Ochrona konsumentów - podstawy polityki europejskiej
1. podstawy polityki konsumenckiej
Polityka konsumencka Unii Europejskiej zmierza do zapewnienia
bezpieczeństwa zdrowotnego i ekonomicznego konsumentów oraz wyrównania
standardów ich ochrony w ramach Jednolitego Rynku. Realizacja europejskiej
polityki konsumenckiej rozpoczęła się w 1975 roku od sformułowania podstawowych
praw konsumenta Council Resolution on a Preliminary Programme of
the European Economic Community for a Consumer Protection and Information
Policy OJEC L 92(75), do których należy:
- prawo do bezpieczeństwa i ochrony zdrowia - oznacza, że towary i
usługi oferowane konsumentom nie mogą stwarzać zagrożenia dla ich
zdrowia i życia. W praktyce oznacza to wymóg określenia cech bezpieczeństwa
produktów, a także stworzenia mechanizmów zapobiegających przedostawaniu
się do obrotu wyrobów niebezpiecznych. Oznacza to również stosowanie
procedur szybkiego ostrzegania i wycofywania wyrobów "niebezpiecznych"
z rynku w przypadku zaistnienia zagrożenia.
- prawo do ochrony interesów ekonomicznych - oznacza konieczność ochrony
konsumentów przed działaniami przedsiębiorców (zwłaszcza o dominującej
pozycji na rynku lub monopolistów), którzy mogą naruszyć ich interesy
ekonomiczne przez narzucenie niekorzystnych warunków umów, nieuczciwą
konkurencję, stosowanie nadmiernie wygórowanych cen i innych nierzetelnych
praktyk handlowych.
- prawo do edukacji i informacji - konsumenci powinni mieć zapewnioną
możliwość świadomego podejmowania decyzji i dokonywania wyborów dóbr
i usług. Podstawą dokonywania przez konsumentów racjonalnych wyborów
musi być rzetelna informacja o cechach oferowanych towarów i usług,
warunkach bezpiecznego ich użytkowania, a także procedurach reklamacyjnych
w przypadku ujawnienia ich niewłaściwej jakości.
- prawo do efektywnego sytemu dochodzenia roszczeń - procedury dochodzenia
roszczeń przez konsumentów wobec przedsiębiorców naruszających ich
interesy powinny być szybie, tanie i łatwo dostępne. Konsumenci muszą
mieć zapewnioną pomoc w egzekwowaniu swoich praw.
- prawo do zrzeszania się i reprezentacji - konsumenci powinni mieć
zapewnione warunki do zrzeszania się i prezentowania swojego stanowiska
we wszystkich sprawach, które ich dotyczą.
Milowym krokiem w rozwoju europejskiej polityki konsumenckiej
był Traktat o Unii Europejskiej (1992). Zgodnie z art. 3 Traktatu o
utworzeniu Wspólnoty Europejskiej jednym z naczelnych celów działania
Wspólnot jest wzmocnienie ochrony konsumentów, ponadto art. 153 Traktatu
określa warunki, poprzez spełnienie których Wspólnota powinna uczestniczyć
w osiąganiu wysokiego poziomu ochrony konsumentów.
Instrumentem umożliwiającym realizację polityki ochrony
konsumenta przez Unię Europejską są programy działania i akty prawne.
Prawnym wyrazem polityki konsumenckiej UE są dyrektywy konsumenckie
przyjmowane przez prawodawstwo poszczególnych krajów członkowskich.
Dyrektywy te wyznaczają standardy, którymi kierują się państwa członkowskie
w opracowywaniu i realizacji ich własnych polityk konsumenckich.
W omawianiu problematyki ochrony konsumenta ważne jest
aby zdać sobie sprawę iż ogromne zróżnicowanie interesów konsumentów
powoduje w praktyce konieczność odnoszenia się do niemal wszystkich
gałęzi polityki państwa (gospodarczej, społecznej, ochrony zdrowia,
środowiska itd.) Interesy konsumentów, aczkolwiek ważne często "schodzą
na drugi plan" wobec interesów ekonomicznych podmiotów gospodarczych
działających na rynku i priorytetów szybko rozwijającej się gospodarki
rynkowej. Dopiero w 1993 w Traktacie z Mastricht została po raz pierwszy
zdefiniowana polityka ochrony konsumenta jako samodzielna dziedzina
polityki unijnej, natomiast rozmiary skażenia bydła w 1996 r. w Wielkiej
Brytanii ukazały wyraźnie luki w europejskim systemie ochrony konsumenta
i konieczność bardziej surowej polityki.
