poprzedni wątek | następny wątek | pl.soc.prawo |
2006-05-13 09:45 | Gwarancja a zwrot pieniedzy | marcin.klopotek |
Witam wszystkich, Mój problem jest nastepujacy. Miesiac temu reklamowalem towar (sprzet elektroniczny), gwaranja mówi ze sprzedawca zobowiazuje sie naprawic lub wymienic towar w cagu 14 dni roboczych, w skrajnych przypadkach naprawa moze sie wydluzyc do 21 dni jesli istnieje koniecznisc odeslania go do producenta. Wczoraj minal termin 21 dni roboczych. Sprzedawca nie wie co sie stalo z towarem (balagan logistyczny) i zbywa mnie za kazdym razem gdy domagam sie zwrotu kazac czekac nastepne dni. Moje pytanie brzmi: "Czy wedlug prawa konsumenta mam prawo domagac sie zwrotu pieniedzy za zakupiony towar ze wzgledu na niewywiazanie sie sprzedawcy z realizacji gwarancji w deklarowanym terminie?" -- Pozdrawiam Marcin |
2006-05-13 21:15 | Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy | Piotr Janda |
marcin.klopotek@gmail.com wrote: > Witam wszystkich, > > Mój problem jest nastepujacy. Miesiac temu reklamowalem towar > (sprzet elektroniczny), gwaranja mówi ze sprzedawca zobowiazuje > sie naprawic lub wymienic towar w cagu 14 dni roboczych, w > skrajnych przypadkach naprawa moze sie wydluzyc do 21 dni jesli > istnieje koniecznisc odeslania go do producenta. Wczoraj minal > termin 21 dni roboczych. Sprzedawca nie wie co sie stalo z towarem > (balagan logistyczny) i zbywa mnie za kazdym razem gdy domagam sie > zwrotu kazac czekac nastepne dni. Moje pytanie brzmi: > > "Czy wedlug prawa konsumenta mam prawo domagac sie zwrotu pieniedzy > za zakupiony towar ze wzgledu na niewywiazanie sie sprzedawcy z > realizacji gwarancji w deklarowanym terminie?" > > -- > Pozdrawiam > Marcin Ma Pan prawo odstąpić od umowy, jeżeli rzecz nie zostaje naprawiona w odpowiednim do tego czasie. Takie jest prawo. Pytanie- czy sprzedawca odda Panu pieniądze, jeżeli nie- pozostaje sąd i rzecznik praw konsumenta, który może w tym pomóc. Pozdrawiam również. |
||
2006-05-14 02:52 | Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy | Marcin Debowski |
Dnia 13.05.2006 Piotr Janda > marcin.klopotek@gmail.com wrote: >> Mój problem jest nastepujacy. Miesiac temu reklamowalem towar >> (sprzet elektroniczny), gwaranja mówi ze sprzedawca zobowiazuje >> sie naprawic lub wymienic towar w cagu 14 dni roboczych, w >> skrajnych przypadkach naprawa moze sie wydluzyc do 21 dni jesli >> istnieje koniecznisc odeslania go do producenta. Wczoraj minal >> termin 21 dni roboczych. Sprzedawca nie wie co sie stalo z towarem >> (balagan logistyczny) i zbywa mnie za kazdym razem gdy domagam sie >> zwrotu kazac czekac nastepne dni. Moje pytanie brzmi: Wezwać go pisemnie do wydania towaru. W piśmie ustalić samemu termin (np. 7 dni) i poinformować, że bezskuteczność tego terminu spowoduje skierowanie sprawy na drogę sądową. >> "Czy wedlug prawa konsumenta mam prawo domagac sie zwrotu pieniedzy >> za zakupiony towar ze wzgledu na niewywiazanie sie sprzedawcy z >> realizacji gwarancji w deklarowanym terminie?" MZ nie przy takich ramach czasowych. Jeśli reklamowałeś jak podajesz z tyt. gwarancji to Twoje uprawnienia kształtuje dokument gwarancyjny a odpowiedzialność spoczywa na gwarancie. Sprzedawca może być gwarantem, ale najczęściej nim nie jest, więc też nie do końca jest tu jasne, czy to on będzie końcowym adresatem roszczeń. W każdym razie jeśli to sprzedawca przyjął towar i go pokwitował to jego możesz wezwać do wydania towaru. Zaś co do tego czego się możesz tu domagać z powodu przekroczenia ww. terminów to odszkodowania za straty tym spowodowane. Te straty musisz mieć udokumentowane i szczerzę wątpię aby opłacało się cokolwiek z tym robić. > Ma Pan prawo odstąpić od umowy, jeżeli rzecz nie zostaje naprawiona > w odpowiednim do tego czasie. Takie jest prawo. Pytanie- czy sprzedawca Mylisz z odpowiedzialnością z tyt. niezgodności z umową. Ponadto miesiąc jest tak na granicy tego odpowiedniego czasu pomijając, że nic nie wiemy o specyfice tego przypadku. > odda Panu pieniądze, jeżeli nie- pozostaje sąd i rzecznik praw > konsumenta, który może w tym pomóc. Zacząłbym od rzecznika. -- Marcin |
