Czy w świetle art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług powiat jako podatnik VAT jest uprawniony do odliczenia podatku VAT zapłaconego w ramach umowy leasingu zwrotnego w całości?
sygnatura: ITPP1/443-664/08/MS
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
data: 2008-10-30
słowa kluczowe: | odliczenie podatku, odliczenie podatku od towarów i usług, podatek naliczony |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2008 r. (data wpływu 31 lipca 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 października 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu leasingu nieruchomości - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 31 lipca 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu leasingu nieruchomości.
W przedmiotowym wniosku, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Powiat jest właścicielem kompleksu sportowo-rekreacyjnego wraz z częścią hotelową. Kompleks sportowo-rekreacyjny został oddany do użytkowania w 2002 r., a część hotelowa nie została dotychczas uruchomiona (inwestycja w toku). W odniesieniu do ww. nieruchomości zarząd powiatu zamierza zawrzeć umowy: sprzedaży i leasingu (tzw. leasing zwrotny). W odniesieniu do gruntów zostanie zawarta umowa leasingu finansowego, a dla budynków leasingu operacyjnego. Umowy leasingu przewidują, że podatek VAT w przypadku gruntów naliczony zostanie jednorazowo (leasing finansowy), a od budynków będzie naliczany do każdej raty leasingowej. Dla celów rozliczeń VAT powiat i starostwo powiatowe (jako jednostka organizacyjna - urząd) używają jednakowego oznaczenia NIP (nadanego powiatowi). W związku z wykonanymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu (głównie zawartymi umowami cywilnoprawnymi) co miesiąc składana jest przez starostwo powiatowe odpowiednia deklaracja VAT-7 uwzględniająca sprzedaż objętą wszystkimi stawkami VAT (od zwolnionej do 22%). Stroną umów sprzedaży i leasingu będzie Powiat reprezentowany przez dwóch członków zarządu powiatu.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy w świetle art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług powiat jako podatnik VAT jest uprawniony do odliczenia podatku VAT zapłaconego w ramach umowy leasingu zwrotnego w całości...
Zdaniem Wnioskodawcy w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług powiatowi jako podatnikowi VAT (art. 15 ust. 6) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Powiat uzyskane środki z leasingu zwrotnego wykorzystuje na cele inwestycyjne, nabywając towary i usługi inwestycyjne tworzy i ulepsza infrastrukturę umożliwiającą dokonywanie czynności cywilnoprawnych, które są czynnościami opodatkowanymi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 15 ust. 1 powołanej ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Ponadto na podstawie art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W oparciu o § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) powiat jako jednostka samorządu terytorialnego korzysta ze zwolnienia w zakresie czynności związanych z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Oznacza to zatem, że powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku od towarów i usług w zakresie czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Z powyższego przepisu wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z zakupów towarów i usług wykorzystywanych do dokonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Zaznaczyć jednak należy, że ustawodawca nie precyzuje w jakim zakresie i w jaki sposób towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby pozwoliło to podatnikowi na odliczenie podatku naliczonego. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi (z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 8 i 9 powołanej ustawy).
Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Powiat zamierza zawrzeć umowy sprzedaży i leasingu (tzw. leasingu zwrotnego) w odniesieniu do posiadanej nieruchomości (kompleks sportowo-rekreacyjny). W odniesieniu do gruntów zostanie zawarta umowa leasingu finansowego, a w odniesieniu do budynków - umowa leasingu operacyjnego. Umowy przewidują, że podatek od towarów i usług w przypadku gruntów naliczony zostanie jednorazowo, a od budynków będzie naliczany do każdej raty leasingowej. Powiat nabywając towary i usługi inwestycyjne tworzy i ulepsza infrastrukturę umożliwiającą dokonywanie czynności cywilnoprawnych, które są czynnościami opodatkowanymi.
W świetle przedstawionego wyżej stanu prawnego i przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku naliczonego, w zakresie, w jakim poniesione wydatki służyć będą czynnościom opodatkowanym, na zasadach określonych w art. 86 ust. 1, ust. 10 i 13 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie wystąpią wyłączenia tego prawa, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.
Zaznacza się, iż w przypadku wykorzystania przedmiotowej infrastruktury do wykonywania czynności na podstawie umów cywilnoprawnych, lecz podlegających zwolnieniu lub niepodlegających opodatkowaniu, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie przysługiwało.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.