powrót na początek strony
2. realizacja ochrony konsumenta
Realizacja ochrony praw konsumenta stanowi długi i mozolny
proces. Zmiany są jednak systematycznie wprowadzane a problem nabiera
coraz większej wagi. Podstawowe znaczenie w systemie ochrony konsumenta
w krajach UE mają dyrektywy dotyczące bezpieczeństwa i odpowiedzialności
za produkt. "W zjednoczonej Europie konsument ma prawo oczekiwać, że
zakupiony produkt jest bezpieczny w użytkowaniu i nie zagraża jego życiu
lub zdrowiu. Co więcej, ma prawo żądać ochrony na tym samym poziomie
niezależnie od tego, w jakim kraju nabył lub użytkuje towar". W związku
z powyższym stworzony został system mający na celu skłonienie producentów
do zwrócenia szczególnej uwagi na sprawy bezpieczeństwa produktów wprowadzanych
na Jednolity Rynek UE. Na system ten składają się:
- Dyrektywy szczególne określające wymagania przy projektowaniu, wytwarzaniu
i wprowadzaniu do obrotu produktu, a także zakres wymaganych oznaczeń
i informacji dla użytkownika, rodzaje wymaganych badań technicznych,
zasady dokumentowania wyników badań , zakres nadzoru urzędowego i
monitoringu bezpieczeństwa np. dyrektywa o produktach, które, wyglądając
na inne niż są w istocie, stwarzają zagrożenie dla zdrowia i bezpieczeństwa
konsumentów (Council Directive of 25 June 1987 on the approximation
o of the laws of the Member States concerning products which, appearing
to be other than they are, endanger the health or safety of consumers
(87/357/EEC) patrz również: dyrektywy
nowego podejścia i oznaczenie CE
- dyrektywa o ogólnym bezpieczeństwie produktu (Council Directive
92/59/EEC of 29 June 1992 on general product safety), w których
przyjęto następujące cele:
- zapobieganie zagrożeniom przez określenie ogólnych wymogów bezpieczeństwa
i wdrożenie zasad ich przestrzegania oraz stworzenie zbioru jednolitych
wymagań dla wszystkich państw, producentów i dostawców
- korekcję zagrożeń istniejących na rynku przez ustalenie procedur
postępowania w sytuacjach powstania zagrożenia spowodowanego przez
niebezpieczne produkty. <>(wg dyrektywy
92/59): to wyrób, który w warunkach normalnych lub możliwych do
przewidzenia warunkach użytkowania nie powoduje żadnego ryzyka
lub tylko ryzyko minimalne możliwe do zaakceptowania.
- dyrektywa od odpowiedzialności za produkt wadliwy (Council
Directive 85/374/EEC of 25 July 1985 on the approximation of the laws,
regulations and administrative provisions of the Member States concerning
liability for defective products)w której przyjęto następujące
zasady:
- producent jest bezwarunkowo odpowiedzialny za szkodę spowodowaną
przez wadliwy produkt
- nie ma potrzeby udowadniania winy producenta
- producent odpowiada za szkodę również wówczas, gdy wynika ona
z działania lub zaniechania osób trzecich
- wszystkie osoby odpowiedzialne za szkodę odpowiadają za nią
solidarnie
Produkt wadliwy: to produkt, który nie zapewnia oczekiwanego
bezpieczeństwa z uwzględnieniem sposobu jego prezentacji normalnego
użytkowania oraz czasu wprowadzenia do obrotu.
- inne dyrektywy konsumenckie:
- Dyrektywa w sprawie zaleceń w zakresie ochrony interesów konsumentów
Directive 98/27/EC of the European Parliament and of the Council
of 19 May 1998 on injunctions for the protection of consumers'
interests
- Dyrektywa w sprawie mylącej reklamy (z późn. zmianami) Council
Directive 84/450/EEC of 10 September 1984 relating to the approximation
of the laws, regulations and administrative provisions of the
Member States concerning misleading advertising
- Dyrektywa w sprawie kredytów konsumenckich (z późn. zmianami)
Directive 87/102/EEC of 22 December 1986 for the approximation
of the laws regulations and administrative provisions oft the
Member States concerning consumer credit.
- Dyrektywa w sprawie umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa
Council Directive of 20 December 1985 to protect the Consumer
in respect of contracts negotiated away from business premises.
- Dyrektywa o nieuczciwych klauzulach w umowach z konsumentami
Council Directive 93/13/EEC of 5 April 1993 on Unfair Terms
in Consumer Contracts
- Dyrektywy w sprawie umów sprzedaży zawieranych na odległość
Directive 97/7/EC of the European Parliament and of the council
of 20 May 1997 on the Protection of Consumers in respect of Distance.
- Dyrektywa w sprawie właściwego oznaczenia ceny na produktach
oferowanych konsumentom Directive 98/6/EC of the European Parliament
and the Council of 16 February 1998 on consumer protection in
the indication of the prices of products offered to consumers
powrót na początek strony
3. instytucjonalne aspekty ochrony konsumentów
W 1997 roku pod naciskiem Parlamentu Europejskiego, dawna Dyrekcja
Generalna XXIV odpowiedzialna za sprawy ochrony środowiska i politykę
konsumencką, została zreorganizowana i przekształcona w Dyrekcję Generalną
"do spraw ochrony zdrowia i konsumentów" (Directorate - General "Health
and Consumer Protection"). Dyrekcja jest centralnym organem odpowiadającym
za politykę konsumencką w UE.
Wyrazem realizacji prawa konsumentów do zrzeszania się
i reprezentacji jest w UE działalność organizacji konsumenckich, które
szczególnie w ostatnich latach bardzo aktywnie wpływają na politykę
Unii w tym zakresie. Do najważniejszych należą: Europejskie Biuro Stowarzyszeń
Konsumenckich (BEUC), Europejska Wspólnota Towarzystw Konsumenckich
(Euro-coop), Związek Organizacji Rodzinnych Wspólnoty Europejskiej (Coface)
oraz Europejski Instytut Regionalnych Organizacji Konsumenckich (IEIC).
W Polsce problematyka związana z ochroną praw konsumentów
jest realizowana cząstkowo przez wiele ministerstw i urzędów centralnych.
Do niedawna brak było organu koordynującego całokształt polityki konsumenckiej,
co powodowało rozproszenie działań i obniżało ich skuteczność. Sytuacja
uległa częściowej zmianie wraz z przekształceniem Urzędu Antymonopolowego
w Urząd
Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz podporządkowaniem prezesowi
tej instytucji Państwowej Inspekcji Handlowej. W praktyce oznacza to,
że prawa konsumentów do reprezentacji nie są ani formalnie zabezpieczone
ani w praktyce w pełni realizowane.
powrót na początek strony
4. ochrona Konsumentów - stanowisko negocjacyjne Polski
Bieżący rok będzie przełomowy jeżeli chodzi o dostosowanie
polskiego prawa do acquis communautaire UE, uchwalono już bowiem
ustawę o bezpieczeństwie produktu, planowana jest również nowelizacja
ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ponadto trwają prace nad
ustawą o kredytach konsumenckich.
Polska podziela założenia i cele polityki Unii Europejskiej w zakresie
ochrony zdrowia i interesów ekonomicznych konsumentów, nie domagając
się okresów przejściowych. Wdrożenie przepisów do prawa polskiego dotyczących
bezpieczeństwa zdrowotnego i ekonomicznego konsumentów powinno nastąpić
do końca 2000 roku, natomiast zmiany w bankowych systemach informatycznych
- do końca 2002 roku. Należy wspomnieć, że Unia Europejska nakłada na
państwa kandydujące obowiązek dostosowania 12 dyrektyw konsumenckich
do ustawodawstwa narodowego - Biała Księga (1995).
Przyjęcie przez Polskę prawa konsumenckiego spowoduje
m.in.
- ograniczenie zagrożeń wynikających z wprowadzania do obrotu niebezpiecznych
produktów
- zmniejszenie wypadków konsumenckich i związanych z tym społecznych
i indywidualnych kosztów leczenia
- wzrost międzynarodowej konkurencyjności produktów krajowych w wyniku
podniesienia ich standardów jakościowych i norm bezpieczeństwa
- racjonalizacje konsumpcji i upowszechnienie wzorców racjonalnego
żywienia
- poprawę sytuacji polskich rodzin poprzez skuteczniejszą ochronę
ich interesów ekonomicznych.
powrót na początek strony
5. warto przeczytać
Plan działań Komisji Europejskiej w zakresie Polityki
konsumenckiej w okresie 1999-2001 Consumer Policy Action Plan 1999
- 2001
- Council
Resolution of 28 June 1999 on Community consumer policy 1999 to 2001
- Opinion
of the Economic & Social Committee on the "Consumer policy action
plan 1999 - 2001"
W celu uzyskania dalszych informacji prosimy kontaktować
się z Modestą
Wiśniewską, specjalistą konsultantem w Euro Info Centre w Lublinie.
powrót na początek strony
Centrum Euro Info
00-400 Warszawa, ul. Nowy Świat 6/12;
tel: (22) 625 13 19 ; fax: (22) 625 12 90
e-mail: euroinfo@cofund.org.pl
Powrót
źródło:
|