poprzedni wątek | następny wątek | pl.soc.prawo |
2010-03-29 18:42 | Rzecznik Konsumenta i wiadoma ustawa antybublowa --> d | Eneuel Leszek Ciszewski |
Jakiś czas temu (ze trzy lata temu) Rzecznik Konsumentów w Białymstoku zapytał mnie o to, czy umiem czytać, gdyż wyraźnie napisane jest w wiadomej ustawie, że do mnie (do konsumenta) należy wybór -- naprawa czy wymiana wadliwej rzeczy. Ten moment pamiętam bardzo dokładnie. :) Dziś ten sam człowiek powiedział mi, że sklep ma prawo odrzucenia mego żądania wymiany i zastąpić je naprawą, gdyż takie są dyrektywy unijne. Przed laty dokładnie tłumaczył mi, że to ja (jako konsument) decyduję o sposobie naprawy. :) Pokazywał, tłumaczył wartość słów 'albo' itp... Art. 8. 1. Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Tłumaczyłem się tym, że czytać wprawdzie potrafię, ale nie wiem, jak interpretują prawnicy ten zapis. Dostałem jednoznaczną odpowiedź, że tu nie ma niczego do interpretowania -- nie można tego zinterpretować na dwa sposoby. W powietrzu zawisło, że tylko analfabeta może uznać, że ustawa pozostawia sprzedawcy wybór co do metody naprawy -- wymiana albo naprawa. :) -=- Przy okazji zapytałem go o inną sprawę. Dostałem informację: ,,tutaj sklep racji nie ma'' oraz radę: ,,proszę to zostawić'' i informację: ,,nie wiem, jak wygląda sprawa z przedawnieniami -- czy biegnie ono od momentu zgłoszenia, czy od momentu odpowiedzi sklepu na moje żądnie''. Druga sprawa (gdzie mam rację, ale nie warto się upominać o swoje) dotyczy grzałki do pralki -- grzałka kosztuje wprawdzie 27 złotych z groszami, ale wyciągniecie pralki i jej wsunięcie to dla mnie problem dużo poważniejszy. :) Pierwszą jest ,,stacjonarna'' nagrywarka LG kupiona w MediaMarkt za 654 złote z groszami. -=- Gdyby mnie Rzecznik ów nie przekonywał przed laty do ustawy, nie kupiłbym tej nagrywarki LG, lecz wybrałbym nagrywarkę Philipsa. Ustawę i Rzecznika można spokojnie uznać za bezwartościowe dodatki obciążające podatników. :) Wartość tych dobrodziejstw jest ujemna -- jedynie daje zachętę do odważnego kupowania. Gdy już się kupi bubla -- jedynie ważenie interesów ma zastosowanie. :) Dodał jeszcze na pocieszenie, że sąd uznać może mnie za pieniacza, jeśli zażądam wymiany. (czyli i jego -- bo przed laty namawiał mnie do sądzenia się o rzecz dwa razy tańszą; nawet napisał pozew do sądu w moim imieniu; poprzednim razem też problem dotyczył nagrywarki, ale komputerowej) Aby było jasne -- sklep nie kwestionuje wystąpienia wady (wada praktycznie uniemożliwia mi korzystanie z nagrywarki) lecz proponuje naprawę zamiast wymiany na nową i motywuje to tym, iż usterka nastąpiła po upływie 6 miesięcy od momentu zakupu... -=- Gdy kiedyś polski język zaniknie -- zapamiętajcie moje wnuki, kogo białostocki Rzecznik Konsumenta nazywa analfabetą. :) Dodam jeszcze, że dziewczyna przyjmująca ode mnie reklamację w MediaMarkt napisała, iż 'rządam'... Na moją prośbę o poprawienie na 'żądam' odparła, iż to naprawdę bez znaczenia, jak ona napisze, ale gdy nalegałem, poprawiła, co widać na ostemplowanej przez nią kartce, gdyż nie wydrukowała nowej kartki a jedynie poprawiła ręcznie to, co wydrukowała z błędem... -=- Wnioskuję po odmianach, :) jakie zaszły w Inspekcji Handlowej i u Rzecznika Konsumenta, że Polska nie wchodzi już do UE, ale z niej wychodzi. :) Skasowałem za jednym posunięciem i MediaMarkt, i Rzecznika, i LG -- producenta nagrywarki. :) -=- Razem z nagrywarką zakupiłem wtedy obiektyw, lampę błyskową i kilka drobiazgów... Reszta zakupów sprawuje się dobrze. :) -=- Kupowanie ,,na paragon'' uważam za stratę pieniędzy -- ustawa niestety to bubel. :) -=- Wszelkie sugestie są przeze mnie mile widoczne. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
2010-03-29 19:23 | Re: Rzecznik Konsumenta i wiadoma ustawa antybublowa --> | qwerty |
