Money.plFirmaGrupa pl.soc.prawo

Re: rozliczanie bieglego w sadzie

poprzedni wątek | następny wątek pl.soc.prawo
2014-07-26 13:50 Re: rozliczanie bieglego w sadzie Gotfryd Smolik news
On Fri, 25 Jul 2014, ąćęłńóśźż wrote:

> IMHO biegły powinien poinformować sąd, czy:
> a) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie, w jakim wydał opinię;
> b) czy jest czynnym płatnikiem VAT.
> Jeśli a) to biegły do opinii powinien dołączyć rachunek, a jesli b) to
> fakturę VAT.

W kwestii formalnej: VAT ma *własną*, *odrębną* od podatku dochodowego
definicję "DG".
Nie jest rzeczą dziwną, że podatnik VAT wystawia fakturę, a mimo to
przychód nie jest "przychodem z DG", lecz zalicza się do innej
kategorii.
Pierwsze w brzegu - wynajem składników majątku nie zaliczonych do DG.
Oczywiscie, o ile nie chodzi o przypadek zwolniony przedmiotowo
(konkretnie mam na myśli "mieszkanie w celach mieszkaniowych", ale
już to samo mieszkanie wynajęte "na biuro" jest dobrym przykładem).

> Poszukaj pomocniczo interpretacji dotyczących VAT od opinii biegłych.

I jestem skłonny się zgodzić, że pod VAT może to podlegać.
W efekcie biegły będący podatnikiem VAT dostanie "mniej na rękę", bo
przecież "organ" nie będący podatnikiem VAT tego VATu mu nie dopłaci.
Zastrzegam: MOŻE PODLEGAĆ.
Przepis kwalifikujący do niepodlegania zapodałem w poście obok :)
(art.15.3 ustawy o VAT)

Ale to nadal nie dowodzi, że *przychód* (w odróżnieniu od obrotu) musi
być DG :)


>> działalność gospodarczą naliczający sobie wynagrodzenie). " Czyli co,
>> prowadzący dział. gosp. nie mogą być rozliczani z opini biegłego
>> z dział. osobistej?

Ale to jest odrębne od VAT :)
Przykład? - sprzedaż praw majątkowych do własnopalczaście stworzonego
utworu, wszelkiej maści, oprogramowania nie wyłączając.
W archiwach .podatki były przykłady jednoznacznych interpretacji, że taki
"gotowiec" nie kwalifikuje się do DG, do amortyzacji itp.
Oczywiście kwalifikuje się do VAT. Ale do odliczenia kosztów związanych
z takim "wytworzeniem" do kosztów w DG można się przyczepić (i o tym
mowa, US musi mieć interes, żeby się przyczepić).
Usługi w której ewentualne prawa są "powiązane" z wykonywaniem zadania
u klienta raczej nikt się nie czepia, ale "gotowiec" może sprawić problem
(bo np. w działalności "osobistej" nie przysługuje prawo do amortyzacji,
jak ktoś nie widzi gdzie jest "problem kosztów").

pzdr, Gotfryd
2014-07-26 14:31 Re: rozliczanie bieglego w sadzie Marek
On Sat, 26 Jul 2014 13:50:02 +0200, Gotfryd Smolik news
wrote:
> Nie jest rzeczą dziwną, że podatnik VAT wystawia fakturę, a mimo
to

Co wy się tego VATu przyczepiliscie, ja nie o VAT pytałem a PIT.

--
Marek
2014-07-26 18:31 Re: rozliczanie bieglego w sadzie ąćęłńóśźż
Złym.
Od lat obowiązuje interpretacja Min. Fin., że lokal mieszkalny wynajęty na
cele użytkowe podlega zwolnieniu przedmiotowemu od PTiU właściwemu dla najmu
lokali mieszkalnych.
Dla celów ustawy o PTiU nie liczy się cel najmu ;-)


-----
> Oczywiscie, o ile nie chodzi o przypadek zwolniony przedmiotowo
> (konkretnie mam na myśli "mieszkanie w celach mieszkaniowych", ale
> już to samo mieszkanie wynajęte "na biuro" jest dobrym przykładem).

2014-07-26 18:33 Re: rozliczanie bieglego w sadzie ąćęłńóśźż
Zapytaj swój sąd, jak rozlicza koszty opinii wydanych przez tzw. instytut
badawczy.
Tez umową zlecenia, czy jednak rachunkiem / fakturą??
;-))


-----
> PIT.

2014-07-29 08:56 Re: rozliczanie bieglego w sadzie ąćęłńóśźż
Sprawdź może treść przywołanego wyroku WSA:
www.administrator24.info/artykul/id1306,Gdy-zarzadca-jest-bieglym

2014-07-29 10:48 Re: rozliczanie bieglego w sadzie Gotfryd Smolik news
On Sat, 26 Jul 2014, Marek wrote:

> On Sat, 26 Jul 2014 13:50:02 +0200, Gotfryd Smolik news
> wrote:
>> Nie jest rzeczą dziwną, że podatnik VAT wystawia fakturę, a mimo
> to
>
> Co wy się tego VATu przyczepiliscie,

Bo to od VATu zależy, czy wystawia się fakturę.
A z wystawienia faktury NIE WYNIKA, że przychód będzie się liczyć do PIT
jako przychód z DG.
Zaś pytanie m.in. zahaczało właśnie o "fakturę".

> ja nie o VAT pytałem a PIT.

No to opisałem, w szczegółach.
Nie ma przeszkód, aby istniała taka konstrukcja podatkowa, że przychód
jest "nie-DG" a jednocześnie stanowi obrót VAT.
Najczęściej mocno niekorzystne dla uzyskującego (ten przychód i obrót),
po po prostu VAT będzie musiał zapłacić z kwoty brutto wynikłej z umowy,
więc w sumie przyjęcie, ze umowa spełnia wymogi "wykluczenia" spod ustawy
o VAT może być całkiem korzystne dla wykonawcy.

pzdr, Gotfryd
2014-07-29 11:00 Re: rozliczanie bieglego w sadzie Gotfryd Smolik news
On Sat, 26 Jul 2014, ąćęłńóśźż wrote:

> Złym.
> Od lat obowiązuje interpretacja Min. Fin., że lokal mieszkalny wynajęty na
> cele użytkowe podlega zwolnieniu przedmiotowemu od PTiU właściwemu dla najmu
> lokali mieszkalnych.
> Dla celów ustawy o PTiU nie liczy się cel najmu ;-)

??
Możesz je przytoczyć?
Ktoś zmienił ustawę (o VAT), bo kiedyś uważnie przeczytałem ją pod tym
kątem i zapis wydawał się jednoznaczny (że liczy się "cel mieszkaniowy",
bodaj w tabelce pod ustawą to było, nie mam teraz czasu sprawdzać).


"Nieprzekwalifikowanie" dotyczy:
- podatku od nieruchomości
- podatku dochodowego
Przykładowo:
http://porady.domiporta.pl/poradnik/1,126925,15918062,Wynajecie_budynku _lub_lokalu_mieszkalnego_na_dzialalnosc.html


Ale NIE DOTYCZY podatku VAT, bo tam jest kryterium celowościowe.
http://www.taxfin.pl/artykul,2697,Najem_lokalu_mieszkalnego_-_opodatko wany_czy_ze_zwolnieniem.html
http://www.gsw.com.pl/publikacje/podatki/wynajecie-domu -na-cele-mieszkalne-a-podatek-vat
http://www.vat.pl/aktualnosci-podatkowe/2012/archi wum-2012-ix/0609-wynajem-lokalu-mieszkalnego-w-swietle-ustawy-o-vat--opodatkowany-czy -zwolniony-8653/

...no chyba że to "od lat" jest zmienione ;>


pzdr, Gotfryd
2014-07-29 11:34 Najem lokalu mieszkalnego na cel niemieszkalny jest zwolniony przedmiotowo z VAT. ąćęłńóśźż
"Gdzieś to mam", poszukam, pomocniczo podsyłam n.p.:
www.orzeczenia-nsa.pl/wyrok/iii-sa-191-00,podatki_i_inne_swiadczenia_pieniezne _do_ktorych_maja_zastosowanie_przepisy_ordynacji_podatkowej,1079904.html


-----
> ??
> Możesz je przytoczyć?
> Ktoś zmienił ustawę, bo kiedyś uważnie przeczytałem ją pod tym kątem i
> zapis wydawał się jednoznaczny.

2014-07-29 23:10 Re: Najem lokalu mieszkalnego na cel niemieszkalny jest zwolniony przedmiotowo z VAT. ąćęłńóśźż
-----
> www.orzeczenia-nsa.pl/wyrok/iii-sa-191-00,podatki_i_inne_swiadczenia_pieniezne_do_kto rych_maja_zastosowanie_przepisy_ordynacji_podatkowej,1079904.html


