Powiat i Starostwo Powiatowe posiadają dwa odrębne numery NIP.
sygnatura: ILPP2/443-843/08-2/ISN
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
data: 2008-12-04
słowa kluczowe: | Numer Identyfikacji Podatkowej, płatnik, podatek od towarów i usług, powiat, starostwo |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Starostwa Powiatowego, przedstawione we wniosku z dnia 11 września 2008 r. (data wpływu 15 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 września 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej, zwanej dalej NIP. Powiat będący jednostką samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne określone w ustawie z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.). Starostwo Powiatowe jest jednostką organizacyjną Powiatu (art. 33 ww. ustawy) i jednocześnie jednostką budżetową w rozumieniu przepisów art. 18 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148 ze zm.) i wykonuje zadania nałożone na Powiat.
Aktualnie Powiat i Starostwo Powiatowe, posiadają odrębne numery identyfikacji podatkowej NIP nadane przez Urząd Skarbowy. Również deklaracje VAT-7 sporządzane są jako odrębne deklaracje podatkowe.
Zgodnie z postanowieniem art. 15 ust. 1 obecnie obowiązującej ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami podatku są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast art. 15 ust. 6 ustawy mówi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z treści tych przepisów wynika, że w przypadku czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, podatnikami VAT są zarówno organy władzy publicznej, jak i urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane.
Zgodnie z art. 81 § 1 ustawy z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 1999 r. Nr 83, poz. 930 ze zm.) podatnik lub płatnik, który wbrew obowiązkowi dokonuje zgłoszenia więcej niż jeden raz, podlega karze grzywny za wykroczenie skarbowe.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy, z przepisów ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej podlegają obowiązkowi zgłoszenia identyfikacyjnego oraz są podatnikami podatku VAT. Jednostka samorządu terytorialnego jako organ władzy publicznej mający jednocześnie osobowość prawną, jest zatem podatnikiem podatku VAT i podlega zgłoszeniu rejestracyjnemu. Urząd tj. Starostwo Powiatowe jako jednostka budżetowa nie ma osobowości prawnej i jako jednostka organizacyjna, w świetle powyższych przepisów jest również podatnikiem podatku VAT i podlega zgłoszeniu rejestracyjnemu. Wątpliwe jest to, aby urząd jako jednostka budżetowa jednostki samorządu terytorialnego, czyli organu władzy publicznej wykonywał samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Urząd, Starostwo Powiatowe zgodnie z wyżej przytoczonymi przepisami prawa samorządowego jest jednostką organizacyjną, przy pomocy której organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego wykonuje swe zadania. Zdaniem Wnioskodawcy, jednostka samorządu terytorialnego jako osoba prawna i urząd jako jednostka niemająca osobowości prawnej nie są oddzielnymi podatnikami podatku VAT i nie powinny zgłaszać oddzielnie zgłoszenia rejestracyjnego nadającego oddzielny numer identyfikacji podatkowej osobie prawnej i oddzielny urzędowi, przy pomocy, którego ta osoba wykonuje swoje zadania.
Podatnikami podatku od towarów i usług, w świetle przepisów art. 15 ust. 1. ustawy, są tylko podmioty samodzielnie wykonujące ,,działalność gospodarczą". W tym przypadku chodzi wyłącznie o działalność zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy, czyli (m.in.) działalność usługodawców. Jako ,,działalność gospodarczą" uznaje się wszelką ich działalność, bez względu na jej cel i rezultat. W tej definicji podatnika nie mieści się sama jednostka samorządu terytorialnego (gmina, powiat - jako osoba prawna), lecz tylko jej jednostki organizacyjne (jednostki nieposiadające osobowości prawnej - jednostki i zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze). To one faktycznie wykonują zadania samorządu w zakresie usług publicznych, takich jak usługi administracji publicznej, oświaty, opieki społecznej oraz usług komunalnych. Zadań swoich samorząd terytorialny (z definicji - wspólnota mieszkańców zamieszkujących określone terytorium) nie może wykonać samodzielnie i dlatego właśnie tworzy wyspecjalizowane jednostki organizacyjne (urzędy, szkoły, ośrodki pomocy społecznej, itp.). W ocenie Zainteresowanego, samorząd terytorialny (powiat, jako osoba prawna) nie spełnia podanej w ustawie definicji podatnika, nie jest więc, czynnym podatnikiem i nie powinien podlegać rejestracji podatkowej. W to miejsce, podatnikiem jest urząd, wykonujący w świetle ustaw o samorządzie terytorialnym wszystkie jego zadania, niepowierzone do wykonania innym jednostkom organizacyjnym. Potwierdzeniem faktu, że to urzędy, a nie posiadające osobowość prawną jednostki samorządu terytorialnego są właśnie podatnikami VAT, jest treść art. 15 ust. 6 ustawy. Przywołany przepis ustawy, zawiera zdaniem Wnioskodawcy skierowane do urzędów, zwolnienie o charakterze podmiotowym, z wyłączeniem przedmiotowym, czynności wykonywanych przez nie na podstawie umów cywilnoprawnych.
Urzędy są jednostkami budżetowymi, czyli całość zrealizowanych przez siebie dochodów odprowadzają wprost do budżetu oraz wszystkie swoje wydatki pokrywają wprost z budżetu. Wykonując budżet, urząd uzyskuje przede wszystkim dochody z czynności o charakterze administracyjnym (dochody z podatków i opłat lokalnych, dochody związane z wydanymi decyzjami, dochody o charakterze opłat administracyjnych) w stosunku, do których ustawa o VAT nie ma zastosowania. Opodatkowaniu podlegają tylko zrealizowane przez urzędy, dochody z gospodarczego wykorzystania majątku komunalnego, co z reguły odbywa się na podstawie umów cywilnoprawnych (sprzedaży, najmu, dzierżawy lub wieczystego użytkowania gruntów).
Fakt podmiotowości podatkowej urzędów, a nie bezpośrednio gmin czy powiatów, potwierdza pismo Ministerstwa Finansów OOSV-065-/171-MF/2633/05 z dnia 18 maja 2005 r. w sprawie rejestracji podatkowej urzędów.
Jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego są tworzone w celu wykonania jego zadań, czyli świadczenia usług publicznych. Będąc usługodawcami stają się podatnikami. Oprócz świadczenia usług jednostki te wykonują zadania samorządu, dokonują wydatków budżetowych w celu zakupu towarów i usług.
W świetle Konstytucji RP i Europejskiej Karty Samorządu Terytorialnego, Powiat jest organem władzy publicznej, który w świetle prawa samorządowego wykonuje zadania tego organu przy pomocy organu stanowiącego i wykonawczego, a organ wykonawczy wykonuje zadania przy pomocy urzędu.
Zgodnie z zapisem w Konstytucji RP, Powiat jest organem władzy publicznej, a nie uznaje się za podatników podatku VAT organów władzy publicznej.
Zatem zgłoszenie identyfikacji podatkowej NIP powinno zostać dokonane przez Urząd Starostwa Powiatowego. Dodatkowo Zainteresowany uważa, że należy posługiwać się jednym oznaczeniem (numerem) NIP, nadanym dla Starostwa Powiatowego i dokonać wyrejestrowania oznaczenia (numeru) NIP dla Powiatu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).
Stosownie do ust. 2 i 3 powołanego przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych - podmioty te również otrzymują NIP.
W myśl art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.
Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592), jest jednostką samorządu terytorialnego. Posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są rada powiatu i zarząd. Zarząd jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 powołanej ustawy), który w myśl art. 33 tej ustawy wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.
Jak wynika z powyższego, starostwo powiatowe jest jednostką pomocniczą, służącą zarządowi do wykonania zadań powiatu oraz obsługi techniczno - organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane starostwo powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.
Z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006 r. Nr 142, poz. 1020 ze zm.) wynika, że starostwo powiatowe nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), jednostki samorządu terytorialnego zwolnione są od podatku od towarów i usług, w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Tut. Organ zwraca uwagę, iż z dniem 1 grudnia 2008 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz.1336). Z przedmiotowego rozporządzenia wynika, iż uregulowania zawarte dotychczas w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), obowiązującego do dnia 30 listopada 2008 r., dotyczące zwolnienia od podatku jednostek samorządu terytorialnego, znalazły się teraz w § 13 ust. 1 pkt 11 nowego rozporządzenia.
Z powyższej konstrukcji prawnej jednoznacznie wynika, iż realizując czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług) we własnym imieniu i na własny rachunek (na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych), podatnikiem podatku VAT jest Powiat.
Starostwo Powiatowe jako jednostka wykonująca jedynie zadania Powiatu nie może być odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług.
Zatem, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez Starostwo dotyczące czynności przypisanych prawnie Powiatowi, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności, czyli numerem NIP Powiatu.
Biorąc pod uwagę regulacje prawne wskazane w art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, stwierdza się, że każdy podmiot, który należy do jednej z wymienionych kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom, (z których jeden jest podatnikiem np. podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Konsekwencją wydania ww. decyzji jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu w systemie Poltax poprzez jego NIP i nazwę.
Wobec powyższego, podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności (Powiatu i Starostwa Powiatowego) jest wyłącznie Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. Dlatego też dla celów podatku od towarów i usług Powiat i Starostwo powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej) - tj. NIP nadany Powiatowi oraz składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług.
Ponadto tut. Organ zwraca uwagę, iż w oparciu o art. 8 Ordynacji podatkowej, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.
Zgodnie z art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zwane dalej ,,zakładami pracy", są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.
Status prawny pracowników samorządowych określają przepisy ustawy z dnia 22 marca 1990 r. o pracownikach samorządowych (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1593 ze zm.). Stosownie do postanowień wspomnianej ustawy, pracownicy samorządowi są zatrudniani m.in. w starostwie powiatowym. Zakładem pracy dla tych osób jest, zatem Starostwo Powiatowe i na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od dokonywanych wypłat ze stosunku pracy.
Starostwo Powiatowe jest, więc zakładem pracy dla pracowników samorządowych i to na nim spoczywa obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych. W związku z powyższym Starostwo Powiatowe jako płatnik nie może posługiwać się numerem identyfikacji podatkowej Powiatu, ale powinno na potrzeby tych rozliczeń, posiadać swój odrębny NIP.
W przedmiotowej sprawie, Powiat jako podatnik podatku od towarów i usług dla potrzeb rozliczeń w tym podatku powinien stosować NIP nadany Powiatowi. Natomiast na potrzeby rozliczeń w podatku dochodowym od osób fizycznych, Starostwo Powiatowe jako płatnik powinno stosować swój odrębny NIP.
Z uwagi na powyższe, brak jest podstaw do wyrejestrowania z ewidencji podatników i płatników zarówno Powiatu jak i Starostwa Powiatowego.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.