Art. 132.
1. Przepisy niniejszego rozdziału stosuje się do zamówień udzielanych
przez zamawiających,o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 3, i ich związki
oraz przez zamawiających,o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 4, zwanych
dalej "zamówieniamisektorowymi", z zastrzeżeniem art. 3 ust.
1 pkt 5 i 6, jeżeli zamówieniejest udzielane w celu wykonywania jednego
z następujących rodzajów działalności:
1) poszukiwania, rozpoznawania lub wydobywania gazu ziemnego, ropy naftowejoraz
jej naturalnych pochodnych, węgla brunatnego, węgla kamiennegoi innych
paliw stałych;
2) zarządzania lotniskami, portami morskimi lub śródlądowymi oraz ich
udostępnianiaprzewoźnikom powietrznym, morskim i śródlądowym;
3) tworzenia sieci przeznaczonych do świadczenia publicznych usług związanychz
produkcją, przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej, gazulub
ciepła lub dostarczania energii elektrycznej, gazu albo ciepła do takichsieci
lub kierowania takimi sieciami;
4) tworzenia sieci przeznaczonych do świadczenia publicznych usług związanychz
produkcją lub dystrybucją wody pitnej lub dostarczania wody pitnejdo
takich sieci lub kierowania takimi sieciami;
5) obsługi sieci świadczących publiczne usługi w zakresie transportu
kolejowego,tramwajowego, trolejbusowego, koleją linową lub przy użyciu
systemówautomatycznych;
6) obsługi sieci świadczących publiczne usługi w zakresie transportu
autobusowego;
7) świadczenia usług pocztowych.
2. Zamawiający udzielający zamówień, o których mowa w ust. 1 pkt 4,
stosująprzepisy niniejszego rozdziału również do zamówień związanych
z kanalizacją ioczyszczaniem ścieków oraz działalnością związaną z pozyskiwaniem
wodypitnej.
3. Zamawiający udzielający zamówień, o których mowa w ust. 1 pkt 7,
stosująprzepisy niniejszego rozdziału również do zamówień związanych
ze świadczeniemusług: zarządzania usługami pocztowymi, przesyłania zakodowanych
dokumentówza pośrednictwem elektronicznych środków komunikacji, zarządzaniabazami
adresowymi, przesyłania poleconej poczty elektronicznej, finansowych,filatelistycznych
i logistycznych w szczególności przewozu przesyłek towarowychoraz ich
konfekcjonowania i magazynowania.
Art. 133.
1. Do udzielania zamówień sektorowych ustawę stosuje się, jeżeli wartość
zamówieniajest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych
napodstawie art. 11 ust. 8.
2. Zamawiający udzielający zamówień sektorowych są obowiązani uwzględniać
wsprawozdaniu, o którym mowa w art. 98, także informacje dotyczące udzielonychzamówień
sektorowych, których wartość jest mniejsza niż kwoty określonew przepisach
wydanych na podstawie art. 11 ust. 8.
3. Do zamówień sektorowych nie stosuje się przepisów art. 100 ust. 2
i art. 102 ust.
3.
Art. 134.
1. Zamawiający może udzielić zamówienia sektorowego w trybie przetargu
nieograniczonego,przetargu ograniczonego oraz negocjacji z ogłoszeniem.
Przepisuart. 55 nie stosuje się.
2. Zamawiający może zawrzeć umowę ramową po przeprowadzeniu postępowania,stosując
odpowiednio przepisy dotyczące udzielania zamówienia w trybie przetargunieograniczonego,
przetargu ograniczonego oraz negocjacji z ogłoszeniem.Przepisu art.
55 nie stosuje się.
3. W postępowaniu prowadzonym w trybie przetargu ograniczonego lub negocjacjiz
ogłoszeniem zamawiający może wyznaczyć:
1) termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu
niekrótszy niż:a) 22 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu
Urzędowi OficjalnychPublikacji Wspólnot Europejskich drogą elektroniczną
lub faksem,b) 37 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi
OficjalnychPublikacji Wspólnot Europejskich w inny sposób niż określony
wlit. a,c) 15 dni od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi
OficjalnychPublikacji Wspólnot Europejskich drogą elektroniczną zgodnie
zformą i procedurami wskazanymi na stronie internetowej określonej wdyrektywie;
2) termin składania ofert nie krótszy niż 10 dni, z uwzględnieniem czasu
potrzebnegona przygotowanie i złożenie oferty;
3) dowolny termin składania ofert, jeżeli wszyscy wykonawcy, którzy
zostanązaproszeni do składania ofert, wyrazili na to zgodę.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, zamawiający może wybrać najkorzystniejsząofertę
z zastosowaniem aukcji elektronicznej.
5. Zamówienia sektorowego można udzielić w trybie negocjacji bez ogłoszenia,
jeżeli:
1) zachodzi jedna z okoliczności, o których mowa w art. 62 ust. 1;
2) w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie negocjacji z ogłoszeniemnie
wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu,nie zostały
złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostałyodrzucone na podstawie
art. 89 ust. 1 pkt 2 ze względu na ich niezgodnośćz opisem przedmiotu
zamówienia, a pierwotne warunki zamówienianie zostały w istotny sposób
zmienione.
6. Zamówienia sektorowego można udzielić w trybie zamówienia z wolnej
ręki, jeżeli:
1) zachodzi jedna z okoliczności, o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt
1-5oraz pkt 8 i 9;
2) w związku z trwającymi przez bardzo krótki okres szczególnie korzystnymiokolicznościami
możliwe jest udzielenie zamówienia po cenie znacząconiższej od cen rynkowych;
3) udziela się, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego,dotychczasowemu
wykonawcy robót budowlanych zamówień uzupełniających,stanowiących nie
więcej niż 50 % wartości zamówienia podstawowegoi polegających na powtórzeniu
tego samego rodzaju zamówień,jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone
w trybie przetargunieograniczonego, przetargu ograniczonego lub negocjacji
z ogłoszeniem,a zamówienie uzupełniające było przewidziane w ogłoszeniu
ozamówieniu dla zamówienia podstawowego i dotyczy przedmiotu zamówieniaw
nim określonego;
4) w przypadku udzielania, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia
podstawowego,dotychczasowemu wykonawcy dostaw, zamówień uzupełniających,stanowiących
nie więcej niż 50 % wartości zamówienia podstawowegoi polegających na
rozszerzeniu dostawy, jeżeli zmiana wykonawcypowodowałaby konieczność
nabywania rzeczy o innych parametrachtechnicznych, co powodowałoby niekompatybilność
technicznąlub nieproporcjonalnie duże trudności techniczne w użytkowaniu
i dozorze,jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargunieograniczonego,
przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem,a zamówienie uzupełniające
było przewidziane w ogłoszeniu ozamówieniu dla zamówienia podstawowego
i dotyczy przedmiotu zamówieniaw niej określonego.
Art. 135.
1. Zamawiający, co najmniej raz w roku, może przekazać Urzędowi OficjalnychPublikacji
Wspólnot Europejskich lub zamieścić w profilu nabywcy okresoweogłoszenie
informacyjne o planowanych w terminie następnych 12 miesięcy zamówieniachsektorowych
lub umowach ramowych, których wartość dla:
1) robót budowlanych - jest równa lub przekracza kwotę określoną w przepisachwydanych
na podstawie art. 11 ust. 8, od której jest uzależniony obowiązekprzekazywania
ogłoszeń o zamówieniach na roboty budowlaneUrzędowi Oficjalnych Publikacji
Wspólnot Europejskich;
2) dostaw - zsumowana w ramach danej grupy Wspólnego Słownika Zamówień,z
uwzględnieniem art. 133 ust. 1, jest równa lub przekracza wyrażonąw
złotych równowartość kwoty 750 000 euro;
3) usług - zsumowana w ramach kategorii 1-16 określonej w załączniku
nr 3do Wspólnego Słownika Zamówień, z uwzględnieniem art. 133 ust. 1,
jestrówna lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 750 000
euro.
2. Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, zamawiający może zamieścić w
profilunabywcy po przekazaniu ogłoszenia o profilu nabywcy Urzędowi
OficjalnychPublikacji Wspólnot Europejskich drogą elektroniczną zgodnie
z formą i proceduramiwskazanymi na stronie internetowej określonej w
dyrektywie.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do planowanych zamówień na usługi,
o którychmowa w art. 5 ust. 1, oraz planowanych zamówień udzielanychw
trybie innym niż przetarg nieograniczony, przetarg ograniczony lub negocjacjez
ogłoszeniem.
4. Jeżeli informacja o zamówieniu została zawarta w okresowym ogłoszeniuinformacyjnym
dotyczącym zamówień planowanych w terminie 12 miesięcy,przekazanym lub
zamieszczonym w profilu nabywcy co najmniej na 52dni przed dniem przekazania
ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich,
zamawiający może w postępowaniuprowadzonym w trybie przetargu nieograniczonego
wyznaczyć terminskładania ofert nie krótszy niż:
1) 24 dni - od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi OficjalnychPublikacji
Wspólnot Europejskich, drogą elektroniczną zgodniez formą i procedurami
wskazanymi na stronie internetowej określonejw dyrektywie;
2) 31 dni - od dnia przekazania ogłoszenia o zamówieniu Urzędowi OficjalnychPublikacji
Wspólnot Europejskich, w inny sposób niż określonyw pkt 1.
5. Okresowe ogłoszenie informacyjne o planowanych zamówieniach sektorowychmoże
zawierać zaproszenie do ubiegania się o zamówienie sektorowe. W takimprzypadku
zamawiający, udzielając zamówienia w trybie przetargu ograniczonegooraz
negocjacji z ogłoszeniem, może odstąpić od publikacji ogłoszenia ozamówieniu.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 5, zamawiający zaprasza wykonawców,którzy
po opublikowaniu okresowego ogłoszenia informacyjnego poinformowalizamawiającego,
że są zainteresowani udziałem w postępowaniu, do potwierdzeniatego zainteresowania,
informując jednocześnie o terminie składania wnioskówo dopuszczenie
do udziału w postępowaniu.
7. Do zaproszenia, o którym mowa w ust. 6, przepis art. 48 ust. 2 stosuje
się odpowiednio.
Art. 136.
1. Ustawy nie stosuje się do zamówień sektorowych na usługi lub roboty
budowlane,a w przypadku gdy wykonawcą jest podmiot, o którym mowa w
art. 3 ust. 1pkt 3 lub 4, również na dostawy, jeżeli są udzielane podmiotom:
1) z którymi zamawiający sporządzają roczne skonsolidowane sprawozdaniafinansowe
w rozumieniu przepisów o rachunkowości,
2) w których zamawiający posiadają ponad połowę udziałów albo akcji,
posiadająponad połowę głosów wynikających z udziałów albo akcji, sprawująnadzór
nad organem zarządzającym lub posiadają prawo mianowania ponadpołowy
składu organu nadzorczego lub zarządzającego,
3) które posiadają ponad połowę udziałów albo akcji zamawiającego, posiadająponad
połowę głosów wynikających z udziałów albo akcji zamawiającego,sprawują
nadzór nad jego organem zarządzającym lub posiadają prawomianowania
ponad połowy składu jego organu nadzorczego lub zarządzającego,
4) które wspólnie z zamawiającym podlegają określonemu w pkt 3 wpływowiinnego
przedsiębiorcy- jeżeli w okresie poprzednich 3 lat co najmniej 80 %
przeciętnych przychodówtych podmiotów osiąganych ze świadczenia usług,
dostaw lub wykonywaniarobót budowlanych pochodziło ze świadczenia usług,
dostaw lub wykonywaniarobót budowlanych na rzecz zamawiającego lub podmiotów,
o którychmowa w pkt 1-4; w przypadku gdy okres prowadzenia działalności
jest krótszyniż 3 lata, uwzględnia się przychody uzyskane w okresie
tej działalności orazprzychody, które przewiduje się uzyskać w okresie
pozostałym do upływu 3lat.