begin 666 III SA 191_00 Nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT swiadczenie uslug polegajacych na wynajmowaniu lokalu mieszkalnego stanowiacego wlasnosc podatnika zarówno w celach mieszkalnych.rtf
M24E)(%-!(#$Y,2\P, T*#0H-"E=Y M;FES=')A8WEJ;F5G;R!Z(#(P,#$M,#,M,#DL($E) 22!302 Q.3$O,# -"D]P
M=6)L.B!0 M. T*5&5Z83H-"C$N4'5N:W0@,B!O8G=I97-Z8WIE;FEA($UI;FES=')A($9I
M;F%N<_-W('H@,S$N,RXQ.3DU ('(N('<@ ML[EC>FYI:_-W(&1O('5S=&%W>2!O('!O9&%T:W4@;V0@=& ]W87+S=R!I('5S
MLW5G(&]R87H@;R!P;V1A=&MU(&%K8WEZ;W=Y;2!Z('5W>F=LZF1N:65N:65M
M(&YO; 65N:VQA='5R>2!W>6YI:V%JN6-E:B!Z($ML87-Y9FEK86-J:2!7>7)O
M8O-W(&D@57.S=6<@=R!Z86MR97- I92!U<[-U9R H1'HN(%4N($YR(#0T+"!P
M;WHN(#(S,2D@;FEE(&UI99QC:2!S:>H@=R!G
M:"P@:W3SF5N:6$@=&5G
M;R!A:W1U+@T*(#(N3FEE ('!O9&QE9V$@;W!O9&%T:V]W86YI=2!P;V1A=&MI
M96T@5D%4()QW:6%D8WIE;FEE('5SLW5G('!O;&5G86 JY8WEC:"!N82!W>6YA
M:FUO=V%N:74@;&]K86QU(&UI97-Z:V%L;F5G;RP@S
M8 7-N;YSF('!O9&%T;FEK82P@>F%R\W=N;R!W(&-E;&%C:"!M:65S>FMA;&YY
M8V@L(&IA:R!I(&YI96UI97- Z:V%L;GEC:"X@#0H-"E5Z87-A9&YI96YI93H-
M"E<@=WEN:6MU(&MO;G1R;VQI('!R>F5P M(%HN('!R>F5Z('!R86-O=VYI:_-W(%5R>NID=2!3:V%R8F]W96=O('<@12X@
M=R!Z 86MR97-I92!P;V1A=&MU(&]D('1O=V%R\W<@:2!U<[-U9R!O M;V1A=&MO=WD@ M(&UAFEA
MLV%L;F^ M=V\M5'5R>7-T>6-Z;F$N(%H@='ET=;-U('!R;W=A9'IE;FEA('1E:B!A9V5N
M8VII($%N9')Z 96H@6BX@6UA9V%N92!E=VED96YC:F4@
M>F%K=7!U(&D@F5D8;]Y(%9!5"!O M92!6050M-RX@2F5D;F]C>F6<;FEE()QW:6%D8WIYLR!U<[-U9VD@<&]L 96=A
M:KEC92!N82!W>6YA:FUI92!L;VMA;&D@;F$@8V5L92!N:65M:65S>FMA;&YE
M('<@8G5D>6YK=2! M:65S>FMA;FEO=WEM('-T86YO=VFY8WEM(&IE9V\@=[-A
M2!E=VED96YC
M:F]N;W=A;F4N(%!O9&%T;FEK(&YI92!W>6MA>GEW8;,@ M=&MU(&YA;&6_;F5G;R!Z('1E9V\@='ET=;-U+@T*(%<@9&YI=2 Q-2XS+C$Y
M.3D@K-OOWFS('<@57)ZZF1Z:64@4VMA M12X@:V]R96 MT>2!W M;&%R86-J:2!6050M-RP@=R!K=/-R>6-H ('IA9&5K;&%R;W=ALR!S<')Z961A
MOR!Z('1Y='6S=2!W>6YA:FUU(&IA:V\@;W!O9&%T:V]W86ZY('-T87 =KN2P@
M;VMR99QL;VZY('<@87)T+B Q."!U M,3DY,R!R+B!O('!O9&%T:W4@;V0@=&]W87+S=R!I('5SLW5G(&]R87H@;R!P
M;V1A=&MU(&%K8W EZ;W=Y;2 H9&%L96H@(G5S=&%W82!O(%9!5"(I+B!.87-T
MZG!N:64@-"XU+C$Y.3D@ M8VIE+"!W>6MA>G5JN6,@='EM(')A>F5M('-P M:F%K ;R!Z=V]L;FEO;KD@;V0@<&]D871K=2!O9"!T;W=A M(%5Z;F&S(&)O=VEE;2P@OV4@9' II8;-A;&YOG.8@=R!Z86MR97-I92!W>6YA
M:FUU(&QO:V%L=2!W(&)U9'EN:W4@;6EE6TL(&+J 9+EC>6T@=[-A
M M>GES=&$ @>F4@>G=O;&YI96YI82!O9"!P;V1A=&MU(&]D('1O=V%R\W<@:2!U
M<[-U9R!N82!P;V1S=&%W:64@87)T+ B W('5S="X@,2!P:W0@,B!U M;R!6050N#0H@4&]W>;]S>F5G;R!P;V=LN61U(&YI92!P;V1Z:65L: ;,@;W)G
M86X@<&]D871K;W=Y('!I97)W M.3DY('(N('=Y 9&&S('1R>GD@9&5C>7IJ92!W('-P M82!W('!O9&%T:W4@;V0@=&]W87+S=R!I(' 5SLW5G($%N9')Z96IO=VD@6BX@
M>F]B;W=IN7IA;FEA('!O9&%T:V]W96=O+"!Z86QE9[-OG&-I('!O9&%T :V]W
M96H@;W)A>B!O9'-E=&5K('IA('IWLV]KZB!Z82!P;W-Z8WIE9_-L;F4@;6EE
MF%S861N:65N:6%C:"!D;R!T>6-H(&1E8WEZ:FD@57)Z
MN60@4VMAF&SN6-Z;FEK82!N M('!O>BX@,30@9&\@=7-T87=Y(&\@5D%4('H@=')EG&-IN2!O8F]W:;EZ=6JY
M8V5G;R!D;R S,2XS+C$Y.34@F&SN6-Z;FEK82!NBX@-B!S
M='=I97)D>FFS+""_92!P;WIOF5C>FYOG&-I+B!7
M;V)E8R !T96=O+"!R97-P96MT=6JY8R!P;W-T86YO=VEE;FEA('!K="X@,B!O
M8G=I97-Z8WIE;FEA(&UI;FES=')A (&9I;F%N<_-W('H@9&YI82 S,2XS+C$Y
M.34@F5N:6$@>F&SN6-Z;FEK\W<@9&\@=7-T
M87=Y(&\@<& ]D871K=2!O9"!T;W=AB!U=WIG;.ID;FEE
M;FEE;2!N;VUE;FML871UB!+;&%S>69I:V%C:FD@
M5WER;V+S=R!I(%5SLW5G('<@>F%K M-"P@<&]Z+B R,S$I+"!S=&%N;W=IN6-E9V\L(+]E('IM:6%N82!N;VUE;FML
M871U M;FEA+"!N:64@<&]W;V1U:F4@>FUI86X@=WES;VMOG&-I(&]P;V1A=&M O=V%N
M:6$@<&]D871K:65M(&]D('1O=V%R\W<@:2!U<[-U9R!P;R S,2XS+C$Y.34@
M2!U>FYALRP@:;\@>G=O;&YI96YI=2!N82!P
M;V1S=& %W:64@>F&SN6-Z;FEK82!N2!O(%9!5"!P;V1L
M96=A('=YL[EC>FYI92!W>6YA:F5M(&QO:V%L:2!M:65S>FMA;&YY8 V@@;F$@
M8V5L92!M:65S>FMA;&YE+B!.:65Z;6EE;FYI92!N871O;6EA M:V]W86YI=2!S =&%W:[D@<&]D871K;W>Y('!O9&QE9V$@=WEN86IE;2!L;VMA
M;&D@;6EE6-H(&YA(&-E;&4@:6 YN92!N:;\@;6EE M+@T*($]D('!O=WF_7IJ:2!!;F1R>F5J(%HN('JS;[]Y LR!O
M9'=OLV%N:6$@9&\@27IB>2!3:V%R8F]W96H@=R!/+BP@<&]D=')Z>6UU:KEC
M('-W;VIE('-T86Y O=VES:V\L(+]E('<@G'=I971L92!Z8;.Y8WIN:6MA(&YR
M(#(@<&]Z+B Q-"!UF=R86YI8WIO;F\@ M6-H('-T87=E:R!W( '!O9&%T:W4@;V0@=&]W87+S=R!I
M('5SLW5G('<@>F%L9;]N;YQC:2!O9"!T96=O+"!N82!J86MI92!C96Q E(&+J
M9'II92!UOWET:V]W8;,@=WEN86IM;W=A;F4@<&]M:65S>F-Z96YI92!N86IE
M;6-A+@T*(%!O(' )O>G!A=')Z96YI=2!O9'=OLV'Q($EZ8F$@4VMA M=WED8;-A('1R>GD@9&5C>7IJ92P@=R!K=/-R >6-H('5T M8WD@>F%S:V%ROV]N92!D96-Y>FIE(%5R>NID=2!3:V%R8F]W96=O('<@12 X-
M"B!7('1R>F5C:"!S:V%R9V%C:"!D;R!.86-Z96QN96=O(%.Y9'4@061M:6YI
M7IJ92!)>F)Y(%-K87)B;W=E:B!!;F1R
M>F5J(%HN('=N:?-SLR!O(&EC:"!U8VAY;&5N:64 N#0H@3F%C>F5L;GD@4[ED
M($%D;6EN:7-T6IN>2!Z=V&_>;,L(&-O(&YA
M9VD@<[D@>F%S861N92X-"B!:(&%R="X@-30@=7-T+B S('5S=&%W>2!O(%9!
M5"!W>6YI:V$L(+]E(")W('!R>GEP861K=2!W<')O=V%D>F5N:6$@;F]W>6-H
M(& ML87-Y9FEK86-J:2!T;W=A M('<@=7-T+B Q("AA('=IZF,@:VQA6-H(&YA('!O
M9'-T87=I92!P 7-T>6-E('!A\7-T=V]W96H@+2!D
M;W!IG5J92!S:>H@;6EN:7-T M\W<@=R!P;W)O>G5M:65N:74@>B!P M4W1A='ES='EC>F YE9V\@9&\@;V>S;W-Z96YI82!Z8;.Y8WIN:6OS=R!D;R!U
MB!U=WIG;.ID;FEE;FEE;2!N;VUE ;FML871U M96H@>B!N;W=Y8V@@:VQA MOV4@=7!O=V&_;FEE;FEE('1O(&]Z;F%C>F&S;R!F86MT>6-Z;FEE('!R>F5K
M87IA;FEE(&UI;FES= ')O=VD@9FEN86YS\W<@<')A=V$@9&\@9&]K;VYA;FEA
M(&EN9V5R96YC:FD@=R!T96MS="!U M=VEE;2!J96H@8WKJG&-IN2 M(&UU M92!W('-P;W/S8B"<8VESLWDL(&$@:F%K86MO;'=I96L@= WEKLV%D;FEA(')O
M>G-Z97)Z86JY8V$L('<@<')Z>7!A9&MU(&=D>2!T M=R!D 96-Y9'5J92!O('=Y M="!N:65D;W!UF%L;F$N#0 H@4[ED+"!B:6]RN6,@<&]D('5W86?J+""_
M92!U M('<@;W1W87)T>6T@ M(&]B;W= IN7IU:KEC96=O+"!D;W!UF$@ M;W=A9'IO;F$@=R!A61A
M;GEM(&YA(&IE9V\@<&]DF5N:74@;6E EG&-ILV$@
MF5S;GEM('!O71U8WEJ;GEM+B!*961N
M86N_92!P M=WFSN6-Z;FEE(&YA(&1O:V]N86YI92!C >GEN;F^<8VD@=&5C:&YI8WIN96H@
M+2!O9[-O M9&YI86JY8V5J(&YO;65N:VQA='5RZB!W>6YI:V%JN6.Y('H@;F]W>6-H(&ML
M87-Y9FEK86-J: 2X@3FEE(&UI99QC:;-O('-IZB!W(&YI;2!J=;\@<')A=V\@
M9&\@:V]M96YT;W=A;FEA('1E:B!Z;6EA;GD @:2!T=VEEF%W
M87)T92!W('!K="X@,B!O8G=I97-Z8WIE;FEA+""_92!N:64@<&]W;V1U: F4@
M;VYA('IM:6%N('=Y M9"!T;W=AF%J
M=2!D>7-P;WIY8VIA+"!D;W1Y8WJY8V$@;V)O=V FY>FMU('!O9&%T:V]W96=O
M+"!P;W=I;FYA(&)YYB!Z87=A M8VEE;2!W(+]Y8VEE(&%R="X@,C$W(&MO;G-T>71U8VII(&1O<'5S>F-Z86QN
M92!B>;-O8GD@>F%M:65 S>F-Z96YI92!J96H@=R!A:V-I92!W>6MO;F%W8WIY
M;2P@<&]D('=A61A:KEC>2!T
M86MI(&%K="!B>;-B>2!D;R!T96=O('=Y M ($UA:KEC('!O=WF_ M>2!W('1E:B!S<')A=VEE(' 5W8;]A+"!IOR!P:W0@,B!W=RX@;V)W:65S>F-Z
M96YI82!M:6YI M92!M:66<8VD@ M86Y O=VFS>2!P;V1S=&%WZB!D;R!O9[-O M('1E9V\@=WIG;.ID=2P@8FEO< KEC('!O9"!U=V%GZBP@OV4@>F=O9&YI92!Z
M(&%R="X@,3 M>F%W:9QL:2!I('!O9&QE9V%JN2!T>6QK;R!K;VYS='ET=6-J:2!O M=&%W;V TL('.Y9"!O9&WS=VFS('IAF5P:7-U
M('<@ M>B!M:6YI M;FEA(&%R="X@-30@=7-T+B S('5S=&%W>2!O(%9!5"!S>6=N86QI>F]W86YO
M(&IUOR!ZG2Y('=C>F6<;FEE:B!W(&1O:W1R>6YI9 2X-"B!0;VYA9'1O
M('.Y9"!P;V1Z:65L82!S=&%N;W=I M;W=O LV%N>6T@87)T>6MU;&4L(&IA:R!I(&]R>F5C>FYI8W1W:64@<[ED;W=Y
M;2 H=WER;VL@3E-!('H@9&YI82 Q+C$P+C$Y.3D@ M02 U-C$T+SDX*2P@OV4@;FEE<')A=VEDLV]W;R!W>6MO;F%N92!U<&]W8;]N
M:65N:64@=7-T87=O=V4@;FEE( &UOOV4@<&]W;V1O=V'F('5J96UN>6-H(&MO
M;G-E:W=E;F-J:2!D;&$@<&]D871N:6MA+"!K=/-R>2!S=&] S=6IE+"!T86L@
M:F%K($%N9')Z96H@6BXL(&]B;W=IN7IU:KECN2!T M>B!Z(' IAL[EC>FYI:V%M:2X@3FEE(&UOOVYA(&]C>F5K:7=AYBP@OV4@<')Z
M96-IZG1N>2!P;V1A=&YI:R!W8G)E =R!BG5JN6-E
M9V\@<')Z97!IFYI:W4@
M;G(@,B!D;R!U6YI:V$L(+]E(&]D

M('!O9&%T:W4@>G=O;&YI;VYE(&IEF5N:64@=7.S=6=I('<@
M>F%KFEE M8VAO;6^<8VD@;R!C:&%R86MT97)Z92!M:65S>FMA;& YY;2!S=&%N;W=IN6-Y
M;2!M86JY=&5K('>S87-N>2P@8NID>FEE(&UU M= V%R=6YK:2!W>6YI:V%JN6-E('IE(")S=&%R96=O(B!P M>BX@-B!W('IAL[EC>FYI:W4@;G(@,B!W(&)R>FUI96YI=2!O8F]W:;EZ=6JY
M8WEM(&1O(#,Q+C ,N,3DY-2!R+B!496X@;W-T871N:2!P M:6YN>2!Z86MR97,@<')Z961M:6]T;W=Y(&YI OR!O8F]W:;EZ=6JY8WD@:2!Z
M=V%L;FEALR!O9"!P;V1A=&MU(&]D('1O=V%R\W<@:2!U<[-U9R!W>;.Y8W IN
M:64@=WEN86IE;2!L;VMA;&D@;6EE6-H(&YA(&-E;&4@;6EE M86QN92X@36^_92!T; R"<=VEA9&-Z>>8L(&-O('-Y9VYA;&EZ;W=A;F\@=R!P
M;W=OLV%N96H@;&ET97)A='5R>F4L(&\@=V%D;&E W>6T@=WEK;VYA;FEU('5P
M;W=AOVYI96YI82!PB!M:6YI
M;VMR871Y8WIN>6T@<&'Q M;V)O=VFY>G5JN6.Y('<@ <&]S=.IP;W=A;FEU('!O9&%T:V]W>6T@>F%S863J
M('!R;W=A9'IE;FEA('!O M=69A;FEE(&1O(&]R9V%N\W<@<&]D871K;W=Y8V@@*&%R="X@,3(Q(*<@,2!/
M< F1Y;F%C:FD@<&]D871K;W=E:BDL(&*SZF1Y(&]R9V%N\W<@<&'Q M=R!S>F-Z96?S;&YOG&-I('! O<&6S;FEO;F4@<')Z>2!W>61A=V%N:74@86MT
M\W<@=WEK;VYA=V-Z>6-H+"!N:64@;6]GN2!W>7=OLWEW8 >8@=6IE;6YY8V@@
M:V]NF=LZF1N:6%JN6,@
M<&]W >;]S>F4@<[ED('-T=VEE M;F4@=R!S:V%R9V%C:"!SN2!Z87 -A9&YE+"!B;W=I96T@9&5C>7IJ92!Z;W-T
M8;-Y('=Y9&%N92!Z(&YAF5N:65M('!R87=A(&UA=&5R :6%L;F5G;R!A
M M<&]D M(&]D('1O=V%R\W<@:2!U<[-U9RP@>F=O9&YI92!Z('!O>BX@,30@>F&SN6-Z
M;FEK 82!N M:KEC>6T@=R!C>F%S:64@G'=I861C>F5N: 6$@='EC:"!U<[-U9RX-"B!:('=Y
MOV5J('!O9&%N>6-H('!R>GEC>GEN($YA8WIE;&YY(%.Y9"!!9&UI;FE S=')A
M8WEJ;GD@;F$@<&]D2!O($Y302!U8VAY;&FS('IA M>7IJ92!)>F)Y(%-K87)B;W=E:BX@#0H-" B!-971R>6MA#0H@3G5M97(Z(#4P
M-S0Y#0H@4&]W:;EZ86YE(&%K='D@<')A=VYE.@T*"0E0;V1A=&5K(&] D('1O
M=V%R\W<@:2!U<[-U9RP@<&]D871E:R!A:V-Y>F]W>2P@8V&S;YSF#0H@36EE
M:G-C82!P=6)L:6 MA8VII.@T*"0E-;VYI=&]R(%!O9&%T:V]W>2!R;VL@,C P
M,2P@3G(@,3$L('-T M,BP@3G(@-"P@ M96H@71O =V%N:6$@=R!I;FYY
M8V@@;W)Z96-Z96YI86-H.@T*"0E)(%-!+TMR(#(X,"\P-SL@24E)(%-!+U=A
M(#$ V-CDO,#8[($D@4T$O2W(@-# H-S4W+S T.R!)24D@4T$@,34S-"\P,CL@24E)(%-!(#(R-# `
end
2014-07-30 21:48 Re: rozliczanie bieglego w sadzie ąćęłńóśźż
This is a multi-part message in MIME format.

------=_NextPart_000_0020_01CFAC40.070B76F0
Content-Type: text/plain;
format=flowed;
charset="iso-8859-2";
reply-type=response
Content-T ransfer-Encoding: 7bit


------=_NextPart_000_0020_01CFAC40.070B76F0
Content-Type: application/msword;
name="=?iso-8859-2?Q?I_FSK_1302=5F09_Biegly_sadowy_jako_podatni k_podatku_od_tow?=
=?iso-8859-2?Q?ar=F3w_i_uslug_zwiazanie_uchwala_NSA.rtf?="
Cont ent-Transfer-Encoding: quoted-printable
Content-Disposition: attachment;
filename="=?iso-8859-2?Q?I_FSK_1302=5F09_Biegly_sadowy_jako_podatnik_po datku_od_tow?=
=?iso-8859-2?Q?ar=F3w_i_uslug_zwiazanie_uchwala_NSA.rtf?="

{\rtf1 \ansi\ansicpg1250\pard\plain\deff0\qj{\colortbl;\red0\green0\blue0;=
\red255\green0\ blue0;\red0\green128\blue0;\red0\green0\blue254;\red52\gre=
en54\blue126;\red255\gre en255\blue0;\red102\green102\blue102;\red165\gree=
n42\blue42;\red204\green204\blue2 55;\red64\green64\blue128;\red0\green128=
\blue192;\red0\green0\blue255;\red112\gree n112\blue160;\red254\green238\b=
lue197;\red110\green110\blue110;\red185\green39\blu e39;\red43\green149\bl=
ue69;\red160\green160\blue164;\red21\green10\blue89;}{\fontt bl;{\f0\fnil =
Arial}{\f1\fnil Arial Unicode =
MS}}\fs20\paperw11906\paperh16838\margl1417\margr1417\margt1417\margb1417=
\gutte r0 \par
\par
\par
\qj Bieg=B3y s=B9dowy jako podatnik podatku od towar=F3w i us=B3ug; =
zwi=B9zanie uchwa=B3=B9 NSA\par
\qj Wyrok Naczelnego S=B9du Administracyjnego z 2010-07-29, I FSK =
1302/09\par
\qj Opubl: Legalis\par
\par
\par
\qj Teza:\par
\qj Pomimo tego, i=BF czynno=9Cci wykonywane przez bieg=B3ych s=B9dowych =
wymienione zosta=B3y w art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o =
podatku dochodowym od os=F3b fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, =
poz. 176 ze zm.), nie stanowi to wystarczaj=B9cej przes=B3anki do =
wy=B3=B9czenia tych czynno=9Cci z opodatkowania podatkiem od towar=F3w i =
us=B3ug w oparciu o przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca =
2004 r. o podatku od towar=F3w i us=B3ug (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze =
zm.). Czynno=9Cci te stanowi=B9 dzia=B3alno=9C=E6 gospodarcz=B9 w =
rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. W wyniku bowiem zlecenia =
sporz=B9dzenia opinii przez s=B9d (inny organ) nie dochodzi do =
przeniesienia odpowiedzialno=9Cci na s=B9d za wyniki dzia=B3ania =
bieg=B3ego s=B9dowego, zobowi=B9zanego do samodzielnego sporz=B9dzenia =
opinii. \par
\par
\par
\par
\par
\qj Sk=B3ad s=B9du:\par
\qj Gra=BFyna Jarmasz (przewodnicz=B9cy)\par
Krystyna Chustecka (sprawozdawca)\par
Ryszard Mikosz\par
\qj Sentencja:\par
\qj Naczelny S=B9d Administracyjny po rozpoznaniu w dniu 29 lipca 2010 =
r. na rozprawie w Izbie Finansowej skargi kasacyjnej G.T. od wyroku =
Wojew=F3dzkiego S=B9du Administracyjnego w Poznaniu z dnia 17 marca 2009 =
r., sygn. akt I SA/PO 1215/08, w sprawie ze skargi G.T. na decyzj=EA =
Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 20 sierpnia 2007 r., nr (...) w =
przedmiocie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania =
prawa podatkowego; \par
1. oddala skarg=EA kasacyjn=B9, \par
2. zas=B9dza od G.T. na rzecz Dyrektora Izby Skarbowej w P. kwot=EA =
(...) ((...)) z=B3otych tytu=B3em zwrotu koszt=F3w post=EApowania =
kasacyjnego.\par
\par
\par
\qj Uzasadnienie:\par
\qj Zaskar=BFonym wyrokiem z dnia 17 marca 2009 r., sygn. akt I SA/PO =
1215/08, Wojew=F3dzki S=B9d Administracyjny w Poznaniu oddali=B3 =
skarg=EA G.T. na decyzj=EA Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia 20 =
sierpnia 2007 r. w przedmiocie odmowy zmiany i uchylenia postanowienia w =
sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu =
zastosowania prawa podatkowego.\par
\qj S=B9d wyda=B3 zaskar=BFone rozstrzygni=EAcie w nast=EApuj=B9cym =
stanie sprawy:\par
\qj We wniosku z dnia 24 kwietnia 2007 r., uzupe=B3nionym nast=EApnie =
pismem z 21 maja 2007 r., Skar=BF=B9cy zwr=F3ci=B3 si=EA o wydanie =
interpretacji podatkowej dotycz=B9cej stosowania przepisu art. 15 ust. 3 =
pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towar=F3w i us=B3ug =
(Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), dalej VATU.\par
\qj Wnioskodawca wyja=9Cni=B3, =BFe uzyskuje przychody z tytu=B3u =
wynagrodzenia za czynno=9Cci bieg=B3ego s=B9dowego w zakresie wycen =
nieruchomo=9Cci, wynagrodzenia z tytu=B3=F3w um=F3w o dzie=B3o z =
urz=EAdami miast i gmin za czynno=9Cci rzeczoznawcy maj=B9tkowego oraz z =
tytu=B3u um=F3w o dzie=B3o z innymi podmiotami za wyceny nieruchomo=9Cci =
oraz inne opracowania wykonywane w zakresie posiadanych uprawnie=F1 =
budowlanych.\par
\qj W ocenie wnioskodawcy ww. przepis VATU wy=B3=B9cza z opodatkowania =
przychody wymienione w art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o =
podatku dochodowym od os=F3b fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, =
poz. 176 ze zm.) dalej PDOFizU.\par
\qj Postanowieniem z dnia 25 maja 2007 r. Naczelnik Urz=EAdu Skarbowego =
w =8C. uzna=B3 stanowisko wnioskodawcy za nieprawid=B3owe. Jak =
wskaza=B3, w =9Cwietle art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU, za wykonywan=B9 =
samodzielnie dzia=B3alno=9C=E6 gospodarcz=B9 nie uznaje si=EA =
czynno=9Cci, z tytu=B3u kt=F3rych przychody zosta=B3y wymienione w art. =
13 pkt 2-9 PDOFizU, je=BFeli z tytu=B3u wykonania tych czynno=9Cci osoby =
te s=B9 zwi=B9zane ze zlecaj=B9cym wykonanie tych czynno=9Cci prawnymi =
wi=EAzami tworz=B9cymi stosunek prawny pomi=EAdzy zlecaj=B9cym wykonanie =
czynno=9Cci i wykonuj=B9cym zlecane czynno=9Cci co do warunk=F3w =
wykonywania tych czynno=9Cci, wynagrodzenia i odpowiedzialno=9Cci =
zlecaj=B9cego wykonanie tych czynno=9Cci wobec os=F3b trzecich. Zatem z =
zakresu podmiotowego ustawy o podatku od towar=F3w i us=B3ug =
wy=B3=B9czone zosta=B3y podmioty osi=B9gaj=B9ce przychody, o kt=F3rych =
mowa w art. 13 pkt 2-9 PDOFizU, po spe=B3nieniu warunk=F3w =
wynikaj=B9cych z art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU. Oznacza to, =BFe =
wy=B3=B9czenie z opodatkowania podatkiem od towar=F3w i us=B3ug jest =
mo=BFliwe tylko w=F3wczas, gdy stosunek prawny istniej=B9cy pomi=EAdzy =
zleceniodawc=B9 a zleceniobiorc=B9, opr=F3cz wynagrodzenia oraz =
warunk=F3w wykonywania czynno=9Cci, okre=9Cla=E6 b=EAdzie =
odpowiedzialno=9C=E6 zleceniodawcy wzgl=EAdem os=F3b trzecich. Kryteria =
te musz=B9 by=E6 spe=B3nione =B3=B9cznie. Czynno=9Cci wykonywane przez =
bieg=B3ych s=B9dowych s=B9 co prawda, jak wskazuje organ, wymienione w =
art. 13 pkt 6 PDOFizU, jednak=BFe nie stanowi=B9 one samoistnej =
przes=B3anki, aby je uzna=E6 za nie podlegaj=B9ce podatkowi od towar=F3w =
i us=B3ug. Istotne znaczenie dla spornego zagadnienia ma bowiem kwestia =
odpowiedzialno=9Cci zlecaj=B9cego wykonanie tych czynno=9Cci wobec =
os=F3b trzecich.\par
\qj Rozpatruj=B9c kwesti=EA odpowiedzialno=9Cci za wydanie opinii przez =
bieg=B3ych s=B9dowych na zlecenie s=B9d=F3w oraz innych organ=F3w =
administracji publicznej nie mo=BFna uzna=E6, w ocenie organu, =BFe =
