Money.plFirmaGrupa pl.soc.prawo

Zniszczony towar a odpowiedzialność klienta

poprzedni wątek | następny wątek pl.soc.prawo
2008-08-23 06:29 Zniszczony towar a odpowiedzialność klienta Luke
Miałbym pytanie. Podczas zakupów, odkładając słoik na piramidkę leżącą na
półkę, strąciłem inny słoik, ten z kolei potrącił inne, wywołał małą lawinę.
Kilka słoików się stłukło. Obciążono mnie kosztami stłuczonych słoików i w
związku z tym mam pytania:

- Czy sklep nie powinien zabezpieczać towaru przed takimi wypadkami? (słoiki
stały w "piramidkach" na półkach bez barier)

- Czy zgodne jest z prawem obciążanie pełnym kosztem uszkodzonego towaru?
rzeczywista strata sklepu jest mniejsza (towar zakupiony został od hurtownika
za niższą kwotę)

Byłbym wdzięczny za odpowiedź.

--
2008-08-23 07:51 Re: Zniszczony towar a odpowiedzialność januszek
Luke napisał(a):

> - Czy sklep nie powinien zabezpieczać towaru przed takimi wypadkami? (słoiki
> stały w "piramidkach" na półkach bez barier)

Nie ma takiego obowiazku. Rownie dobrze sam mogles sie ubezpieczyc od
odpowiedzialnosci cywilnej w zyciu prywatnym.

> - Czy zgodne jest z prawem obciążanie pełnym kosztem uszkodzonego towaru?
> rzeczywista strata sklepu jest mniejsza (towar zakupiony został od hurtownika
> za niższą kwotę)

A hurtownik kupil w Chinach za jeszcze mniejsze pieniadze... ;) To nie
ma nic do rzeczy.

j.

--
*** Dzien Czerwonego Guzika * Red Button Day ***
znamy date (konca swiata?): http://tnij.org/redbuttonday
2008-08-23 08:51 Re: Zniszczony towar a odpowiedzialność Marcin Debowski
Dnia 23.08.2008 januszek napisał/a:
> Luke napisał(a):
>> - Czy sklep nie powinien zabezpieczać towaru przed takimi wypadkami? (słoiki
>> stały w "piramidkach" na półkach bez barier)
> Nie ma takiego obowiazku. Rownie dobrze sam mogles sie ubezpieczyc od
> odpowiedzialnosci cywilnej w zyciu prywatnym.

"Zabezpieczać", nie "ubezpieczać".

--
Marcin
2008-08-23 10:46 Re: Zniszczony towar a odpowiedzialność klienta Paweł_Marcisz
On Aug 23, 7:51 am, januszek wrote:

> > - Czy sklep nie powinien zabezpieczać towaru przed takimi wypadkami? (słoiki
> > stały w "piramidkach" na półkach bez barier)
>
> Nie ma takiego obowiazku. Rownie dobrze sam mogles sie ubezpieczyc od
> odpowiedzialnosci cywilnej w zyciu prywatnym.

Może i nie ma, ale odpowiada się za normalne następstwa czynu. Jeśli
słoiki były ustawione tak, że przewrócenie jednego wywoływało lawinę,
to trudno powiedzieć, że lawina i zniszczenie wielu słoików to
normalne następstwo przewrócenia jednego.

> > - Czy zgodne jest z prawem obciążanie pełnym kosztem uszkodzonego towaru?
> > rzeczywista strata sklepu jest mniejsza (towar zakupiony został od hurtownika
> > za niższą kwotę)
>
> A hurtownik kupil w Chinach za jeszcze mniejsze pieniadze... ;) To nie
> ma nic do rzeczy.

Czemu nie ma? Odpowiedzialność deliktowa ma charakter restytutywny, to
ma być naprawienie rzeczywiście poniesionej szkody, czyli właśnie
tego, co sklep zapłaci u hurtownika, za dowóz, ekspozycję etc., a nie
tego, za ile kupiliby to klienci.
2008-08-23 10:52 Re: Zniszczony towar a odpowiedzialność januszek
Paweł Marcisz napisał(a):

> Może i nie ma, ale odpowiada się za normalne następstwa czynu. Jeśli
> słoiki były ustawione tak, że przewrócenie jednego wywoływało lawinę,
> to trudno powiedzieć, że lawina i zniszczenie wielu słoików to
> normalne następstwo przewrócenia jednego.

Oczywiście bo nie możemy wykluczyć, że pracownicy sklepu specjalnie tak
ustawili tę piramidkę by potem nastąpił efekt domina ;) Być może to ich
metoda na "sprzedaż" nie sprzedawalnego towaru ;)

> Czemu nie ma? Odpowiedzialność deliktowa ma charakter restytutywny, to
> ma być naprawienie rzeczywiście poniesionej szkody, czyli właśnie
> tego, co sklep zapłaci u hurtownika, za dowóz, ekspozycję etc., a nie
> tego, za ile kupiliby to klienci.

W rzeczy samej klient, który odkupiłby u hurtownika albo producenta
takie przedmioty w ilości odpowiadającej uszkodzonym, potem na własny
koszt by je dostarczył i własnoręcznie odtworzył piramidkę - naprawiłby
szkody jakie wyrządził :)

j.

--
*** Dzien Czerwonego Guzika * Red Button Day ***
znamy date (konca swiata?): http://tnij.org/redbuttonday
2008-08-23 12:42 Re: Zniszczony towar a odpowiedzialność NoName
Zloz pozew do sadu ze nie wywiesili tabliczki uwaga moze sie przewrocic
niezabezpieczone albo nie dotykac.
2008-08-23 13:18 Re: Zniszczony towar a odpowiedzialność klienta Paweł_Marcisz
On Aug 23, 10:52 am, januszek wrote:

> Oczywiście bo nie możemy wykluczyć, że pracownicy sklepu specjalnie tak
> ustawili tę piramidkę by potem nastąpił efekt domina ;) Być może to ich
> metoda na "sprzedaż" nie sprzedawalnego towaru ;)

To czy ustawili specjalnie czy niespecjalnie nie wpływa na to, że
klient odpowiada tylko za normalne następstwa potrącenia słoika. Do
których raczej nie zalicza się rozwalenie kilkunastu kolejnych.

> W rzeczy samej klient, który odkupiłby u hurtownika albo producenta
> takie przedmioty w ilości odpowiadającej uszkodzonym, potem na własny
> koszt by je dostarczył i własnoręcznie odtworzył piramidkę - naprawiłby
> szkody jakie wyrządził :)

To nie klient a sklep sobie odkupi przecież. Klient powinien ponieść
rzeczywistą cenę tego odkupienia.
2008-08-23 13:25 Re: Zniszczony towar a odpowiedzialność klienta roger_that1
On 23 Sie, 12:42, NoName wrote:
> Zloz pozew do sadu ze nie wywiesili tabliczki uwaga moze sie przewrocic
> niezabezpieczone albo nie dotykac.

To zart? Rozumiem ze jakby tworca watku byl wlascicielem sklepu to by
taka tabliczke wywiesil...
Szybko doganiamy USA skoro chcacemu zaczela dziac sie krzywda...
2008-08-23 14:13 Re: Zniszczony towar a odpowiedzialność kli Andrzej Lawa
Luke pisze:
> Miałbym pytanie. Podczas zakupów, odkładając słoik na piramidkę leżącą na
> półkę, strąciłem inny słoik, ten z kolei potrącił inne, wywołał małą lawinę.
> Kilka słoików się stłukło. Obciążono mnie kosztami stłuczonych słoików i w
> związku z tym mam pytania:
>
> - Czy sklep nie powinien zabezpieczać towaru przed takimi wypadkami? (słoiki
> stały w "piramidkach" na półkach bez barier)

Na dwoje babka wróżyła - albo ich ułożenie było niebezpieczne i w każdej
chwili od najdrobniejszego wstrząsu mogło się posypać, albo Ty
zachowałeś się jak słoń w składzie porcelany.

Pewnie szanse w sądzie są, ale zastanów się, czy to Ci się opłaca?

Na przyszłość zorganizuj sobie polisę OC i wtedy albo ubezpieczyciel
zapłaci, albo będzie się ze sklepem sądził ;)
2008-08-23 14:36 Re: Zniszczony towar a odpowiedzialność klienta qwerty
Użytkownik "Paweł Marcisz" napisał w wiadomości
news:6175639e-9ea0-4e50-a060-9685578305b0@k30g2000hse.googlegroups.com...
> To nie klient a sklep sobie odkupi przecież. Klient powinien ponieść
> rzeczywistą cenę tego odkupienia.

Źle rozumujesz. Dla sklepu jest strata bo każdy słoik ma przynieść zysk.
Kupujący odpowiada za wartość towaru na półce, a nie w hurtowni.
nowsze 1 2 3 4

Podobne dyskusje

Tytuł Autor Data

Stolica=uszkodzony i nieodebrany towar przez klienta.

allbi 2005-10-26 22:36

jak oddtworzyć zniszczony nakaz zapłaty

mareK 2005-11-21 19:56

Odpowiedzialność sprzedawcy

Tomek 2005-12-06 12:38

Odpowiedzialność

niedoinformowany 2006-01-26 12:11

zniszczony towar a odpowiedzialność klienta

zmarekz 2006-04-13 07:13

zniszczony towar a odpowiedzialność klienta

zmarekz 2006-04-13 07:13

odpowiedzialność pośrednika

Paweł 2006-07-30 13:39

ODPOWIEDZIALNOŚĆ za porady

Jurek 2006-08-25 12:18

Odpowiedzialność za klienta?

Tristan 2007-03-08 19:39

Wynajem mieszkania a odpowiedzialność?

Laki 2007-07-07 20:59