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości grup dyskusyjnych:hoqla4$jgl$1@inews.gazeta.pl... > Skasowałem za jednym posunięciem i MediaMarkt, i Rzecznika, i LG -- producenta > nagrywarki. :) Sam sobie jesteś winny, że kupowałeś w mediamarkt. Za cwaniakowanie zachowanie w sklepie pracownik mało co nie dostał w pysk. -- Petycja przeciw GMO: http://www.avaaz.org/en/eu_health_and_biodiversity |
||
2010-03-29 20:39 | Re: Rzecznik Konsumenta i wiadoma ust | witek |
Eneuel Leszek Ciszewski wrote: > > Jakiś czas temu (ze trzy lata temu) Rzecznik Konsumentów przeciez oni pojecia nie maja o niczym. ot taki stolek przed emerytura. |
||
2010-03-29 21:20 | Re: Rzecznik Konsumenta i wiadoma ustawa antybublowa --> do śmietnika :) | Robert Tomasik |
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" news:hoqla4$jgl$1@inews.gazeta.pl... > > Jakiś czas temu (ze trzy lata temu) Rzecznik Konsumentów > w Białymstoku zapytał mnie o to, czy umiem czytać, gdyż > wyraźnie napisane jest w wiadomej ustawie, że do mnie > (do konsumenta) należy wybór -- naprawa czy wymiana > wadliwej rzeczy. Ten moment pamiętam bardzo dokładnie. :) > > Dziś ten sam człowiek powiedział mi, że sklep ma prawo > odrzucenia mego żądania wymiany i zastąpić je naprawą, > gdyż takie są dyrektywy unijne. Bo zmieniła się stosowana wykładnia. Przepis - jak to u nas bywa - był po prostu niejasny. Weź pod uwagę taki samochód. Po dwóch miesiącach pada w nim pierdoła, a Ty domagasz się nowego samochodu. Stąd obecnie jest tak, że Ty domagać się oczywiście możesz wymiany na nowy, ale to do zobowiazanego należy wybór sposobu zaspokojenia Twojego roszczenia - podstawę prawną znajdziesz w kodeksie cywilnym w dziale dotyczącym wykonywania zobowiązań. |
||
2010-03-30 02:22 | Re: Rzecznik Konsumenta i wiadoma ustawa antybublowa --> | Eneuel Leszek Ciszewski |
"Robert Tomasik" hoqulb$p7p$1@inews.gazeta.pl Art. 8. 4. Jeżeli kupujący, z przyczyn określonych w ust. 1, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności, ma on prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy; od umowy nie może odstąpić, gdy niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia. Można było podobnie potraktować żądanie wymiany. W wypadku tej nagrywarki -- wysuwa ona uporczywie tackę na płytę. Każda próba zamknięcia tacki kończy się ponownym wysunięciem. Nagranych na dysk filmów (czy czegokolwiek) nie można zabrać z nagrywarki inaczej niż poprzez płytę, której nagrać nie można z powodu uporczywego wysuwania tacki. Co więcej -- włączenie nagrywarki może skończyć się złamaniem znienacka wysuwającej się tacki. Ale to tylko jedno z licznych uszkodzeń -- najwidoczniejsze. Są jeszcze trudności w dogadywaniu się pilota z nagrywarką. Niektóre przyciski dogadują się, a inne nie. Nagrywarka zawiesza się znienacka lub nie potrafi odczytać płyty... Gdy ją kupowałem, zastanawiałem się nad tym, czy warto zaryzykować. Uznałem, że chroni mnie ustawa -- jeśli przez dwa lata nagrywarka nie popsuje się, ale popsuje się tuż po upływie tych dwóch miesięcy, to uznam, że jest OK, bo nagrywarka podoba się mi, a jeśli zepsuje się w trakcie tych dwóch miesięcy, to po prostu zażądam wymiany... Kupiona przed zwyżkowaniem dolara (na trzy i pół miesiąca przed spadaniem wartości złotówki) i w cenie pomniejszonej o wartość VAT, więc uznałem, że w razie trudności sklep nie będzie sprzeciwiał się rozwiązaniu umowy. Gdyby chodziło o drobiazg, nie żądałbym ani naprawy, ani wymiany. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
||
2010-03-30 02:24 | Re: Rzecznik Konsumenta i wiadoma ustawa antybublowa --> | Eneuel Leszek Ciszewski |
"qwerty" hoqnn2$i1s$1@news.task.gda.pl > Sam sobie jesteś winny, że kupowałeś w mediamarkt. Za cwaniakowanie zachowanie w sklepie pracownik mało co nie dostał w pysk. Wtedy nie wiedziałem o tym, że MM to takie dziadostwo. Inna sprawa, że poza tym jednym zakupem (obiektyw, lampa błyskowa, nagrywarka i kilka drobiazgów) niczego więcej tam już nie kupiłem, choć odwiedzałem galerię dziesiątki razy. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
||
2010-03-30 02:24 | Re: Rzecznik Konsumenta i wiadoma ustawa antybublowa --> | Eneuel Leszek Ciszewski |
"witek" hoqs5n$sm$4@inews.gazeta.pl > przeciez oni pojecia nie maja o niczym. > ot taki stolek przed emerytura. To niech przyzna się do tego, że niewiele wie. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
||
2010-03-30 02:23 | Re: Rzecznik Konsumenta i wiadoma ustawa antybublowa --> do | Marcin Debowski |
On 2010-03-29, Eneuel Leszek Ciszewski > (do konsumenta) należy wybór -- naprawa czy wymiana [..] > Dziś ten sam człowiek powiedział mi, że sklep ma prawo > odrzucenia mego żądania wymiany i zastąpić je naprawą, > gdyż takie są dyrektywy unijne. Z dyrektywami unijnymi niekoniecznie musi to mieć coś wspólnego ale sama sprawa jest dość prosta: 1. Ty masz powiedzieć czego chcesz. 2. Sprzedawca w pewnych okolicznościach nie musi się z tym zgodzić. Czyli wybór należy do Ciebie, ale sprzedawca może ten wybór zablokować. Taka możliwość, to np. gdy koszty wymiany są dużo wyższe od kosztów naprawy. -- Marcin |
||
2010-03-30 03:19 | Re: Rzecznik Konsumenta i wiadoma ustawa antybublowa --> | Eneuel Leszek Ciszewski |
"Marcin Debowski" 1ts787-0mv.ln1@ziutka.router > Z dyrektywami unijnymi niekoniecznie musi to mieć coś wspólnego > ale sama sprawa jest dość prosta: > 1. Ty masz powiedzieć czego chcesz. > 2. Sprzedawca w pewnych okolicznościach nie musi się z tym zgodzić. > Czyli wybór należy do Ciebie, ale sprzedawca może ten wybór zablokować. > Taka możliwość, to np. gdy koszty wymiany są dużo wyższe od kosztów > naprawy. A znasz taką sytuację, gdzie naprawa jest droższa od wymiany? Ile czasu ustawodawca daje sprzedawcy na naprawę? Czy sprzedawca może naprawiać dwa lata albo dłużej? Czy na naprawę sprzedawca powinien dać jakąś gwarancję? Ile może być tych napraw? Ta ustawa ma sens tylko wtedy, gdy daje konsumentowi prawo żądania wymiany wadliwego towaru na nowy i sprawny z kolejnym okresem dwuletniej ochrony ustawowej. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
||
2010-03-30 03:20 | Re: Rzecznik Konsumenta i wiadoma ustawa antybublowa --> | Eneuel Leszek Ciszewski |
"Eneuel Leszek Ciszewski" horgc0$luq$1@inews.gazeta.pl > Ale to tylko jedno z licznych uszkodzeń -- najwidoczniejsze. > Są jeszcze trudności w dogadywaniu się pilota z nagrywarką. > Niektóre przyciski dogadują się, a inne nie. Nagrywarka > zawiesza się znienacka lub nie potrafi odczytać płyty... Aby było jasne -- klawiatura pilota pracuje poprawnie -- pilot wysyła światełko, co widać za pomocą komórki, ale nagrywarka tego nie rozumie. Niektóre klawisze są rozumiane, inne nie są. Wcześniej były z nagrywarką problemy, ale znikały po wyłączeniu na kilka dni. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |
nowsze | 1 2 | starsze |
Tytuł | Autor | Data |
---|---|---|
Prawo konsumenta |
artur | 2006-01-07 19:18 |
Rzecznik Praw Oywatelskich o Obywatelskim nieposluszenstwie. |
CC | 2006-03-28 00:31 |
Rzecznik Praw Oywatelskich o Obywatelskim nieposluszenstwie. |
CC | 2006-03-28 00:31 |
Rzecznik patentowy poszukiwany |
Robot | 2006-05-11 13:10 |
Rzecznik Praw Obywatelskich a Trybunał Konstytucyjny |
J.A. | 2006-09-11 09:33 |
allegro a ustawa o ochronie konsumenta |
Sz | 2007-05-09 15:36 |
rzecznik patentowy |
PrzemekM | 2007-09-12 21:08 |
Rzecznik Praw Obywatelskich |
komorowa | 2007-12-05 22:09 |
Rzecznik praw konsumenta... |
--=olo=-- | 2008-01-23 15:02 |
miejski rzecznik konsumentow |
Sarpedon | 2009-10-03 22:06 |