s=B9d, czy te=BF inny organ administracji publicznej bierze na siebie =
odpowiedzialno=9C=E6 za czynno=9Cci bieg=B3ego. S=B9d "odpowiada" za =
wydany wyrok w przedmiotowej sprawie, nie ma natomiast to=BFsamo=9Cci =
czynno=9Cci s=B9du i bieg=B3ego, kt=F3rych odbiorc=B9 jest uczestnik =
post=EApowania s=B9dowego.\par
\qj Z powy=BFszych wzgl=EAd=F3w czynno=9Cci wykonywane w ramach um=F3w =
o dzie=B3o z zakresu rzeczoznawcy maj=B9tkowego oraz wydawania opinii i =
opracowa=F1, w tym r=F3wnie=BF jako bieg=B3ego s=B9dowego, nie =
korzystaj=B9 - jak wywodzi - z wy=B3=B9czenia z zakresu VATU, gdy=BF nie =
jest spe=B3niony jeden z warunk=F3w okre=9Clonych w art. 15 ust. 3 pkt 3 =
tej ustawy, odno=9Cnie odpowiedzialno=9Cci zlecaj=B9cego wykonanie =
czynno=9Cci za ich wykonanie przez zleceniobiorc=EA. Tym samym =
czynno=9Cci te podlegaj=B9 opodatkowaniu podatkiem od towar=F3w i =
us=B3ug.\par
\qj Decyzj=B9 z dnia 20 sierpnia 2007 r. Dyrektor Izby Skarbowej, po =
rozpoznaniu za=BFalenia Strony, odm=F3wi=B3 zmiany i uchylenia =
postanowienia organu I instancji.\par
\qj Po rozpoznaniu skargi na powy=BFsz=B9 decyzj=EA Dyrektora Izby =
Skarbowej, Wojew=F3dzki S=B9d Administracyjny w Poznaniu uzna=B3, =BFe =
jest ona bezzasadna.\par
\qj Rozpatruj=B9c skarg=EA S=B9d odwo=B3a=B3 si=EA do wydanej 12 =
stycznia 2009 r. przez Naczelny S=B9d Administracyjny w sk=B3adzie =
siedmiu s=EAdzi=F3w uchwa=B3y, w kt=F3rej udzielono odpowiedzi na =
pytania:\par
\qj 1. Czy czynno=9Cci wykonywane przez bieg=B3ego w post=EApowaniu =
s=B9dowym o kt=F3rym mowa w art. 13 pkt 6 PDOFizU mog=B9 by=E6 uznane za =
dzia=B3alno=9C=E6 gospodarcz=B9 w rozumieniu art. 15 ust. 2 VATU ?\par
\qj W wypadku pozytywnej odpowiedzi na powy=BFsze pytanie -\par
\qj 2. Czy czynno=9Cci bieg=B3ego w post=EApowaniu s=B9dowym nale=BFy =
uzna=E6 za wykonywanie w ramach stosunku prawnego, w kt=F3rym powstaje =
odpowiedzialno=9C=E6 zlecaj=B9cego wykonanie tych czynno=9Cci (s=B9du) =
wobec os=F3b trzecich (art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU w brzmieniu =
obowi=B9zuj=B9cym od dnia 1 czerwca 2005 r.)?"\par
\qj Odpowiadaj=B9c na powy=BFsze NSA podj=B9=B3 uchwa=B3=EA, w kt=F3rej =
stwierdzi=B3, =BFe czynno=9Cci wykonywane przez bieg=B3ego w =
post=EApowaniu s=B9dowym, o kt=F3rych mowa w art. 13 pkt 6 PDOFizU, =
stanowi=B9 dzia=B3alno=9C=E6 gospodarcz=B9 w rozumieniu art. 15 ust. 2 =
VATU i nie dotyczy ich wy=B3=B9czenie, o kt=F3rym mowa w art. 15 ust. 3 =
tej ustawy.\par
\qj W uzasadnieniu uchwa=B3y NSA wskaza=B3 m.in., =BFe pomimo tego, =
i=BF czynno=9Cci wykonywane przez bieg=B3ych s=B9dowych wymienione =
zosta=B3y w art. 13 pkt 6 PDOFizU, nie stanowi to wystarczaj=B9cej =
przes=B3anki do wy=B3=B9czenia tych czynno=9Cci z opodatkowania =
podatkiem od towar=F3w i us=B3ug w oparciu o przepis art. 15 ust. 3 pkt =
3 VATU. W wyniku bowiem zlecenia sporz=B9dzenia opinii przez s=B9d (inny =
organ) nie dochodzi do przeniesienia odpowiedzialno=9Cci na s=B9d za =
wyniki dzia=B3ania bieg=B3ego s=B9dowego, zobowi=B9zanego do =
samodzielnego sporz=B9dzenia opinii.\par
\qj W takiej sytuacji nie wyst=EApuj=B9 niezb=EAdne przes=B3anki z art. =
15 ust. 3 pkt 3 VATU wy=B3=B9czaj=B9ce bieg=B3ego z opodatkowania =
podatkiem od towar=F3w i us=B3ug.\par
\qj W relacji pomi=EAdzy bieg=B3ym a s=B9dem nie zachodzi stosunek =
prawny zbli=BFony do stosunku pomi=EAdzy pracownikiem a pracodawc=B9, =
ani co do wynagrodzenia, czy te=BF co do odpowiedzialno=9Cci wobec =
os=F3b trzecich za wynik dzia=B3ania bieg=B3ego s=B9dowego.\par
\qj Wojew=F3dzki S=B9d Administracyjny w Poznaniu podzieli=B3 pogl=B9dy =
wyra=BFone w powo=B3anej uchwale i stwierdzi=B3, =BFe maj=B9 one =
zastosowanie w niniejszym post=EApowaniu. W zwi=B9zku z tym S=B9d ten =
stwierdzi=B3, =BFe czynno=9Cci wykonywane przez Skar=BF=B9cego w =
charakterze bieg=B3ego s=B9dowego i rzeczoznawcy maj=B9tkowego nie =
korzystaj=B9 z wy=B3=B9czenia, o kt=F3rym mowa w powo=B3anych przepisach =
ustawy o podatku od towar=F3w i us=B3ug.\par
\qj Pismem z dnia 22 maja 2009 r. Skar=BF=B9cy wni=F3s=B3 skarg=EA =
kasacyjn=B9 od powy=BFszego wyroku s=B9du I instancji, w kt=F3rej =
zarzuci=B3:\par
\qj I. Naruszenie przepis=F3w post=EApowania w stopniu maj=B9cym =
wp=B3yw na wynik sprawy, w postaci naruszenia:\par
\qj - art. 141 =A7 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o =
post=EApowaniu przed s=B9dami administracyjnymi (Dz.U. Nr 153, poz. 1270 =
ze zm.), dalej PostAdmU,\par
\qj - art. 145 =A7 1 pkt 1 lit. a PostAdmU,\par
\qj - art. 151 =A7 1 PostAdmU,\par
\qj - art. 1 =A7 1 1 ustawy z dnia 25 lipca 2002 r. Prawo o ustroju =
s=B9d=F3w administracyjnych. (Dz.U. z 2002 r. Nr 153 poz. 1269 ze zm.), =
dalej PrUSAU,\par
\qj - art. 134 =A7 1 PostAdmU.\par
\qj II. Naruszenie prawa materialnego poprzez b=B3=EAdn=B9 =
wyk=B3adni=EA art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU.\par
\qj W konsekwencji na podstawie art. 176 w zw. z art. 185 =A7 1 =
PostAdmU wni=F3s=B3 o uchylenie zaskar=BFonego wyroku w ca=B3o=9Cci i =
przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania przez Wojew=F3dzki S=B9d =
Administracyjny w Poznaniu oraz zas=B9dzenie koszt=F3w post=EApowania wg =
norm przepisanych.\par
\qj Uzasadniaj=B9c powy=BFsze zarzuty wskaza=B3, =BFe istotne znaczenie =
dla ca=B3ej sprawy ma data 1 czerwca 2005 r. Tego dnia wesz=B3a bowiem w =
=BFycie nowelizacja VATU, kt=F3ra w istotny spos=F3b zmieni=B3a zapis =
art. 15 ust. 3 pkt 3 tej ustawy. Tymczasem Wojew=F3dzki S=B9d =
Administracyjny w Poznaniu w zaskar=BFonym wyroku powo=B3ywa=B3 si=EA =
wy=B3=B9cznie na art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU w brzmieniu obowi=B9zuj=B9cym =
po tej dacie. Ca=B3kowicie przez S=B9d zosta=B3a pomini=EAta kwestia =
okresu od 1 maja 2004 r. do 1 czerwca 2005 r. Ponadto Naczelny S=B9d =
Administracyjny w uchwale sygn. akt I FPS 3/08 udzieli=B3 odpowiedzi na =
pytanie dotycz=B9ce brzmienia przepisu od dnia 1 czerwca 2005 r. W =
ocenie Strony zmiana powy=BFszego przepisu ma istotne znaczenie dla =
ca=B3ej sprawy. Z przepisu tego we wcze=9Cniejszym brzmieniu wynika, =
=BFe w=EAze=B3 prawny musia=B3 okre=9Cla=E6 og=F3ln=B9 =
odpowiedzialno=9C=E6 zlecaj=B9cego, natomiast po 31 maja 2005 r. =
ustawodawca wskaza=B3, =BFe chodzi o odpowiedzialno=9C=E6 wobec os=F3b =
trzecich.\par
\qj Zdaniem Skar=BF=B9cego, niew=B9tpliwie mi=EAdzy powo=B3anym w danej =
sprawie bieg=B3ym, a powo=B3uj=B9cym go organem (s=B9dem) istniej=B9 =
okre=9Clone wi=EAzy prawne, w ramach kt=F3rych dominuj=B9c=B9 pozycj=EA =
ma organ, jako decyduj=B9cy o wyborze osoby bieg=B3ego, zakresie =
zleconej mu czynno=9Cci, maj=B9cy mo=BFliwo=9C=E6 na=B3o=BFenia kary, =
wyp=B3acie wynagrodzenia itd. Nie wyst=EApuje jednak przy tym stosunek =
podleg=B3o=9Cci, np. s=B3u=BFbowej, mi=EAdzy zlecaj=B9cym organem, a =
bieg=B3ym, bo w zakresie tych wi=EAz=F3w prawnych uprawnienia (i =
obowi=B9zki) organu zlecaj=B9cego w stosunku do bieg=B3ego s=B9 =
=9Cci=9Cle okre=9Clone obowi=B9zuj=B9cymi przepisami. To organ =
zlecaj=B9cy opracowanie opinii bieg=B3emu ponosi odpowiedzialno=9C=E6 =
procesow=B9 wobec stron tego post=EApowania za wyb=F3r bieg=B3ego i =
wywi=B9zanie si=EA przez niego z na=B3o=BFonego obowi=B9zku.\par
\qj Wskaza=B3 ponadto, =BFe w ramach uregulowa=F1 cywilnoprawnych =
ustawodawca przewiduje ponoszenie odpowiedzialno=9Cci innego podmiotu za =
"sprawc=EA" (art. 429, art. 430, art. 474 KC).\par
\qj W ocenie Strony naruszone zosta=B3y przepisy\par
\qj - art. 1 =A7 1 i 2 PrUSAU - gdy=BF S=B9d nie uwzgl=EAdni=B3 skargi, =
kt=F3ra by=B3a uzasadniona,\par
\qj - art. 134 =A7 1 w zw. z 145 =A7 1 pkt 1 lit. a PostAdmU - gdy=BF =
S=B9d nie uchyli=B3 decyzji, mimo =BFe narusza=B3a ona istotnie prawo =
materialne,\par
\qj - art 151 =A7 1 PostAdmU - gdy=BF S=B9d oddali=B3 skarg=EA, kt=F3ra =
by=B3a uzasadniona,\par
\qj - art. 141 =A7 4 PostAdmU - gdy=BF S=B9d w uzasadnieniu nie =
wskaza=B3 podstawy prawnej obowi=B9zuj=B9cej w okresie od 1 maja 2004 do =
31 maja 2005 r., a tak=BFe jej nie wyja=9Cni=B3,\par
\qj - art. 141 =A7 4 - gdy=BF S=B9d w uzasadnieniu w og=F3le nie =
odni=F3s=B3 si=EA do sytuacji, gdy Skar=BF=B9cy wyst=EApuje w =
charakterze strony umowy o dzie=B3o.\par
\qj W odpowiedzi na skarg=EA kasacyjn=B9 Dyrektor Izby Skarbowej =
wni=F3s=B3 o jej oddalenie jako pozbawionej uzasadnionych podstaw, a =
tak=BFe o zas=B9dzenie koszt=F3w post=EApowania wed=B3ug norm =
przepisanych.\par
\qj Naczelny S=B9d Administracyjny zwa=BFy=B3, co nast=EApuje:\par
\qj Skarga kasacyjna nie zas=B3uguje na uwzgl=EAdnienie.\par
\qj Kluczowe znaczenie w sprawie ma podj=EAta przez Naczelny S=B9d =
Administracyjny uchwa=B3a z dnia 12 stycznia 2009 r. sygn. akt I FPS =
3/08 w kt=F3rej zosta=B3 wyra=BFony pogl=B9d, =BFe czynno=9Cci =
wykonywane przez bieg=B3ego w post=EApowaniu s=B9dowym, o kt=F3rych mowa =
w art. 13 pkt 6 PDOFizU, stanowi=B9 dzia=B3alno=9C=E6 gospodarcz=B9 w =
rozumieniu art. 15 ust. 2 VATU i nie dotyczy ich wy=B3=B9czenie =
przewidziane w art. 15 ust. 3 tej ustawy, na kt=F3rej S=B9d I instancji =
opar=B3 swoje stanowisko w rozpoznawanej sprawie. Podkre=9Cli=E6 przy =
tym nale=BFy, =BFe stosownie do art. 269 =A7 1 PostAdmU, je=BFeli =
jakikolwiek sk=B3ad s=B9du administracyjnego rozpoznaj=B9cy spraw=EA nie =
podziela stanowiska zaj=EAtego w uchwale sk=B3adu siedmiu s=EAdzi=F3w, =
ca=B3ej Izby albo w uchwale pe=B3nego sk=B3adu Naczelnego S=B9du =
Administracyjnego, przedstawia powsta=B3e zagadnienie prawne do =
rozstrzygni=EAcia odpowiedniemu sk=B3adowi. Tym samym wi=EAc nie =
przedstawienie przez S=B9d orzekaj=B9cy zagadnienia prawnego do =
rozstrzygni=EAcia w drodze kolejnej uchwa=B3y sk=B3adowi siedmiu =
s=EAdzi=F3w oznacza, =BFe S=B9d =F3w jest w istocie zwi=B9zany =
pogl=B9dami wyra=BFonymi w powo=B3anej uchwale z dnia 12 stycznia 2009 =
r. Wspomniany art. 269 =A7 1 PostAdmU nie pozwala wszak =BFadnemu =
sk=B3adowi s=B9du administracyjnego rozstrzygn=B9=E6 innej sprawy w =
spos=F3b sprzeczny ze stanowiskiem zawartym w uchwale i przyjmowa=E6 =
wyk=B3adni prawa odmiennej od tej, kt=F3ra zosta=B3a przyj=EAta przez =
sk=B3ad poszerzony Naczelnego S=B9du Administracyjnego (por. wyrok WSA w =
Krakowie z dnia 15 stycznia 2009 r., sygn. akt I SA/KR 1440/08, a =
tak=BFe wyrok NSA z dnia 29 lutego 2008 r., sygn. akt I OSK 254/07).\par
\qj W wy=BFej wskazanej uchwale Naczelny S=B9d Administracyjny =
stwierdzi=B3, =BFe odwo=B3anie si=EA w art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU do =
enumeratywnie wymienionych przychod=F3w w art. 13 pkt 2-9 PDOFizU nie =
oznacza=B3o, =BFe niejako automatycznie tego rodzaju przychody nie =
zosta=B3y zaliczone do samodzielnie wykonywanej dzia=B3alno=9Cci =
gospodarczej w rozumieniu zdefiniowanym w ust. 2 tego=BF art. 15. W =
przepisie art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU ustanowiono bowiem dodatkowe =
przes=B3anki przy zaistnieniu kt=F3rych dopuszczalne by=B3o =
wy=B3=B9czenie z zakresu opodatkowania podatkiem od towar=F3w i us=B3ug, =
przy czym, co jest istotne w sprawie, przes=B3anki te musz=B9 =
wyst=B9pi=E6 =B3=B9cznie. Oznacza to, =BFe podmiot uzyskuj=B9cy =
przychody ze =9Fr=F3de=B3 przychod=F3w wymienionych w art. 13 pkt 2-9 =
PDOFizU dla wy=B3=B9czenia tych przychod=F3w z opodatkowania podatkiem =
od towar=F3w i us=B3ug musi spe=B3nia=E6 okre=9Clone warunki =
wy=B3=B9czenia tych czynno=9Cci spod opodatkowania, a nie wyst=B9pienie =
chocia=BFby jednej z wymienionych w nim przes=B3anek skutkuje brakiem =
mo=BFliwo=9Cci wy=B3=B9czenia danej czynno=9Cci z opodatkowania =
podatkiem od towar=F3w i us=B3ug.\par
\qj Wy=B3=B9czeniu spod opodatkowania podatkiem od towar=F3w i us=B3ug =
podlegaj=B9 bowiem czynno=9Cci, kt=F3rych prawodawca zgodnie z art. 15 =
ust. 3 pkt 3 VATU nie uznaje za wykonywan=B9 samodzielnie =
dzia=B3alno=9C=E6 gospodarcz=B9 w rozumieniu tej ustawy, pod warunkiem =
=BFe podmioty uzyskuj=B9ce te przychody zwi=B9zane s=B9 ze zlecaj=B9cym =
ich wykonanie wi=EAzami tworz=B9cymi stosunek prawny co do warunk=F3w =
ich wykonania, wynagrodzenia oraz odpowiedzialno=9Cci zlecaj=B9cego za =
wykonanie tych czynno=9Cci wobec os=F3b trzecich.\par
\qj Naczelny S=B9d Administracyjny z przedstawionych zasad =
odnosz=B9cych si=EA do wykonywania czynno=9Cci bieg=B3ego na zlecenie =
s=B9du oraz wynikaj=B9cych z nich istotnych okoliczno=9Cci maj=B9cych =
decyduj=B9cy wp=B3yw na powstanie obowi=B9zku podatkowego w podatku od =
towar=F3w i us=B3ug, wyprowadzi=B3 nast=EApuj=B9ce wnioski:\par
\qj - stosunek prawny =B3=B9cz=B9cy bieg=B3ego ze zlecaj=B9cym =
wykonanie opinii s=B9dem (innym uprawnionym organem procesowym) nie =
zostaje nawi=B9zany na podstawie umowy o prac=EA;\par
\qj - bieg=B3y przy sporz=B9dzeniu opinii korzysta z samodzielno=9Cci =
wyra=BFaj=B9cej si=EA w tym, =BFe nikt nie mo=BFe mie=E6 wp=B3ywu na jej =
tre=9C=E6;\par
\qj - bieg=B3y odpowiada osobi=9Ccie za wykonane przez siebie =
czynno=9Cci niezale=BFnie od tego czy do okre=9Clonych dzia=B3a=F1 =
zobowi=B9za=B3 go s=B9d, czy te=BF inny organ. W wyniku zlecenia wydania =
opinii nie dochodzi do przeniesienia odpowiedzialno=9Cci za wynik =
dzia=B3ania bieg=B3ego s=B9dowego na s=B9d lub inny organ;\par
\qj - wpis na list=EA bieg=B3ych s=B9dowych wskazuje na zamiar =
wykonywania czynno=9Cci bieg=B3ego w spos=F3b cz=EAstotliwy.\par
\qj Przedstawione okoliczno=9Cci prowadz=B9 do wniosku, =BFe pomimo =
tego, i=BF czynno=9Cci wykonywane przez bieg=B3ych s=B9dowych wymienione =
zosta=B3y w art. 13 pkt 6 PDOFizU nie stanowi=B3o to wystarczaj=B9cej =
przes=B3anki do wy=B3=B9czenia tych czynno=9Cci z opodatkowania =
podatkiem od towar=F3w i us=B3ug w oparciu o przepis art. 15 ust. 3 pkt =
3 VATU. W wyniku bowiem zlecenia sporz=B9dzenia opinii przez s=B9d (inny =
organ) nie dochodzi do przeniesienia odpowiedzialno=9Cci na s=B9d za =
wyniki dzia=B3ania bieg=B3ego s=B9dowego, zobowi=B9zanego do =
samodzielnego sporz=B9dzenia opinii.\par
\qj W takiej sytuacji nie wyst=EApuj=B9 zatem niezb=EAdne przes=B3anki =
z art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU wy=B3=B9czaj=B9ce bieg=B3ego z opodatkowania =
podatkiem od towar=F3w i us=B3ug. W relacji pomi=EAdzy bieg=B3ym a =
s=B9dem nie zachodzi stosunek prawny zbli=BFony do stosunku pomi=EAdzy =
pracownikiem a pracodawc=B9, ani co do wynagrodzenie, czy te=BF co do =
odpowiedzialno=9Cci wobec os=F3b trzecich za wynik dzia=B3ania =
bieg=B3ego s=B9dowego. Wyra=BFony w tym zakresie przez Naczelny S=B9d =
Administracyjny pogl=B9d nale=BFy uzna=E6 za utrwalony w dotychczasowym =
orzecznictwie tego S=B9du na gruncie wyk=B3adni przepisu art. 15 ust. 3 =
pkt 3 VATU w odniesieniu do syndyk=F3w i t=B3umaczy (por. wyroki: z dnia =
17 pa=9Fdziernika 2006 r. sygn. akt I FSK 86/06, publ. "Przegl=B9d =
Podatkowy" 2007, nr 4, s. 46; z dnia 20 lutego 2007 r. sygn. akt I FSK =
1220/05; z dnia 5 kwietnia 2007 r. sygn. akt I FSK 609/06; z dnia 24 =
kwietnia 2007 r. sygn. akt I FSK 603/06; z dnia 2 pa=9Fdziernika 2007 r. =
sygn. akt I FSK 1265/07).\par
\qj Naczelny S=B9d Administracyjny w sk=B3adzie orzekaj=B9cym w =
niniejszej sprawie w pe=B3ni podziela pogl=B9dy wyra=BFone w powo=B3anej =
uchwale i stwierdza, =BFe zasadnie S=B9d I instancji przyj=B9=B3,=BFe =
maj=B9 one zastosowanie w stanie faktycznym przedstawionym przez =
Skar=BF=B9cego. Jak bowiem wynika z pisma Skar=BF=B9cego otrzymywa=B3 =
wynagrodzenie za czynno=9Cci sta=B3ego bieg=B3ego s=B9dowego oraz za =
wykonywane czynno=9Cci rzeczoznawcy.\par
\qj W orzecznictwie podkre=9Cla si=EA, =BFe wprawdzie ww. uchwa=B3a NSA =
dotyczy tre=9Cci art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU w brzmieniu obowi=B9zuj=B9cym =
od dnia 1 czerwca 2005 r., to jednak=BFe ma r=F3wnie=BF zastosowanie =
wobec tre=9Cci tego artyku=B3u obowi=B9zuj=B9cego od dnia 1 maja 2004 r. =
(wyrok WSA we Wroc=B3awiu z 18.08.2009 r. sygn. akt I SA/WR 349/09).\par
\qj W rozumieniu ustaw procesowych bieg=B3y s=B9dowy jest =
niew=B9tpliwie rzeczoznawc=B9, gdy=BF tylko osoba posiadaj=B9ca wiedz=EA =
w okre=9Clonej dziedzinie, wiadomo=9Cci specjalne mo=BFe by=E6 =
powo=B3ana do pe=B3nienia funkcji bieg=B3ego. Nie mo=BFna te=BF =
twierdzi=E6, =BFe s=B9d bierze odpowiedzialno=9C=E6 za opini=EA =
bieg=B3ego, w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU. Bieg=B3y s=B9dowy =
ponosi bowiem samodzieln=B9 odpowiedzialno=9C=E6 za wydan=B9 opini=EA, =
co prowadzi do konkluzji, =BFe czynno=9Cci wykonywane na zlecenie s=B9du =
przez bieg=B3ych podlegaj=B9 opodatkowaniu.\par
\qj Przepis ten bowiem ju=BF w=F3wczas stanowi=B3, =BFe za wykonywan=B9 =
samodzielnie dzia=B3alno=9C=E6 gospodarcz=B9, o kt=F3rej mowa w ust. 1, =
nie uznaje si=EA czynno=9Cci z tytu=B3u kt=F3rych przychody zosta=B3y =
wymienione w art. 13 pkt 2-8 PDOFizU, je=BFeli z tytu=B3u wykonania tych =
czynno=9Cci osoby te s=B9 zwi=B9zane ze zlecaj=B9cym wykonanie tych =
czynno=9Cci prawnymi wi=EAzami tworz=B9cymi stosunek prawny pomi=EAdzy =
zlecaj=B9cym wykonanie czynno=9Cci i wykonuj=B9cym zlecane czynno=9Cci =
co do warunk=F3w wykonywania tych czynno=9Cci, wynagrodzenia i =
odpowiedzialno=9Cci zlecaj=B9cego wykonanie tych czynno=9Cci.\par
\qj Sformu=B3owanie zawarte w art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU stanowi=B9ce o =
odpowiedzialno=9Cci zlecaj=B9cego wykonanie czynno=9Cci, nale=BFy przy =
tym rozumie=E6 jako obj=EAcie t=B9 odpowiedzialno=9Cci=B9 roszcze=F1 =
os=F3b trzecich za czynno=9Cci zleceniobiorcy podejmowane w ramach tego =
stosunku, z czego wynika, =BFe to zleceniodawca ponosi ryzyko =
dzia=B3alno=9Cci zleceniobiorcy, kt=F3rego brak po stronie tego =
ostatniego wy=B3=B9cza go - w=B3a=9Cnie z tego powodu - z grona =
podatnik=F3w VAT prowadz=B9cych samodzieln=B9 dzia=B3alno=9C=E6 =
gospodarcz=B9.\par
\qj W odniesieniu do czynno=9Cci bieg=B3ego, podmiot zlecaj=B9cy =
wykonanie tych czynno=9Cci nie ponosi wzgl=EAdem os=F3b trzecich =
odpowiedzialno=9Cci za skutki bezpo=9Crednio zwi=B9zane z podejmowanymi =
przez bieg=B3ego czynno=9Cciami. Czym innym zatem jest =
odpowiedzialno=9C=E6 bieg=B3ego wobec os=F3b trzecich za podejmowane =
przez niego czynno=9Cci, a czym innym jest odpowiedzialno=9C=E6 s=B9du =
lub innego organu za wydane w sprawie rozstrzygni=EAcie (por. wyrok WSA =
w Bydgoszczy z 2008.05.21 sygn. akt I SA/BK 145/08).\par
\qj W ocenie Naczelnego S=B9du Administracyjnego uprawnione jest =
stanowisko, =BFe przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU musi by=E6 =
odczytywany w ten spos=F3b, =BFe okre=9Clone w nim czynno=9Cci z art. 13 =
pkt 2-9 PDOFizU nie stanowi=B9 samodzielnej dzia=B3alno=9Cci =
gospodarczej w rozumieniu tej ustawy (ust. 2 art. 15) tylko wtedy, gdy =
pomi=EAdzy zlecaj=B9cym wykonanie tych czynno=9Cci a zleceniobiorc=B9, =
istnieje stosunek prawny okre=9Claj=B9cy: warunki wykonania tych =
czynno=9Cci, wynagrodzenia zleceniobiorcy i odpowiedzialno=9C=E6 =
zlecaj=B9cego wykonanie tych czynno=9Cci wobec os=F3b trzecich, co =
wskazuje jednoznacznie, =BFe to zleceniodawca ponosi ryzyko =
dzia=B3alno=9Cci zleceniobiorcy, kt=F3rego brak po stronie tego =
ostatniego wy=B3=B9cza go - w=B3a=9Cnie z tego powodu - z grona =
podatnik=F3w VAT prowadz=B9cych samodzieln=B9 dzia=B3alno=9C=E6 =
gospodarcz=B9. W sytuacjach gdy zleceniobiorca w oparciu o zawart=B9 =
umow=EA zlecenia lub umow=EA o dzie=B3o dzia=B3a na zewn=B9trz w imieniu =
zleceniodawcy i na jego rachunek oraz gdy w ramach powierzonych =
czynno=9Cci zleceniodawca przyjmuje odpowiedzialno=9C=E6 za jego =
dzia=B3anie, nale=BFy przyj=B9=E6, =BFe zleceniobiorca (wykonawca =
dzie=B3a) pozbawiony jest przymiotu samodzielno=9Cci przy wykonywaniu =
swojej dzia=B3alno=9Cci w rozumieniu art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU, a wobec =
tego nie jest podatnikiem tego podatku.\par
\qj Pozycja prawna bieg=B3ych w ramach wykonywanych na zlecenie s=B9du =
czy innych organ=F3w procesowych czynno=9Cci ma natomiast charakter =
samodzielny, niezale=BFny od zlecaj=B9cego stosowne czynno=9Cci organu, =
przez co wy=B3=B9czona zostaje mo=BFliwo=9C=E6 uznania, =BFe w ramach =
tych czynno=9Cci osoby te pozostaj=B9 w zwi=B9zku zbli=BFonym do =
stosunku zatrudnienia, charakteryzuj=B9cym si=EA podleg=B3o=9Cci=B9 i =
zasadniczym zwolnieniem z odpowiedzialno=9Cci za podejmowanie =
czynno=9Cci wobec os=F3b trzecich. Tym samym, czynno=9Cci te podlegaj=B9 =
opodatkowaniu podatkiem od towar=F3w i us=B3ug na zasadach =
og=F3lnych.\par
\qj W pi=9Cmiennictwie zwraca si=EA uwag=EA, =BFe VATU stanowi =
implementacj=EA do krajowego porz=B9dku prawnego postanowie=F1 VI =
Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepis=F3w =
Pa=F1stw Cz=B3onkowskich dotycz=B9cych podatk=F3w obrotowych - wsp=F3lny =
system podatku od warto=9Cci dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru =
podatku (77/388/EEC). Z tego te=BF powodu poszczeg=F3lne przepisy tej =
ustawy, o ile nie b=EAdzie to prowadzi=B3o do efekt=F3w sprzecznych z =
efektami wyk=B3adni j=EAzykowej, powinny by=E6 interpretowane w zgodzie =
