Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do wykonania przeglądu osadników i separatorów?

sygnatura: ILPP1/443-989/08-6/AK

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

data: 2008-12-19

słowa kluczowe:podatek od towarów i usług, stawka, stawki podatku, usługi

Wniosek ORD-IN: [ 532 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2008 r. (data wpływu: 20 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu: 9 grudnia 2008 r.) oraz pismem z dnia 16 grudnia 2008 r. (data wpływu: 18 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na przegląd osadników i separatorów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na przegląd osadników i separatorów. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 grudnia 2008 r. (data wpływu: w dniu 9 grudnia 2008 r.) oraz pismem z dnia 16 grudnia 2008 r. (data wpływu: 18 grudnia 2008 r.) o informację ilu stanów faktycznych dotyczy oraz o doprecyzowanie stanu faktycznego w zakresie klasyfikacji świadczonych usług wg PKWiU.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca ogłosił przetarg dotyczący ,,(...)". Na zamówienie objęte ogłoszonym przetargiem składają się różnego rodzaju czynności, które są wyspecyfikowane na formularzu cenowym, na którym podana jest m. in. ich wartość netto, VAT i wartość brutto. Wyszczególnione czynności objęte są zarówno stawką 7% - jako usługi kwalifikujące się do PKWiU 90.00.30-00.00 ,,oczyszczanie dróg kołowych, ulic, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu", a także inne czynności, nie mieszczące się w tej grupie, opodatkowane stawką 22%, w tym przegląd osadników i separatorów, który został przewidziany do opodatkowania różnymi stawkami przez różnych oferentów, a mianowicie stawką 7% i 22%.

Osadnikami i separatorami są urządzenia przy drogach, służące do oddzielania osadów stałych - osadniki oraz tłuszczów - separatory od wód opadowych. Co pewien okres czasu należy je przeglądać i sprawdzać czy nie zgromadziła się na nich odpowiednia ilość nieczystości, wtedy należy przeprowadzić oczyszczanie.

W uzupełnieniu do wniosku, Zainteresowany oświadczył, iż w dniu 16 października 2008 r. wystąpił do Urzędu Statystycznego z prośbą o podanie symbolu PKWiU dotyczącego usług związanych z przeglądem osadników i separatorów. W związku z powyższym nie posiada symbolu PKWiU odnośnie zaklasyfikowania przedmiotowych przeglądów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować do wykonania przeglądu osadników i separatorów...

Zdaniem Wnioskodawcy, do przeglądu przedmiotowych urządzeń należy zastosować 22% stawkę podatku VAT.

W prowadzonym postępowaniu przetargowym Zainteresowany otrzymał dwie oferty różniące się stawkami podatku VAT dla przeglądu osadników i separatorów - 22% i 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział trzy stawki preferencyjne: 7%, 3% i 0%. Ustawodawca daje także podatnikom możliwości stosowania zwolnień podatkowych: podmiotowych i przedmiotowych.

Dla szczegółowego określenia zakresu przedmiotowego stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w tym stawek podatkowych dla świadczonych usług, ustawodawca posłużył się odesłaniem do klasyfikacji statystycznych, poprzez zapis w art. 8 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W pozycji 153 załącznika nr 3 wymienione zostały ,,usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne" - PKWiU 90.0.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca ogłosił przetarg dotyczący robót w zakresie zimowego i bieżącego utrzymania autostrady A2. Na zamówienie objęte przetargiem składa się wiele różnych czynności, z których część została sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 90.00.30-00.00 ,,oczyszczanie dróg kołowych, ulic, placów i innych terenów, usuwanie śniegu i lodu". Do czynności wchodzących w skład przedmiotowych robót należy również przegląd osadników i separatorów, który - zdaniem Zainteresowanego - nie mieści się w ww. grupowaniu.

W świetle powołanych wyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że w sytuacji gdy usługi przeglądu osadników i separatorów nie mieszczą się w grupowanie PKWiU 90.0, to do tej czynności należy zastosować podstawową stawkę podatku VAT - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy. Jednakże, gdyby przedmiotowe przeglądy mieściłyby się w grupowaniu PKWiU 90.0 można zastosować obniżoną 7% stawkę podatku - w myśl art. 41 ust. 2.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru lub usługi wg Polskiej Klasyfikacji Towarów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu. W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY