W roli usługodawcy i podatnika będzie występował Bank, będzie więc zobowiązany do ustalenia kwoty należnej z tytułu świadczonych przez siebie usług. Bank jako usługodawca otrzymywać będzie od Uczestników wynagrodzenie, które dla stanowić będzie podstawę opodatkowania. Zatem obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 cyt. ustawy wystąpi po stronie usługodawcy - Banku, a nie po stronie Uczestników umowy Cash-poolingu.
sygnatura: IPPP1-443-1231/08-6/AK
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
data: 2008-10-08
słowa kluczowe: | banki, cash-pooling, obrót, podstawa opodatkowania, świadczenie usług, usługi finansowe |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Bank S.A., przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2008r. (data wpływu 27 czerwca 2008r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 września 2008r. (data wpływu 25 września 2008) oraz pismem z dnia 1 października 2008r. (data wpływu 6 października 2008r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podmiotu występującego w roli usługodawcy usług wykonywanych w ramach umowy Cash poolingu - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 27 czerwca 2008r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podmiotu występującego w roli usługodawcy usług wykonywanych w ramach umowy Cash-poolingu. Pismem z dnia 15 września 2008r., znak IPPP1-443-1231/08-2/AK (odebranym przez Stronę w dniu 22 września 2008r.) wezwano Wnioskodawcę o wyjaśnienie celowości złożenia dwóch wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej ORD-IN w zakresie określenia podmiotu występującego w roli usługodawcy usług wykonywanych w ramach umowy Cash-poolingu, w których przedstawiony stan faktyczny i własne stanowisko Wnioskodawcy są tożsame. Spółka udzieliła odpowiedzi na powyższe wezwanie pismem z dnia 22 września 2008r. (data wpływu 25 września 2008r.). Tut. Organ ponownie wezwał Wnioskodawcę pismem z dnia 25 września 2008r., znak IPPP1-443-1231/08-3/AK o uzupełnienie przedstawionych w zdarzeniu przyszłym okoliczności w zakresie sprecyzowania informacji dotyczących podmiotu zarządzającego bieżącymi rozliczeniami w ramach Usługi Cash-poolingu, tzw. Spółki Zarządzającej Rachunkiem. Na powyższe wezwanie Spółka udzieliła odpowiedzi pismem z dnia 1 października 2008r. (data wpływu 6 października 2008r.).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Bank S.A. ma zamiar świadczyć usługę opartą o konstrukcję tzw. zero-balancing cash-pooling system (dalej jako ,,Usługa Cash-poolingu" lub ,,Umowa Cash-poolingu"). Do Umowy Cash-poolingu ma zamiar przystąpić Spółka X (dalej jako ,,Spółka"), ,,w imieniu" której Bank wnosi o potwierdzenie interpretacji przepisów podatkowych jej dotyczących. Cash-pooling to nowoczesna forma efektywnego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów powiązanych - należących do jednej grupy kapitałowej lub podmiotów powiązanych ekonomicznie w inny sposób. Umowa Cash-poolingu zawierana jest pomiędzy tymi podmiotami (min. Spółką) a Bankiem.