2. Ustawy nie stosuje się do zamówień sektorowych na usługi lub roboty
budowlaneudzielanych przez podmiot utworzony przez zamawiających w celu
wspólnegowykonywania działalności, o której mowa w art. 132:
1) jednemu z tych zamawiających lub
2) podmiotowi powiązanemu z jednym z tych zamawiających w sposób określonyw
ust. 1, jeżeli w okresie poprzednich 3 lat co najmniej 80 % przeciętnychprzychodów
tego podmiotu osiąganych ze świadczenia usług lubwykonywania robót budowlanych
pochodziło ze świadczenia usług lub wykonywaniarobót budowlanych na
rzecz podmiotów, z którymi jest powiązanyw sposób, o którym mowa w ust.
1.
3. Ustawy nie stosuje się do zamówień sektorowych udzielanych podmiotowi
utworzonemuprzez zamawiających w celu wspólnego wykonywania działalności,
októrej mowa w art. 132, przez jednego z tych zamawiających, pod warunkiem
żepodmiot ten został utworzony na okres co najmniej 3 lat, a z dokumentu,
na podstawiektórego został utworzony, wynika, że zamawiający pozostaną
jego członkamiw tym okresie.
4. Zamawiający jest obowiązany na wniosek Komisji Europejskiej przekazać
informacjew zakresie, o którym mowa w ust. 1-3.
5. Jeżeli spośród podmiotów, o których mowa w ust. 1, więcej niż jeden
podmiotświadczy takie same lub podobne usługi albo wykonuje takie same
lub podobneroboty budowlane na rzecz zamawiającego, uwzględnia się całkowity
przychódwszystkich tych podmiotów osiągany ze świadczenia usług lub
wykonywaniarobót budowlanych.
Art. 137.
1. Ustawy nie stosuje się do zamówień sektorowych udzielanych w celu
wykonywaniadziałalności polegającej na dostarczaniu gazu lub ciepła
do sieci, o którychmowa w art. 132 ust. 1 pkt 3, jeżeli:
1) produkcja gazu lub ciepła stanowi niezbędną konsekwencję prowadzeniadziałalności
innej niż określona w art. 132 oraz
2) dostarczanie gazu lub ciepła ma na celu wyłącznie ekonomiczne wykorzystanieprodukcji
i w okresie ostatnich 3 lat łącznie z rokiem, w którymudziela się zamówienia,
nie przekracza 20 % przeciętnych obrotów wykonawcy.
2. Ustawy nie stosuje się do zamówień sektorowych udzielanych w celu
wykonywaniadziałalności polegającej na dostarczaniu energii elektrycznej
do sieci, októrych mowa w art. 132 ust. 1 pkt 3, jeżeli:
1) produkcja energii elektrycznej jest niezbędna do prowadzenia działalnościinnej
niż określona w art. 132 oraz
2) dostarczanie energii elektrycznej jest uzależnione wyłącznie od własnegozużycia
i w okresie ostatnich 3 lat łącznie z rokiem, w którym udziela sięzamówienia,
nie przekracza 30 % łącznej produkcji.
3. Ustawy nie stosuje się do zamówień sektorowych udzielanych w celu
wykonywaniadziałalności polegającej na dostarczaniu wody pitnej do sieci,
o którychmowa w art. 132 ust. 1 pkt 4, jeżeli:
1) produkcja wody pitnej jest niezbędna do prowadzenia działalności
innej niżokreślona w art. 132 oraz
2) dostarczanie wody pitnej uzależnione jest wyłącznie od własnego zużyciai
w okresie ostatnich 3 lat łącznie z rokiem, w którym udziela się zamówienia,nie
przekracza 30 % łącznej produkcji.
Art. 138.
1. Ustawy nie stosuje się do zamówień sektorowych udzielanych w celu
odsprzedażylub wynajmu przedmiotu zamówienia osobom trzecim, pod warunkiem
żezamawiający nie posiada szczególnego lub wyłącznego prawa do sprzedaży
lubwynajmu przedmiotu zamówienia, a inne podmioty mogą go bez ograniczeńsprzedawać
lub wynajmować na tych samych warunkach co zamawiający.
2. Ustawy nie stosuje się do zamówień sektorowych mających na celu udzieleniekoncesji
na roboty budowlane, jeżeli koncesje takie są udzielane w celu wykonywaniadziałalności,
o której mowa w art. 132.
3. Ustawy nie stosuje się do zamówień sektorowych, jeżeli są udzielane
w celu wykonywaniadziałalności, o której mowa w art. 132, poza obszarem
Unii Europejskiej,jeżeli do jej wykonywania nie jest wykorzystywana
sieć znajdująca się naobszarze Unii Europejskiej lub obszar Unii Europejskiej.
4. Zamawiający jest obowiązany na wniosek Komisji Europejskiej przekazać
informacjew zakresie, o którym mowa w ust. 1 i 2.
Art. 138a.
1. Zamawiający prowadzący działalność, o której mowa w art. 132 ust.
1 pkt 1 i 3,nie stosują ustawy do udzielania zamówień sektorowych na
dostawy energiielektrycznej lub ciepła oraz paliw do wytwarzania energii.
2. Zamawiający prowadzący działalność, o której mowa w art. 132 ust.
1 pkt 4, niestosują ustawy do udzielania zamówień na dostawy wody.
3. Zamawiający prowadzący, na podstawie praw szczególnych, działalność,
o którejmowa w art. 132 ust. 1 pkt 6, nie stosują ustawy, jeżeli przewozy
regularnemogą być świadczone także przez innych przewoźników na tym
samym obszarzei tych samych warunkach.
Art. 138b.
1. Udzielając zamówienia sektorowego, kierownik zamawiającego może odstąpićod
powołania komisji przetargowej.
2. Odstępując od powołania komisji przetargowej, kierownik zamawiającego
określasposób prowadzenia postępowania zapewniający sprawność udzielania
zamówień,indywidualizację odpowiedzialności za wykonywane czynności
orazprzejrzystość prac.
Art. 138c.
1. Zamawiający może:
1) zobowiązać wykonawców do zachowania poufnego charakteru informacjiprzekazywanych
im w toku postępowania o udzielenie zamówienia;
2) ądać przedstawienia także innych dokumentów niż określone w przepisachwydanych
na podstawie art. 25 ust. 2, potwierdzających spełnienie warunkówudziału
w postępowaniu, jeżeli jest to niezbędne do oceny spełnianiaprzez wykonawców
tych warunków;
3) odstąpić od obowiązku żądania wadium oraz zabezpieczenia należytegowykonania
umowy;
4) w przypadku zamówienia na dostawy, odrzucić ofertę, w której udział
towarówpochodzących z państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw,
zktórymi Wspólnota Europejska zawarła umowy o równym traktowaniuprzedsiębiorców,
nie przekracza 50 %, jeżeli przewidział to w specyfikacjiistotnych warunków
zamówienia;
5) odstąpić od obowiązku wykluczenia z postępowania wykonawców, w stosunkudo
których zachodzą przesłanki wykluczenia określone w art. 24 ust.1 pkt
1, 2 lub 3, jeżeli stosowne zastrzeżenie zostało zamieszczone w specyfikacjiistotnych
warunków zamówienia.
2. Jeżeli nie można wybrać oferty najkorzystniejszej ze względu na to,
że złożonodwie lub więcej ofert o takiej samej cenie lub przedstawiających
taki sam bilansceny i innych kryteriów oceny ofert, a w specyfikacji
istotnych warunków zamówienianie przewidziano odrzucenia oferty zgodnie
z ust. 1 pkt 4, zamawiającywybiera ofertę, która nie mogłaby zostać
odrzucona na podstawie ust. 1 pkt 4.Ceny przedstawione w ofertach są
takie same, jeżeli różnica między ceną najkorzystniejszejoferty a cenami
innych ofert, które nie mogłyby zostać odrzuconena podstawie ust. 1
pkt 4, nie przekracza 3 %.
Art. 138d. uchylony
Art. 138e. uchylony
Art. 138f.
1. Zamawiający, którzy zgodnie z opublikowaną decyzją Komisji Europejskiejdziałają
na rynku konkurencyjnym, do którego dostęp nie jest ograniczony, niestosują
przepisów ustawy. Przepis ten stosuje się odpowiednio w przypadkuniewydania
przez Komisję Europejską decyzji w terminie 7 miesięcy od dniaotrzymania
wniosku, o którym mowa w ust. 2.