||
2006-05-14 07:45 | Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy | Piotr Janda |
Marcin Debowski wrote: > Mylisz z odpowiedzialnością z tyt. niezgodności z umową. Ponadto miesiąc > jest tak na granicy tego odpowiedniego czasu pomijając, że nic nie wiemy o > specyfice tego przypadku. Gwarancja nie może ograniczać praw z tytułu niezgodności towaru z umową. Nie ma to praktycznengo znaczenia, gdyż rozumiem, że zgadzamy się, co do tego, że po "odpowiednim czasie" kupujący ma prawo odstąpić od umowy. Nie znając okoliczności trudno powiedzieć oczywiście coś o tym "odpowiednim czasie". |
||
2006-05-14 09:21 | Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy | Marcin Debowski |
Dnia 14.05.2006 Piotr Janda > Marcin Debowski wrote: >> Mylisz z odpowiedzialnością z tyt. niezgodności z umową. Ponadto miesiąc >> jest tak na granicy tego odpowiedniego czasu pomijając, że nic nie wiemy o >> specyfice tego przypadku. > > Gwarancja nie może ograniczać praw z tytułu niezgodności towaru z > umową. I nie ogranicza, ale skoro reklamowal z tyt. gwarancji to nie moze nagle srodku procesu reklamacyjnego wysuwac zadan zwiazanych z trybem reklamacji ktory nie ma miejsca. > Nie ma to praktycznengo znaczenia, gdyż rozumiem, że zgadzamy się, > co do tego, że po "odpowiednim czasie" kupujący ma prawo odstąpić > od umowy. Tak, ale ten odpowiedni czas moze byc jednak inny w obu przypadkach. -- Marcin |
||
2006-05-14 10:24 | Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy | Piotr Janda |
Marcin Debowski wrote: > > I nie ogranicza, ale skoro reklamowal z tyt. gwarancji to nie moze nagle > srodku procesu reklamacyjnego wysuwac zadan zwiazanych z trybem reklamacji > ktory nie ma miejsca. > Art.13 ust.4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży...- gwarancja nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową. |
||
2006-05-14 11:05 | Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy | Marcin Debowski |
Dnia 14.05.2006 Piotr Janda > > Marcin Debowski wrote: >> >> I nie ogranicza, ale skoro reklamowal z tyt. gwarancji to nie moze nagle >> srodku procesu reklamacyjnego wysuwac zadan zwiazanych z trybem reklamacji >> ktory nie ma miejsca. >> > Art.13 ust.4 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży...- gwarancja > nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności > towaru z umową. Owszem i nic nie stoi na przeszkodzie skorzystac z tych uprawnien skladajac reklamacje w trybie niezgodnosci z umowa. Niestety, zlozono w trybie gwarancji i obowiazuja ustalenia dokumentu gwarancyjnego. Powyzszy art. nie oznacza ze do gwarancji stosuja sie przepisy dot. niezgodnosci z umowa. Oznacza tylko, ze skorzystanie z gwarancji nie zamyka (pozniejszej) mozliwosci dochodzenia swoich praw z tyt. niezgodnosci, choc w przypadku tej samej wady moze to byc dyskusyjne. -- Marcin |
||
2006-05-14 12:48 | Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy | Piotr Janda |
Marcin Debowski wrote: > Dnia 14.05.2006 Piotr Janda > > > > Marcin Debowski wrote: > >> > >> I nie ogranicza, ale skoro reklamowal z tyt. gwarancji to nie moze nagle > >> srodku procesu reklamacyjnego wysuwac zadan zwiazanych z trybem reklamacji > >> ktory nie ma miejsca. > Owszem i nic nie stoi na przeszkodzie skorzystac z tych uprawnien > skladajac reklamacje w trybie niezgodnosci z umowa. Niestety, zlozono w > trybie gwarancji i obowiazuja ustalenia dokumentu gwarancyjnego. Powyzszy > art. nie oznacza ze do gwarancji stosuja sie przepisy dot. niezgodnosci z > umowa. Oznacza tylko, ze skorzystanie z gwarancji nie zamyka (pozniejszej) > mozliwosci dochodzenia swoich praw z tyt. niezgodnosci, choc w przypadku > tej samej wady moze to byc dyskusyjne. > > -- > Marcin Zapisy gwarancyjne (sprawdzałem swoją komórkę) mogą nie przewidywać prawa odstąpienia od umowy w razie przekroczenia terminu naprawy (pewnie zwykle tak jest). Jeżeli takiego zapisu nie ma, to kupujący ma wobec sprzedawcy uprawnienie do odstąpienia na podstawie niezgodności, gdyż sądzę, że mozna domniemywać, iż termin gwarancyjny jest ustawowym terminem odpowiednim do naprawy. To jest praktyczne znaczenie zakazu zawieszania w gwarancji uprawnień z tytułu niezgodności. |