z brzmieniem i celem tej dyrektywy oraz w taki spos=F3b, aby zapewni=E6 =
respektowanie podstawowych z=B3o=BFe=F1 konstrukcyjnych ca=B3ego systemu =
podatku od warto=9Cci dodanej. Dlatego te=BF, je=BFeli okre=9Clone =
poj=EAcie ma istotne znaczenie dla konstrukcji podatku, to dokonuj=B9c =
okre=9Clenia zakresu tego poj=EAcia poprzez wskazanie czynno=9Cci, =
kt=F3re si=EA w nim nie mieszcz=B9, nale=BFy uwzgl=EAdnia=E6 jego sens =
na tle ca=B3ej regulacji dotycz=B9cej tego podatku. Powracaj=B9c za=9C w =
kontek=9Ccie powy=BFszych uwag do art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU wskazuje =
si=EA, i=BF na jego tle poj=EAcie samodzielno=9Cci w prowadzeniu =
dzia=B3alno=9Cci gospodarczej nie powinno by=E6 zasadniczo rozumiane =
odmiennie ni=BF w VI Dyrektywie, aby nie prowadzi=B3o to naruszenia =
jednej z podstawowych cech systemu podatku od warto=9Cci dodanej, jak=B9 =
jest powszechno=9C=E6 opodatkowania, a tym samym, aby nie by=B3o to =
r=F3wnie=BF =9Fr=F3d=B3em naruszenia zasad konkurencyjno=9Cci (zob. J. =
Zubrzycki, Leksykon VAT 2006, wyd. Unimex, str. 358).\par
\qj Opisane w powy=BFszym przepisie przes=B3anki warunkuj=B9ce =
wy=B3=B9czenie wskazanych w nim czynno=9Cci z poj=EAcia wykonywanej =
samodzielnie dzia=B3alno=9Cci gospodarczej odnosz=B9 si=EA do warunk=F3w =
wykonywania tych czynno=9Cci, wynagrodzenia oraz odpowiedzialno=9Cci =
zlecaj=B9cego wykonanie tych czynno=9Cci wobec os=F3b trzecich. Przy =
czym, uwzgl=EAdniaj=B9c konieczno=9C=E6 dokonywania wyk=B3adni =
przepis=F3w ustawy w zgodzie z tre=9Cci=B9 VI Dyrektywy, ten ostatni =
warunek powinien by=E6 rozumiany jako odpowiedzialno=9C=E6 wobec os=F3b =
trzecich, tak=BFe przed nowelizacj=B9 VATU.\par
\qj W orzecznictwie tak=BFe zwraca si=EA uwag=EA, =BFe unormowania =
dotycz=B9ce podatnik=F3w podatku od towar=F3w i us=B3ug, zawarte w art. =
15 VATU, oparte zosta=B3y na regulacjach przyj=EAtych w art. 4 VI =
Dyrektywy. Podobnie jak w art. 4 VI Dyrektywy, w art. 15 ust. 1 VATU =
postanowiono, =BFe podatnikami VAT s=B9 jedynie podmioty wykonuj=B9ce =
samodzielnie dzia=B3alno=9C=E6 gospodarcz=B9. Unormowanie to ma na celu =
wskazanie, =BFe podatnikami VAT s=B9 jedynie podmioty dzia=B3aj=B9ce bez =
stosunku podporz=B9dkowania, funkcjonuj=B9ce w warunkach niepewno=9Cci i =
ryzyka ekonomicznego, a tak=BFe ostatecznego rezultatu podj=EAtej =
dzia=B3alno=9Cci, czyli na w=B3asny rachunek i ryzyko. W art. 15 ust. 3 =
okre=9Clono czynno=9Cci, kt=F3re w=B3a=9Cnie ze wzgl=EAdu na brak cechy =
samodzielno=9Cci, nie mog=B9 by=E6 uznawane za dzia=B3alno=9C=E6 =
gospodarcz=B9 w rozumieniu art. 15 ust. 2 VATU.\par
\qj O ile jednak w art. 4 (4) VI Dyrektywy wskazano, i=BF u=BFycie =
okre=9Clenia "niezale=BFnie" (b=EAd=B9cego odpowiednikiem poj=EAcia =
"samodzielnie" u=BFywanego na gruncie VATU) w ust. 1 oznacza =
wy=B3=B9czenie z opodatkowania pracownik=F3w i innych os=F3b =
zwi=B9zanych z pracodawc=B9 umow=B9 o prac=EA lub na podstawie =
jakiegokolwiek innego stosunku prawnego ustanawiaj=B9cego stosunek =
pracodawcy i pracownika w zakresie warunk=F3w pracy, wynagrodzenia i =
odpowiedzialno=9Cci pracodawcy, tak w b=EAd=B9cych jego odpowiednikiem =
uregulowaniach zawartych w art. 15 ust. 3, a zw=B3aszcza w jego pkt 3 =
poprzez odes=B3anie do wskazanych w art. 13 PDOFizU przychod=F3w =
uzyskiwanych z dzia=B3alno=9Cci wykonywanej osobi=9Ccie, nie zawarto =
wprost jakiegokolwiek sformu=B3owania, kt=F3re wskazywa=B3oby, =BFe dla =
wy=B3=B9czenia danego podmiotu z kr=EAgu podatnik=F3w VAT, stosunek =
prawny o cechach podanych w tym przepisie powinien by=E6 stosunkiem =
prawnym o charakterze zbli=BFonym do stosunku pracy, co mo=BFe by=E6 =
odczytywane jako rozszerzenie w polskiej VATU zakresu wy=B3=B9cze=F1 z =
opodatkowania podatkiem od towar=F3w i us=B3ug, w por=F3wnaniu do =
uregulowa=F1 zawartych w VI Dyrektywie. Podkre=9Cla si=EA przy tym, i=BF =
dokonuj=B9c na tle konkretnego stanu faktycznego interpretacji niezbyt =
jednoznacznych i precyzyjnych sformu=B3owa=F1 u=BFytych w art. 15 ust. 3 =
pkt 3 VATU opisuj=B9cych czynno=9Cci, kt=F3rych wykonywanie nie podlega =
opodatkowaniu podatkiem od towar=F3w i us=B3ug, nale=BFy czyni=E6 to w =
kontek=9Ccie nadrz=EAdnego poj=EAcia "samodzielno=9Cci", przepis ten =
wy=B3=B9cza bowiem, wed=B3ug wskazanych w nim kryteri=F3w, z =
opodatkowania, opisane w nim czynno=9Cci w=B3a=9Cnie ze wzgl=EAdu na =
brak tej cechy.\par
\qj Umowa o dzie=B3o w przeciwie=F1stwie do umowy o prac=EA, tak=BFe co =
do zasady nie stwarza ani stosunku podporz=B9dkowania, ani trwa=B3ego =
zwi=B9zania, a ponadto jest umow=B9 rezultatu, a nie jedynie starannego =
dzia=B3ania.\par
\qj St=B9d te=BF nale=BFy uzna=E6, =BFe podniesione w skardze =
kasacyjnej zarzuty s=B9 bezpodstawne. Prawid=B3owo bowiem oceni=B3 S=B9d =
I instancji, maj=B9c na uwadze przedstawiony przez skar=BF=B9cego stan =
faktyczny, =BFe czynno=9Cci wykonywane przez niego w charakterze =
bieg=B3ego s=B9dowego i rzeczoznawcy nie korzystaj=B9 z wy=B3=B9czenia, =
o kt=F3rym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 3 VATU.\par
\qj Maj=B9c powy=BFsze na uwadze Naczelny S=B9d Administracyjny =
uznaj=B9c, =BFe skarga kasacyjna nie ma usprawiedliwionych podstaw, na =
podstawie art. 184 i art. 204 pkt 1 PostAdmU orzek=B3 jak w sentencji. =
\par
\par
\par
\par
\par
\qj Metryka\par
\qj Numer: {\i 271611}\par
\qj Powi=B9zane akty prawne:\par
{\fs10 \par} \fi-240\li720\ql Podatek od towar=F3w i us=B3ug, t.j. =
29-7-2011, Art. 15 ust. 2, Art. 15 ust. 3 pkt 3{\fs10 \par} \fi0\li0\qj =
{\fs10 \par} \fi-240\li720\ql Podatek dochodowy od os=F3b fizycznych, =
t.j. 17-1-2012, Art. 13 pkt 6{\fs10 \par} \fi0\li0\qj \qj Miejsca =
publikacji:\par
{\fs10 \par} \fi-240\li720\ql Legalis{\fs10 \par} \fi0\li0\qj \par
\par
\qj Cytowania w innych orzeczeniach:\par
{\fs10 \par} \fi-240\li720\ql I FSK 529/13; I SA/Kr 451/13; III SA/Wa =
3567/11{\fs10 \par} \fi0\li0\qj \qj Cytowane orzeczenia:\par
{\fs10 \par} \fi-240\li720\ql I SA/Wr 349/09; I SA/Kr 1440/08; I FPS =
3/08; I SA/Bk 145/08; I OSK 254/07; I FSK 1265/07; I FSK 603/06; I FSK =
609/06; I FSK 1220/05; I FSK 86/06{\fs10 \par} \fi0\li0\qj \qj =
Orzeczenia w sprawie:\par
{\fs10 \par} \fi-240\li720\ql I SA/Po 1215/08{\fs10 \par} \fi0\li0\qj }

------=_NextPart_000_0020_01CFAC40.070B76F0--
1 2 starsze

Podobne dyskusje

Tytuł Autor Data

Pytania na biegłego rewidenta - Prawo

arkady 2006-03-03 12:55

Zwrot kosztów biegłego

aGAf 2007-02-23 18:36

zwolnienie od kosztów biegłego grafologa terminy

Magda 2007-04-16 12:32

Wgląd do opinii biegłego (w aktach innej sprawy)?

Jd. 2007-07-29 18:14

płace w Sądzie

Sadosław 2007-08-15 21:58

szukam prawnika biegłego w sprawach ZUS , chętnie Trójmiasto

Aleksander 2008-02-27 10:50

wynagrodzenie biegłego

Marcin Gryszkalis 2008-03-18 17:24

re: skarga na opinię biegłego

ibiss 2009-03-02 11:24

Prawo do zapoznania z dowodem z biegłego

ker 2011-06-15 11:40

Przypadki w pracy biegłego

SJS 2012-11-09 03:09