Czy w sytuacji gdy czeska firma jest zarejestrowna w Polsce jako podatnik VAT i dokonuje zakupów towarów i usług na terenie Polski oraz z zagranicy zarówno w zakresie działalności swojego oddziału zarejestrowanego w RP - dla realizacji kontraktu (budowy) trwającego dłużej 12 miesięcy, jak i dla potrzeb kontraktów krótkoterminowych (krótszych niż 12 miesięcy) realizowanych w ramach swobody świadczenia usług - istnieje potrzeba osobnej rejestracji oddziału na potrzeby podatku VAT?
sygnatura: IPPP2/443-1735/08-2/KK
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
data: 2008-12-12
słowa kluczowe: | oddział, podatnik podatku od towarów i usług |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2008r. (data wpływu 24 listopada 2008r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego w zakresie podatnika podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 listopada 2008r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w przedstawionym poniżej opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Podatnik z siedzibą na terenie Czech dokonał zgłoszenia rejestracyjnego dla celów podatku VAT w Polsce. Jeśli zajdzie taka konieczność, tj. jeśli okres trwania budowy na terenie RP przekroczy 12 miesięcy firma z siedzibą w Czechach dla realizacji kontraktu długoterminowego (trwającego dłużej 12 miesięcy) założy oddział firmy w Polsce. W związku z prowadzoną działalnością na terenie Polski w zakresie kontraktów krótkoterminowych (tj. trwających krócej niż 12 miesięcy) oraz kontraktów (budów) długoterminowych, na potrzeby których założy oddział w Polsce, czeska firma będzie dokonywała zakupów towarów i usług na terenie Polski oraz z zagranicy.
W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym, Strona zwróciła się z prośbą o zajęcie stanowiska: Czy w sytuacji gdy czeska firma jest zarejestrowna w Polsce jako podatnik VAT i dokonuje zakupów towarów i usług na terenie Polski oraz z zagranicy zarówno w zakresie działalności swojego oddziału zarejestrowanego w RP - dla realizacji kontraktu (budowy) trwającego dłużej 12 miesięcy, jak i dla potrzeb kontraktów krótkoterminowych (krótszych niż 12 miesięcy) realizowanych w ramach swobody świadczenia usług - istnieje potrzeba osobnej rejestracji oddziału na potrzeby podatku VAT...
Zdaniem wnioskodawcy, w przypadku, gdy zagraniczna firma jest wpisana do rejestru podatników podatku od towarów i usług i w związku z tym będzie dokonywała rozliczeń w opisanym stanie faktycznym z tytułu zakupów towarów i usług na terenie Polski oraz z zagranicy, nie ma potrzeby dokonywania osobnej rejestracji oddziału na potrzeby podatku VAT, choć istnieje taka możliwość.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Działalność gospodarcza - stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Na mocy art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.
W przypadku, gdy przedsiębiorca zagraniczny wykonuje na terytorium Polski czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, to w zakresie w jakim te czynności wykonywane są na terytorium Polski (miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju) - staje się on podatnikiem podatku od towarów i usług. Jeżeli zatem przedsiębiorca zagraniczny utworzy oddział zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.), za pośrednictwem którego będzie prowadzona na terytorium Polski jego działalność, to będzie on w takim zakresie podatnikiem podatku od towarów i usług. Utworzenie na terytorium Polski przez przedsiębiorcę zagranicznego następnego oddziału lub rozpoczęcie wykonywania czynności bez pośrednictwa oddziału nie powoduje powstania na terytorium Polski nowego podatnika podatku od towarów i usług. Zmienia się jedynie zakres wykonywanych czynności i struktura organizacyjna tego podatnika. Nie ma zatem podstaw do odrębnej rejestracji dla podatku od towarów i usług. Sytuacja taka powoduje jedynie konieczność aktualizacji zgłoszeń identyfikacyjnych (NIP) i rejestracyjnych (VAT-R) w oparciu o nadany wcześniej numer identyfikacji podatkowej.
Reasumując, w świetle powyższego podatnikiem podatku od towarów i usług jest Spółka - a nie jej oddział. Zatem nie istnieje potrzeba odrębnej rejestracji oddziału dla celów podatku VAT.
Tutejszy organ informuje, iż odpowiedź na pytania z zakresu podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie udzielona odrębną interpretacją indywidualną.
Ponadto zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych z wnioskiem załączników.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje