Strona tytułowa podatkowej księgi przychodów i rozchodów
PODATKOWA KSIĘGA PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW PRZEZNACZONA DLA ROLNIKÓW PROWADZĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ
(o których mowa w § 2 ust. 2 rozporządzenia)
................................................................................................
Imię i nazwisko (firma)
....................................................................................................
Adres
Rodzaj działalności
UWAGA: Przed rozpoczęciem zapisów w księdze należy się szczegółowo zapoznać z przepisami rozporządzenia i objaśnieniami do tego załącznika.
OBJAŚNIENIA DO PODATKOWEJ KSIĘGI PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW PRZEZNACZONEJ DLA
ROLNIKÓW PROWADZĄCYCH DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ
1. Kolumna 1 jest przeznaczona do wpisania kolejnego numeru zapisów do księgi.
Tym samym numerem należy oznaczyć dowód stanowiący podstawę dokonania zapisu.
2. W kolumnie 2 należy wpisywać dzień miesiąca wynikający z dokumentu stanowiącego
podstawę dokonywania wpisu (datę poniesienia wydatku, otrzymania towaru lub
uzyskania przychodu albo datę zestawienia sprzedaży).
3. W kolumnie 3 należy wpisywać numer faktury lub innego dowodu. Jeżeli zapisów
dokonuje się na podstawie dziennego zestawienia sprzedaży, należy wpisywać numer
zestawienia faktur.
4. Kolumna 4 jest przeznaczona do wpisywania przychodów np. ze sprzedaży wyrobów
(towarów handlowych), sprzedaży usług.
5. Kolumna 5 jest przeznaczona do wpisywania kosztów, z wyjątkiem kosztów, których
zgodnie z art. 23 ustawy o podatku dochodowym nie uznaje się za koszty uzyskania
przychodów. W kolumnie tej wpisuje się np. zakup materiałów lub towarów handlowych
według cen zakupu, koszty uboczne związane z zakupem, np. koszty dotyczące transportu,
załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze. Ponadto w kolumnie tej wpisuje
się w szczególności takie wydatki, jak: czynsz za lokal, opłatę za energię elektryczną,
gaz, wodę, centralne ogrzewanie, opłatę za telefon, zakup paliw, wydatki dotyczące
remontów.
6. uchylony
7. Kolumna 6 jest przeznaczona do wpisywania uwag co do treści zapisów w kolumnach
2-5. Kolumna ta może być także wykorzystywana np. do wpisywania pobranych zaliczek,
obrotu opakowaniami zwrotnymi.
8. Po zakończeniu miesiąca wpisy dokonane w danym miesiącu należy podkreślić,
a dane z kolumn 4 i 5 zsumować. Wynikłe z podsumowania kwoty należy podkreślić.
Rolnik może pod podsumowaniem danego miesiąca wpisać w poszczególnych kolumnach
sumy od początku roku do miesiąca poprzedzającego dany miesiąc i w kolejnej
pozycji wpisać w poszczególnych kolumnach sumę od początku roku.
9. Jeżeli rolnik nie dokonuje podsumowania zapisów kolejnych miesięcy narastająco
od początku roku, po zakończeniu roku podatkowego musi na oddzielnej stronie
w księdze sporządzić zestawienie roczne. W tym celu należy wpisać do właściwych
kolumn sumy z poszczególnych miesięcy i dodać je.
10. W celu ustalenia dochodu osiągniętego w roku podatkowym należy na oddzielnej
stronie księgi:
1) ustalić wartość osiągniętego przychodu w roku podatkowym (kolumna 4),
2) ustalić wysokość poniesionych w roku podatkowym kosztów uzyskania przychodów
(kolumna 5),
3) wartość osiągniętego przychodu (kolumna 4) pomniejszyć o wysokość poniesionych
w roku podatkowym kosztów uzyskania przychodu, obliczonych zgodnie z objaśnieniami
zawartymi w pkt 2; wynikająca z tego obliczenia różnica stanowi kwotę dochodu
osiągniętego w roku podatkowym.
11. Przykład obliczenia dochodu osiągniętego w roku podatkowym:
zł gr |
||
1) |
przychód (kolumna 4) |
6.420,30 |
2) |
minus koszty uzyskania przychodów (kolumna 5) |
5.248,80 |
Dochód (pkt 1-pkt 2) |
1.171,50 |
12. Zasady określone w ust. 1-11 stosuje się odpowiednio w przypadku prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów w imieniu rolnika przez biuro rachunkowe.
powrót do spisu treści