Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

opodatkowanie umowy zlecenia o zarządzanie przedsiębiorstwem państwowym

sygnatura: IPPP2/443-1469/08-2/AS

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2008-11-14

słowa kluczowe:opodatkowanie, podmiot zarządzający (zarządca), umowa zlecenia, zarządzanie przedsiębiorstwem

Wniosek ORD-IN: [ 340 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2008r. (data wpływu 02 października 2008r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania umowy zlecenia o zarządzanie przedsiębiorstwem państwowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02 października 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania umowy zlecenia o zarządzanie przedsiębiorstwem państwowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. W dniu 28.08.2008r. Wnioskodawca zawarł ze Skarbem Państwa reprezentowanym przez Wojewodę M - organ założycielski przedsiębiorstwa państwowego umowę zlecenia o zarządzanie tym przedsiębiorstwem.

Umowa została zawarta na okres trzech lat, tj. od 1 września 2008r. do 31 sierpnia 2011r. Przedmiotem umowy jest zarządzanie przedsiębiorstwem państwowym, natomiast celem zarządzania uzyskanie jak najlepszej efektywności ekonomicznej w działalności gospodarczej przedsiębiorstwa. Organem nadzorczym i kontrolnym nad zarządzającym i działalnością przedsiębiorstwa jest Rada Nadzorcza przedsiębiorstwa. Umowa zobowiązała Zarządcę do przygotowania programu zmian i usprawnień w przedsiębiorstwie nie później niż w terminie 2 miesięcy od daty wejścia w życie umowy. Po pozytywnym zaopiniowaniu przez Radę Nadzorcza program zostanie przedstawiony Powierzającemu (Wojewodzie M) w celu zatwierdzenia.

W przypadku, gdyby Wojewoda nie zatwierdził programu umowa może zostać rozwiązana z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia.

Do obowiązków Zarządcy należy zarządzanie przedsiębiorstwem. Zarządca posiada kompetencje dyrektora przedsiębiorstwa i organów samorządu załogi z wyjątkiem: prawa sprzeciwu wobec decyzji organu założycielskiego, przyjmowania i zatwierdzania sprawozdania finansowego, dokonywania podziału na fundusze zysku wygospodarowanego oraz określania zasad wykorzystywania tych funduszy, a także określania sposobu pokrycia strat. Zgodnie z zapisami umowy powierzony zarząd Zarządca sprawuje przy wykorzystaniu wszelkich aktywów materialnych i niematerialnych przedsiębiorstwa.

Za zarządzanie przedsiębiorstwem zarządca otrzymuje zryczałtowane comiesięczne wynagrodzenie w wysokości 4,5 krotności przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku w czwartym kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego przez Prezesa GUS. Wypłata wynagrodzenia następuje w dniu przyjętym do wypłacenia wynagrodzeń w Przedsiębiorstwie. Zarządcy przysługuje m.in. prawo korzystania w celach służbowych z samochodu służbowego z kierowcą, telefonu, usług medycznych tak jak pracownicy przedsiębiorstwa. Zarządca może używać tytułu ,,Dyrektor".

Zarządca ponosi odpowiedzialność majątkową (58 pkt 1 umowy) za szkody wyrządzone Przedsiębiorstwu będące następstwem działania lub zaniechania nie mieszczącego się w granicach ryzyka gospodarczego. Wszelkie koszty związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem obciążają Przedsiębiorstwo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przychody uzyskiwane przez Podatnika z tytułu w/w umowy zostały wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zgodnie z treścią art. 15 ust. 3 pkt 3 tej ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu, których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W art. 13 pkt 9 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wymieniono m.in. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze. Mając powyższe na uwadze oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku Wnioskodawca uważa, iż wykonywane przez niego jako podatnika czynności związane z zarządzaniem przedsiębiorstwem wykonywane w ramach zawartej umowy spełniają kryteria pozwalające na wyłączenie ich z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Odpowiedzialność majątkową Zarządca ponosi (wyłącznie ) za szkody wyrządzone Przedsiębiorstwu będące następstwem jego działania lub zaniechania niemieszczącego się w granicach dopuszczalnego ryzyka gospodarczego. Zatem z tytułu wykonywania w ramach umowy zlecenia czynności Zarządca nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich. W związku z powyższym umowa spełnia kluczowy warunek pozwalający wyłączyć wykonanie czynności zarządzania przedsiębiorstwem z obowiązku stosowania ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielną działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalnością gospodarczą, w rozumieniu ust. 2 art. 15 ww. ustawy, jest wszelka działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonywania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

Zatem w świetle cyt. wyżej art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, wyłączenie od opodatkowania podatkiem od towarów i usług wymienionych w nich czynności nie jest bezwarunkowe. Istotnym bowiem dla wyłączenia powyższych czynności z katalogu działań uznawanych za samodzielną działalność gospodarczą jest łączne spełnienie warunków, w których te czynności muszą być realizowane, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia oraz odpowiedzialności zlecającego za wykonanie tych czynności wobec osób trzecich. Odnośnie dwóch pierwszych warunków stwierdzić należy, iż każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym istniejący pomiędzy podmiotem zlecającym wykonanie danej czynności a podmiotem, który daną czynność wykonuje jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia.

Jednakże nie w każdym stosunku cywilnoprawnym określony jest zakres odpowiedzialności zlecającego za wykonanie zlecanych czynności. Należy przy tym zauważyć, że sformułowanie art. 15 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług odnoszące się do odpowiedzialności należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich, za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy.

Tak bowiem rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności wskazuje, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

Z przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności wynika, że odpowiedzialność wobec osób trzecich z tytułu niewykonania umowy czy też nienależytego wykonywania czynności przez Zleceniobiorcę, spoczywać będzie na Zleceniodawcy (Przedsiębiorstwu), który go zatrudnił. Wnioskodawca podkreślił również, że wszelkie koszty obciążają przedsiębiorstwo, a tym samym ono odpowiada wobec osób trzecich.

Ponadto należy mieć na uwadze fakt, iż jak wskazano we wniosku, Zarządca nadzorowany jest przez Radę Nadzorczą Przedsiębiorstwa, a na wykonanie czynności przekraczających zwykły zarząd, Zarządca zobowiązany jest uzyskać zgodę rady. To wskazuje, iż Wnioskodawca (Zarządca) nie wykonuje swobodnie i samodzielnie działalności gospodarczej, a jedynie pozostaje ze Zlecającym w relacji analogicznej ze stosunkiem pracy i nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich w związku z wykonywaniem zleconych czynności.

Zatem, w świetle powołanych wyżej przepisów, czynności wykonywane przez Zarządcę, na podstawie umowy zlecenia, nie są uznawane za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, a tym samym, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY