Art. 29.
1. Przedmiot zamówienia opisuje się w sposób jednoznaczny i wyczerpujący,
zapomocą dostatecznie dokładnych i zrozumiałych określeń, uwzględniającwszystkie
wymagania i okoliczności mogące mieć wpływ na sporządzenie oferty.
2. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać w sposób, który mógłby utrudniaćuczciwą
konkurencję.
3. Przedmiotu zamówienia nie można opisywać przez wskazanie znaków towarowych,patentów
lub pochodzenia, chyba że jest to uzasadnione specyfiką przedmiotuzamówienia
i zamawiający nie może opisać przedmiotu zamówienia zapomocą dostatecznie
dokładnych określeń, a wskazaniu takiemu towarzyszą wyrazy"lub
równoważny".
Art. 30.
1. Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia za pomocą cech technicznych
i jakościowych,z zachowaniem Polskich Norm przenoszących normy europejskielub
norm innych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczegoprzenoszących
te normy.
2. W przypadku braku Polskich Norm przenoszących normy europejskie lub
norminnych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego
przenoszącychte normy uwzględnia się w kolejności:
1) europejskie aprobaty techniczne;
2) wspólne specyfikacje techniczne;
3) normy międzynarodowe;
4) inne techniczne systemy odniesienia ustanowione przez europejskie
organynormalizacyjne.
3. W przypadku braku Polskich Norm przenoszących normy europejskie lub
norminnych państw członkowskich Europejskiego Obszaru Gospodarczego
przenoszącychte normy oraz aprobat, specyfikacji, norm i systemów, o
których mowaw ust. 2, uwzględnia się w kolejności:
1) Polskie Normy;
2) polskie aprobaty techniczne;
3) polskie specyfikacje techniczne.
4. Opisując przedmiot zamówienia za pomocą norm, aprobat, specyfikacji
technicznychi systemów odniesienia, o których mowa w ust. 1-3, zamawiający
jestobowiązany wskazać, że dopuszcza rozwiązania równoważne opisywanym.
5. Wykonawca, który powołuje się na rozwiązania równoważne opisywanym
przezzamawiającego, jest obowiązany wykazać, że oferowane przez niego
dostawy,usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone przez
zamawiającego.
6. Zamawiający może odstąpić od opisywania przedmiotu zamówienia z uwzględnieniemprzepisów
ust. 1-3, jeżeli zapewni dokładny opis przedmiotu zamówieniapoprzez
wskazanie wymagań funkcjonalnych. Wymagania te mogą obejmowaćopis oddziaływania
na środowisko.
7. Do opisu przedmiotu zamówienia stosuje się nazwy i kody określone
we WspólnymSłowniku Zamówień.
Art. 31.
1. Zamawiający opisuje przedmiot zamówienia na roboty budowlane za pomocądokumentacji
projektowej oraz specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robótbudowlanych.
2. Jeżeli przedmiotem zamówienia jest zaprojektowanie i wykonanie robót
budowlanychw rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane,
zamawiającyopisuje przedmiot zamówienia za pomocą programu funkcjonalnoużytkowego.
3. Program funkcjonalno-użytkowy obejmuje opis zadania budowlanego,
w którympodaje się przeznaczenie ukończonych robót budowlanych oraz
stawiane imwymagania techniczne, ekonomiczne, architektoniczne, materiałowe
i funkcjonalne.
4. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej
i mieszkaniowejokreśli, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres
i formę:
1) dokumentacji projektowej,
2) specyfikacji technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych,
3) programu funkcjonalno-użytkowego- mając na względzie rodzaj robót
budowlanych, a także nazwy i kody WspólnegoSłownika Zamówień.
Art. 32.
1. Podstawą ustalenia wartości zamówienia jest całkowite szacunkowe
wynagrodzeniewykonawcy, bez podatku od towarów i usług, ustalone przez
zamawiającegoz należytą starannością.
2. Zamawiający nie może w celu uniknięcia stosowania przepisów ustawy
dzielićzamówienia na części lub zaniżać jego wartości.
3. Jeżeli zamawiający przewiduje udzielenie zamówień uzupełniających,
októrych mowa w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 lub art. 134 ust. 6 pkt 3 i
4, przyustalaniu wartości zamówienia uwzględnia się wartość zamówień
uzupełniających.
4. Jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych
alboudziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot
odrębnegopostępowania, wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych
częścizamówienia.
5. Jeżeli wyodrębniona jednostka organizacyjna zamawiającego posiadająca
samodzielnośćfinansową udziela zamówienia związanego z jej własną działalnością,wartość
udzielanego zamówienia ustala się odrębnie od wartości zamówieńudzielanych
przez inne jednostki organizacyjne tego zamawiającego posiadającesamodzielność
finansową.
6. Wartością dynamicznego systemu zakupów jest łączna wartość zamówień
objętychtym systemem, których zamawiający zamierza udzielić w okresie
trwaniadynamicznego systemu zakupów.
7. Wartością umowy ramowej jest łączna wartość zamówień, których zamawiającyzamierza
udzielić w okresie trwania umowy ramowej.
Art. 33.
1. Wartość zamówienia na roboty budowlane ustala się na podstawie:
1) kosztorysu inwestorskiego sporządzanego na etapie opracowania dokumentacjiprojektowej
albo na podstawie planowanych kosztów robót budowlanychokreślonych w
programie funkcjonalno-użytkowym, jeżeli przedmiotemzamówienia jest
wykonanie robót budowlanych w rozumieniu ustawy zdnia 7 lipca 1994 r.
- Prawo budowlane;
2) planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robótbudowlanych
określonych w programie funkcjonalno-użytkowym, jeżeliprzedmiotem zamówienia
jest zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanychw rozumieniu ustawy
z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane.
2. Przy obliczaniu wartości zamówienia na roboty budowlane uwzględnia
się takżewartość dostaw związanych z wykonywaniem robót budowlanych
oddanychprzez zamawiającego do dyspozycji wykonawcy.
3. Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej
i mieszkaniowejokreśli, w drodze rozporządzenia:
1) metody i podstawy sporządzania kosztorysu inwestorskiego,
2) metody i podstawy obliczania planowanych kosztów prac projektowychoraz
planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programiefunkcjonalno-użytkowym-
uwzględniając dane techniczne, technologiczne i organizacyjne, mającewpływ
na wartość zamówienia.
Art. 34.
1. Podstawą ustalenia wartości zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające
sięokresowo jest łączna wartość zamówień tego samego rodzaju:
1) udzielonych w terminie poprzednich 12 miesięcy lub w poprzednim rokubudżetowym,
z uwzględnieniem zmian ilościowych zamawianych usług lub dostaw oraz
prognozowanego na dany rok średniorocznego wskaźnika centowarów i usług
konsumpcyjnych ogółem, albo
2) których zamawiający zamierza udzielić w terminie 12 miesięcy następującychpo
pierwszej usłudze lub dostawie.
2. Wybór podstawy ustalenia wartości zamówienia na usługi lub dostawy
powtarzającesię okresowo nie może być dokonany w celu uniknięcia stosowaniaprzepisów
ustawy.
3. Jeżeli zamówienia udziela się na czas:
1) nieoznaczony, wartością zamówienia jest wartość ustalona z uwzględnieniemokresu
48 miesięcy wykonywania zamówienia;
2) oznaczony:a) nie dłuższy niż 12 miesięcy, wartością zamówienia jest
wartość ustalonaz uwzględnieniem okresu wykonywania zamówienia,b) dłuższy
niż 12 miesięcy, wartością zamówienia jest wartość ustalona zuwzględnieniem
okresu wykonywania zamówienia, a w przypadku zamówień,których przedmiotem
są dostawy nabywane na podstawieumowy dzierżawy, najmu lub leasingu
z uwzględnieniem również wartościkońcowej przedmiotu umowy w sprawie
zamówienia publicznego.
4. Jeżeli zamówienie obejmuje usługi bankowe lub inne usługi finansowe,
wartościązamówienia są opłaty, prowizje, odsetki i inne podobne świadczenia.
5. Jeżeli zamówienie na usługi lub dostawy przewiduje prawo opcji, przy
ustaleniuwartości zamówienia uwzględnia się największy możliwy zakres
tego zamówieniaz uwzględnieniem prawa opcji.
Art. 35.
1. Ustalenia wartości zamówienia dokonuje się nie wcześniej niż 3 miesiące
przeddniem wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotemzamówienia
są dostawy lub usługi, oraz nie wcześniej niż 6 miesięcy przeddniem
wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli przedmiotemzamówienia
są roboty budowlane.
2. Jeżeli po ustaleniu wartości zamówienia nastąpiła zmiana okoliczności
mającychwpływ na dokonane ustalenie, zamawiający przed wszczęciem postępowaniadokonuje
zmiany wartości zamówienia.
3. Prezes Rady Ministrów co najmniej raz na dwa lata określi, w drodze
rozporządzenia,średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę
przeliczaniawartości zamówień, z uwzględnieniem ogłoszonych przez Komisję
Europejskąw Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej równowartości progów
stosowaniaprocedur udzielania zamówień.
Art. 36.
1. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia zawiera co najmniej:
1) nazwę (firmę) oraz adres zamawiającego;
2) tryb udzielenia zamówienia;
3) opis przedmiotu zamówienia;
4) termin wykonania zamówienia;
5) opis warunków udziału w postępowaniu oraz opis sposobu dokonywaniaoceny
spełniania tych warunków;
6) wykaz oświadczeń lub dokumentów, jakie mają dostarczyć wykonawcyw
celu potwierdzenia spełniania warunków udziału w postępowaniu;
7) informacje o sposobie porozumiewania się zamawiającego z wykonawcamioraz
przekazywania oświadczeń lub dokumentów, a także wskazanieosób uprawnionych
do porozumiewania się z wykonawcami;
8) wymagania dotyczące wadium;
9) termin związania ofertą;
10) opis sposobu przygotowywania ofert;
11) miejsce oraz termin składania i otwarcia ofert;
12) opis sposobu obliczenia ceny;
13) opis kryteriów, którymi zamawiający będzie się kierował przy wyborzeoferty,
wraz z podaniem znaczenia tych kryteriów i sposobu oceny ofert;
14) informacje o formalnościach, jakie powinny zostać dopełnione po
wyborzeoferty w celu zawarcia umowy w sprawie zamówienia publicznego;
15) wymagania dotyczące zabezpieczenia należytego wykonania umowy;
16) istotne dla stron postanowienia, które zostaną wprowadzone do treści
zawieranejumowy w sprawie zamówienia publicznego, ogólne warunki umowyalbo
wzór umowy, jeżeli zamawiający wymaga od wykonawcy, aby zawarłz nim
umowę w sprawie zamówienia publicznego na takich warunkach;
17) pouczenie o środkach ochrony prawnej przysługujących wykonawcy w
tokupostępowania o udzielenie zamówienia.
2. W przypadku gdy przepisy ustawy nie stanowią inaczej, specyfikacja
istotnychwarunków zamówienia zawiera również:
1) opis części zamówienia, jeżeli zamawiający dopuszcza składanie ofert
częściowych;
2) maksymalną liczbę wykonawców, z którymi zamawiający zawrze umowęramową,
jeżeli zamawiający przewiduje zawarcie umowy ramowej;
3) informację o przewidywanych zamówieniach uzupełniających, o którychmowa
w art. 67 ust. 1 pkt 6 i 7 lub art. 134 ust. 6 pkt 3 i 4, jeżelizamawiający
przewiduje udzielenie takich zamówień;
4) opis sposobu przedstawiania ofert wariantowych oraz minimalne warunki,jakim
muszą odpowiadać oferty wariantowe, jeżeli zamawiający dopuszczaich
składanie;
5) adres poczty elektronicznej lub strony internetowej zamawiającego,
jeżelizamawiający dopuszcza porozumiewanie się drogą elektroniczną;
6) informacje dotyczące walut obcych, w jakich mogą być prowadzone rozliczeniamiędzy
zamawiającym a wykonawcą, jeżeli zamawiający przewidujerozliczenia w
walutach obcych;
7) jeżeli zamawiający przewiduje aukcję elektroniczną:a) informację
o przewidywanym wyborze najkorzystniejszej oferty z zastosowaniemaukcji
elektronicznej,b) wymagania dotyczące rejestracji i identyfikacji wykonawców,
w tymwymagania techniczne urządzeń informatycznych,c) informację, które
spośród kryteriów oceny ofert będą stosowane w tokuaukcji elektronicznej;
8) wysokość zwrotu kosztów udziału w postępowaniu, jeżeli zamawiającyprzewiduje
ich zwrot.
3. W postępowaniach, w których wartość zamówienia jest mniejsza niż
kwotyokreślone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8, specyfikacjaistotnych
warunków zamówienia może nie zawierać informacji, o którychmowa w ust.
1 pkt 6, 8 i 15.
4. Zamawiający żąda wskazania przez wykonawcę w ofercie części zamówienia,której
wykonanie powierzy podwykonawcom.
5. Zamawiający może określić w specyfikacji istotnych warunków zamówienia,która
część zamówienia nie może być powierzona podwykonawcom.
Art. 37.
1. Specyfikację istotnych warunków zamówienia przekazuje się nieodpłatnie,
z zastrzeżeniemart. 42 ust. 2.
2. Zamawiający może udostępnić specyfikację istotnych warunków zamówieniana
stronie internetowej od dnia zamieszczenia ogłoszeniao zamówieniu w
Biuletynie Zamówień Publicznych albo publikacjiw Dzienniku Urzędowym
Unii Europejskiej do upływu terminu składaniaofert, z zastrzeżeniem
art. 42 ust. 1.
Art. 38.
1. Wykonawca może zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie treści
specyfikacjiistotnych warunków zamówienia. Zamawiający jest obowiązany
niezwłocznieudzielić wyjaśnień, chyba że prośba o wyjaśnienie treści
specyfikacji wpłynęłado zamawiającego na mniej niż 6 dni przed terminem
składania ofert, a wprzypadku przetargu ograniczonego oraz negocjacji
z ogłoszeniem, jeżeli zachodzipilna potrzeba udzielenia zamówienia -
na mniej niż 4 dni przed terminemskładania ofert.
2. Treść zapytań wraz z wyjaśnieniami zamawiający przekazuje wykonawcom,
którymprzekazał specyfikację istotnych warunków zamówienia, bez ujawnianiaźródła
zapytania, a jeżeli specyfikacja jest udostępniana na stronie internetowej,zamieszcza
na tej stronie.
3. Zamawiający może zwołać zebranie wszystkich wykonawców w celu wyjaśnieniawątpliwości
dotyczących treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia,a jeżeli
specyfikacja jest udostępniana na stronie internetowej, informację oterminie
zebrania zamieszcza także na tej stronie; w takim przypadku sporządzainformację
zawierającą zgłoszone na zebraniu pytania o wyjaśnienie treści specyfikacjiistotnych
warunków zamówienia oraz odpowiedzi na nie, bez wskazywaniaźródeł zapytań.
Informację z zebrania doręcza się niezwłocznie wykonawcom,którym przekazano
specyfikację istotnych warunków zamówienia, ajeżeli specyfikacja istotnych
warunków zamówienia jest udostępniana na stronieinternetowej, zamieszcza
także na tej stronie.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach zamawiający może w każdym
czasieprzed upływem terminu składania ofert zmodyfikować treść specyfikacji
istotnychwarunków zamówienia. Dokonaną w ten sposób modyfikację zamawiającyprzekazuje
niezwłocznie wszystkim wykonawcom, którym przekazano specyfikacjęistotnych
warunków zamówienia, a jeżeli specyfikacja jest udostępnianana stronie
internetowej, zamieszcza także na tej stronie.
5. Modyfikacja treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia nie
może dotyczyćkryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu
oraz sposobuoceny ich spełniania.
6. Zamawiający przedłuża termin składania ofert, jeżeli w wyniku modyfikacjitreści
specyfikacji istotnych warunków zamówienia niezbędny jest dodatkowyczas
na wprowadzenie zmian w ofertach, z tym że jeżeli wartośćzamówienia
jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanychna podstawie
art. 11 ust. 8, termin na wprowadzenie tych zmianwynosi co najmniej
7 dni.
7. O przedłużeniu terminu składania ofert zamawiający niezwłocznie zawiadamiawszystkich
wykonawców, którym przekazano specyfikację istotnych warunkówzamówienia,
a jeżeli specyfikacja jest udostępniana na stronie internetowej, zamieszczatę
informację na tej stronie.
powrót do spisu treści |