Planowana Usługa Cash-poolingu będzie oparta o następujące założenia:
1.1 Bank zamierza świadczyć Usługę Cash-poolingu na rzecz osób prawnych będących zarówno polskimi jak i zagranicznymi rezydentami podatkowymi (dalej jako: ,,Uczestnicy Cash-poolingu");
1.2 Uczestnicy Cash-poolingu otworzą jednowalutowe rachunki ,,poolowe" w Banku (dalej jako: ,,Rachunek Źródłowy"); Rachunkiem Źródłowym jest każdy z rachunków prowadzonych przez Bank na podstawie zleceń Uczestników Cash-poolingu i wskazany w Umowie Cash-poolingu. Każdy z Rachunków Źródłowych jest bieżącym rachunkiem operacyjnym założonym do dokonywania bieżących transakcji realizowanych na podstawie zleceń odpowiedniego Uczestnika Cash-poolingu;
1.3 Bank otworzy także i będzie prowadził we własnym imieniu ,,Rachunki Techniczne", w tej samej walucie jak Rachunki Źródłowe. Rachunek Techniczny oznacza każdy z rachunków prowadzonych przez Bank we własnym imieniu dla potrzeb wykonania Umowy Cash-poolingu;
1.4 Bank będzie działał jako cash-pooling leader (dalej jako: ,,P L") tzn. będzie wykonywał następujące czynności:
1.5 Planowana Usługa Cash-poolingu ma charakter cash-poolingu realnego/rzeczywistego, polegającego na fizycznym transferze środków pomiędzy Uczestnikiem Cash-poolingu a Bankiem w regularnych sesjach, na koniec każdego dnia roboczego;
1.6 Transfer środków odbywać się będzie zawsze za pośrednictwem Banku;
1.7 Wyliczenia odsetek bazują na oprocentowaniu overnight
1.8 Odsetki będą naliczane i alokowane w proporcji do zaangażowania Uczestników Cash-poolingu w systemie;
1.9 W celu usprawnienia zarządzania środkami w ramach Usługi Cash-poolingu jeden z Uczestników Cash-poolingu będzie pełnił rolę podmiotu zarządzającego bieżącymi rozliczeniami w ramach Usługi Cash-poolingu (,,Spółka Zarządzająca Rachunkiem"). Spółka ta nie jest pool leaderem.
Istota umowy cash-poolingu
Cash-pooling polega na koncentrowaniu środków z jednostkowych rachunków (sald) poszczególnych jednostek (rachunki Uczestników Cash-poolingu) i zarządzaniu zgromadzoną w ten sposób kwotą przy wykorzystaniu korzyści skali. Umowa Cash-poolingu ma na celu zwiększenie efektywności działalności gospodarczej prowadzonej przez uczestniczące w niej podmioty dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu sumy dziennych sald (dodatnich i ujemnych) na rachunkach bankowych każdego z nich. Dzięki temu rozwiązaniu wynik odsetkowy grupy jest korzystniejszy niż w przypadku oddzielnego inwestowania nadwyżek i ponoszenia kosztów finansowania przez posiadaczy poszczególnych rachunków w tym systemie.
Forma umowy cash-pooling wybrana przez Bank
Konstrukcja umowy cash-poolingu może przyjąć kilka form prawnych, Bank wybrał opcję tzw. zero-balancing cash pooling, który dokonywany jest przez fizyczny transfer środków na ,,rachunek główny" Uczestników Cash-poolingu ze środków zgromadzonych na ich różnych kontach, a następnie rozdzielenie tych środków w zależności od zapotrzebowania danego Uczestnika Cash-poolingu. Nadwyżki (tj. salda dodatnie) będą przekazywane z rachunków uczestników na ,,rachunek główny", zaś deficyty (tj. salda ujemne) na rachunkach Uczestników będą pokrywane z ,,rachunku głównego".
Bank, jako P l jest podmiotem zarządzającym rachunkami. Z punktu widzenia Uczestników Cash-poolingu, transakcje w ramach Usługi Cash-poolingu dokonywane są zawsze z P L (Bankiem). P L przyjmuje dzienne lokaty uczestnika i w razie potrzeby finansuje debetowe saldo pojawiające się na rachunku Uczestnika Cash-poolingu. Stąd dla Uczestnika Cash-poolingu nie ma znaczenia, w jaki sposób Pool Leader zainwestuje depozyt Uczestnika Cash-poolingu, ani z czyich środków sfinansuje przejściowy debet na jego rachunku.
