Opodatkowanie nieodpłatnego przekazania zrealizowanej inwestycji drogowej.
sygnatura: IBPP3/443-846/08/PK
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
data: 2008-12-19
słowa kluczowe: | opodatkowanie, przebudowa, przekazanie nieodpłatne, usługa nieodpłatna |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2008r. (data wpływu 15 października 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania zrealizowanej inwestycji drogowej - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 15 października 2008r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania zrealizowanej inwestycji drogowej.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca jest spółką kapitałową prawa handlowego zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. wynajmując, nabywając i zbywając nieruchomości.
Wnioskodawca jest właścicielem nieruchomości położonej w K., w granicach której realizuje inwestycję polegającą na budowie obiektu handlowo - usługowego (dalej powoływana jako: ,,inwestycja niedrogowa").
Obsługa komunikacyjna inwestycji niedrogowej i zapewnienie jej funkcjonalności dla Wnioskodawcy oraz dostępu do niej dla kontrahentów Wnioskodawcy i klientów budowanego obiektu handlowo - usługowego (inwestycji niedrogowej) wymaga wykonania przebudowy dróg publicznych - zapewniającej uzyskanie wjazdu i zjazdu na teren inwestycji niedrogowej - to jest przebudowy sąsiadującego z jej terenem skrzyżowania wraz z sygnalizacją świetlną oraz infrastrukturą techniczną (dalej powoływanej jako ,,inwestycja drogowa"). Całość inwestycji drogowej jest wykonywana na terenie nieruchomości stanowiących drogi publiczne (własność Gminy Miejskiej ), do której Wnioskodawca ani w przeszłości ani obecnie nie posiada żadnego szczególnego tytułu prawnego (najem, dzierżawa, użytkowanie, trwały zarząd, etc). Droga jest i w przyszłości będzie drogą powszechnie dostępną.
Jednocześnie mając na uwadze, iż zgodnie z dyspozycją przepisu art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004r. Nr 204, poz. 2086) budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia oraz, że również Gmina Miejska K. była zainteresowana wykonaniem przebudowy sąsiadującego z terenem inwestycji niedrogowej skrzyżowania wraz z sygnalizacją świetlną oraz infrastrukturą techniczną (wykonaniem inwestycji drogowej), Wnioskodawca dnia 11 września 2007 roku zawarł z Gminą Miejską K. porozumienie ,,w sprawie uzgodnienia inwestycji drogowej w związku z realizacją inwestycji niedrogowej", na mocy którego zobowiązał się do:
Na mocy tego samego porozumienia Gmina Miejska K. zobowiązała się do
W roku 2008 Wnioskodawca przystąpił do wykonywania inwestycji drogowej, w celu powyższego zawierając stosowna umowę o roboty budowlane z wyspecjalizowanym wykonawcą. Wcześniej poniósł na powyższy cel także inne wydatki (przygotowanie i uzgodnienie projektów, zapewnienie specjalistycznego nadzoru, etc). W związku z powyższymi okolicznościami Wnioskodawca poniósł już część kosztów związanych z wykonywania inwestycji drogowej, część z nich poniesie zaś w przyszłości. Po wykonaniu inwestycji drogowej na terenie drogi publicznej, zgodnie z postanowieniami powołanego wyżej porozumienia przekazana ona zostanie Gminie Miejskiej K. i pełnić będzie nadal funkcje drogi publicznej.
Wnioskodawca w marcu 2008 roku skierował do tutejszego BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, w którym wnioskował o potwierdzenie prawidłowości jego stanowiska w zakresie ustalenia momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na opisaną wyżej przebudowę dróg publicznych (wykonanie inwestycji drogowej) - zapewniającą uzyskanie wjazdu i zjazdu na teren inwestycji niedrogowej. Interpretacją indywidualną z dnia 25 czerwca 2008 roku (znak IBPB 3 /423-216/08/JS) tutejszego BKIP potwierdził prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie. W zakresie wydatków poniesionych dotychczas na wykonywanie inwestycji drogowej Wnioskodawca dokonywał bieżącego odliczenia podatku od towarów i usług (VAT) z tytułu nabycia towarów i usług nabytych w celu dokonania prac związanych z wykonywaniem inwestycji drogowej, na zasadach ogólnych przewidzianych w ustawie o VAT.
Do dnia sporządzenia niniejszego wniosku Wnioskodawca nie ukończył jeszcze prac budowlanych związanych z wykonywania inwestycji drogowej i nie przekazał jej Gminie Miejskiej K., nie ukończył także prac zwianych z wykonaniem inwestycji niedrogowej.
Po wykonaniu inwestycji niedrogowej Wnioskodawca zamierza wykorzystywać ją do prowadzenia swojej działalności gospodarczej.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy Miejskiej K. wykonanej przez Wnioskodawcę na terenie należącej do gminy drogi publicznej inwestycji drogowej (przebudowanego skrzyżowania wraz z sygnalizacją świetlną oraz infrastrukturą techniczną) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług...
Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy Miejskiej K. wykonanej przez Wnioskodawcę na terenie należącej do gminy drogi publicznej inwestycji drogowej (przebudowanego skrzyżowania wraz z sygnalizacją świetlną oraz infrastrukturą techniczną) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zdaniem Wnioskodawcy, czynność wykonania i nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy Miejskiej K. wykonanej przez Wnioskodawcę na terenie należącej do gminy drogi publicznej inwestycji drogowej (przebudowanego skrzyżowania wraz z sygnalizacją świetlną oraz infrastrukturą techniczną) nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż czynności tego rodzaju nie są objęte zakresem przedmiotowym ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Z kolei stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części.
Z powyższego wprost wynika, iż nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu, o ile wykonywane usługi nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami. Tak więc wszelkie nieodpłatne usługi świadczone przez podatnika w ramach jego przedsiębiorstwa i na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie powinny podlegać opodatkowaniu. W wyroku z dnia 13 lipca 2007r. WSA w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 3630/06) stwierdził, iż z polskich przepisów o VAT wynika ogólna zasada, że nieodpłatne świadczenie usług nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Zdaniem Sądu opodatkowanie wchodzi w grę jedynie wtedy, gdy .spełnione zostaną dwie przesłanki z art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, tj. gdy brak jest związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa oraz gdy podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku. Jeżeli spełniona jest tylko jedna z nich, dana usługa nie podlega podatkowi VAT. Mając na uwadze przytoczone przepisy prawa i stanowisko orzecznictwa, wskazać należy, że opisane wyżej nieodpłatne świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy Miejskiej K. podlegałoby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w sytuacji łącznego spełnienia dwóch warunków, mianowicie:
W przedmiotowym stanie faktycznym wykonanie przez Wnioskodawcę inwestycji drogowej - przebudowa drogi publicznej: skrzyżowania wraz z sygnalizacją świetlną oraz infrastrukturą techniczną - jest konieczne dla zapewnienia zdatności do użytku wykonywanego przez Wnioskodawcę obiektu handlowo-usługowego (inwestycji niedrogowej). Budowany obiekt handlowo-usługowy generować będzie przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Tym samym mając na uwadze treść art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowiącego, iż w zakresie w jakim nabywane towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego. Tak więc usługi realizowane są bezspornie na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Wobec powyższego, pomimo spełnienia się pierwszej ze wskazanych wyżej przesłanek, druga przesłanka nie zostaje spełniona, a w konsekwencji brak jest podstaw do uznania, iż w omawianym tutaj stanie faktycznym dochodzi do ich kumulatywnego zbiegu. Nieodpłatne wykonanie usługi budowlanej, związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, nie jest bowiem opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Powyższe stanowiska znalazło potwierdzenie w wyroku WSA w Warszawie z dnia 6 lipca 2007 r. (sygn. akt SA/Wa 3537/06).
Jednocześnie nieodpłatne przekazanie przedmiotowej inwestycji drogowej na rzecz Gminy Miejskiej K. jest konieczne i nierozerwalnie związane z prowadzeniem przez Wnioskodawcę inwestycji niedrogowej. Jak bowiem wynika z powołanego wyżej przepisu art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych - na Wnioskodawcy realizującym inwestycję niedrogową z mocy samego prawa ciąży obowiązek poniesienia całości kosztów związanych z przebudową drogi publicznej (wykonaniem inwestycji drogowej). Tym samym, mając na uwadze zakres przedmiotowy wskazany w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT oraz treść art. 8 ust. 2 ww. ustawy, czynność nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę Gminie Miejskiej K. wykonanej inwestycji drogowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Uwzględniając powoływane wyżej przepisy oraz stan faktyczny sprawy należy zdaniem Wnioskodawcy uznać, iż przysługuje jej prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów związanych z realizacją przedmiotowych inwestycji budowlanych (inwestycji drogowej), albowiem ich wykonanie będzie niewątpliwie związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością gospodarczą, która jest opodatkowana, natomiast czynność nieodpłatnego przekazania przez Wnioskodawcę Gminie Miejskiej K. wykonanej inwestycji drogowej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Stanowisko zgodne ze stanowiskiem Wnioskodawcy w niniejszej sprawie zajęły zarówno Sądy polskie jak i ETS m.in. w powoływanych wyżej wyrokach. Jego trafność potwierdziły także Minister Finansów m.in. w wydanych w jego imieniu przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie pisemnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego z dnia 03.09.2007 roku sygn. IP-PP2-443-4/07-2/PS, czy też z dnia 04.07.2008r. sygn. IPPP1 -443-1094/08-2/MP
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwaną dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 8 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.
Z powyższego wynika, że wszelkie nieodpłatne usługi świadczone przez podatnika w ramach jego przedsiębiorstwa i na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem nie powinny podlegać opodatkowaniu
Ze stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w związku z budową obiektu handlowo - usługowego zobowiązał się do przebudowania elementów układu drogowego znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie ww. obiektu co stanowi realizację przesłanek zawartych w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 19, poz. 115 ze zm.) zgodnie z którym budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Ponadto ww. przebudowa jest warunkiem zdatności do użytku wykonywanego przez Wnioskodawcę obiektu handlowo - usługowego.
Jednocześnie należy zauważyć, iż Wnioskodawca nie jest właścicielem przebudowywanych elementów układu drogowego. Właścicielem terenu, na którym przedmiotowej przebudowy jest Gmina.
Należy zatem stwierdzić, że w opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji dojdzie do nieodpłatnego świadczenia usług, polegających na przebudowie infrastruktury drogowej. Przebudowa ta będzie pozostawać w ścisłym związku z uzyskaniem przychodów z tytułu prowadzonej przez Spółkę działalności w postaci użytkowania obiektu handlowo - usługowego. Tak więc nie zachodzą przesłanki powodujące opodatkowanie przedmiotowej usługi, tym samym nieodpłatne wykonanie usługi budowlanej, związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, nie będzie opodatkowane podatkiem od towarów i usług.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją ww. inwestycji drogowej została przedstawiona w odrębnym rozstrzygnięciu.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Referencje