarżonym przepisie, należy uwzględnić unormowania konstytucyjne dotyczące tworzenia prawa. W świetle art. 87 Konstytucji nakazy i zakazy adresowane do podmiotów nie znajdujących się w stosunku podległości organizacyjnej wobec organu stanowiącego prawo muszą mieć charakter powszechnie obowiązujący. W konsekwencji przepisy porządkowe, o których mowa w art. 54 Kodeksu wykroczeń, ustanowione od chwili wejścia w życie Konstytucji, muszą mieć charakter powszechnie obowiązujący. Będą to najczęściej akty prawa miejscowego, o których mowa w art. 94 Konstytucji, jakkolwiek nie można również wykluczyć w tym przypadku rozporządzeń, wydawanych przez wskazane w Konstytucji centralne organy państwowe na zasadach określonych w art. 92 Konstytucji. Art. 54 Kodeksu wykroczeń nie może w żadnym wypadku stanowić podstawy do wymierzania grzywny za naruszenie jakichkolwiek innych przepisów, ustanowionych od 17 października 1997 r., jeżeli nie należą one do konstytucyjnego katalogu źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Art. 54 Kodeksu wykroczeń stanowi przykład odesłania dynamicznego, ponieważ treść przepisów, do których odsyła ulega zmianom w trakcie jego obowiązywania. W literaturze przedmiotu zwraca się uwagę, że wymieniony przepis stanowi przykład przepisu blankietowego zupełnego, ponieważ wszystkie elementy czynu zabronionego zostały określone w akcie normatywnym, do którego odsyła przepis blankietowy (R. Dębski, tamże, str. 131). Brzmienie art. 54 Kodeksu wykroczeń nie pozwala samo w sobie adresatowi zorientować się co do treści ustanowionego zakazu lub nakazu. Z zaskarżonego przepisu adresat może jedynie wyciągnąć wniosek, że ma obowiązek przestrzegania pewnych zasad zapewniających ochronę porządku publicznego w miejscach publicznych, zasad skonkretyzowanych w przepisach podustawowych. 5. Przepisy porządkowe, o których mowa w art. 54 Kodeksu wykroczeń, mogą być obecnie wydawane na podstawie upoważnień zawartych w szeregu ustawach. Należy wymienić tutaj w szczególności: - art. 15 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe (Dz. U. 2000 r. Nr 50 poz. 601; Dz. U. 2001 r. Nr 125 poz. 1371), - art. 48 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. 1997 r. Nr 96 poz. 591 ze zm.), - art. 20 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zagospodarowaniu nieruchomości Skarbu Państwa przejętych od wojsk Federacji Rosyjskiej (Dz. U. 1994 r. Nr 79 poz. 363 ze zm.). Szczególnie często wykorzystywaną podstawę do wydawania przepisów porządkowych stanowią ustawy regulujące ustrój poszczególnych szczebli samorządu terytorialnego. Ustawy te przyznały kompetencje do stanowienia przepisów porządkowych radom gmin i radom powiatów. (...) KG |
||
2006-01-08 20:44 | Re: Komentarz do art. 54 kw. | Roman G. |
kam <#kamq43l@wp.pl#> napisał(a): > > A może fragment zacytujesz? > 4. Przedmiotem pytania prawnego jest art. 54 Kodeksu wykroczeń.(...) Dziękuję. Jakimi wobec tego sankcjami szpital dysponuje wobec człowieka, który odmawia nałożenia tychże kapci? Interwencja policji wchodzi w grę? Roman -- |
||
2006-01-11 20:28 | Re: Komentarz do art. 54 kw. | kam |
Roman G. napisał(a): > Jakimi wobec tego sankcjami szpital dysponuje wobec człowieka, który odmawia > nałożenia tychże kapci? Interwencja policji wchodzi w grę? nie bardzo widzę podstawę KG |
nowsze | 1 | starsze |
Tytuł | Autor | Data |
---|---|---|
art. 212 kk czy art. 216 kk |
Coby | 2005-11-27 23:03 |
Komentarz- pokrzywdzony |
Alicja | 2005-12-15 09:35 |
Art. 135 KW - komentarz??? |
Lookasik | 2005-12-19 12:43 |
Poprosze o komentarz |
numer7 | 2006-01-10 15:44 |
art. 19 $ 1 |
Tadek | 2006-03-14 21:25 |
art. 19 $ 1 |
Tadek | 2006-03-14 21:25 |
Komentarz |
Mecenas | 2006-08-06 20:14 |
dobry komentarz do KC |
iza | 2006-08-28 19:09 |
Jaki komentarz do ustawy o VAT? |
wombi | 2006-08-30 10:13 |
Art. 84 k.c. |
pirx | 2007-02-14 04:49 |