Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy właściwe jest prowadzenie ewidencji księgowej i ujmowanie danych w deklaracjach podatkowych polegające na tym, iż tylko usługa polegająca na rozliczeniu kosztów na poszczególne lokale jest produktem spółdzielni i wynagrodzenie z tego tytułu będą ujęte w ewidencji przychodów spółdzielni, zaś faktury za dostawę wody, odprowadzanie ścieków i dostawę ciepła do budynków oraz opłaty pobierane od użytkowników lokali z ww. tytułów nie będą zaliczane odpowiednio do kosztów i przychodów spółdzielni ?

sygnatura: PD3-4231-41/06

autor: Izba Skarbowa w Kielcach

data: 2006-05-30

słowa kluczowe:koszty uzyskania przychodów, przychód, rozliczanie (rozliczenia), spółdzielnie mieszkaniowe, użytkownicy

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 28.03.2006 r. Spółdzielni Mieszkaniowej na postanowienie Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach z dnia 21.03.2006 r. znak: RO/423-10/06 w sprawie udzielenia interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych - Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach odmawia zmiany zaskarżonego postanowienia.

Wnioskiem z dnia 29.12.2005 r. znak:GK-30/2005, uzupełnionym pismem z dnia 10.01.2006 r., Spółdzielnia Mieszkaniowa zwróciła się do Naczelnika Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach o udzielenie interpretacji w sprawie zastosowania przez Spółdzielnię nowych zasad ewidencji polegających na tym, że tylko usługa polegająca na rozliczeniu kosztów na poszczególne lokale jest produktem Spółdzielni i wynagrodzenie z tego tytułu będzie ujmowane w ewidencji przychodów Spółdzielni, zaś faktury za dostawę wody, odprowadzanie ścieków i dostawę ciepła do budynków oraz opłaty pobierane od użytkowników lokali z w/w tytułów nie będą zaliczane do kosztów i przychodów Spółdzielni.

W dniu 21.03.2006 r. Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach wydał postanowienie znak: RO/423-10/06 w którym uznał stanowisko przedstawione we wniosku Spółdzielni za nieprawidłowe.W uzasadnieniu organ pierwszej instancji stwierdził, że zarówno opłaty pobierane przez Spółdzielnię od użytkowników lokali z tytułu zużycia wody, odprowadzania ścieków i dostawy ciepła jak i wynagrodzenia, jakie Spółdzielnia pobiera od użytkowników lokali za czynności rozliczenia tych usług będą stanowiły przychód Spółdzielni dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Na powyższe postanowienie Spółdzielnia złożyła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach pismem z dnia 28.03.2006 r., w którym nie zgadza się z otrzymaną interpretacją przepisów.

W złożonym piśmie Jednostka twierdzi, że dotychczasowy sposób ewidencji operacji dostawy wody, odprowadzania ścieków i dostawy ciepła do lokali, do których prawa posiadają członkowie Spółdzielni i osoby niebędące członkami na potrzeby własne użytkowników lokali, nie był zgodny z obowiązującymi przepisami, w szczególności nadrzędną zasadą rachunkowości, jaką jest przewaga treści ekonomicznej operacji nad jej formą.

Zdaniem Spółdzielni zaliczenie do jej przychodów i kosztów obrotów z tytułu dostawy lub odbioru mediów do mieszkań indywidualnych użytkowników w związku z ich potrzebami gospodarczymi oznaczałoby zawyżenie przychodów i kosztów Spółdzielni o wartość usług, których Spółdzielnia w rzeczywistości nie wykonuje. W konkluzji Spółdzielnia wnosi o uchylenie zaskarżonego postanowienia w całości i wydanie orzeczenia, co do istoty sprawy.

W wyniku rozpatrzenia zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach zważył, co następuje:

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Jednostki z dnia 29.12.2005 r., Spółdzielnia Mieszkaniowa prowadzi działalność w zakresie zarządzania zasobami mieszkaniowymi, produkcji i dystrybucji ciepła oraz innych usług świadczonych na zlecenie. Jednym z obowiązków świadczonych w ramach zarządzania zasobami mieszkaniowymi jest zapewnienie dostawy wody do lokali mieszkalnych i użytkowych na cele gospodarstwa domowego oraz w celu ogrzewania pomieszczeń.

