Money.plFirmaGrupa pl.soc.prawo

Można czy nie?

poprzedni wątek | następny wątek pl.soc.prawo.podatki
2006-06-10 22:04 Można czy nie? Marvin
Witam,

Jest sobie firma w trakcie likwidacji od 8 lat. To długa historia.

Firma straciła pieniądze w banku który padł dawno temu i dlatego musiała
zniknąć z rynku.
Na koncie było sporo gotówki, z której nie udało nam się uszczknąć ani
złotówki. Bank prowadził postępowanie upadłościowe, które też trwało długo.
Ponieważ postepowanie trwało, w bilansie kwota jaka była na rachunku firmy,
przez cały czas pozostaje nie rozliczona. Od paru lat bilanse są takie same,
cit pusty bo nie prowadzimy żadnej działalności.
Niedawno dostałem telefon od likwidatora tego banku że już jest po wszystkim
i postepowanie zakończyło się dwa lata temu. Nic oczywiście nie dostaliśmy,
ale już nie musimy czekać.

Czy mogę teraz wreszcie wpisać te pieniądze w straty? Księgowa coś gada że
to może być za późno...
Ale przecież nic się nie zmieniło bo bilans nawet 4 lata temu był jak
skserowany.
To może, jeśli to jest problem, poprawić ten stary bilans? Da się?

Marvin

2006-06-11 01:48 Re: Można czy nie? Bartek
> Ponieważ postepowanie trwało, w bilansie kwota jaka była na rachunku
> firmy, przez cały czas pozostaje nie rozliczona. Od paru lat bilanse są
> takie same, cit pusty bo nie prowadzimy żadnej działalności.
> Niedawno dostałem telefon od likwidatora tego banku że już jest po
> wszystkim i postepowanie zakończyło się dwa lata temu. Nic oczywiście nie
> dostaliśmy, ale już nie musimy czekać.
>
> Czy mogę teraz wreszcie wpisać te pieniądze w straty? Księgowa coś gada że
> to może być za późno...
> Ale przecież nic się nie zmieniło bo bilans nawet 4 lata temu był jak
> skserowany.
> To może, jeśli to jest problem, poprawić ten stary bilans? Da się?

A czy stan gotówki zamrozonej w upadłym banku byl wykazany cały czas jako
srodki na rachunkach bankowych?

Bo wydaje mi się, ze z chwilą otrzymania informacji na temat niemoznosci
wycofania wkladu, nalezalo przeksiegowac wartosc depozytu na konto zw. z
naleznosciami np. pozostale naleznosci i naleznosc tą objąc rezerwą, czyli
kosztem, poki co niestanowiącym, bo nie mieliscie wiedzy na temat
ostatecznych losów tego depozytu.

W momencie otrzymania od likwidatora informacji, ze forsa przepadla, jest
nie od odzyskania, macie prawo zaliczyc taki koszt do kosztów podatkowych.
Tzn. rezerwa na stracone depozyty jest wyksiegowana, a w to miejsce w
rachunku wyników pojawia sie odpisana naleznosc wynikajaca z depozytu.

Pozdrawiam
-----------------------------------
BN
www.adekus.pl
www. dom.adekus.pl
www.auto.adekus.pl

2006-06-12 09:57 Re: Można czy nie? \\n
Dnia 6/11/2006 1:48 AM, Użytkownik Bartek napisał:
...
> W momencie otrzymania od likwidatora informacji, ze forsa przepadla, jest
> nie od odzyskania, macie prawo zaliczyc taki koszt do kosztów podatkowych.

Nie. Art 16 ust 1 pkt 25, żaden z wyjątków tu nie zachodzi, nigdy nie
będzie kosztem uzyskania przychodów.

--
2006-06-12 19:58 Re: Można czy nie? Marvin

Użytkownik "\n" napisał w wiadomości
news:e6j6np$djq$1@atlantis.news.tpi.pl...
> Dnia 6/11/2006 1:48 AM, Użytkownik Bartek napisał:
> ...
>> W momencie otrzymania od likwidatora informacji, ze forsa przepadla, jest
>> nie od odzyskania, macie prawo zaliczyc taki koszt do kosztów
>> podatkowych.
>
> Nie. Art 16 ust 1 pkt 25, żaden z wyjątków tu nie zachodzi, nigdy nie
> będzie kosztem uzyskania przychodów.


Jak to nigdy? A co z ust. 2 pkt. 2 podpunkt c? (ukończeniu postępowania
upadłościowego obejmującego likwidację majątku) - bo ten warunek własnie
zaistniał - takie postepowanie się zakończyło!

Marvin

2006-06-13 08:36 Re: Można czy nie? \\n
Dnia 6/12/2006 7:58 PM, Użytkownik Marvin napisał:
> Użytkownik "\n" napisał w wiadomości
> news:e6j6np$djq$1@atlantis.news.tpi.pl...
>
>>Dnia 6/11/2006 1:48 AM, Użytkownik Bartek napisał:
>>...
>>
>>>W momencie otrzymania od likwidatora informacji, ze forsa przepadla, jest
>>>nie od odzyskania, macie prawo zaliczyc taki koszt do kosztów
>>>podatkowych.
>>
>>Nie. Art 16 ust 1 pkt 25, żaden z wyjątków tu nie zachodzi, nigdy nie
>>będzie kosztem uzyskania przychodów.
>
>
>
> Jak to nigdy? A co z ust. 2 pkt. 2 podpunkt c? (ukończeniu postępowania
> upadłościowego obejmującego likwidację majątku) - bo ten warunek własnie
> zaistniał - takie postepowanie się zakończyło!

Ano tak, że wierzytelność nie spełnia warunków określonych w art. 16
ust. 1 pkt 25 lit. a: nie była przychodem należnym

--
2006-06-13 09:54 Re: Można czy nie? Gotfryd Smolik news
On Tue, 13 Jun 2006, \n wrote:

> Dnia 6/12/2006 7:58 PM, Użytkownik Marvin napisał:
[...]
>>>> W momencie otrzymania od likwidatora informacji, ze forsa przepadla,
>>>> jest nie od odzyskania, macie prawo zaliczyc taki koszt do kosztów
>>>> podatkowych.
>>>
>>> Nie. Art 16 ust 1 pkt 25, żaden z wyjątków tu nie zachodzi, nigdy nie
>>> będzie kosztem uzyskania przychodów.
>>
>> Jak to nigdy? A co z ust. 2 pkt. 2 podpunkt c? (ukończeniu postępowania
>> upadłościowego obejmującego likwidację majątku) [...]
>
> Ano tak, że wierzytelność nie spełnia warunków określonych w art. 16 ust. 1
> pkt 25 lit. a: nie była przychodem należnym

Wynikałoby z tego że wkład bankowy jest traktowany tak jak udzielona
komuś pożyczka (tu: bankowi), stracone pożyczki nie są kosztem.
Czyli najbezpieczniej trzymać pieniądze w kasie :|
OT:
"Sprawiedliwość społeczna" wymagałaby żeby przynajmniej kwoty wpłacone
na rachunek bankowy celem dokonania transakcji przymusowo dokonywanej
przez bank (>15 kEU) były kosztem :>

--
pozdrowienia, Gotfryd
(KPiR, VAT, memoriał, ZUS)
2006-06-13 10:20 Re: Można czy nie? Marvin

>> Jak to nigdy? A co z ust. 2 pkt. 2 podpunkt c? (ukończeniu postępowania
>> upadłościowego obejmującego likwidację majątku) - bo ten warunek własnie
>> zaistniał - takie postepowanie się zakończyło!
>
> Ano tak, że wierzytelność nie spełnia warunków określonych w art. 16 ust.
> 1 pkt 25 lit. a: nie była przychodem należnym

Jakoś trudno mi zakaceptowac to że stracone w banku pieniądze są neutralne z
punktu widzenia podatków.
Podpytałem księgowa jak je zaszufladkowała i ona mówi że jest utworzona
rezerwa na tę wierzytelność. Czy to coś zmienia?
Marvin

2006-06-13 10:40 Re: Można czy nie? \\n
Dnia 6/13/2006 10:20 AM, Użytkownik Marvin napisał:

>>>Jak to nigdy? A co z ust. 2 pkt. 2 podpunkt c? (ukończeniu postępowania
>>>upadłościowego obejmującego likwidację majątku) - bo ten warunek własnie
>>>zaistniał - takie postepowanie się zakończyło!
>>
>>Ano tak, że wierzytelność nie spełnia warunków określonych w art. 16 ust.
>>1 pkt 25 lit. a: nie była przychodem należnym
>
>
> Jakoś trudno mi zakaceptowac to że stracone w banku pieniądze są neutralne z
> punktu widzenia podatków.

Mi też.

> Podpytałem księgowa jak je zaszufladkowała i ona mówi że jest utworzona
> rezerwa na tę wierzytelność. Czy to coś zmienia?

Pod względem podatku dochodowego nic nie zmienia.
Tak czy owak, jak rozumiem firma jest w likwidacji, rozumiem, że nie
osiąga przychodów, a więc fakt że spisana wierzytelność jest czy nie
jest kosztem nic nie zmienia. Nawet gdyby uznać to za koszt podatkowy to
powstanie strata, której i tak nie będzie można rozliczyć.

--
2006-06-13 10:54 Re: Można czy nie? Marvin
> Pod względem podatku dochodowego nic nie zmienia.
> Tak czy owak, jak rozumiem firma jest w likwidacji, rozumiem, że nie
> osiąga przychodów, a więc fakt że spisana wierzytelność jest czy nie jest
> kosztem nic nie zmienia. Nawet gdyby uznać to za koszt podatkowy to
> powstanie strata, której i tak nie będzie można rozliczyć.

:)
No własnie w tym rzecz że trafił się przychód a nie ma kasy na podatek. Czy
jest szansa, aby użyć tych pieniędzy aby zmniejszyć jego wysokość?
Marvin

nowsze 1 starsze

Podobne dyskusje

Tytuł Autor Data

Faktura - czy tak można?

Mirek 2005-10-18 10:09

Czy można wystawić FV na zaliczkę 20%?

Maciek 2006-01-31 22:39

czy można odliczyć

2006-02-18 22:22

czy można odliczyć ??

fart 2006-04-04 09:58

czy można odliczyć ??

fart 2006-04-04 09:58

czy można odliczyć ...

onet 2006-04-24 08:55

Koszty - nie można prościej?

t 2006-07-18 20:03

Czy można wpłacić podatek...?

Bartek 2006-10-18 16:14

czy można

zx 2007-05-30 10:54

Czy można nie wysyłać do zusu deklaracji DRA?

GrzegorzP 2007-06-08 13:25