||
2006-05-14 13:09 | Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy | Marcin Debowski |
Dnia 14.05.2006 Piotr Janda > Marcin Debowski wrote: >> Owszem i nic nie stoi na przeszkodzie skorzystac z tych uprawnien >> skladajac reklamacje w trybie niezgodnosci z umowa. Niestety, zlozono w >> trybie gwarancji i obowiazuja ustalenia dokumentu gwarancyjnego. Powyzszy >> art. nie oznacza ze do gwarancji stosuja sie przepisy dot. niezgodnosci z >> umowa. Oznacza tylko, ze skorzystanie z gwarancji nie zamyka (pozniejszej) >> mozliwosci dochodzenia swoich praw z tyt. niezgodnosci, choc w przypadku >> tej samej wady moze to byc dyskusyjne. > Zapisy gwarancyjne (sprawdzałem swoją komórkę) mogą nie > przewidywać prawa odstąpienia od umowy w razie przekroczenia terminu > naprawy (pewnie zwykle tak jest). Jeżeli takiego zapisu nie ma, to > kupujący ma wobec sprzedawcy uprawnienie do odstąpienia na podstawie > niezgodności, gdyż sądzę, że mozna domniemywać, iż termin Moim zdaniem nie. Ma na podstawie zasad ogolnych KC (np. o niewykonaniu zobowiazan) bo legis specialis ktorym jest ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. tego nie precyzuje (a wrecz pozostawia spora dowolnosc ksztaltowania warunkow umowy gwarancyjnej). -- Marcin |
||
2006-05-14 14:16 | Re: Gwarancja a zwrot pieniedzy | Piotr Janda |
Marcin Debowski wrote: > Dnia 14.05.2006 Piotr Janda > > Marcin Debowski wrote: > >> Owszem i nic nie stoi na przeszkodzie skorzystac z tych uprawnien > >> skladajac reklamacje w trybie niezgodnosci z umowa. Niestety, zlozono w > >> trybie gwarancji i obowiazuja ustalenia dokumentu gwarancyjnego. Powyzszy > >> art. nie oznacza ze do gwarancji stosuja sie przepisy dot. niezgodnosci z > >> umowa. Oznacza tylko, ze skorzystanie z gwarancji nie zamyka (pozniejszej) > >> mozliwosci dochodzenia swoich praw z tyt. niezgodnosci, choc w przypadku > >> tej samej wady moze to byc dyskusyjne. > Marcin W gwarancji kodeksowej, istnieje od 10 lat art. 579 k.c."kupujący może wykonywać uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, niezależnie od uprawnień wynikających z gwarancji." Moim zdaniem należy brać go pod uwagę również przy ocenie uprawnień konsumenta. Inne są osoby zobowiązanych- w przypadku gwarancji jest to gwarant, a w razie odstąpienia z tytułu niezgodności- sprzedawca, zatem w gwarancji można zwracać się tylko do gwaranta o wykonanie zobowiązania. Sprzedawca nie jest stroną gwarancji. Nie wpadłem na to wcześniej w pierwszej odpowiedzi, dopiero dyskusja z Tobą Marcinie pobudziła mnie do większego wysiłku w tej sprawie. Pozdrawiam. |
nowsze | 1 2 | starsze |
Tytuł | Autor | Data |
---|---|---|
Zwrot pieniedzy za kursy |
Joystick | 2005-10-13 22:40 |
Gwarancja i zwrot gotówki |
Kowalski | 2006-01-21 14:09 |
decyzja TK a obecnie obowiazujace prawo - zwrot pieniedzy |
Traffic | 2006-03-12 16:05 |
decyzja TK a obecnie obowiazujace prawo - zwrot pieniedzy |
Traffic | 2006-03-12 16:05 |
Reklamacja i zwrot pieniedzy pytanko |
News | 2006-05-13 19:04 |
pozyczka pieniedzy |
Maaciek | 2006-07-03 15:54 |
kupiłem, gwarancja, dostałem nowe, gwarancja 2x - moge dostac pieniadze od reki? |
Marx | 2006-09-08 16:29 |
Gwarancja czy gwarancja + rachunek jest podstawą |
Iluminat | 2006-11-07 13:52 |
gwarancja na cos uzywanego- czy musze przyjac zwrot? |
beerox | 2007-01-24 23:57 |
zwrot pieniedzy od nieuczciwego sprzedawcy z Niemiec |
Karola | 2007-04-17 21:31 |