Art. 14.
Do czynności podejmowanych przez zamawiającego i wykonawców w postępowaniuo
udzielenie zamówienia stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia
1964 r. -Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), jeżeli
przepisy ustawy niestanowią inaczej.
Art. 15.
1. Postępowanie o udzielenie zamówienia przygotowuje i przeprowadza
zamawiający.
2. Zamawiający może powierzyć przygotowanie lub przeprowadzenie postępowaniao
udzielenie zamówienia własnej jednostce organizacyjnej lub osobie trzeciej.
3. Podmioty, o których mowa w ust. 2, działają jako pełnomocnicy zamawiającego.
Art. 15a.
1. Centralny zamawiający może przygotowywać i przeprowadzać postępowania
oudzielenie zamówienia, udzielać zamówień lub zawierać umowy ramowe
na potrzeby zamawiających z administracji rządowej, jeżeli zamówienie
jest związanez działalnością więcej niż jednego zamawiającego.
2. Zamawiający z administracji rządowej mogą udzielać zamówień na podstawieumowy
ramowej zawartej przez centralnego zamawiającego, jeżeli umowa ramowato
przewiduje.
3. Centralny zamawiający może dokonywać czynności, o których mowa w
ust. 1,również na potrzeby innych zamawiających.
4. Prezes Rady Ministrów może wskazać centralnego zamawiającego spośród
organówadministracji rządowej lub jednostek organizacyjnych podległych
tymorganom lub przez nie nadzorowanych.
5. Prezes Rady Ministrów, wskazując centralnego zamawiającego, może,
w drodzezarządzenia, polecić zamawiającym z administracji rządowej nabywanie
określonychrodzajów zamówień od centralnego zamawiającego lub od wykonawcówwybranych
przez centralnego zamawiającego oraz udzielanie zamówień napodstawie
umowy ramowej zawartej przez centralnego zamawiającego, a takżeokreślić
zakres informacji przekazywanych centralnemu zamawiającemu przeztych
zamawiających, niezbędnych do przeprowadzenia postępowania, oraz sposóbwspółdziałania
z centralnym zamawiającym.
6. Przepisy dotyczące zamawiającego stosuje się odpowiednio do centralnego
zamawiającego.
Art. 16.
1. Zamawiający mogą wspólnie przeprowadzić postępowanie i udzielić zamówienia,wyznaczając
spośród siebie zamawiającego upoważnionego do przeprowadzeniapostępowania
i udzielenia zamówienia w ich imieniu i na ich rzecz.
2. (uchylony).
3. Minister kierujący działem administracji rządowej może, w drodze
zarządzenia,wskazać, spośród podległych jemu jednostek organizacyjnych
lub przez niegonadzorowanych, zamawiającego, który będzie właściwy do
przeprowadzeniapostępowania i udzielenia zamówienia na rzecz tych jednostek,
a także polecićtym jednostkom nabywanie określonych rodzajów zamówień
od wskazanego albocentralnego zamawiającego lub od wykonawców wybranych
przez wskazanegoalbo centralnego zamawiającego oraz polecić udzielanie
zamówień na podstawieumowy ramowej zawartej przez wskazanego albo centralnego
zamawiającego.
4. Organ wykonawczy jednostki samorządu terytorialnego może wyznaczyć
spośródpodległych samorządowych jednostek organizacyjnych jednostkę
organizacyjnąwłaściwą do przeprowadzenia postępowania i udzielenia zamówienia
narzecz tych jednostek.
5. Przepisy dotyczące zamawiającego stosuje się odpowiednio do zamawiających,
októrych mowa w ust. 1.
Art. 17.
1. Osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówieniapodlegają
wyłączeniu, jeżeli:
1) ubiegają się o udzielenie tego zamówienia;
2) pozostają w związku małżeńskim, w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwaw
linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznejdo drugiego
stopnia lub są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateliz
wykonawcą, jego zastępcą prawnym lub członkami organów zarządzającychlub
organów nadzorczych wykonawców ubiegających się oudzielenie zamówienia;
3) przed upływem 3 lat od dnia wszczęcia postępowania o udzielenie zamówieniapozostawały
w stosunku pracy lub zlecenia z wykonawcą lub byłyczłonkami organów
zarządzających lub organów nadzorczych wykonawcówubiegających się o
udzielenie zamówienia;
4) pozostają z wykonawcą w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że
możeto budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności tych osób;
5) zostały prawomocnie skazane za przestępstwo popełnione w związku
z postępowaniemo udzielenie zamówienia, przestępstwo przekupstwa, przestępstwoprzeciwko
obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnionew celu osiągnięcia
korzyści majątkowych.
2. Osoby wykonujące czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia
składają,pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania,
pisemneoświadczenie o braku lub istnieniu okoliczności, o których mowa
w ust. 1.
3. Czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia podjęte przez osobę
podlegającąwyłączeniu po powzięciu przez nią wiadomości o okolicznościach,
o którychmowa w ust. 1, powtarza się, z wyjątkiem otwarcia ofert oraz
innych czynnościfaktycznych niewpływających na wynik postępowania.
Art. 18.
1. Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówieniaodpowiada
kierownik zamawiającego.
2. Za przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówieniaodpowiadają
także inne osoby w zakresie, w jakim powierzono im czynności wpostępowaniu
oraz czynności związane z przygotowaniem postępowania. Kierownikzamawiającego
może powierzyć pisemnie wykonywanie zastrzeżonychdla niego czynności,
określonych w niniejszym rozdziale, pracownikom zamawiającego.
3. Jeżeli przygotowanie i przeprowadzenie postępowania o udzielenie
zamówieniana podstawie przepisów odrębnych jest zastrzeżone dla organu
innego niż kierownikzamawiającego, przepisy dotyczące kierownika zamawiającego
stosujesię odpowiednio do tego organu.
Art. 19.
1. Kierownik zamawiającego powołuje komisję do przeprowadzenia postępowaniao
udzielenie zamówienia, zwaną dalej "komisją przetargową",jeżeli
wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone wprzepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.
2. Jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisachwydanych
na podstawie art. 11 ust. 8, kierownik zamawiającego może powołaćkomisję
przetargową. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się.
3. Komisja przetargowa może mieć charakter stały lub być powoływana
do przygotowaniai przeprowadzenia określonych postępowań.
Art. 20.
1. Komisja przetargowa jest zespołem pomocniczym kierownika zamawiającegopowoływanym
do oceny spełniania przez wykonawców warunków udziału wpostępowaniu
o udzielenie zamówienia oraz do badania i oceny ofert.
2. Kierownik zamawiającego może także powierzyć komisji przetargowej
dokonanieinnych, niż określone w ust. 1, czynności w postępowaniu o
udzielenie zamówieniaoraz czynności związanych z przygotowaniem postępowania
o udzieleniezamówienia. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się odpowiednio.
3. Komisja przetargowa w szczególności przedstawia kierownikowi zamawiającegopropozycje
wykluczenia wykonawcy, odrzucenia oferty oraz wyboru najkorzystniejszejoferty,
a także w zakresie, o którym mowa w ust. 1, występuje zwnioskiem o unieważnienie
postępowania o udzielenie zamówienia.
Art. 21.
1. Członków komisji przetargowej powołuje i odwołuje kierownik zamawiającego.
2. Komisja przetargowa składa się z co najmniej trzech osób.
3. Kierownik zamawiającego określa organizację, skład, tryb pracy oraz
zakresobowiązków członków komisji przetargowej, mając na celu zapewnienie
sprawnościjej działania, indywidualizacji odpowiedzialności jej członków
za wykonywaneczynności oraz przejrzystości jej prac.
4. Jeżeli dokonanie określonych czynności związanych z przygotowaniem
i przeprowadzeniempostępowania o udzielenie zamówienia wymaga wiadomościspecjalnych,
kierownik zamawiającego, z własnej inicjatywy lub na wniosekkomisji
przetargowej, może powołać biegłych. Przepis art. 17 stosuje się.
Art. 22.
1. O udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wykonawcy, którzy:
1) posiadają uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub
czynności,jeżeli ustawy nakładają obowiązek posiadania takich uprawnień;
2) posiadają niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz dysponują potencjałemtechnicznym
i osobami zdolnymi do wykonania zamówienia;
3) znajdują się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonaniezamówienia;
4) nie podlegają wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia.
2. Zamawiający nie może określać warunków udziału w postępowaniu o udzieleniezamówienia
w sposób, który mógłby utrudniać uczciwą konkurencję.
Art. 23.
1. Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie zamówienia.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wykonawcy ustanawiają pełnomocnikado
reprezentowania ich w postępowaniu o udzielenie zamówienia albo reprezentowaniaw
postępowaniu i zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego.
3. Przepisy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio do wykonawców,
o którychmowa w ust. 1.
4. Jeżeli oferta wykonawców, o których mowa w ust. 1, została wybrana,
zamawiającymoże żądać przed zawarciem umowy w sprawie zamówienia publicznegoumowy
regulującej współpracę tych wykonawców.
Art. 24.
1. Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się:
1) wykonawców, którzy w ciągu ostatnich 3 lat przed wszczęciem postępowaniawyrządzili
szkodę nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie,a szkoda
ta nie została dobrowolnie naprawiona do dnia wszczęciapostępowania,
chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest następstwemokoliczności,
za które wykonawca nie ponosi odpowiedzialności;
2) wykonawców, w stosunku do których otwarto likwidację lub których
upadłośćogłoszono, z wyjątkiem wykonawców, którzy po ogłoszeniu upadłościzawarli
układ zatwierdzony prawomocnym postanowieniem sądu, jeżeliukład nie
przewiduje zaspokojenia wierzycieli poprzez likwidację majątkuupadłego;
3) wykonawców, którzy zalegają z uiszczeniem podatków, opłat lub składek
naubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, z wyjątkiem przypadków gdy
uzyskalioni przewidziane prawem zwolnienie, odroczenie, rozłożenie na
ratyzaległych płatności lub wstrzymanie w całości wykonania decyzji
właściwegoorganu;
4) osoby fizyczne, które prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione
wzwiązku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwkoprawom
osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przekupstwa,przestępstwo
przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwopopełnione w celu
osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwoskarbowe lub
przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albozwiązku mających na
celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego;
5) spółki jawne, których wspólnika prawomocnie skazano za przestępstwo
popełnionew związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwoprzeciwko
prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwoprzekupstwa, przestępstwo
przeciwko obrotowi gospodarczemu lubinne przestępstwo popełnione w celu
osiągnięcia korzyści majątkowych,a także za przestępstwo skarbowe lub
przestępstwo udziału w zorganizowanejgrupie albo związku mających na
celu popełnienie przestępstwa lubprzestępstwa skarbowego;
6) spółki partnerskie, których partnera lub członka zarządu prawomocnie
skazanoza przestępstwo popełnione w związku z postępowaniem o udzieleniezamówienia,
przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową,przestępstwo
przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemulub inne przestępstwo
popełnione w celu osiągnięcia korzyścimajątkowych, a także za przestępstwo
skarbowe lub przestępstwo udziału wzorganizowanej grupie albo związku
mających na celu popełnienie przestępstwalub przestępstwa skarbowego;
7) spółki komandytowe oraz spółki komandytowo-akcyjne, których komplementariuszaprawomocnie
skazano za przestępstwo popełnione w związku zpostępowaniem o udzielenie
zamówienia, przestępstwo przeciwko prawomosób wykonujących pracę zarobkową,
przestępstwo przekupstwa, przestępstwoprzeciwko obrotowi gospodarczemu
lub inne przestępstwo popełnionew celu osiągnięcia korzyści majątkowych,
a także za przestępstwo skarbowelub przestępstwo udziału w zorganizowanej
grupie albo związku mającychna celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa
skarbowego;
8) osoby prawne, których urzędującego członka organu zarządzającego
prawomocnieskazano za przestępstwo popełnione w związku z postępowaniemo
udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonującychpracę
zarobkową, przestępstwo przekupstwa, przestępstwoprzeciwko obrotowi
gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnionew celu osiągnięcia korzyści
majątkowych, a także za przestępstwo skarbowelub przestępstwo udziału
w zorganizowanej grupie albo związku mającychna celu popełnienie przestępstwa
lub przestępstwa skarbowego;
9) podmioty zbiorowe, wobec których sąd orzekł zakaz ubiegania się o
zamówienia,na podstawie przepisów o odpowiedzialności podmiotów zbiorowychza
czyny zabronione pod groźbą kary;
10) wykonawców, którzy nie spełniają warunków udziału w postępowaniu,
októrych mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1-3.
2. Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się również wykonawców,którzy:
1) wykonywali bezpośrednio czynności związane z przygotowaniem prowadzonegopostępowania
lub posługiwali się w celu sporządzenia oferty osobamiuczestniczącymi
w dokonywaniu tych czynności, chyba że udział tychwykonawców w postępowaniu
nie utrudni uczciwej konkurencji; przepisunie stosuje się do wykonawców,
którym udziela się zamówienia na podstawieart. 62 ust. 1 pkt 2 lub art.
67 ust. 1 pkt 1 i 2;
2) złożyli nieprawdziwe informacje mające wpływ na wynik prowadzonegopostępowania;
3) nie złożyli oświadczenia o spełnianiu warunków udziału w postępowaniulub
dokumentów potwierdzających spełnianie tych warunków lub złożonedokumenty
zawierają błędy, z zastrzeżeniem art. 26 ust. 3;
4) nie wnieśli wadium, w tym również na przedłużony okres związania
ofertą,lub nie zgodzili się na przedłużenie okresu związania ofertą.
3. Zamawiający zawiadamia równocześnie wykonawców, którzy zostali wykluczeniz
postępowania o udzielenie zamówienia, podając uzasadnienie faktyczne
iprawne, z zastrzeżeniem art. 92 ust. 1 pkt 3.
4. Ofertę wykonawcy wykluczonego uznaje się za odrzuconą.
Art. 25.
1. W postępowaniu o udzielenie zamówienia zamawiający może żądać od
wykonawcówwyłącznie oświadczeń i dokumentów niezbędnych do przeprowadzeniapostępowania.
Oświadczenia lub dokumenty potwierdzające spełnianie:
1) warunków udziału w postępowaniu,
2) przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonychprzez
zamawiającego- zamawiający wskazuje w ogłoszeniu o zamówieniu, specyfikacji
istotnychwarunków zamówienia lub zaproszeniu do składania ofert.
2. Prezes Rady Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, rodzaje dokumentów,jakich
może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz formy, w jakich dokumentyte
mogą być składane, mając na uwadze, że potwierdzeniem spełniania warunkówudziału
w postępowaniu o udzielenie zamówienia może być zamiastdokumentu również
oświadczenie złożone przed właściwym organem oraz żepotwierdzeniem niekaralności
wykonawcy może być w szczególności informacjaz Krajowego Rejestru Karnego,
a potwierdzeniem, że oferowane dostawy,usługi lub roboty budowlane odpowiadają
wymaganiom określonym przez zamawiającego,może być w szczególności zaświadczenie
podmiotu uprawnionegodo kontroli jakości, a także że formy dokumentów
powinny umożliwiaćudzielanie zamówień również drogą elektroniczną.
Art. 26.
1. Zamawiający żąda od wykonawcy dokumentów potwierdzających spełnianie
warunkówudziału w postępowaniu, jeżeli wartość zamówienia jest równa
lubprzekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art.
11 ust. 8.
2. Jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach
wydanychna podstawie art. 11 ust. 8, zamawiający może żądać dokumentów
potwierdzającychspełnianie warunków udziału w postępowaniu.
3. Zamawiający wzywa wykonawców, którzy w określonym terminie nie złożylioświadczeń
lub dokumentów, o których mowa w art. 25 ust. 1, lub którzyzłożyli dokumenty,
o których mowa w art. 25 ust. 1, zawierające błędy,do ich uzupełnienia
w wyznaczonym terminie, chyba że mimo ich uzupełnieniaoferta wykonawcy
podlega odrzuceniu lub konieczne byłoby unieważnieniepostępowania; oświadczenia
lub dokumenty powinny potwierdzaćspełnianie przez wykonawcę warunków
udziału w postępowaniu orazspełnianie przez oferowane dostawy, usługi
lub roboty budowlane wymagańokreślonych przez zamawiającego, nie później
niż w dniu wyznaczonymprzez zamawiającego jako termin uzupełnienia oświadczeń
lub dokumentów.
4. Zamawiający wzywa także, w wyznaczonym przez siebie terminie, do
złożeniawyjaśnień dotyczących oświadczeń lubdokumentów, o których mowa
wart. 25 ust. 1.
5. Zamawiający może odstąpić od stosowania przepisów ust. 1-4 w przypadkuzamówień,
których przedmiotem są usługi bankowe, usługi ubezpieczenioweoraz usługi
w zakresie kultury, a także zamówień udzielanych na podstawieart. 62
ust. 1 pkt 2.
Art. 27.
1. W postępowaniach o udzielenie zamówienia oświadczenia, wnioski, zawiadomieniaoraz
informacje zamawiający i wykonawcy przekazują, zgodnie z wyboremzamawiającego,
pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną.
2. Jeżeli zamawiający lub wykonawca przekazują oświadczenia, wnioski,
zawiadomieniaoraz informacje faksem lub drogą elektroniczną, każda ze
stron na żądaniedrugiej niezwłocznie potwierdza fakt ich otrzymania.
3. Wybrany sposób przekazywania oświadczeń, wniosków, zawiadomień oraz
informacjinie może ograniczać konkurencji; zawsze dopuszczalna jest
forma pisemna,z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie.
4. Zamawiający może żądać w ogłoszeniu o zamówieniu, aby wnioski o dopuszczeniedo
udziału w postępowaniu przekazywane faksem lub drogą elektronicznąbyły
potwierdzane pisemnie lub w drodze elektronicznej opatrzone bezpiecznympodpisem
elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanegocertyfikatu.
5. Informacja o złożeniu wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniumoże
być przekazana telefonicznie przed upływem terminu składania wnioskówo
dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Wniosek uważa się za złożonyw
terminie, jeżeli przed upływem terminu składania wniosków o dopuszczeniedo
udziału w postępowaniu został on wysłany w formie pisemneji zamawiający
otrzymał go nie później niż w terminie 7 dni od dnia upływuterminu składania
wniosków.
Art. 28. (uchylony)
powrót do spisu treści |