Pismem, które wpłynęło do tut. Organu w dniu 6 października 2008r., będącym odpowiedzią na wezwanie Nr IPPP1-443-1231/08-3/AK z dnia 25 września 2008r., Wnioskodawca doprecyzował informacje dotyczące Uczestnika umowy Cash-poolingu, określanego jako Spółka Zarządzająca Rachunkiem, przedstawione w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Strona wyjaśniła, iż:
1.1 Zgodnie z Umową Cash-poolingu w celu usprawnienia zarządzania środkami w ramach Usługi Cash-poolingu jeden z Uczestników Cash-poolingu będzie pełnił rolę podmiotu zarządzającego bieżącymi rozliczeniami w ramach Usługi Cash-poolingu - Spółka Zarządzająca Rachunkiem. Podmiot ten nie zastępuje Banku w wykonaniu jego zadań, ale wspiera działania Banku. Pomiędzy Bankiem a Spółką Zarządzającą Rachunkiem nie ma oddzielnej umowy. Spółka Zarządzająca Rachunkiem działa w imieniu Uczestników Cash-poolingu na podstawie udzielonych pełnomocnictw, a do zakresu jej zadań należy:
1.1.1 określanie na wniosek Banku kolejności realizacji dyspozycji składanych Bankowi przez Uczestników Cash-poolingu, tak aby Limity Dopuszczalnych Obciążeń (oznacza limity obciążania Rachunków Źródłowych ustalane dla każdego Uczestnika) mogły być zachowane;
1.1.2 wydawanie Bankowi poleceń wstrzymania, opóźnienia oraz wycofania dyspozycji Uczestników Cash-poolingu, o ile taka dyspozycja nie została jeszcze wykonana przez Bank;
1.1.3 wyrażanie zgody na zawarcie umowy skutkującej przystąpieniem nowego podmiotu do Umowy Cash-poolingu w roli Uczestnika oraz na wykluczenie Uczestnika oraz na dodanie nowego Rachunku Źródłowego oraz wycofanie istniejącego Rachunku Źródłowego;
1.1.4 wyrażanie zgody na zmianę Umowy Cash-poolingu, w szczególności na zmianę Limitów Dopuszczalnych Obciążeń;
1.1.5 wyrażanie zgody na zmianę Umowy Cash-poolingu polegającą na przedłużeniu Okresu Dodatkowego Kredytowania lub ustalenia nowego Okresu Dodatkowego Kredytowania; 1.1.6 wyrażania zgody na zmianę postanowień Umowy Cash-poolingu w zakresie poręczenia uregulowanego w Umowie;
1.1.7 wyrażanie zgody na zmianę postanowień Umowy Cash-poolingu w zakresie Zastawu Finansowego;
1.1.8 wyrażanie zgody na przelew praw z tytułu Umowy Cash-poolingu oraz przeniesienie obowiązków przez Uczestnika Cash-poolingu na osobę trzecią;
1.1.9 przyjmowania w imieniu Uczestnika Cash-poolingu oświadczeń i zawiadomień Banku lub osób trzecich związanych z Umową Cash-poolingu oraz otrzymywanie informacji w związku z Rachunkiem Źródłowym; oraz
1.1.10 wystawianie oraz otrzymywanie zawiadomień oraz oświadczeń w imieniu Uczestnika, w tym zawiadomień dotyczących wypowiedzenia Umowy Cash-poolingu;
1.1.11 Każdy Uczestnik Cash-poolingu upoważnia Spółkę Zarządzającą Rachunkiem do odbioru wszelkiej korespondencji adresowanej do niego z tytułu lub w związku z niniejszą Umową, w tym w związku z wszelkimi zabezpieczeniami dla niej ustanowionymi.
Z punktu widzenia Uczestników, transakcje w ramach Usługi Cash-poolingu dokonywane są zawsze z Bankiem jako Cash-pool leaderem. Bank będzie przyjmował dzienne lokaty Uczestników i w razie potrzeby będzie finansował debetowe saldo pojawiające się na Rachunkach Uczestników. Stąd dla Uczestnika nie ma znaczenia, w jaki sposób Bank zainwestuje jego depozyt, ani z czyich środków sfinansuje przejściowy debet na jego Rachunku Źródłowym.
Podkreślić należy, że inną rolę niż Cash-pool leader spełnia Spółka Zarządzająca Rachunkiem. Podmiot ten jest jednym z Uczestników upoważnionym indywidualnie na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez poszczególnych Uczestników, do posługiwania się środkami Uczestników Cash-poolingu i do podejmowania w imieniu każdego z Uczestników Cash-poolingu środków w ramach Limitów Dopuszczalnych Obciążeń przypisanych każdemu Uczestnikowi. Faktycznie funkcję polegającą na zarządzaniu Rachunkami Skonsolidowanymi pełni Bank jako Cash-pool leader.
Wnioskodawca wyjaśnił ponadto, iż w przypadku, gdyby czynności wykonywane przez Spółkę Zarządzającą Rachunkiem były wykonywane jako usługi na rzecz niezależnych podmiotów, miałyby one kwalifikację 67.13.10-00.00 'Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane'. Jednakże podnieść należy, iż czynności wykonywane przez Spółkę Zarządzającą Rachunkiem nie stanowią odrębnych świadczeń i nie są usługą w rozumieniu podatku VAT. Jedynym usługodawcą jest Bank, który zgodnie z informacją Głównego Urzędu Statystycznego świadczy ,,Usługi pośrednictwa finansowego, pozostałe, gdzie indziej nie sklasyfikowane" (PKWiU 65.23.10-00.00), zwolnione z podatku VAT.
Spółka Zarządzająca Rachunkiem nie pobiera wynagrodzenia z tytułu wykonywania czynności w zakresie zarządzania bieżącymi rozliczeniami.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy z uwagi na szczególny charakter Usługi Cash-pooling w roli usługodawcy występować będzie jedynie Bank, a nie poszczególni Uczestnicy, w tym Spółka Zarządzająca Rachunkiem i po stronie Uczestników Cash-poolingu nie wystąpi obrót, o którym mowa w artykule 29 ustęp 1 Ustawy o VAT...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z artykułem 5 ustęp 1 Ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:
Natomiast zgodnie z artykułem 8 ustęp 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w artykule 5 ustęp 1 punkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu artykułu 7 Ustawy o VAT, w tym również:
Jak wynika z przywołanych przepisów dostawa towarów oraz świadczenie usług (za wyjątkiem ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i 3 oraz w art. 8 ust. 2 przypadków), podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Jednocześnie dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich odbiorcą istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełniane są świadczenia wzajemne.
Stosownie do artykułu 29 ustęp 1 Ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ustępu 2- 22, artykułu 30-32, artykułu 119 oraz artykułu 120 ustęp 4 i 5 tej ustawy. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy.
Biorąc pod uwagę powyższe przepisy, cechy charakterystyczne cash-poolingu oraz specyfikę działalności banków należy stwierdzić, iż w przedmiotowym przypadku w roli usługodawcy występuje bank. Zatem podmiotem, u którego występuje obrót jest bank a nie Spółka. Przyjmując, iż przedmiotowa usługa nie stanowi dla Spółki importu usług, Spółka nie uwzględnia tej transakcji w deklaracji VAT-7 (ew. VAT-7K). (Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 9 maja 2006 roku wydane przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, sygn. 1472/RPP1/443-256/06/MK).
W roli usługodawcy występuje tylko P L czyli Bank, który za wykonywaną usługę pobiera stosowne wynagrodzenie. Usługa Cash-poolingu opiera się co do zasady na przelewie i zwrocie przelanych środków finansowych lub wierzytelności albo sumowaniu sald i obliczaniu odsetek. Poszczególni Uczestnicy Cash-poolingu, w tym Spółka Zarządzająca Rachunkiem, nie mogą być uznawani za czynną stronę takiej transakcji, gdyż na ogół nie znają wartości aktualnego salda środków bieżących, nie wiedzą, czy środki te zostaną wykorzystane, a jeżeli będą, to w jakiej wysokości i przez którego Uczestnika Cash-poolingu. P L (Bank) w ramach świadczonych usług dokonuje przelewów środków finansowych wobec podmiotów posiadających saldo ujemne na rzecz podmiotów posiadających saldo dodatnie według swobodnego wyboru. Transfer takich środków finansowych następuje bez konieczności zawierania odrębnych umów między tymi jednostkami
Powyższe stanowisko zostało potwierdzone również przez Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 8 stycznia 2007 roku (sygn. lS.II/2-443/209/06, IS.II/2-443/210/06): ,,Odnosząc treść przytoczonych regulacji do sytuacji opisanej przez Jednostkę należy stwierdzić, iż w przedmiotowym przypadku w roli usługodawcy występuje bank, który za wykonywaną usługę ma pobierać stosowne wynagrodzenie. Usługa ta opiera się na zasadzie przelewu i zwrotu przelanych wierzytelności, a stroną obu tych transakcji jest bank. Z opisanego przez Stronę stanu faktycznego wynika bowiem, iż uczestnik umowy posiadający wolne środki nie wie czy środki te zostaną wykorzystane, a jeżeli będą, to w jakiej wysokości i przez którego uczestnika. Bank w ramach świadczonych usług dokonuje przelewów wierzytelności wobec podmiotów posiadających saldo ujemne na rzecz podmiotów posiadających saldo dodatnie według swobodnego wyboru. Przelew wierzytelności następuje bez konieczności zawierania odrębnych umów między tymi jednostkami.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Na podstawie art. 8 ust. 3 cyt. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.
Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 cyt. ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.
Uregulowania art. 15 ust. 1 cyt. ustawy wskazują, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie zaś do art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza podpisać ze Spółkami z grupy kapitałowej lub z podmiotami powiązanymi ekonomicznie w inny sposób, umowę zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów powiązanych, tzw. umowę Cash-poolingu.
Usługa, będąca przedmiotem umowy będzie świadczona przez Bank na rzecz grupy podmiotów powiązanych, posiadających w Banku bieżące rachunki bankowe. Celem przedmiotowej usługi ma być zwiększenie efektywności zarządzania środkami finansowymi podmiotów z grupy poprzez optymalne wykorzystanie nadwyżek środków pieniężnych oraz zminimalizowanie kosztów finansowania działalności gospodarczej podmiotów uczestniczących w strukturze. Usługa Cash-poolingu oferowana przez Bank będzie realizowana poprzez fizyczny transfer środków na rachunek główny uczestników Cash-poolingu ze środków zgromadzonych na ich różnych kontach, a następnie rozdzielenie tych środków w zależności od zapotrzebowania danego uczestnika Cash-poolingu. Nadwyżki będą przekazywane z rachunków Uczestników na rachunek główny, zaś deficyty na rachunkach Uczestników będą pokrywane z rachunku głównego. Podmiotem zarządzającym wszystkimi rachunkami w ramach umowy Cash-poolingu będzie Bank i z tytułu świadczenia przedmiotowej usługi będzie otrzymywał wynagrodzenie.
Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż w celu usprawnienia zarządzania środkami w ramach usługi Cash-poolingu jeden z Uczestników Cash-poolingu będzie pełnił rolę podmiotu zarządzającego bieżącymi rozliczeniami w ramach usługi Cash-poolingu - będzie to tzw. Spółka Zarządzająca Rachunkiem. Podmiot ten nie będzie zastępował Banku w wykonywaniu jego zadań, ale będzie wspierał działania Banku. Pomiędzy Bankiem a Spółką Zarządzającą Rachunkiem nie będzie oddzielnej umowy. Spółka Podmiot ten będzie jednym z Uczestników upoważnionym indywidualnie na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez poszczególnych Uczestników, do posługiwania się środkami Uczestników Cash-poolingu i do podejmowania w imieniu każdego z Uczestników Cash-poolingu środków w ramach Limitów Dopuszczalnych Obciążeń przypisanych każdemu Uczestnikowi.
Z uwagi zatem na obowiązujące przepisy, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę dotyczących usług Cash-poolingu, stwierdzić należy, iż w roli usługodawcy nie będą występować poszczególni Uczestnicy umowy należący do grupy kapitałowej lub grupy podmiotów powiązanych ekonomicznie. To na rzecz tych Uczestników będą świadczone usługi Cash-poolingu związane z prowadzeniem rachunków bankowych (rachunków Uczestników), a Usługodawca - Bank pobierać będzie z tego tytułu wynagrodzenie od zlecających usługę - Uczestników. Pomiędzy Uczestnikami a Spółką Zarządzającą Rachunkiem, która będzie wspierała działania Banku w zakresie bieżącej obsługi rachunków nie będą zawierane oddzielne umowy; bieżąca obsługa rachunków nie będzie wykonywana w ramach umowy zobowiązaniowej i żadna ze stron transakcji nie będzie mogła zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności; nie można więc mówić o świadczeniu usług pomiędzy Uczestnikami umowy Cash-poolingu a Spółką Zarządzającą Rachunkiem.
Stwierdzić zatem należy, że w roli usługodawcy, i jednocześnie podatnika, będzie występował jedynie Bank, który będzie wykonywał wszystkie czynności wchodzące w skład kompleksowej usługi bankowej jaką jest usługa Cash-poolingu. W roli usługodawcy nie będą więc występować poszczególni Uczestnicy umowy Cash-poolingu; roli usługodawcy nie będzie więc również pełnić, tzw. Spółka Zarządzająca Rachunkiem.
Stosownie do art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Należy podkreślić, iż dostawa towarów i świadczenie usług (za wyjątkiem ściśle określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 przypadków), podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy są wykonywane odpłatnie. Jednocześnie dostawa towarów lub świadczenie usług pod tytułem odpłatnym mogą zostać opodatkowane wtedy, gdy pomiędzy dostawcą towaru lub świadczącym usługę i ich odbiorcą istnieje jawny lub dorozumiany stosunek prawny (umowa), w ramach którego spełnione są świadczenia wzajemne.
Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż z racji świadczenia usług Cash-poolingu i wykonywania w związku z powyższym czynności wchodzących w skład kompleksowej usługi bankowej, Bank będzie otrzymywał wynagrodzenie w postaci: prowizji - z tytułu zarządzania rachunkami oraz odsetek - od Uczestnika Cash-poolingu od środków bilansujących saldo ujemne na rachunku tego Uczestnika. Natomiast tzw. Spółka Zarządzająca Rachunkiem, wspierająca działania Banku, nie będzie pobierała wynagrodzenia z tytułu wykonywania czynności w zakresie zarządzania bieżącymi rozliczeniami, które to czynności będzie wykonywała na podstawie pełnomocnictw udzielonych przez pozostałych Uczestników umowy Cash-poolingu.
Biorąc zatem pod uwagę obowiązujące przepisy oraz przedstawione przez Wnioskodawcę zdarzenie przyszłe dotyczące świadczenia usług Cash-poolingu, stwierdzić należy, iż z racji tego, iż w roli usługodawcy i podatnika będzie występował jedynie Bank, to on będzie zobowiązany do ustalenia kwoty należnej z tytułu świadczonych przez siebie usług. To Bank jako usługodawca otrzymywać będzie od Uczestników wynagrodzenie, które dla Wnioskodawcy stanowić będzie podstawę opodatkowania. Zatem obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 cyt. ustawy wystąpi po stronie usługodawcy - Banku, a nie po stronie Uczestników umowy Cash-poolingu.
Należy jednak podkreślić, iż z uwagi na fakt, że występującym o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Bank, (,,w imieniu" Spółki X, która ma zamiar przystąpić do Umowy Cash-poolingu Bank wnosi o potwierdzenie interpretacji przepisów podatkowych jej dotyczących), przedmiotowa interpretacja może wywoływać skutki określone w art. 14k - 14n ustawy Ordynacja Podatkowa tylko w odniesieniu do podmiotu składającego wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. w odniesieniu do Wnioskodawcy. Jak wskazują bowiem uregulowania art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa ,,Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.