Spółdzielnia Mieszkaniowa dostarcza ciepło do ogrzewania budynków na osiedlu "S." przez Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej na podstawie mowy zawartej pomiędzy Spółdzielnią Mieszkaniową a MPEC.

Zgodnie z umową formalnym odbiorcą ciepła jest Spółdzielnia Mieszkaniowa, a w rzeczywistości jej odbiorcami są użytkownicy lokali położonych w budynkach, do których dostarczane jest ciepło.

Spółdzielnia jako zarządca budynku wielolokalowego na podstawie art. 45a ust. 6 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U z 2003 r. Nr 153, poz. 1504 ze zm.) jest odpowiedzialna za rozliczenie za poszczególne lokale całkowitych kosztów zakupu paliw gazowych, energii elektrycznej lub ciepła. Z treści art. 45a ust. 4 i 5 w/w ustawy wynika, iż wysokość opłat powinna być ustalona w taki sposób, aby zapewnić wyłącznie pokrycie ponoszonych przez odbiorcę kosztów zakupu ciepła.

Podobne uregulowania zawiera ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U Nr 72, poz. 747 ze zm.).

Faktury za dostawę wody, ciepła i odprowadzanie ścieków od MPEC Spółdzielnia ujmuje po stronie kosztów, zaś odpłatność użytkowników lokali za te usługi po stronie przychodów z działalności Spółdzielni.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast w myśl art. 15 ust. 1 w/w ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

A zatem opłaty użytkowników lokali z tytułu zużycia wody, odprowadzania ścieków i dostawy ciepła stanowić będą dla Spółdzielni źródło przychodu. Nie ma w tym przypadku znaczenia fakt, że Spółdzielnia pobiera od użytkowników lokali taką samą kwotę za dostawę w/w mediów, jaką sama płaci dostawcy oraz to, iż taki sposób rozliczeń nie powoduje powstania korzyści ekonomicznych. Również opłaty za wykonane przez Spółdzielnię usługi stanowić będą w Jednostce przychody podlegające opodatkowaniu. Koszt zakupu wody, ścieków oraz dostawy ciepła jest nierozerwalnie związany z przychodami Spółdzielni. Stosownie, zatem do powołanego art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty zakupu w/w mediów stanowić będą w Spółdzielni koszty uzyskania przychodów.

Powołanie przez organ pierwszej instancji w uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia przepisu art. 12 ust. 3d pkt 1 i pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zamiast art. 12 ust. 1 pkt 1 nie ma znaczenia dla merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy. Nie zmienia to, bowiem faktu, że pobierane od użytkowników lokali opłaty stanowią przychody podatkowe Spółdzielni. Podkreślić jednak należy, że sposób rozliczania opłat za media oraz okoliczność nie wystawiania faktur z tego tytułu zostały przez Spółdzielnię szczegółowo opisane dopiero w zażaleniu.

W świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest, zatem podstaw do przyjęcia za prawidłowe proponowanych przez Spółdzielnię uproszczeń, polegających na nie wykazywaniu tych przychodów i kosztów w deklaracjach podatkowych.

Nieuzasadnione są również podnoszone w zażaleniu uwagi odnośnie zawartego w uzasadnieniu zaskarżonego postanowienia stwierdzenia, że organy podatkowe nie wydają wiążących interpretacji ustawy o rachunkowości.Interpretacja Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego wydana została na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), który stanowi, że naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 w/w ustawy przez przepisy prawa podatkowego rozumie się przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych

W myśl art. 3 pkt 1 przez ustawy podatkowe rozumie się natomiast ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Na podstawie w/w przepisu art. 14a Ordynacji podatkowej Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach prawidłowo udzielił Spółdzielni interpretacji w sprawie zaliczenia do przychodów i kosztów uzyskania przychodów operacji związanych z dostawą mediów do lokali mieszkalnych.

Również powołane przez Jednostkę pismo Ministra Finansów z dnia 23.12.2003 r. znak:PP1-811/912/03/JW nie ma znaczenia w przedmiotowej sprawie, bowiem pismo to dotyczy opodatkowania podatkiem VAT wspólnot mieszkaniowych.

Uwzględniając przedstawiony stan faktyczny i prawny sprawy, Dyrektor Izby Skarbowej w orzekł jak w sentencji decyzji.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY