Opodatkowania sprzedaży majątku prywatnego w postaci kolekcji numizmatycznej.
sygnatura: ITPP2/443-702/08/MD
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
data: 2008-11-05
słowa kluczowe: | działalność gospodarcza, majątek prywatny, monety, sprzedaż |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2008 r. (data wpływu 11 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży majątku prywatnego w postaci kolekcji numizmatycznej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 11 sierpnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży majątku prywatnego w postaci kolekcji numizmatycznej.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie wynajmu nieruchomości oraz sprzedaży hurtowej odzieży i obuwia. W związku z wykonywaną działalnością jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W najbliższej przyszłości Wnioskodawca planuje dokonać sprzedaży swojego prywatnego majątku w postaci kolekcji numizmatycznej. Monety składające się na kolekcję Wnioskodawca zbierał ,,od najmłodszych lat". Sprzedaż tej kolekcji nie jest związana z prowadzoną działalnością gospodarczą.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy sprzedaż prywatnego majątku - nie związanego z działalnością gospodarczą - w postaci monet kolekcjonerskich jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż prywatnego majątku, który nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz nie był nabywany w celu odsprzedaży, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. To, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, nie przesądza, iż dokonanie czynności wymienionych w art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług dotyczących majątku osobistego, podlega opodatkowaniu tym podatkiem.
Podobne stanowisko, w opinii Wnioskodawcy, zostało zaprezentowane przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości w sprawie C-291/02, gdzie w uzasadnieniu podkreślono: "w przypadku, gdy podatnik sprzedaje część swojego składnika majątkowego, którą zdecydował się zachować do użytku osobistego, nie działa on w odniesieniu do tej sprzedaży jako podatnik w rozumieniu art. 2 Dyrektywy."
W związku z powyższym sprzedaż kolekcji monet nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa transakcja będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych, którego płatnikiem będzie nabywca kolekcji.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.
Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2).
Tak więc, aby dana czynność (np. dostawa towaru), nawet jeżeli została dokonana jednorazowo, mogłaby być uznana za działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar wykonywać tą czynność wielokrotnie, a zbywane przez niego towary, bądź usługi zostały nabyte w celu ich dalszej odsprzedaży.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży kolekcji monet, która - mimo prowadzenia przez niego opodatkowanej działalności gospodarczej - nie będzie sprzedażą majątku związanego z tą działalnością, ale sprzedażą majątku prywatnego.
Mimo, że przedmiotowa czynność będzie stanowić odpłatną dostawę towarów na terytorium kraju, to nic nie wskazuje na to, że dokonujący jej Wnioskodawca będzie występował w charakterze handlowca. Kolekcja, która ma być przedmiotem planowanego zbycia, nie była zakupiona w celu dalszej odsprzedaży. Elementy składające się na kolekcję były systematycznie gromadzone przez Wnioskodawcą, bez związku z aktualnie prowadzoną działalnością gospodarczą (najem nieruchomości oraz sprzedaż hurtowa odzieży i obuwia). Zatem sprzedając posiadaną kolekcję numizmatyczną Wnioskodawca korzysta z przysługującego prawa do rozporządzania majątkiem osobistym, a zatem przedmiotowa czynność nie może być utożsamiana z działalnością gospodarczą, o której mowa art. 15 ust. 2 ustawy.
Zatem, mając na uwadze przedstawione we wniosku istotne elementy opisu zdarzenia przyszłego oraz wyżej wskazane regulacje z zakresu podatku od towarów i usług, uznać należy, że sprzedaż kolekcji numizmatycznej, będącej częścią majątku prywatnego, na którą składają się zbierane ,,od najmłodszych lat" monety, nie będzie stanowiła działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Końcowo należy zaznaczyć, że tut. organ nie odniósł się do zagadnienia (poruszonego przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku w sprawie) opodatkowania analizowanej transakcji podatkiem od czynności cywilnoprawnych, gdyż nie było ono przedmiotem zapytania.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.