Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy dochody pracowników bezpośrednio związanych z realizacją projektu "Języki Unii Po Europejsku", zatrudnionych przez podatnika na umowę o pracę, umowę zlecenie i umowę o dzieło korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego ?

sygnatura: PD.2-4117/203/I/2005

autor: Izba Skarbowa w Lublinie

data: 2005-11-24

słowa kluczowe:pomoc bezzwrotna, zwolnienia podmiotowe

Decyzja

Na podstawie art. 14 b § 2 i § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005r., Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 24.10.2005r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z dnia 12.10.2005r., nr P-3/415/22/2005 w zakresie interpretacji prawa podatkowego

  • odmawiam zmiany postanowienia organu I instancji.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 20.07.2005r. .... Szkoła Języków Obcych zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie z zapytaniem; czy dochody pracowników bezpośrednio związanych z realizacją projektu "Języki Unii Po Europejsku", zatrudnionych na umowę o pracę, umowę zlecenie, umowę o dzieło korzystają ze zwolnienie od podatku dochodowego ?

W ocenie Szkoły wynagrodzenie pracowników bezpośrednio związanych z realizacją w/w projektu, zatrudnionych na umowę o pracę, umowę zlecenie, umowę o dzieło korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000r. nr 14 poz. 176, z późn. zm.).

W dniu 12.10.2005r. organ podatkowy I instancji wydał postanowienie nr P-3/415/22/2005 o interpretacji przepisów podatkowych, w którym stwierdził, że z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych zwolnione są dochody pracowników bezpośrednio realizujących cel programu, finansowane z bezzwrotnej pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Natomiast wynagrodzenia finansowane z budżetu państwa (z dotacji) nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Na wydane postanowienie zostało wniesione w terminie zażalenie.

W uzasadnieniu zażalenia Szkoła podnosi, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) o podatku dochodowym -dochody podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy są zwolnione z obowiązku podatkowego. Tak więc w ocenie Szkoły należy uznać, iż środki otrzymane w ramach przedmiotowego projektu należą do kategorii środków bezzwrotnej pomocy, a dochody osób zatrudnionych bezpośrednio przy realizacji projektu są zwolnione z obowiązku podatkowego.

Według Szkoły stanowisko takie zostało również potwierdzone przez Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie w wydanym postanowieniu.

Rozpatrując zarzuty zażalenia zważono, co następuje:

Stosownie do przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe ; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Analiza treści powyższego zwolnienia wskazuje, iż jego zakres określony został dwiema przesłankami, tj. charakterem otrzymanych przez podatnika dochodów oraz bezpośrednim realizowaniem przez podatnika celu finansowego ze środków pomocowych. Z tym, że obie muszą być spełnione łącznie aby podatnik mógł skorzystać z przedmiotowego zwolnienia.

W przypadku pierwszej przesłanki ustawodawca określił charakter środków, których otrzymanie upoważnia do zastosowania zwolnienia, a mianowicie środki te muszą:

  • przybrać formę bezzwrotnej pomocy (nie mieszczą się w zakresie tego zwolnienia otrzymywane przez podatnika środki pochodzące np. z zaciągniętych za zagranicą pożyczek, bez względu na rodzaj stron zawierających umowę pożyczki, czy też cel i warunki jej udzielenia),
  • być przyznane na podstawie jednostronnej deklaracji rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych (nie mieszczą się w zakresie tego zwolnienia otrzymywane przez podatnika środki pochodzące z budżetu państwa - dotacje).

Biorąc pod uwagę drugą przesłankę, zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną (na przykład umowy zlecenia, o dzieło), która pierwsza otrzymała bezzwrotną pomoc, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu. Istotną okolicznością wpływającą na zastosowanie zwolnienia jest charakter czynności wykonanych przez pracownika. Jeżeli wprost realizuje on program pomocowy, wówczas otrzymane wynagrodzenie korzysta ze zwolnienia. Jeżeli natomiast zaangażowany jest jedynie pośrednio (wykonuje określone czynności) w realizację celu programu pomocowego, otrzymane z tego tytułu wynagrodzenie jest opodatkowane.

Ze zwolnienia korzystają tylko te przychody pracowników, które są zapłatą za wykonanie przez nich czynności bezpośrednio związanych z realizacją programu oraz zostały sfinansowane ze środków pomocowych o których mowa wyżej.

Z akt zgromadzonych w sprawie wynika, że Szkoła prowadzi działalność w zakresie nauki języków obcych. W bieżącym roku podpisała umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy na realizację projektu "Języki Unii Po Europejsku". Finansowanie w/w projektu odbywa się ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (75% kosztów kwalifikowanych) i budżetu państwa (25% kosztów kwalifikowanych).

Kosztami kwalifikowanymi są m.in. wydatki związane z personelem realizującym szczegółowo określone zadania. Ponadto na rzecz w/w projektu będą zatrudnione osoby w ramach umów o pracę, umów zlecenia i umów o dzieło - wykwalifikowani wykładowcy. Wszystkie wymienione osoby będą bezpośrednio realizowały cele projektu.

Uwzględniając powyższe, należy uznać, że jeżeli Szkoła jest pierwszym beneficjentem pomocy, to wynagrodzenia i inne świadczenia pracowników bezpośrednio realizujących cel programu oraz wynagrodzenia innych podatników, którzy w ramach innych umów niż umowa o pracę (umowa o dzieło, zlecenie), bezpośrednio realizują cel pomocowy - w/w programu, będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Jednakże tylko w tej części w jakiej zostały sfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego. Natomiast wynagrodzenia w części sfinansowane z dotacji z budżetu państwa będą podlegały opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Powyższe wynika z literalnego brzmienia przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46, który w sposób jednoznaczny wskazuje, że zwolnieniu podlegają tylko dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy.

Odnosząc się natomiast do argumentów odmiennej interpretacji udzielonej przez Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie w innej sprawie należy wskazać, iż pisemne interpretacje co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielane są zainteresowanym podmiotom w ich indywidualnych sprawach. Dlatego nie mogą mieć wpływu na treść niniejszego rozstrzygnięcia. Ponadto wskazana interpretacja powinna być czytana całościowo i nie należy się kierować wyrwanym z kontekstu fragmentem treści.

W takim stanie faktycznym i prawnym brak jest podstaw do zmiany zaskarżanego postanowienia w zakresie interpretacji przepisu prawa podatkowego.

Decyzja niniejsza jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i wyłącznie z powodu jej niezgodności z prawem może być zaskarżona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie w terminie 30 dni od daty doręczenia. Skargę składa się w dwóch egzemplarzach.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY