VAT - w zakresie prawidłowego sposobu wykazania w deklaracji VAT-7 oraz rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykorzystywanych przy realizacji projektu finansowanego ze środków unijnych (pytanie nr 1) oraz w zakresie obowiązku zapłaty odsetek (pytanie nr 5)
sygnatura: IPPP2-443-1164/08-4/SAP
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
data: 2008-10-16
słowa kluczowe: | odliczenie podatku od towarów i usług, opodatkowanie, podatnik, zwrot podatku |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Ministerstwa, przedstawione we wniosku z dnia 14.07.2008 r. (data wpływu 21.07.2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 22.09.2008 r. (data wpływu 25.09.2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego sposobu wykazania w deklaracji VAT-7 oraz rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykorzystywanych przy realizacji projektu finansowanego ze środków unijnych (pytanie nr 1) oraz w zakresie obowiązku zapłaty odsetek (pytanie nr 5) - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 lipca 2008 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawidłowego sposobu wykazania w deklaracji VAT-7 oraz rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wykorzystywanych przy realizacji projektu finansowanego ze środków unijnych (pytanie nr 1) oraz w zakresie obowiązku zapłaty odsetek (pytanie nr 5).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Ministerstwo jest podatnikiem podatku VAT czynnym (składa comiesięczne deklaracje VAT-7 zerowe) oraz podatnikiem podatku VAT UE. Ministerstwo podpisało umowę z firmą zagraniczną na dostawę maszyn i oprogramowanie wraz z licencjami w ramach realizacji projektu PESEL 2 (program finansowany ze środków unijnych, S W tj. Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw). W dniu 26.05.2008 zostały przywiezione z Niemiec maszyny, oprogramowanie i licencje zgodnie z umową wraz z wystawionymi przez dostawcę fakturami bez podatku VAT (art. 10 ustawy o VAT). W związku z problemem interpretacji przepisów ustawy o VAT Ministerstwo skontaktowało się telefonicznie w powyższej sprawie z Krajową Informacją Podatkową i Urzędem Skarbowym wg właściwości w celu uzyskania i potwierdzenia informacji o rozliczeniu podatku i uzyskało z obu źródeł jednakową informację, że w tym konkretnym przypadku należy wystawić fakturę wewnętrzną naliczającą i odliczającą podatek. Wystawiona faktura wewnętrzna skutkowała tym, że naliczona kwota VAT pokazana została w jednakowej wysokości w deklaracji raz jako VAT należny a następnie jako VAT naliczony. Sporządzona jak wyżej deklaracja została wysłana do US w obowiązującym terminie. Po wysłaniu deklaracji Ministerstwo ponownie przeanalizowało wewnątrzwspólnotowe nabycia i zrodziły się wątpliwości czy analiza przepisów podatkowych w tym zakresie została prawidłowo przekazana przez KIP i US. W konsekwencji owych wątpliwości Ministerstwo ponownie skontaktowało się z KIP i US. Tym razem odpowiedzi telefoniczne były już inne - US powiedział, że transakcja wewnątrzwspólnotowego nabycia nie powinna być wcale wykazana w deklaracji VAT-7 i złożoną deklarację należy skorygować po obu stronach (podatek należny i naliczony) do zera, natomiast KIP poinformowało, że podatek należy zapłacić a następnie prosić o zwrot odrębnym wnioskiem. Dla ministerstwa stało się istotne szybkie uzyskanie więżącej informacji, ponieważ zobowiązanie podatkowe według opinii telefonicznej konsultanta KIP stało się wymagalne, co powodowało konieczność uregulowania należności głównej wraz z odsetkami podatkowymi. W trakcie ponownych rozmów telefonicznych pracownicy US przedstawili dwa stanowiska tj. jedno, to takie, że należny VAT należy odprowadzić do US, a następnie ubiegać się o zwrot, zaś drugie stanowisko to takie, że należy naliczyć i odliczyć VAT w deklaracji, natomiast pracownik KIP przedstawił jedno stanowisko, że podatek VAT należy naliczyć i odprowadzić na konto US, a o zwrot podatku Ministerstwo nie może się ubiegać. W związku z powyższym Ministerstwo zrobiło korektę deklaracji VAT-7 pokazującą VAT należny do zapłacenia i dokonało również płatności należności wraz z odsetkami za 12 dni zwłoki. W piśmie uzupełniającym wniosek Ministerstwo podało, iż nabyte maszyny i oprogramowanie wraz z licencjami są wykorzystywane do czynności nieopodatkowanych z uwagi na fakt, że Ministerstwo nie prowadzi sprzedaży usług i towarów opodatkowanych oraz że dostawca wystawiając fakturę bez podatku VAT powołał się na art. 41 pkt. 3 Ustawy o VAT (wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów). Zamówione towary przyjechały z Niemiec od podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania
(Ministerstwo zadało 7 pytań, stosując przy tym błędną numerację - w niniejszej interpretacji stosuje się numerację odpowiadającą kolejności poszczególnych pytań):
Stanowisko Ministerstwa przedstawione we wniosku jest następujące: w związku z problemem ustalenia jednoznacznej odpowiedzi przez Urząd Skarbowy i Krajową Informację Podatkową w sprawie wewnątrzwspólnotowego nabycia przez Ministerstwo maszyn, oprogramowania i licencji trudno jest Ministerstwu zająć stanowisko. Znalezienie jednego i prawidłowego rozwiązania Ministerstwo pozostawia Krajowej Informacji Podatkowej. Zapisy ustawy, które mają tyle wykluczeń i odwołań nie ułatwiają znalezienia odpowiedzi i nie ułatwiają zastosowania prawidłowych rozwiązań. Nie mniej jednak z uwagi na fakt że Ministerstwo finansowane jest z podatków to zdaniem Ministerstwa powinno być ono zwolnione z płacenia podatku przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu lub powinno mieć możliwość odzyskania zapłaconego podatku.
W odpowiedzi na wezwanie z dnia 15.09.2008 r. o uzupełnienie wniosku Ministerstwo podało następujące własne stanowiska:
Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.
Ad. 1.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem musi istnieć związek wydatków z czynnościami opodatkowanymi. Istnienie związku (pośredniego lub bezpośredniego) jest warunkiem podstawowym i koniecznym dla stwierdzenia, iż po stronie podatnika istnieje prawo do obniżenia podatku należnego o naliczony - wymaga tego chociażby zasada neutralności. Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, iż warunek, określony w przepisie art. 86 ust. 1 w/w ustawy, dotyczący wykorzystywania zakupionych towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych, nie będzie w przedmiotowej sprawie spełniony. Zakupione maszyny, oprogramowanie i licencje nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Ministerstwu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach finansowanych ze środków unijnych.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju. Definicja wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest zawarta w przepisie art. 9 ust. 1 w/w ustawy, który brzmi: ,,Przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz." Przypadki, w których nie dochodzi do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów są wymienione enumeratywnie w art. 10 w/w ustawy. We wniosku brak jest jednak danych, pozwalających na stwierdzenie, czy w sprawie spełnione są przesłanki do zastosowania wyłączeń wymienionych w art. 10 w/w ustawy.
Jednakże aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonywana przez podatnika. Definicja podatnika jest zawarta w przepisie art. 15 ust. 1 w/w ustawy, który brzmi: ,,Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności." Natomiast przepis art. 15 ust. 6 w/w ustawy stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Biorąc pod uwagę, iż Ministerstwo nabyło przedmiotowe maszyny, oprogramowanie i licencje od firmy niemieckiej na podstawie zawartej umowy cywilnoprawnej należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie występuje ono w roli podatnika podatku od towarów i usług.
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Ministerstwo z tytułu dokonania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powinno wystawić fakturę wewnętrzną, zawierając na niej podatek VAT wg odpowiedniej stawki, a następnie w deklaracji VAT-7 wykazać podatek VAT należny.
Projekt PESEL 2 finansowany jest ze środków Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw, stanowiącego jeden z unijnych funduszy strukturalnych. Środków tych nie można zaliczyć do bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 97, poz. 970 ze zm.), toteż Ministerstwu nie przysługuje zwrot podatku naliczonego na podstawie § 23 przywołanego rozporządzenia.
Ad. 5.
Według dyspozycji art. 53 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) od zaległości podatkowych naliczane są odsetki za zwłokę (z zastrzeżeniem art. 54). Zgodnie z postanowieniami art. 55 § 1 w związku z art. 53 § 3 ustawy Ordynacja podatkowa podatnik ma obowiązek samodzielnego naliczenia i wpłaty odsetek za zwłokę w wysokości określonej w art. 56 § 1 i § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, obliczonej zgodnie z przepisem art. 53 § 4 ustawy Ordynacja podatkowa. Przypadki, w których nie nalicza się odsetek wymienione są w przepisie art. 54 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który brzmi: ,,Odsetek za zwłokę nie nalicza się:
7a) za okres od dnia następnego po upływie dwóch lat od dnia złożenia deklaracji, od zaległości związanych z popełnionymi w deklaracji błędami rachunkowymi lub oczywistymi omyłkami, jeżeli w tym okresie nie zostały one ujawnione przez organ podatkowy;
8) w zakresie przewidzianym w odrębnych ustawach."
Z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Ministerstwo nie wynika, aby w sprawie miała zastosowanie którakolwiek z powyższych przesłanek wyłączających obowiązek naliczania odsetek. Żaden z przepisów prawa podatkowego nie zawiera regulacji umożliwiającej nienaliczenie odsetek na tej podstawie, że przepisy podatkowe są skomplikowane, terminy zbyt krótkie, a US i KIP udzieliły sprzecznych informacji. Zauważyć należy jednocześnie, iż udzielane informacje mogą się różnić w zależności od opisu stanu faktycznego podawanego przez podatników - wystarczy pominięcie jednego, istotnego elementu stanu faktycznego, a uzyskane odpowiedzi mogą się diametralnie różnić. Może to być przyczyną uzyskiwania przez Ministerstwo odmiennych informacji.
Ad. 6 i 7.
W związku z uznaniem stanowiska Ministerstwa w odniesieniu do pytań nr 1 i nr 5 za nieprawidłowe pytania nr 6 i nr 7 uznaje się za bezprzedmiotowe.
Odpowiedzi na pytanie nr 2 (dotyczące istotności informacji z jakich środków jest realizowana płatność), pytanie nr 3 (dotyczące wpływu daty wystawienia faktury na obowiązek ujęcia transakcji w deklaracji) oraz pytanie nr 4 (dotyczące racjonalności płacenia podatku VAT przez jednostki budżetowe), udzielone zostaną w odrębnych pismach.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.