2. Organ właściwy z własnej inicjatywy lub na wniosek zamawiającego
może poprzeprowadzeniu analizy właściwego rynku wystąpić do Komisji
Europejskiej zwnioskiem o stwierdzenie, że zamawiający wykonujący działalność,
o którejmowa w art. 132, działają na rynku konkurencyjnym, do którego
dostęp nie jestograniczony.
3. Organ właściwy przeprowadza analizę rynku w zakresie danej działalności
i sporządzawniosek zgodnie z wymaganiami określonymi w decyzji Komisji
Europejskiejz dnia 7 stycznia 2005 r. dotyczącej szczegółowych zasad
stosowaniaprocedury przewidzianej w art. 30 dyrektywy 2004/17/WE Parlamentu
Europejskiegoi Rady w sprawie koordynacji procedur udzielania zamówień
publicznychw sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług
pocztowych(Dz. Urz. UE L 7 z 11.01.2005, str. 7). Wniosek uzgadnia się
z Prezesem UrzęduOchrony Konkurencji i Konsumentów oraz z Prezesem Urzędu.
4. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, organy właściwe
do występowaniaz wnioskiem, o którym mowa w ust. 2, mając na względzie
rodzaj działalnościoraz zakres działania organów, a także znajomość
przez te organy funkcjonowaniarynku w zakresie danej działalności.
Art. 139.
1. Do umów w sprawach zamówień publicznych, zwanych dalej "umowami",
stosujesię przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny,
jeżeliprzepisy ustawy nie stanowią inaczej.
2. Umowa wymaga, pod rygorem nieważności, zachowania formy pisemnej,
chybaże przepisy odrębne wymagają formy szczególnej.
3. Umowy są jawne i podlegają udostępnianiu na zasadach określonych
w przepisacho dostępie do informacji publicznej.
Art. 140.
1. Zakres świadczenia wykonawcy wynikający z umowy jest tożsamy z jego
zobowiązaniemzawartym w ofercie.
2. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszczalna jest zmiana
sposobuspełnienia świadczenia przed zawarciem umowy na skutek okoliczności,
którychnie można było przewidzieć w chwili wyboru najkorzystniejszej
oferty lubzmiany te są korzystne dla zamawiającego, a wykonawca wyrazi
na nią zgodę.Zmiany sposobu spełnienia świadczenia nie mogą dotyczyć
zobowiązań wykonawcyzawartych w ofercie, które były oceniane w toku
postępowania.
3. Umowa jest nieważna w części wykraczającej poza określenie przedmiotu
zamówieniazawarte w specyfikacji istotnych warunków zamówienia.
Art. 141.
Wykonawcy, o których mowa w art. 23 ust. 1, ponoszą solidarną odpowiedzialnośćza
wykonanie umowy i wniesienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy.
Art. 142.
1. Umowę zawiera się na czas oznaczony.
2. Zamawiający może zawrzeć umowę, której przedmiotem są świadczenia
okresowelub ciągłe, na okres dłuższy niż 4 lata, jeżeli wykonanie zamówienia
wdłuższym okresie spowoduje oszczędności kosztów realizacji zamówienia
w stosunkudo okresu czteroletniego lub jest to uzasadnione zdolnościami
płatniczymizamawiającego lub zakresem planowanych nakładów oraz okresem
niezbędnymdo ich spłaty.
3. Jeżeli wartość zamówienia, o którym mowa w ust. 2, jest równa lub
przekraczakwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11
ust. 8, zamawiający,w terminie 3 dni od wszczęcia postępowania, zawiadamia
Prezesa Urzędu ozamiarze zawarcia umowy na okres dłuższy niż 4 lata,
podając uzasadnienie faktycznei prawne.
4. Przepisu ust. 3 nie stosuje się w przypadku umów:
1) kredytu i pożyczki;
2) rachunku bankowego, jeżeli okres umowy nie przekracza 5 lat;
3) ubezpieczenia, jeżeli okres umowy nie przekracza 5 lat;
4) koncesji.
Art. 143.
1. Na czas nieoznaczony może być zawierana umowa, której przedmiotem
są dostawy:
1) wody za pomocą sieci wodno-kanalizacyjnej lub odprowadzanie ścieków
dotakiej sieci;
2) energii elektrycznej z sieci elektroenergetycznej;
3) gazu z sieci gazowej;
4) ciepła z sieci ciepłowniczej;
5) licencji na oprogramowanie komputerowe.
2. Przepisu art. 142 ust. 3 nie stosuje się.
Art. 144.
1. Zakazuje się zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści
oferty, napodstawie której dokonano wyboru wykonawcy, chyba że konieczność
wprowadzeniatakich zmian wynika z okoliczności, których nie można było
przewidziećw chwili zawarcia umowy, lub zmiany te są korzystne dla zamawiającego.
2. Zmiana umowy dokonana z naruszeniem przepisu ust. 1 jest nieważna.
Art. 145.
1. W razie zaistnienia istotnej zmiany okoliczności powodującej, że
wykonanieumowy nie leży w interesie publicznym, czego nie można było
przewidzieć wchwili zawarcia umowy, zamawiający może odstąpić od umowy
w terminie 30dni od powzięcia wiadomości o tych okolicznościach.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wykonawca może żądać wyłącznie
wynagrodzenianależnego z tytułu wykonania części umowy.
Art. 146.
1. Z zastrzeżeniem przepisów odrębnych, umowa jest nieważna, jeżeli:
1) ogłoszenie o zamówieniu nie zostało zamieszczone w Biuletynie ZamówieńPublicznych
albo opublikowane w Dzienniku Urzędowym UniiEuropejskiej, chyba że z
przepisów ustawy nie wynika taki obowiązek;
2) zamawiający udzielił zamówienia bez uzyskania wymaganej decyzji administracyjnej,w
szczególności zawarł umowę bez wymaganej zgody przedostatecznym rozstrzygnięciem
protestu;
3) zamawiający zawarł umowę przed zakończeniem kontroli, o której mowa
wart. 167;
4) zamawiający zawarł umowę przed upływem terminu do wszczęcia kontroli,o
której mowa w art. 167;
5) zamawiający dokonał wyboru oferty z rażącym naruszeniem ustawy;
6) w postępowaniu o udzielenie zamówienia doszło do naruszenia przepisówokreślonych
w ustawie, które miało wpływ na wynik tego postępowania;
7) zamawiający zawarł umowę przed upływem 7 dni od dnia przekazaniazawiadomienia
o wyborze najkorzystniejszej oferty.
2. Prezes Urzędu może wystąpić do sądu o stwierdzenie nieważności:
1) umowy, o której mowa w ust. 1;
2) części umowy, o której mowa w art. 140 ust. 2;
3) zmian umowy dokonanych z naruszeniem art. 144 ust. 1.
Art. 147.
1. Zamawiający może żądać od wykonawcy zabezpieczenia należytego wykonaniaumowy,
zwanego dalej "zabezpieczeniem".
2. Zabezpieczenie służy pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub
nienależytegowykonania umowy. Jeżeli wykonawca jest jednocześnie gwarantem,
zabezpieczeniesłuży także pokryciu roszczeń z tytułu gwarancji jakości.
3. Zamawiający żąda od wykonawcy wniesienia zabezpieczenia, jeżeli:
1) wartość zamówienia na roboty budowlane jest równa lub przekracza
kwotyokreślone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8;
2) wartość zamówienia na dostawy lub usługi jest równa lub przekracza
wyrażonąw złotych równowartość kwoty 10 000 000 euro, z wyjątkiem umówkredytu
i pożyczki;
3) umowa ma zostać zawarta na okres dłuższy niż 4 lata, z wyjątkiem
umów, októrych mowa w art. 142 ust. 4 i art. 143.
4. W wyjątkowych sytuacjach, w szczególności gdy żądanie wniesienia
zabezpieczeniamogłoby uniemożliwić udzielenie zamówienia lub spowodować
znacznywzrost cen ofert, zamawiający może odstąpić od żądania wniesienia
zabezpieczenia.
Art. 148.
1. Zabezpieczenie może być wnoszone według wyboru wykonawcy w jednej
lub wkilku następujących formach:
1) pieniądzu;
2) poręczeniach bankowych lub poręczeniach spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,
z tym że zobowiązanie kasy jest zawsze zobowiązaniempieniężnym;
3) gwarancjach bankowych;
4) gwarancjach ubezpieczeniowych;
5) poręczeniach udzielanych przez podmioty, o których mowa w art. 6b
ust. 5pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej
Agencji RozwojuPrzedsiębiorczości.
2. Za zgodą zamawiającego zabezpieczenie może być wnoszone również:
1) w wekslach z poręczeniem wekslowym banku lub spółdzielczej kasyoszczędnościowo-kredytowej;
2) przez ustanowienie zastawu na papierach wartościowych emitowanychprzez
Skarb Państwa lub jednostkę samorządu terytorialnego;
3) przez ustanowienie zastawu rejestrowego na zasadach określonych w
przepisacho zastawie rejestrowym i rejestrze zastawów.
3. Zabezpieczenie wnoszone w pieniądzu wykonawca wpłaca przelewem na
rachunekbankowy wskazany przez zamawiającego.
4. W przypadku wniesienia wadium w pieniądzu wykonawca może wyrazić
zgodęna zaliczenie kwoty wadium na poczet zabezpieczenia.
5. Jeżeli zabezpieczenie wniesiono w pieniądzu, zamawiający przechowuje
je naoprocentowanym rachunku bankowym. Zamawiający zwraca zabezpieczeniewniesione
w pieniądzu z odsetkami wynikającymi z umowy rachunku bankowego,na którym
było ono przechowywane, pomniejszone o koszt prowadzenia tegorachunku
oraz prowizji bankowej za przelew pieniędzy na rachunek bankowywykonawcy.
Art. 149.
1. W trakcie realizacji umowy wykonawca może dokonać zmiany formy zabezpieczeniana
jedną lub kilka form, o których mowa w art. 148 ust. 1.
2. Za zgodą zamawiającego wykonawca może dokonać zmiany formy zabezpieczeniana
jedną lub kilka form, o których mowa w art. 148 ust. 2.
3. Zmiana formy zabezpieczenia jest dokonywana z zachowaniem ciągłości
zabezpieczeniai bez zmniejszenia jego wysokości.
Art. 150.
1. Wysokość zabezpieczenia ustala się w stosunku procentowym do ceny
całkowitejpodanej w ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania
zamawiającego wynikającego z umowy, jeżeli w ofercie podano cenę jednostkowąlub
ceny jednostkowe.
2. Zabezpieczenie ustala się w wysokości od 2 % do 10 % ceny całkowitej
podanejw ofercie albo maksymalnej wartości nominalnej zobowiązania zamawiającegowynikającego
z umowy.
3. Jeżeli okres realizacji zamówienia jest dłuższy niż rok, zabezpieczenie,
za zgodązamawiającego, może być tworzone przez potrącenia z należności
za częściowowykonane dostawy, usługi lub roboty budowlane.
4. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, w dniu zawarcia umowy wykonawca
jestobowiązany wnieść co najmniej 30 % kwoty zabezpieczenia.
5. Zamawiający wpłaca kwoty potrącane na rachunek bankowy w tym samym
dniu,w którym dokonuje zapłaty faktury.
6. W przypadku, o którym mowa w ust. 3, wniesienie pełnej wysokości
zabezpieczenianie może nastąpić później niż do połowy okresu, na który
została zawartaumowa.
Art. 151.
1. Zamawiający zwraca zabezpieczenie w terminie 30 dni od dnia wykonania
zamówieniai uznania przez zamawiającego za należycie wykonane.
2. Kwota pozostawiona na zabezpieczenie roszczeń z tytułu rękojmi za
wady lubgwarancji jakości nie może przekraczać 30 % wysokości zabezpieczenia.
3. Kwota, o której mowa w ust. 2, jest zwracana nie później niż w 15.
dniu poupływie okresu rękojmi za wady lub gwarancji jakości.
powrót do spisu treści |