Prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu WNT w sytuacji, gdy w zgłoszeniu rejestracyjnym nie zaznaczono zamiaru dokonywania takich transakcji
sygnatura: ITPP2/443-998/08/AP
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
data: 2009-01-21
słowa kluczowe: | nabycie wewnątrzwspólnotowe, odliczanie podatku naliczonego, rejestracja podatnika VAT UE, towar, zgłoszenie rejestracyjne |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2008 r. (data wpływu 17 listopada 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w sytuacji, gdy w zgłoszeniu rejestracyjnym nie zaznaczono zamiaru dokonywania transakcji WNT - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17 listopada 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w sytuacji, gdy w zgłoszeniu rejestracyjnym nie zaznaczono zamiaru dokonywania transakcji WNT.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca będący polskim oddziałem spółki z siedzibą w Niemczech, dokonał w październiku 2007 r. oraz marcu i kwietniu 2008 r. odpłatnego nabycia od spółki macierzystej sprzętu komputerowego i elektronicznego wraz z oprogramowaniem, przeznaczonego na wyposażenie biura oddziału. Spółka macierzysta jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej w Niemczech. Na wystawionej przez nią fakturze umieszczony został numer identyfikacji podatkowej nadany Wnioskodawcy dla celów rozliczania transakcji z krajami unijnymi oraz adnotacja, iż podatek rozlicza odbiorca. Spółka uznała tę transakcję za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i wystawiła fakturę wewnętrzną ze stawką podatku 22%. W deklaracjach za październik 2007 r., marzec i kwiecień 2008 r. wykazała podatek należny i naliczony z tytułu WNT. Po przekazaniu informacji podsumowującej za IV kwartał 2007 r. pracownik urzędu skarbowego poinformował Spółkę, iż w załączniku VAT-R/UE do złożonego w maju 2004 r. zgłoszenia rejestracyjnego, nie zgłoszono zamiaru dokonywania wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów. W tej sytuacji Spółka uznała, iż nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od WNT i sporządziła korekty deklaracji VAT-7 za ww. miesiące pomniejszając wykazany podatek naliczony o wartość podatku wynikającą z transakcji WNT. W lipcu 2008 r. Spółka złożyła aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego, na której uzupełniono pozycję dotyczącą zamiaru dokonywania WNT. W pierwotnie złożonym zgłoszeniu rejestracyjnym zaznaczono jedynie pozycję dotyczącą zamiaru nabywania usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka utraciła prawo do odliczenia podatku naliczonego od wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów dokonanych w miesiącach: październik 2007 r., marzec 2008 r. i kwiecień 2008 r....
Zdaniem Wnioskodawcy, nie utracił On prawa do odliczenia podatku naliczonego od WNT. Oddział jest zarejestrowanym podatnikiem VAT-UE od maja 2004 r. Zakupione towary są wykorzystywane do działalności opodatkowanej. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie przewidują sankcji w postaci utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego od WNT, których zamiar nie został zgłoszony w załączniku VAT-R/UE do zgłoszenia rejestracyjnego.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem podlegają:
Podatnikami, stosownie do art. 15 ust. 1 ww. ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Według art. 97 ust. 1 ustaw, podatnicy, o których mowa w art. 15, podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania pierwszej wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnątrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności.
Stosownie do ust. 9 powołanego artykułu, naczelnik urzędu skarbowego potwierdza zarejestrowanie podatnika jako podatnika VAT UE.
Na podstawie ust. 10 tegoż artykułu, podmioty, o których mowa w ust. 1 i 2, zarejestrowane jako podatnicy VAT UE, które uzyskały potwierdzenie zgodnie z ust. 9, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowego nabycia lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub przy nabywaniu usług, o których mowa w art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7, podają numer, pod którym są zidentyfikowane na potrzeby podatku, są obowiązane do posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej poprzedzonym kodem PL.
Art. 97 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług stanowi natomiast, że w przypadku podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, który w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96, nie zgłosił, iż zamierza rozpocząć dokonywanie wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów, podatnik ten jest zobowiązany do złożenia aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego, przed dniem dokonania takiej pierwszej dostawy.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Zgodnie z ust. 2 pkt 4 ww. artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę należy stwierdzić, iż przedmiotowe transakcje nabycia wewnątrzwspólnotowego zostały wykonane w okresie, gdy Spółka była czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Z powołanych przepisów nie wynika, aby brak wskazania w zgłoszeniu rejestracyjnym konkretnego rodzaju transakcji wewnątrzwspólnotowych, skutkował utratą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu WNT. Treść opisu stanu faktycznego wskazuje, że w przedmiotowych transakcjach zachowany został warunek dotyczący posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym przez organ skarbowy w związku ze złożeniem zgłoszenia rejestracyjnego dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Wobec powyższego Spółka miała prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od spółki macierzystej z siedzibą w Niemczech, o ile nabyte towary służą sprzedaży opodatkowanej i nie zachodziły ograniczenia wynikające z treści art. 88 ustawy.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87-100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.