Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Czy płatnik zasadnie w 2004r. pobierał podatek dochodowy od wypłacanej należności zagranicznej?

sygnatura: BI/4117-0066/05

autor: Izba Skarbowa w Gdańsku

data: 2005-11-29

słowa kluczowe:służba poza granicami, zwolnienia przedmiotowe, żołnierze

Decyzja

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu zażalenia Pana ... na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Malborku z dnia 8 września 2005r. Nr DFI-AW/415-26/05 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

  • uznając, że zażalenie nie zasługuje na uwzględnienie utrzymuje się w mocy postanowienie organu pierwszej instancji.

U z a s a d n i e n i e

Pismem z dnia 1 lipca 2005r. podatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik z dniem 28 maja 2003r. został wyznaczony na stanowisko służbowe starszego oficera w Kwaterze Głównej Sojuszniczych Sił Powietrznych NATO Europy Północnej. Następnie rozkazem z dnia 16 czerwca 2004r. został wyznaczony od 1 lipca 2004r. na stanowisko służbowe oficera w Kwaterze Głównej Sojuszniczych Sił Powietrznych NATO Europy Północnej. Rozkazem z dnia 17 listopada 2004r. wyznaczono go na stanowisko szefa sekcji sektora łączności w Dowództwie Komponentu Sił Powietrznych Północ. Pełniąc służbę poza granicami państwa podatnik otrzymywał należność zagraniczną ustalaną do końca 2004r. na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2000r. w sprawie uposażenia i innych należności pieniężnych otrzymanych przez żołnierzy wyznaczonych do pełnienia służby poza granicami państwa (Dz. U. Nr 115, poz. 1198 z późn. zm.) . Od 1 stycznia 2005r. należność tą otrzymuje na podstawie rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 czerwca 2004r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1698 z późn. zm.).

W związku z powyższym powstała wątpliwość, czy płatnik zasadnie w 2004r. pobierał podatek dochodowy od wypłacanej podatnikowi należności zagranicznej.

Zdaniem podatnika należność zagraniczna stanowi nieopodatkowaną wartość świadczeń przysługujących pracownikom polskich jednostek budżetowych, mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (art. 21 ust. 1 pkt 110 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Postanowieniem z dnia 8 września 2005r. Nr DFI-AW/415-26/05 Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że stanowisko podatnika przedstawione w przedmiotowym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Podatnik, korzystając z przysługującego mu prawa, wniósł zażalenie na to postanowienie twierdząc, że odniesienie się do przepisów dotyczących dodatku zagranicznego i świadczeń przysługującym członkom służby zagranicznej wykonującym obowiązki służbowe w placówce zagranicznej miało jedynie na celu wyliczenie wysokości zupełnie innej wielkości, jaką jest należność zagraniczna dla żołnierzy zawodowych w związku z ich służbą poza granicami. Ponadto według Podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego źle zinterpretował przepisy wskazując jakoby, ubruttowienie należności zagranicznej potwierdzało tożsamość z dodatkiem zagranicznym.

Dyrektor Izby Skarbowej w Gdańsku po rozpatrzeniu zażalenia stwierdza, co następuje:

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ? opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a (...).

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 110 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. ? w brzmieniu obowiązującym w 2004r. - wolna od podatku dochodowego jest wartość świadczeń przysługujących członkowi służby zagranicznej wykonującemu obowiązki służbowe w placówce zagranicznej oraz wartość świadczeń przysługujących pracownikom polskich jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, wynikających z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na ich podstawie, z wyjątkiem wynagrodzeń za pracę, ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, dodatku zagranicznego oraz zasiłków chorobowych i macierzyńskich.

Powyższe zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do świadczeń przysługujących:

  • członkowi służby zagranicznej wykonującemu obowiązki służbowe w placówce zagranicznej,
  • pracownikom polskich jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wynika z treści art. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001r. o służbie zagranicznej (Dz. U. Nr 128, poz. 1403) członkami służby zagranicznej mogą być żołnierze pełniący służbę w placówkach zagranicznych.

