Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 korzystają środki pochodzące ze źródeł zagranicznych oraz środków polskich?

sygnatura: PD-1/42180-34/06

autor: Izba Skarbowa w Krakowie

data: 2006-05-24

słowa kluczowe:zwolnienia przedmiotowe

DECYZJA

Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie, działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z postanowieniem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego z dnia 21.02.2006 r. Nr DP3/423-10/06/15925, wydanym w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowegozmienia z urzędu w/w postanowienie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 12.01.2006 r. Spółka zwróciła się do Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego o potwierdzenie stanowiska, w kwestii prawidłowości korzystania z prawa do zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskanych w związku z realizacją umowy zawartej pomiędzy Fundacją ..., Jednostką Finansująco - Kontraktującą reprezentującą Rząd Rzeczypospolitej Polskiej, a Małopolską (...) S.A. reprezentującą konsorcjum firm zawiązane w celu realizacji umowy "................".
Środki przeznaczone na realizację zadania pochodzą w 50% ze środków funduszu PHARE i w 50% ze środków polskich. W związku z powyższym stanem faktycznym Spółka zwróciła się z zapytaniem czy ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych będzie korzystała całość otrzymanych środków, czy tylko środki pochodzące ze źródeł zagranicznych. Zdaniem Podatnika środki te w całości korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).
W uzasadnieniu postanowienia z dnia 21.02.2006 r. Nr DP3/423-10/06/15925 Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego stwierdził, iż nie ma podstaw do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy - całości środków uzyskanych na wykonanie umowy objętej bezzwrotną pomocą. Zdaniem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego 50% wartości pomocy, która pochodzi ze środków polskich powinno być opodatkowane jako przychód.

W wyniku weryfikacji w/w postanowienia Dyrektor Izby Skarbowej stwierdza co następuje.
Kwestię zwolnienia od podatku dochodowego zagranicznych środków pomocowych reguluje art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielenia środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.
W/w przepis wskazuje jednoznacznie, że zakresem podmiotowym zwolnienia objęte są wyłącznie te podmioty, którym przyznano środki bezzwrotnej pomocy, t. j. beneficjenci. W przedmiotowej sprawie podmiotem, któremu przyznano środki bezzwrotnej pomocy jest - zgodnie z art. 1 ust. 1.3 pkt 4 w/w umowy - jest Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Spółka jest wykonawcą umowy, zatem nie jest beneficjentem pomocy bezzwrotnej i dochody uzyskane w wyniku wykonaniaumowy - w całości - nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy.Zwraca się uwagę na treść art. 14 b § 5 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, który stanowi, że zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy - począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyżja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

Biorąc powyższe pod uwagę orzeczono jak w sentencji.

Od niniejszej decyzji przysługuje Stronie prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie, w terminie 14-tu dni od dnia jej doręczenia.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY