Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

w zakresie określenia statusu podatnika podatku od towarów i usług

sygnatura: IPPP2/443-1404/08-02/MS

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2008-11-05

słowa kluczowe:podatek od towarów i usług, podatnik, status, stawki podatku

Wniosek ORD-IN: [ 387 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 września 2008 r. (data wpływu 19 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia statusu podatnika podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia statusu podatnika podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Powiat dla potrzeb podatku od towarów i usług nie posiada numeru identyfikacji podatkowej NIP. Numer Identyfikacji Podatkowej posiada Starostwo Powiatowe, które w dniu 17 grudnia 1999 r. złożyło w Urzędzie Skarbowym zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R w związku z przekroczeniem wartości określonej w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług. Następnie w dniu 8 października 2003 r. zostało złożone zgłoszenie indentyfikacyjne NIP-2 wraz ze zgłoszeniem rejestracyjnym VAT-R dla Powiatu. Naczelnik Urzędu Skarbowego wydał decyzję, na mocy której odmówił nadania numeru identyfikacji podatkowej dla Powiatu. W uzasadnieniu wyjaśnił, iż w przedmiocie reprezentowania osób prawnych wypowiedziało się Ministerstwo Finansów w piśmie znak PP1-7207-69/94/SK, w którym stwierdzono między innymi, że podatnikiem jest osoba prawna (powiat, gmina), stąd też obowiązek podatkowy ciąży na podmiocie reprezentującym tę osobę, tj. Urzędzie Gminy, Starostwie. Ponadto uzasadnienie obejmowało również stwierdzenie, iż zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie. Z uwagi na różne interpretacje sprawa ta budzi wiele wątpliwości w zakresie poprawności zastosowania przedstawionego rozwiązania. Starostwo wyjaśniło, iż o zasadności zarejestrowania jako podatnik VAT - Powiatu istotne jest ze względu na potrzeby pozyskiwania środków Unii Europejskiej, gdzie wymaga się między innymi dla tego celu numeru NIP i regonu Powiatu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kto faktycznie powinien być zarejestrowanym i rozliczającym się podatnikiem podatku od towarów i usług, a w przypadku zarejestrowania Powiatu czy należałoby wyrejestrować Starostwo i używać jednego NIP-u, tj. NIP-u Powiatu dla czynności stanowiących realizację jego zadań oraz innych czynności dotyczących funkcjonowania Starostwa...

Zdaniem Wnioskodawcy, z zapisu art. 15 ust. 1 ustawy wynika, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Powiat zatem, jako jednostka samorządu terytorialnego działająca jako strona czynności cywilnoprawnych we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność winna posiadać status podatnika podatku od towarów i usług, a wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia numerem identyfikacji podatkowej, sporządzane i wystawiane przez Urząd z tytułu czynności przypisanych Powiatowi powinny być sygnowane NIP osoby prawnej, w której imieniu są one wykonywane. Szczególne zasady rachunkowości oraz plany kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 72, poz. 422) określają zasady, zgodnie z którymi jednostka samorządu terytorialnego, tj. Powiat nie prowadzi ksiąg rachunkowych w zakresie podatków, lecz prowadzi je Urząd - Starostwo. Zaznaczono, iż Starostwo nie jest jednostką, która jest podobną do pozostałych jednostek organizacyjnych Powiatu, a jednostką, która jest powołana do realizowania zadań Powiatu. Zatem Powiat, jak i Urząd - Starostwo powinny stosować jedno oznaczenie NIP i wystawiać jedno rozliczenie ze wskazaniem numeru identyfikacji podatkowej Powiatu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych (art. 15 ust. 6 ww. ustawy).

Powiat, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592) jest jednostką samorządu terytorialnego, czyli innym, niż organ władzy publicznej uczestnikiem sektora finansów publicznych i dlatego nie może skorzystać z wyłączenia określonego w art. 15 ust. 6 ww. ustawy. Posiada jednak osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Jest właścicielem mienia i innych praw majątkowych oraz samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu powiatu.

Z regulacji § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wynika, że jednostki samorządu terytorialnego zwolnione są od podatku od towarów i usług, w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, organami powiatu są rada powiatu i zarząd. Zarząd jest organem wykonawczym powiatu (art. 26 ust. 1 ww. ustawy), który w myśl art. 33 powołanej ustawy wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Oznacza to, że Starostwo Powiatowe jest jednostką pomocniczą służącą zarządowi do wykonania zadań powiatu oraz obsługi techniczno - organizacyjnej powiatu. Tak rozumiane Starostwo Powiatowe jest wyspecjalizowanym biurem o pewnym zespole pracowników oraz zasobie środków materialnych, danych do pomocy organowi w celu realizacji jego zadań i kompetencji.

Stąd też, realizując czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług) we własnym imieniu i na własny rachunek (na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych), podatnikiem podatku od towarów i usług jest Powiat.

Starostwo powiatowe, jako jednostka wykonująca jedynie zadania Powiatu nie może być odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zatem, wszelkie dokumenty wymagające oznaczenia (numeru) NIP sporządzane przez Starostwo dotyczące czynności przypisanych prawnie Powiatowi, powinny być sygnowane numerem NIP osoby prawnej, w której imieniu wykonywane są te czynności czyli numerem NIP Powiatu.

W tym miejscu wskazać należy, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP). Stosownie do ust. 2 i 3 powołanego przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych - podmioty te również otrzymują NIP.

Wynika z tego, że każdy podmiot, który należy do jednej z ww. kategorii, jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Należy podkreślić również, że nie jest prawnie dopuszczalna sytuacja nadania jednego NIP dwóm podmiotom (z których jeden jest np. podatnikiem podatku od towarów i usług, a drugi płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych), jak również posługiwania się numerem identyfikacji podatkowej nadanym innemu podmiotowi. Numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji administracyjnej o nadaniu NIP. Konsekwencją wydania ww. decyzji jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu w systemie P poprzez jego NIP i nazwę.

W kontekście powyższego stwierdzić należy, że Powiat i Starostwo nie mogą być odrębnymi (odrębnie zarejestrowanymi) podatnikami podatku od towarów i usług, gdyż są to ściśle związane ze sobą podmioty. Oznacza to, że w stosunku do całej działalności (Powiatu i Starostwa Powiatowego) podatnikiem podatku od towarów i usług jest wyłącznie Powiat, a nie Starostwo Powiatowe. Tym samym zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy o podatku od towarów, w imieniu Powiatu dokonuje Starostwo Powiatowe, jak również obowiązek prowadzenia ewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Stąd też, dla celów podatku od towarów i usług, Powiat i Starostwo powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej), tj. NIP nadany Powiatowi oraz składać jedno rozliczenie deklaracyjne w podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrowska 135, 90-404 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY