poprzedni wątek | następny wątek | pl.soc.prawo |
2011-01-31 18:48 | Spór z bankiem o błędnie wykonany prze | Paweł Andziak |
Witam, chciałbym się poradzić, co można zrobić w następującej sytuacji: Osoba A posiadająca konto w banku, zleca w oddziale tego banku przelew, wręczając w okienku fakturę VAT, na której widnieją dane odbiorcy B (firma), numer konta oraz kwota. Kasjerka przy wpisywaniu informacji przestawia kilka cyfr w numerze konta - jako odbiorca wskakuje osoba prywatna C - zupełnie niezwiązana. Przelew zostaje wykonany, a osoba A dostaje do podpisu potwierdzenie przelewu - pomyłki nie zauważa i podpisuje potwierdzenie. Po ok. 1,5 miesiąca firma B wysyła przypomnienie, że faktura nie została opłacona. Osoba A odnajduje potwierdzenie przelewu i orientuje się, że został wykonany na niewłaściwy numer konta. Sytuacja zostaje ustnie zgłoszona do banku, jednak żadne satysfakcjonujące czynności nie zostają podjęte. Następnie zostaje zgłoszona pisemna reklamacja - brak pisemnej odpowiedzi w ciągu 2 miesięcy. W międzyczasie czasie bank w rozmowach osobistych i telefonicznych wielokrotnie zmienia swoje stanowisko. Zostaje złożona kolejna pisemna reklamacja, tym razem do centrali banku. 1,5 miesiąca później przychodzi pismo, w którym bank stwierdza, że skoro osoba A podpisała potwierdzenie, to nie jest to wina banku i bank pieniędzy nie odda. Do reklamacji była dołączona kserokopia faktury, na podstawie której została złożona dyspozycja przelewu. Czy można coś zrobić, żeby odzyskać pieniądze od banku, nie wchodząc w interakcję z osobą C? Osoba A uważa, że to bank jest stroną, ponieważ błędnie wykonał dyspozycję przelewu. Jeżeli to się nie powiedzie, to jak podejść do odzyskania pieniędzy od osoby C? Bank jest w kontakcie z osobą C - generalnie jest albo niedostępna albo leży w szpitalu. Wnioskuję, że jeśli po przestawieniu cyfr pojawił się istniejący numer konta i inne dane osobowe - to osoby A i C oraz firma B mają konta w tym samym banku. Sporna kwota to kilka tysięcy złotych. Dziękuję z góry za podpowiedzi, Pozdrawiam, Paweł |
2011-01-31 19:16 | Re: Spór z bankiem o błędnie wykonany p | Maruda |
W dniu 2011-01-31 18:48, Paweł Andziak pisze: > Witam, > > chciałbym się poradzić, co można zrobić w następującej sytuacji: > > Osoba A posiadająca konto w banku, zleca w oddziale tego banku przelew, > wręczając w okienku fakturę VAT, na której widnieją dane odbiorcy B > (firma), numer konta oraz kwota. Kasjerka przy wpisywaniu informacji > przestawia kilka cyfr w numerze konta - jako odbiorca wskakuje osoba > prywatna C - zupełnie niezwiązana. Ściema. NRB jest redundancyjny i jest bardzo mało prawdopodobne, aby przy przypadkowym przestawieniu kilku cyfr suma kontrolna była prawidłowa. Przelew zostaje wykonany, a osoba A > dostaje do podpisu potwierdzenie przelewu - pomyłki nie zauważa i > podpisuje potwierdzenie. No to pozamiatane. Nie ma o czym dyskutować. Podpisał = zaakceptował. > Do reklamacji była dołączona kserokopia faktury, na podstawie której > została złożona dyspozycja przelewu. Na tym etapie, to można sobie było dołączyć nawet kupon totolotka z szóstką ;) Ktoś tu najwyraźniej szuka jelenia, albo trolluje. -- Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda. |
||
2011-01-31 19:31 | Re: Spór z bankiem o błędnie wykonany p | witek |
On 1/31/2011 11:48 AM, Paweł Andziak wrote: > Witam, > > chciałbym się poradzić, co można zrobić w następującej sytuacji: > > Osoba A posiadająca konto w banku, zleca w oddziale tego banku przelew, > wręczając w okienku fakturę VAT, na której widnieją dane odbiorcy B > (firma), numer konta oraz kwota. Kasjerka przy wpisywaniu informacji > przestawia kilka cyfr w numerze konta - jako odbiorca wskakuje osoba > prywatna C - zupełnie niezwiązana. Przelew zostaje wykonany, a osoba A > dostaje do podpisu potwierdzenie przelewu - pomyłki nie zauważa i > podpisuje potwierdzenie. Po ok. 1,5 miesiąca firma B wysyła > przypomnienie, że faktura nie została opłacona. Osoba A odnajduje > potwierdzenie przelewu i orientuje się, że został wykonany na > niewłaściwy numer konta. Sytuacja zostaje ustnie zgłoszona do banku, > jednak żadne satysfakcjonujące czynności nie zostają podjęte. Następnie > zostaje zgłoszona pisemna reklamacja - brak pisemnej odpowiedzi w ciągu > 2 miesięcy. W międzyczasie czasie bank w rozmowach osobistych i > telefonicznych wielokrotnie zmienia swoje stanowisko. Zostaje złożona > kolejna pisemna reklamacja, tym razem do centrali banku. 1,5 miesiąca > później przychodzi pismo, w którym bank stwierdza, że skoro osoba A > podpisała potwierdzenie, to nie jest to wina banku i bank pieniędzy nie > odda. > > Do reklamacji była dołączona kserokopia faktury, na podstawie której > została złożona dyspozycja przelewu. > > Czy można coś zrobić, żeby odzyskać pieniądze od banku, nie wchodząc w > interakcję z osobą C? Osoba A uważa, że to bank jest stroną, ponieważ > błędnie wykonał dyspozycję przelewu. > > Jeżeli to się nie powiedzie, to jak podejść do odzyskania pieniędzy od > osoby C? Bank jest w kontakcie z osobą C - generalnie jest albo > niedostępna albo leży w szpitalu. Wnioskuję, że jeśli po przestawieniu > cyfr pojawił się istniejący numer konta i inne dane osobowe - to osoby A > i C oraz firma B mają konta w tym samym banku. > > Sporna kwota to kilka tysięcy złotych. > > > Dziękuję z góry za podpowiedzi, > > Pozdrawiam, > > Paweł Ciężka sprawa, bo wreczenie bankowi faktury to nie jest zlecenie wykonania przelewu. Dlatego wlasnie bank drukuje swoj wlasny druczek, ktory sobie zostawia podpisany, zeby bylo wiadomo co i kto zlecił. I w zasadzie po tej stronie bank ma racje. przygotował wzor polecenia przelewu, a klient go zaakceptował. To ze bez czytania to juz problem klienta. Jak sie bank postawi a widac, ze sie postawil, to niewiele sie ugra. Dopiero w sadzie mozna trafic na przytomniejszego sedziego, ktory moze sobie dowolna arguemntacje wymyslec i ja potem udowodnic. np, ze bank jako istytucja zaufania publicznego itp itd i ze klient moze oczekiwac, ze to co sie wreczylo zostanie przepisane poprawnie i ze to bank sprawdzi czy poprawnie wpisal, a klient tylko podpisuje, bo taka jest formalnosc. W kazdym razie ja bym sprobowal, niezaleznie od faktu dochodzenia zwrotu od osoby C. |
||
2011-01-31 19:28 | Re: Spór z bankiem o błędnie wyk | Robert Tomasik |
UĹźytkownik "PaweĹ Andziak" news:4d46f602$0$2455$65785112@news.neostrada.pl... Moim zdaniem z przyczyn dowodowych racjÄ w tym wypadku ma bank. Nie ma moĹźliwoĹci dowieĹÄ, Ĺźe daĹeĹ kasjerce fakturÄ, a ona pomyliĹa siÄ wpisujÄ c cyfry. Co wiÄcej prawdopodobieĹstwo takiej pomyĹki wynosi znacznie mniej niĹź 1 %, bowiem w numerze rachunku sÄ tzw cyfry kontrolne, ktĂłre majÄ zapobiegaÄ takim przypadkom. TwĂłj podpis na zlecenia koĹczy wszelkie dyskusje w tym zakresie, bowiem nie kasjerka zapewne nawet nie bedzie pamiÄtaĹa, czy spisywaĹa ten numer z faktury, czy kartki, czy teĹź ustnie go podaĹeĹ - pomijam, Ĺźe ma osobisty interes w tym, by upieraÄ siÄ, Ĺźe nie spisywaĹa tego z faktury. |
||
2011-01-31 19:44 | Re: Spór z bankiem o błędnie wykonany p | Paweł Andziak |
W dniu 31.01.2011 19:16, Maruda pisze: > W dniu 2011-01-31 18:48, Paweł Andziak pisze: >> Witam, >> >> chciałbym się poradzić, co można zrobić w następującej sytuacji: >> >> Osoba A posiadająca konto w banku, zleca w oddziale tego banku przelew, >> wręczając w okienku fakturę VAT, na której widnieją dane odbiorcy B >> (firma), numer konta oraz kwota. Kasjerka przy wpisywaniu informacji >> przestawia kilka cyfr w numerze konta - jako odbiorca wskakuje osoba >> prywatna C - zupełnie niezwiązana. > Ściema. NRB jest redundancyjny i jest bardzo mało prawdopodobne, aby > przy przypadkowym przestawieniu kilku cyfr suma kontrolna była prawidłowa. Różnią się 2 pierwsze cyfry - oznaczenie banku oraz kilka ostatnich - wygląda jakby kasjerka wpisała dwukrotnie cyfrę 8, a ostatnia cyfra prawidłowego rachunku została ucięta. Sprawdziłem fakturę i potwierdzenie przelewu - osoby A i C oraz firma B mają konto w tym samym banku, ale w różnych oddziałach. Być może system bankowy automatycznie podpowiada numer konta, jeśli nie ma innych pasujących - chociaż na logikę nie powinien, bo to system bankowy a nie wyszukiwarka. > Przelew zostaje wykonany, a osoba A >> dostaje do podpisu potwierdzenie przelewu - pomyłki nie zauważa i >> podpisuje potwierdzenie. > > No to pozamiatane. Nie ma o czym dyskutować. Podpisał = zaakceptował. Podpisał potwierdzenie przelewu. Czy podpis oznacza akceptację przelewu przed jego wysłaniem czy przyjęcie do wiadomości, że taki przelew został już zrealizowany? Gdzie to można sprawdzić? Regulamin banku? > >> Do reklamacji była dołączona kserokopia faktury, na podstawie której >> została złożona dyspozycja przelewu. > > Na tym etapie, to można sobie było dołączyć nawet kupon totolotka z > szóstką ;) > > Ktoś tu najwyraźniej szuka jelenia, albo trolluje. > Mam w ręku fakturę z 21 kwietnia 2010. Mam też potwierdzenie przelewu z 24 maja 2010. Tytuł przelewu to numer faktury, kwota przelewu jest równa wartości na fakturze. Różni się nieznacznie numer konta oraz nazwa odbiorcy - ta nazwa pochodzi z systemu bankowego. Druga część pytania pozostaje otwarta - w jaki sposób zabrać się za odzyskanie pieniędzy od osoby C, jeżeli bank nie chcę wziąć tego na siebie. Pozdrawiam, Paweł |
||
2011-01-31 19:55 | Re: Spór z bankiem o błędnie wyk | barbakan |
> Osoba A posiadajÄ
ca konto w banku, zleca w oddziale tego banku przelew, > ... > Do reklamacji byĹa doĹÄ czona kserokopia faktury, na podstawie ktĂłrej > zostaĹa zĹoĹźona dyspozycja przelewu. Czy posiadasz kopiÄ (kserokopiÄ) dyspozycji przelewu? Czy dyspozycja przelewu zawiera dane kontrahenta, numer rachunku bankowego? -- pozdro barbakan |
||
2011-01-31 19:55 | Re: Spór z bankiem o błędnie wykonany p | Paweł Andziak |
W dniu 31.01.2011 19:28, Robert Tomasik pisze: > Użytkownik "Paweł Andziak" > news:4d46f602$0$2455$65785112@news.neostrada.pl... > > Moim zdaniem z przyczyn dowodowych rację w tym wypadku ma bank. Nie ma > możliwości dowieść, że dałeś kasjerce fakturę, a ona pomyliła się > wpisując cyfry. Co więcej prawdopodobieństwo takiej pomyłki wynosi > znacznie mniej niż 1 %, bowiem w numerze rachunku są tzw cyfry > kontrolne, które mają zapobiegać takim przypadkom. Zgadza się. Jeżeli wykonam przelew np. przez internet i podam nieprawidłowy numer konta, to przelew wróci. W tym przypadku prawidłowy (w sensiue numeru konta) odbiorca został wstawiony - tego system bankowy nie powinien umożliwić. Również do tego odbiorcy nie był nigdy wykonywany przelew z konta nadawcy - osoby A i C nie znają się. > Twój podpis na > zlecenia kończy wszelkie dyskusje w tym zakresie, bowiem nie kasjerka > zapewne nawet nie bedzie pamiętała, czy spisywała ten numer z faktury, > czy kartki, czy też ustnie go podałeś - pomijam, że ma osobisty interes > w tym, by upierać się, że nie spisywała tego z faktury. W pierwszej rozmowie przedstawiciel banku stwierdził, że pieniądze zostaną oddane przez bank (albo ściągną je od osoby C albo z wypłaty kasjerki). W następnej rozmowie bank się z tego wycofał. Były to rozmowy telefoniczne/osobiste. Nie były nagrywane, więc nie ma żadnych dowodów. Czy jest sens toczyć dalej walkę z bankiem? Obawiam się, że niewiele to da, ale z drugiej strony jakby osoba C była skłonna oddać te pieniądze, to by to pewnie już zrobiła. Bank twierdzi, że wysłał 2 listy do osoby C, natomiast nie wiadomo co w tych listach było i jaka była odpowiedź (jeśli w ogóle była). Pozdrawiam, Paweł |
||
2011-01-31 19:58 | Re: Spór z bankiem o błędnie wykonany p | Paweł Andziak |
W dniu 31.01.2011 19:55, barbakan pisze: >> Osoba A posiadająca konto w banku, zleca w oddziale tego banku przelew, >> ... >> Do reklamacji była dołączona kserokopia faktury, na podstawie której >> została złożona dyspozycja przelewu. > > Czy posiadasz kopię (kserokopię) dyspozycji przelewu? > Czy dyspozycja przelewu zawiera dane kontrahenta, > numer rachunku bankowego? Osoba A dała w okienku fakturę. Jest tam numer faktury, numer konta i nazwa odbiorcy oraz kwota. Następnie osoba A dostała "Potwierdzenie przelewu", które zawierało tytuł przelewu taki jak numer faktury, prawidłową kwotę, nieprawidłowy numer konta oraz nieprawidłową nazwę odbiorcy (imię i nazwisko). To potwierdzenie osoba A podpisała. Mam oryginał faktury oraz kserokopię potwierdzenia. Pozdrawiam, Paweł |
||
2011-01-31 20:08 | Re: Spór z bankiem o błędnie wyk | Robert Tomasik |
UĹźytkownik "PaweĹ Andziak" news:4d4705ac$0$2448$65785112@news.neostrada.pl... >W dniu 31.01.2011 19:28, Robert Tomasik pisze: >> UĹźytkownik "PaweĹ Andziak" >> news:4d46f602$0$2455$65785112@news.neostrada.pl... >> >> Moim zdaniem z przyczyn dowodowych racjÄ w tym wypadku ma bank. Nie ma >> moĹźliwoĹci dowieĹÄ, Ĺźe daĹeĹ kasjerce fakturÄ, a ona pomyliĹa siÄ >> wpisujÄ c cyfry. Co wiÄcej prawdopodobieĹstwo takiej pomyĹki wynosi >> znacznie mniej niĹź 1 %, bowiem w numerze rachunku sÄ tzw cyfry >> kontrolne, ktĂłre majÄ zapobiegaÄ takim przypadkom. > > Zgadza siÄ. JeĹźeli wykonam przelew np. przez internet i podam > nieprawidĹowy numer konta, to przelew wrĂłci. W tym przypadku prawidĹowy > (w sensiue numeru konta) odbiorca zostaĹ wstawiony - tego system bankowy > nie powinien umoĹźliwiÄ. RĂłwnieĹź do tego odbiorcy nie byĹ nigdy > wykonywany przelew z konta nadawcy - osoby A i C nie znajÄ siÄ. Nie przeceniasz czasem moĹźliwoĹci banku? Ma jeszcze ĹledziÄ, czy jak zlecasz przeelw, to na pewno tego chcesz? > > >> TwĂłj podpis na >> zlecenia koĹczy wszelkie dyskusje w tym zakresie, bowiem nie kasjerka >> zapewne nawet nie bedzie pamiÄtaĹa, czy spisywaĹa ten numer z faktury, >> czy kartki, czy teĹź ustnie go podaĹeĹ - pomijam, Ĺźe ma osobisty interes >> w tym, by upieraÄ siÄ, Ĺźe nie spisywaĹa tego z faktury. > > W pierwszej rozmowie przedstawiciel banku stwierdziĹ, Ĺźe pieniÄ dze > zostanÄ oddane przez bank (albo ĹciÄ gnÄ je od osoby C albo z wypĹaty > kasjerki). W nastÄpnej rozmowie bank siÄ z tego wycofaĹ. ByĹy to rozmowy > telefoniczne/osobiste. Nie byĹy nagrywane, wiÄc nie ma Ĺźadnych dowodĂłw. Przedstawiciel banku po prostu gadaĹ gĹupoty. Z konta "C" w ogĂłle Ĺźadnej moĹźlwioĹci tego ĹciÄ gnÄ Ä nie majÄ . Z pensji kasjerki teĹź zasadniczo nie, chyba, Ĺźe przyzna siÄ, Ĺźe celowo to zrobiĹa. > > Czy jest sens toczyÄ dalej walkÄ z bankiem? Obawiam siÄ, Ĺźe niewiele to > da, ale z drugiej strony jakby osoba C byĹa skĹonna oddaÄ te pieniÄ dze, > to by to pewnie juĹź zrobiĹa. Bank twierdzi, Ĺźe wysĹaĹ 2 listy do osoby > C, natomiast nie wiadomo co w tych listach byĹo i jaka byĹa odpowiedĹş > (jeĹli w ogĂłle byĹa). Od osoby "C" mozesz dochodziÄ zwrotu na zasadzie tzw. bezpodstawnego wzbogacenia. Poszukaj w sieci, bo nie ma sensu, bym to po raz n-ty tu opisywaĹ, a jak czegoĹ nie bÄdziesz wiedzieÄ, to wrĂłÄ tu, a ktoĹ podpowie szczegĂłĹy. Masz dane wĹaĹciciela tamtego konta? |
||
2011-01-31 20:20 | Re: Spór z bankiem o błędnie wykonany p | Paweł Andziak |
W dniu 31.01.2011 20:08, Robert Tomasik pisze: >> Zgadza się. Jeżeli wykonam przelew np. przez internet i podam >> nieprawidłowy numer konta, to przelew wróci. W tym przypadku prawidłowy >> (w sensiue numeru konta) odbiorca został wstawiony - tego system bankowy >> nie powinien umożliwić. Również do tego odbiorcy nie był nigdy >> wykonywany przelew z konta nadawcy - osoby A i C nie znają się. > > Nie przeceniasz czasem możliwości banku? Ma jeszcze śledzić, czy jak > zlecasz przeelw, to na pewno tego chcesz? System ma dać kasjerce możliwość wpisania numeru konta i poinformowania jeśli jest on nieprawidłowy. Skąd zatem wzięło się zupełnie niezwiązane imię i nazwisko? Nawet jeśli zlecający przelew podyktowałby numer konta z kartki i pozamieniał cyfry - system powinien zwrócić informację o błędnym koncie, a nie wybrać to najbardziej podobne. >> Czy jest sens toczyć dalej walkę z bankiem? Obawiam się, że niewiele to >> da, ale z drugiej strony jakby osoba C była skłonna oddać te pieniądze, >> to by to pewnie już zrobiła. Bank twierdzi, że wysłał 2 listy do osoby >> C, natomiast nie wiadomo co w tych listach było i jaka była odpowiedź >> (jeśli w ogóle była). > > Od osoby "C" mozesz dochodzić zwrotu na zasadzie tzw. bezpodstawnego > wzbogacenia. Poszukaj w sieci, bo nie ma sensu, bym to po raz n-ty tu > opisywał, a jak czegoś nie będziesz wiedzieć, to wróć tu, a ktoś > podpowie szczegóły. Masz dane właściciela tamtego konta? Mam imię, nazwisko i numer konta. To wszystko. Bank wysłał 2 listy do tego człowieka - nie mam pojęcia jaka była ich treść. Pozdrawiam, Paweł |
nowsze | 1 2 3 4 5 6 7 8 9 | starsze |
Tytuł | Autor | Data |
---|---|---|
faktura prze rozpoczęciem DG - pilne! |
Piotr Cuch | 2005-10-21 04:49 |
spór z Zarządem Dróg Miejskich - prośba o sugestie |
Grzałka | 2005-11-04 13:44 |
Spór z Telekomunikacją. |
A | 2005-11-09 12:28 |
Odsetki od błędnie wystawionej faktury |
Mike | 2005-11-16 10:01 |
błędnie wystawiona faktura za usługi telekomunikac |
Paulina | 2006-01-06 18:01 |
Błędnie przesłany przelew - 3 tygodnie po co robić |
arkady | 2006-01-17 09:42 |
Spór z NASK |
Andret | 2006-09-12 13:15 |
spór o drogę [potrzebna pomoc] - nieco długie |
WojtekPL | 2007-08-07 22:15 |
Próba wplątanie osób trzecich w spór |
jaQbek [z pracy] | 2008-04-04 13:27 |
Tłumaczenie scenariusza i wykonanie prze |
B | 2010-02-03 23:52 |