wp.pl
wp.pl
Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Money.plFirmaFirma JutraIoT w transporcie i logistyce

IoT w transporcie i logistyce

Logistyka i transport to branże, które szczególnie mogą skorzystać na rewolucji, jaką wywołują technologie IoT (Internet of Things). Jak szacują eksperci, w ciągu najbliższej dekady Internet rzeczy pozwoli wygenerować ok. 2 bln dolarów zysku w branży usług transportowo-logistycznych. Przy milionach towarów przechowywanych w magazynach i codziennie przesyłanych - co wymaga pełnego monitoringu - nie jest zaskoczeniem, że to właśnie systemy transportowo-logistyczne i koncepcja IoT idealnie pasują do siebie. Technologie IoT mogą w sensowny sposób połączyć różne aktywa w ramach łańcucha dostaw, a następnie umożliwić analizę danych wygenerowanych z tych połączeń, co z kolei pozwala zwiększać ogólną efektywność operacyjną przedsiębiorstw, przekonują analitycy.

Wyzwania

Dostawcy rozwiązań IoT przeznaczonych dla branży transportowej skupiają się obecnie na opracowywaniu systemów, które będą w stanie automatycznie wykrywać i reagować na zmienne warunki w czasie rzeczywistym, pozwolą na wyznaczanie wydajnych szlaków transportowych oraz optymalizację zużycia paliwa. Podniesienie poziomu efektywności operacyjnej, ograniczenie przerw w pracy floty transportowej oraz wprowadzanie prognostycznych modeli konserwacji wadliwych części - to główne wyzwania związane z wdrażaniem IoT w transporcie.

Zarządzanie flotą transportową za pomocą narzędzi IoT może zwiększyć bezpieczeństwo i wydajność systemów transportowych, zminimalizować wpływ pojazdów na środowisko oraz umożliwić wprowadzanie nowych usług.

- Przemysł i logistyka to grunty szczególnie podatne na wdrażanie IoT. Stała komunikacja między urządzeniami pozwala firmom m.in. przewidywać usterki maszyn i zapobiegać im, unikając kosztownych napraw i przestojów. Największe korzyści to optymalizacja procesów, zwiększenie bezpieczeństwa pracowników i ograniczenie kosztów - mówi Gabriela Maksymiuk, Territory Marketing Manager CEE, Intel.

Magazyny z inteligentnymi paletami i regałami

Rozwiązania IoT znacząco usprawnią również podejmowanie decyzji dotyczących operacji magazynowych i transportowych. Pomogą w zarządzaniu przestrzenią magazynową tam, gdzie będą wykorzystywane tzw. inteligentne palety i regały (inteligentne zarządzanie zapasami). Umożliwią to narzędzia analizujące zbiory danych niemal w czasie rzeczywistym, w oparciu o dane lokalizacyjne urządzeń podłączonych do sieci WiFi. Śledzenie towarów stanie się szybsze, dokładniejsze, zwiększą się możliwości przewidywania i zabezpieczania procesów logistyczno-transportowych.

TIRy naszpikowane sensorami

Wiele technologii związanych z IoT (czujniki, mikroprocesory i łączność bezprzewodowa) jest już od wielu lat używanych w różnych aplikacjach transportowo-logistycznych. Branża logistyczna była de facto jedną z pierwszych, która zastosowała technologie IoT, np. wprowadzając ręczne skanery. A to dopiero początek pełnego wykorzystania potencjału Internetu Rzeczy.

Czujniki zamontowane w samochodach pozwolą dokładnie monitorować transport ładunków oraz kontrolować warunki przechowywania towarów podczas transportu. Inteligentny transport obejmuje takie zagadnienia, jak: lokalizowanie przewożonych towarów (w tym materiałów niebezpiecznych, delikatnych bądź drogocennych), kontrola warunków transportu (uderzenia, wstrząsy) oraz przechowywania (temperatura, wilgotność). Analiza stanu środków transportu umożliwi przewidywanie awarii pojazdów i automatyczne planowanie z wyprzedzeniem technicznych przeglądów maszyn lub pojazdów (predictive maintenance).

Inne zastosowania IoT związane z organizacją transportu obejmują m.in.: możliwość rezerwacji miejsc na stacjach ładowania dla pojazdów elektrycznych, automatyczne pobieranie opłat drogowych w zakorkowanych miejscach czy zdalna autodiagnostyka, a także możliwość kontrolowania pracowników.

IoT z pewnością przyczyni się także do wzrostu jakości usług, pozwoli na szybszą realizację zleceń oraz obniżenie kosztów związanych z serwisem i obsługą. Umożliwi też usprawnianie procesu nadzorowania przesyłania paczek i listów. Stały monitoring pozwoli pozbyć się wątpliwości gdzie znajduje się moja przesyłka. W przypadku powstania opóźnień, klient może być na bieżąco informowany o komplikacjach.

Przykładowe wdrożenia IoT

Cybercom Smart Parking to system, który na żywo analizuje dostępność miejsc postojowych, a następnie poprzez aplikację mobilną informuje kierowcę o tym, które miejsce może zająć i jak najszybciej do niego dojechać. To rozwiązanie umożliwia także rezerwację miejsc parkingowych dla gości na określoną godzinę.

Za ciekawy przykład zastosowania IoT przy przewozie towarów spożywczych może posłużyć system IoT oparty na technologiach Intela, który pozwala monitorować oraz kontrolować warunki chłodnicze, w jakich jajka odbywają swoją podróż z ferm przez hurtownie i sklepy do domowej lodówki klienta.

Inne innowacyjne wdrożenie IoT to dostarczanie paczek do bagażników samochodów należących do adresatów - wspólny projekt Audi, Volvo, Amazon i DHL. Dzięki wykorzystaniu odpowiednich systemów, możliwa staje się dostawa przesyłek prosto do auta adresata, nawet wtedy, gdy jest zamknięte. Kurierzy mogą sami namierzyć pojazdy klientów. Specjalny cyfrowy klucz umożliwia pracownikowi firmy kurierskiej otwarcie bagażnika i pozostawienie w nim paczki przeznaczonej dla właściciela pojazdu.

Korzyści z zastosowania technologii IoT w systemach transportowych

  • zwiększają wydajność i rentowność floty;
  • ułatwiają podróże kierowcom, zapewniając dostęp do informacji o warunkach pogodowych, lokalizacjach (i cenach) stacji benzynowych, punktów postoju/parkingów, hoteli, restauracji oraz o dostępności innych usług związanych z podróżą;
  • umożliwiają wyznaczanie optymalnych tras z uwzględnieniem warunków drogowych, aktualnego natężenia ruchu, robót drogowych, objazdów itp., co przynosi oszczędności czasu i paliwa,
  • na podstawie analiz big data systemy optymalizują pracę kierowcy, uwzględniając jego nawyki w prowadzeniu pojazdu;
  • zapewniają bezpieczeństwo jazdy, zbierając dane o stanie technicznym pojazdu oraz statusie ładunku; w razie usterek ostrzegają kierowcę, a w razie wypadku, kradzieży lub zmian wytyczonych tras - wysyłane są alerty do centrali oraz wzywana pomoc drogowa;
  • zapewniają widoczność całej floty;
  • kreują nowe usługi oraz automatyzują operacje transportowo-logistyczne.


Materiał przygotowany we współpracy z firmą Intel

Szukasz porady? Skontaktuj się z ekspertem z Asseco:
+48 22 574 88 23; e-mail: piotr.fabjaniak@assecods.pl

Czytaj także