Przez ?placówkę zagraniczną? w myśl art. 4 pkt 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001r. rozumie się przedstawicielstwo dyplomatyczne, stałe przedstawicielstwo przy organizacji międzynarodowej, urząd konsularny, instytut polski lub inną placówkę podległą ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, mającą siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

W przedstawionym stanie faktycznym podatnik został wyznaczony na stanowisko służbowe w Kwaterze Głównej Sojuszniczych Sił Powietrznych NATO oraz w Dowództwie Komponentu Sił Powietrznych Północ tj. do Polskiego Zespołu Łącznikowego. Bezspornym jest, że Kwatera Główna Sojuszniczych Sił Powietrznych NATO zalicza się do międzynarodowych struktur wojskowych. Polski Zespół Łącznikowy przy Połączonych Siłach Powietrznych NATO Europy Północnej należy do jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych i tym samym zalicza się do polskich przedstawicielstw wojskowych przy międzynarodowych strukturach wojskowych. Tym samym żadna z tych struktur organizacyjnych, do których podatnik został wyznaczony na stanowisko służbowe, nie była w myśl wyżej powołanych przepisów ?placówką zagraniczną?.

W myśl §2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 czerwca 2004r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (Dz. U. Nr 162, poz. 1698) przez żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe (...) poza granice państwa należy rozumieć żołnierzy zawodowych wyznaczonych na stanowiska służbowe w:

  1. polskich przedstawicielstwach wojskowych przy organizacjach międzynarodowych oraz przy międzynarodowych strukturach wojskowych,
  2. organizacjach międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych,
  3. jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "placówkami zagranicznymi".

Podobne zapisy zawarte zostały w §1 ust 1 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 5 grudnia 2000r. w sprawie uposażenia i innych należności pieniężnych otrzymywanych przez żołnierzy wyznaczonych do pełnienia służby poza granicami kraju (Dz. U. Nr 115, poz. 1198 z późn. zm.), obowiązującego do 30 czerwca 2004r.

W przedstawionym stanie prawnym kryteria do zwolnienia od podatku dochodowego świadczeń przysługujących członkowi służby zagranicznej wykonującemu obowiązki służbowe w placówce zagranicznej spełniają jedynie żołnierze zawodowi wyznaczeni na stanowiska służbowe w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych, mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych ?placówkami zagranicznymi?- czyli żołnierze zawodowi wyznaczeni na stanowiska służbowe wymienieni w lit.c) wyżej cytowanego § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 16 czerwca 2004r. Tymczasem w przedstawionym stanie faktycznym podatnik nie spełnił powyższego kryterium, gdyż nie został wyznaczony na stanowisko służbowe do jednostki organizacyjnej podległej ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych.

Ponadto zauważa się, że utożsamianie przez podatnika wartości świadczeń przysługującym pracownikom polskich jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej ze świadczeniami żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej jest nie uzasadnione.

Przez pracowników polskich jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej rozumie się przeważnie osoby wymienione w treści art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 27 lipca 2001r. tj. osoby nie wchodzące w skład służby zagranicznej, lecz osoby zatrudnione w placówce zagranicznej na umowę o pracę. Do kategorii tych pracowników nie są zaliczani żołnierze wykonujący swoje obowiązki na podstawie stosunku służbowego.

Mając powyższe na uwadze w przedstawionym stanie faktycznym podatnik nie był:

  • członkiem służby zagranicznej wykonującemu obowiązki służbowe w placówce zagranicznej, jak również
  • pracownikiem polskiej jednostki budżetowej mającej siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

Zatem wobec nie spełnienia powyższych kryteriów zwolnienie przedmiotowe określone w treści art. 21 ust. 1 pkt 110 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. nie będzie miało zastosowania do otrzymywanych przez niego świadczeń z tytułu stosunku służbowego (nie wyłączając należności zagranicznej). Tym samym zarzuty zażalenia nie zasługują na uwzględnienie, a płatnik zasadnie w 2004r. pobierał podatek dochodowy od wypłacanej podatnikowi należności zagranicznej.

Niezależnie od powyższego należy stwierdzić, iż należność zagraniczna otrzymywana przez członków służby zagranicznej wykonujących obowiązki służbowe w placówce zagranicznej oraz pracowników polskich jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej tj. podmioty objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 110 ustawy z dnia 26 lipca 1991r., zarówno w 2004r. jak i 2005r. podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Należność tą bowiem ? mimo różnic w nazewnictwie ? należy traktować tak samo jak dodatek zagraniczny służby zagranicznej. O powyższym przesądza analogiczny sposób jej naliczania oraz fakt, iż od początku 2004r. należność zagraniczna ? identycznie jak dodatek zagraniczny ? została ubruttowiona z uwagi na zmianę przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY