wniosek dotyczy podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT wystawionych przez Sprzedających.
sygnatura: IPPP2/443-1503/08-2/ASi
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
data: 2008-12-05
słowa kluczowe: | faktura VAT, obniżenie podatku należnego, podatek od towarów i usług |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 01 października 2008r. (data wpływu 06 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT wystawionych przez Sprzedających - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 06 października 2008r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT wystawionych przez Sprzedających.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca (dalej ,,Spółka") prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obrotu nieruchomościami, a także w zakresie wznoszenia budynków o charakterze usługowym. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Spółka planuje nabycie niezabudowanego gruntu (dalej ,,Nieruchomość") od dwóch osób fizycznych (dalej ,,Sprzedający"). Sprzedający są małżeństwem, przy czym każdy z małżonków posiada udział w Nieruchomości będącej przedmiotem transakcji w wysokości 50%. Przedstawiony poniżej opis stanu faktycznego w odniesieniu do Sprzedających Spółka przedstawia na podstawie informacji uzyskanych od Sprzedających.
Sprzedający nabyli użytkowanie wieczyste Nieruchomości w dniu 26 lipca 1994 r. w ramach przetargu publicznego. Jednym z warunków zawartych w umowie o ustanowienie użytkowania wieczystego była zabudowa tej Nieruchomości. Na podstawie decyzji Prezydenta m. st. Warszawy z 20 listopada 1998 r. wydanej na wniosek Sprzedających, prawo użytkowania wieczystego zostało przekształcone w prawo własności. Intencją Sprzedających przy nabywaniu prawa użytkowania wieczystego Nieruchomości było jej wykorzystanie dla celów komercyjnych.
W dniu 4 grudnia 1998 r. Prezydent m. st. Warszawy wydał decyzję o warunkach zabudowy
zagospodarowania terenu inwestycji budowlanej polegającej na realizacji budynku biurowo-handlowego wraz z przyłączami i elementami zagospodarowania terenu, dotyczącej m. in. przedmiotowej Nieruchomości. Z kolei w dniu 15 stycznia 1999 r. Prezydent m. st. Warszawy, zatwierdził projekt budowlany budynku biurowego z garażami w podziemiu i zezwolił Sprzedającym na budowę takiego budynku.
Przedmiotowa Nieruchomość należy do majątku prywatnego i nie jest ani nie była wykorzystywana w związku z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Sprzedających. Jednakże, po uzyskaniu zezwolenia na budowę, Sprzedający w dniu 19 kwietnia 1999 r. oddali przedmiotową Nieruchomość w dzierżawę spółce Cybernetyki lnvestment S.A., a decyzją z 10 maja 1999 r. Prezydent m. st. Warszawy przeniósł na w/w spółkę wydane pozwolenie na budowę. Dzierżawa przedmiotowej Nieruchomości trwała do 11 kwietnia 2007 r. Przez cały okres trwania dzierżawy Sprzedający wystawiali faktury VAT na kwotę czynszu dzierżawnego. Obecnie teren, na którym jest położona Nieruchomość nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgodnie z uprzednio obowiązującym na tym terenie miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, Nieruchomość położona była w strefie MU-27, tj. w obszarze z przeznaczeniem na funkcje mieszkaniowe wraz z urządzeniami I stopnia obsługi ludności, a także funkcji usługowych II i III stopnia obsługi. W dniu 17 września 2008 r. Prezydent m. st. Warszawy wydał decyzję nr 312/MOK/08 o warunkach zabudowy, w której ustalił warunki i szczegółowe zasady zagospodarowania terenu oraz jego zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie budynku hotelowo - apartamentowego z usługami i częścią biurową.
Sprzedający wystąpili do właściwych organów podatkowych z wnioskiem o wydanie interpretacji co do sposobu opodatkowania przedmiotowej transakcji podatkiem VAT.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Spółka będzie uprawniona do obniżenia wykazanego VAT podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur VAT wystawionych przez Sprzedających dla potrzeb udokumentowania przedmiotowej transakcji sprzedaży Nieruchomości.
W opinii Spółki w przedstawionym stanie faktycznym Sprzedający będą z tytułu sprzedaży przedmiotowej Nieruchomości opodatkowani podatkiem VAT. Z uwagi na powyższe powinni udokumentować transakcję zbycia Nieruchomości fakturą VAT z podatkiem obliczonym wg stawki 22%. Podatek wykazany na takiej fakturze będzie stanowić dla Spółki podatek naliczony podlegający odliczeniu na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących zakupy dokonane przez podatnika. Z kolei zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy VAT, do wystawiania faktur VAT są zobowiązani podatnicy, o których mowa w art. 15. Art. 15 ust. 1 ustawy VAT stanowi, iż podatnikami tego podatku są osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z definicją zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy VAT, działalnością gospodarczą w rozumieniu tej ustawy jest wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach. wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.
Jak wynika z przytoczonej definicji działalności gospodarczej, za podatnika VAT może zostać uznana m.in. osoba fizyczna również w sytuacji, gdy czynność handlowa została dokonana jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania takich czynności w sposób częstotliwy. Analiza pism organów podatkowych wskazuje na rozbieżności w interpretacji pojęcia ,,częstotliwości wykonywania czynności handlowych". Jednak w przypadku sprzedaży nieruchomości przeważa pogląd, zgodnie z którym nawet jednokrotne dokonanie sprzedaży może być uznane za opodatkowane podatkiem VAT, jeżeli sprzedający nabył nieruchomość w celu inwestycyjnym (np. dalszej odsprzedaży). Przykładowo Izba Skarbowa w Opolu w piśmie z dnia 31 marca 2006 r. (sygn. PDII-43071/1/KK/06) uznała, że ,,Osoba dokonująca dostawy gruntu budowlanego bądź pod zabudowę staje się podatnikiem VAT już z chwilą pierwszej transakcji (sprzedaży pierwszej działki)".
Kluczowe znaczenie celu dokonania danej czynności podkreślała przykładowo Izba Skarbowa w Katowicach, która w piśmie z 30 kwietnia 2008 r. (sygn. IBPP1/443-170/08/AL) stwierdziła: ,,Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca w 1998 r. dokonał zakupu udziałów w kilku (czterech) nieruchomościach gruntowych położonych na terenach aktywności gospodarczej przeznaczonych pod produkcję i budownictwo, obsługę firm, finanse, transport, handel hurtowy i detaliczny. Nie można zatem uznać, iż nieruchomości te zostały zakupione celem zabezpieczenia potrzeb mieszkaniowych swoich lub ewentualnie rodziny, gdyż charakter terenu nie wskazuje, aby ktoś miał zamiar dokonywać jego zakupu z myślą o wybudowaniu domu jednorodzinnego." I dalej: ,,Zatem sam zamiar wykorzystania przedmiotowej nieruchomości gruntowej dla celów zarobkowych Wnioskodawca podjął już w momencie zakupu udziałów. Oczywistym bowiem jest, że dokonując inwestycji celem zabezpieczenia przyszłości, czyni się to z zamiarem osiągnięcia zysków w przyszłości, chociaż zamiar ten nie zawsze będzie zrealizowany. Niemniej jak stwierdzono powyżej, o potrzebie traktowania danego podmiotu jako podatnika VAT, przesądza sam zamiar prowadzenia działalności gospodarczej; a nie istotny jest rezultat. W świetle cytowanych powyżej przepisów, sam zamiar prowadzenia działalności powiązany z zakupami dokonanymi w tym celu nadaje podmiotowi statut podatnika VAT". Wreszcie, w cytowanej interpretacji Naczelnik Izby Skarbowej w Katowicach zwrócił uwagę na fakt, że: ,,Wnioskodawca twierdzi, iż podjęte przez niego działania nie są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, niemniej to właśnie te działania są działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, bowiem Wnioskodawca dokonał zakupu nieruchomości z zamiarem wykorzystania ich dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w przypadku analizowanym w niniejszym wniosku mamy do czynienia z podobnym stanem faktycznym; mianowicie, zamiarem Sprzedających przy zakupie przedmiotowej Nieruchomości było jej wykorzystanie w celach komercyjnych.
Na komercyjne przeznaczenie nabytej Nieruchomości wskazują następujące okoliczności:
W świetle powyższych przesłanek uznać należy, że Sprzedający już w dacie nabycia przedmiotowej Nieruchomości nie nabywali Nieruchomości ,,na własny użytek", ponieważ z uwagi na uwarunkowania administracyjne i geograficzne przedmiotowa Nieruchomość mogła być zabudowana wyłącznie budynkami o charakterze usługowym. Przeciwnie, uwzględniając przedstawione wyżej fakty należy uznać, że Nieruchomość była nabyta z zamiarem jej wykorzystania dla celów zarobkowych, co z kolei oznacza, że spełnione zostały przesłanki wymienione w art. 15 ust. 2 ustawy VAT dla uznania takiej czynności sprzedaży Nieruchomości za wykonaną w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym, w świetle art. 15 ust. 1 ustawy VAT, Sprzedający z tytułu sprzedaży Nieruchomości, powinni być uznani za podatników tego podatku zobowiązanych do udokumentowania przedmiotowej transakcji zbycia Nieruchomości fakturą VAT.
Dodatkowo, Spółka nadmienia, że uwzględniając, iż w opisanych okolicznościach mamy do czynienia ze sprzedażą gruntu przeznaczonego na zabudowę, nie znajdzie zastosowanie zwolnienie z podatku VAT przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 9) ustawy VAT dla dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.
Z uwagi na powyższe planowaną transakcję należy uznać za opodatkowaną 22% stawką podatku VAT. Tym samym, w opinii Spółki będzie ona uprawniona do odliczenia podatku VAT z faktury otrzymanej od Sprzedających i dokumentującej sprzedaż Nieruchomości na rzecz Spółki.
W świetle powyższych wyjaśnień stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.