Czy w odniesieniu do inwestycji współfinansowanej ze środków EFRR w ramach ZPORR pn. ,,Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w m. C - etap II", Gmina X, jako beneficjent inwestycji ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części?
sygnatura: IPPP1/443-1751/08-3/AP
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
data: 2008-11-18
słowa kluczowe: | gmina, inwestycje, odliczenia, podatek od towarów i usług, projekt |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy, przedstawione we wniosku z dnia 17.09.2008 r. (data wpływu 18.09.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizowaną inwestycją - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 18.09.2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT w związku z realizowaną inwestycją.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Gmina X zwraca się z uprzejmą prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku VAT w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części od inwestycji współfinansowanej ze środków EFRR w ramach ZPORR pn. ,,Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w m. C - etap II". Inwestorem zadania była Gmina X. Zakończenie inwestycji nastąpiło w dniu 14.06.2006 r., co jest równoznaczne z datą odbioru i przekazania do eksploatacji Zakładowi Gospodarki Komunalnej w X (jednostka organizacyjna gminy - zakład budżetowy gminy). Gmina przekazując inwestycję do eksploatacji utraciła możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT w całości oraz do wykonywania czynności opodatkowanych związanych z ww. inwestycją.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w odniesieniu do inwestycji współfinansowanej ze środków EFRR w ramach ZPORR pn. ,,Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w m. C - etap II", Gmina X, jako beneficjent inwestycji ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części...
Zdaniem Wnioskodawcy.
Gmina realizując inwestycję do eksploatacji utraciła możliwość skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT w części i całości oraz do wykonywania czynności opodatkowanych związanych z ww. inwestycją.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej ustawą, lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 08.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym należy do zadań własnych gminy. Sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz, w myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym, należą do zadań własnych gminy.
Z przedstawionego we w wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina zrealizowała projekt współfinansowany ze środków EFRR w ramach ZPORR pn. ,,Budowa sieci kanalizacji sanitarnej w m. C - etap II". Inwestycja ta nie jest wykorzystywana przez Gminę na cele działalności opodatkowanej podatkiem VAT, bowiem po zakończeniu inwestycji, w dniu odbioru, przekazana została ona do eksploatacji Zakładowi Gospodarki Komunalnej w X (zakład budżetowy gminy). Przekazując przedmiotową inwestycję Gmina utraciła prawo do wykonywania czynności opodatkowanych z nią związanych. Projekt polegający na budowie sieci kanalizacji sanitarnej mieści się w ramach zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym.
Zatem analiza przedstawionego stanu faktycznego w konfrontacji z powołanymi wyżej przepisami prowadzi do wniosku, iż nabywane towary i usługi, związane z realizacją tejże inwestycji nie będą służyły czynnościom opodatkowanym (opodatkowaną działalność związaną z ww. projektem prowadzi Zakład Gospodarki Komunalnej w X), Gmina zaś, jako jednostka samorządu terytorialnego, korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami. Tym samym nie przysługuje Jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od towarów i usług nabywanych w ramach zrealizowania przedmiotowej inwestycji.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. Curie - Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.