Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego

Dotyczy zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych części wynagrodzeń ze stosunku pracy uzyskiwanych w okresie od dnia 1 czerwca 2005 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. w Urzędzie .............. współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego .

sygnatura: PF-II/41171-0019/06

autor: Izba Skarbowa w Opolu

data: 2006-11-21

słowa kluczowe:podatek dochodowy od osób fizycznych, pomoc bezzwrotna, refundacja, zwolnienia przedmiotowe

DECYZJA

Na podstawie art. 14 b § 5 oraz art. 233 § 1 pkt 1 w związku z art. 239 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 11 września 2006 r. na postanowienie Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z dnia 4 września 2006 r. Nr PDI/415-59/06 dotyczące interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych części wynagrodzeń ze stosunku pracy uzyskiwanych w okresie od dnia 1 czerwca 2005 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. w Urzędzie .............. współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego - utrzymuje zaskarżone postanowienie w mocy.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 17 sierpnia 2006 r. zwróciła się Pani do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż od dnia 14 maja 2001 r. jest Pani pracownikiem Urzędu ............ Od 1 czerwca 2005 r. do dnia 31 grudnia 2005 r. Pani wynagrodzenie współfinansowane było w 75% ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, natomiast w 25% z budżetu państwa.
Zakres Pani obowiązków dotyczy m.in. badania i weryfikowania dokumentów finansowych przedłożonych przez beneficjentów końcowych oraz potwierdzania kwalifikowalności wydatków w ramach projektów i Działań realizowanych w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) na poziomie instytucjonalnym, co bezpośrednio wiąże się z faktem, iż wynagrodzenie podlega finansowaniu z Działania 4.1 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) "(Pomoc techniczna)", współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej tj. Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W związku z powyższym zwróciła się Pani o wyjaśnienie czy część dochodów finansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zgodnie z przedstawionym przez Panią stanowiskiem dochód ten podlega zwolnieniu na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż wypełnia on przesłanki w nim zawarte, a mianowicie dochody otrzymane przez Panią pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy (...) oraz bezpośrednio realizuje Pani cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Postanowieniem z dnia 4 września 2006 r. Nr PDI/415-59/06 Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu udzielił interpretacji przepisów prawa podatkowego, w której uznał, iż stanowisko przedstawione przez Panią we wniosku jest nieprawidłowe.

Stwierdził bowiem, iż zgodnie z powołanym art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy, zwolnienie nie dotyczy przychodów (wynagrodzeń) podatników finansowanych ze środków własnych beneficjenta oraz budżetu państwa, a taka sytuacja ma miejsce w przedmiotowej sprawie. Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowią refundację wcześniej poniesionych przez beneficjenta wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne.

Kwestionując wydane rozstrzygnięcie pismem z dnia 11 września 2006 r. wniosła Pani zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu zarzucając, iż Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu wydając przedmiotowe postanowienie dokonał nadinterpretacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym zastosował wykładnię rozszerzającą tegoż przepisu, niezgodną z zasadami interpretacji prawa podatkowego.
Uznaje Pani, iż otrzymywane dochody nie muszą - wbrew twierdzeniu organu I instancji - bezpośrednio pochodzić od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych. Ostatecznym i faktycznym źródłem finansowania Pani wynagrodzenia są środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, zatem po uzyskaniu refundacji wynagrodzenia przysługuje - Pani zdaniem - prawo wystąpienia do urzędu skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty podatku i tym samym uzyskanie jego zwrotu. Na poparcie własnej argumentacji powołuje wydane w "analogicznej kwestii" postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie z dnia 5 maja 2006 r. Nr PO/4150-1/06 oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z dnia 29 marca 2006 r. Nr PD-415/INT/13/MK/06.

Rozpatrując zażalenie Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu, stwierdza co następuje:

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają zatem wszelkie dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia. Wynagrodzenia pracowników należą do źródeł przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy, tj.: przychodów ze stosunku służbowego, stosunku pracy i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na zasadach ogólnych.

Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a - b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z brzmienia powołanego przepisu wynika, że zwolnieniem z opodatkowania objęte są dochody podatników, jeżeli spełniają łącznie przesłanki wymienione w lit. a i lit. b wyżej cytowanego przepisu.

W przedmiotowej sprawie sytuacja taka nie wystąpiła. Jak wynika z Pani wniosku oraz przedłożonych dokumentów, w dniu 16 czerwca 2005 r. Urząd ............ zwrócił się z wnioskiem do Wojewody Opolskiego o dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego realizacji projektu w ramach Priorytetu 4 - Pomoc techniczna Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006. W dniu 18 lipca 2005 r. - zgodnie z art. 11 ust. 7 w związku z art. 20 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju - decyzją Nr 9/01/281/05 Wojewoda Opolski przyznał dofinansowanie dla wyżej wymienionego projektu. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego - jako Instytucja Zarządzająca ZPORR - pismami z dnia 19 czerwca 2006 r. i dnia 28 lipca 2006 r. poświadczyło refundację środków z rachunku programowego.

Publiczne środki wspólnotowe to - zgodnie z art. 2 pkt 11 wyżej wymienionej ustawy - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich z Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOiGR) oraz zmieniających i uchylających niektóre rozporządzenia, rozporządzeniu w sprawie Instrumentu Finansowego Wspierania Rybołówstwa oraz rozporządzeniu ustanawiającym Fundusz Spójności, ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, w celu realizacji Planu tworzy się:

1) sektorowe programy operacyjne;

2) regionalne programy operacyjne;

3) inne programy operacyjne;

4) strategię wykorzystania Funduszu Spójności.

Programy, o których mowa w pkt 1-3, są finansowane z publicznych środków krajowych lub współfinansowane z publicznych środków wspólnotowych - o czym stanowi art. 8 ust. 2 ustawy. Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, pochodzi w takim przypadku ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. Innymi słowy finansowanie wydatków ponoszonych w ramach Priorytetu 4 - "Pomoc techniczna Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 - 2006", dokonywane jest ze źródeł krajowych. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego.

Z powyższego wynika, że środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowią refundację wcześniej poniesionych przez beneficjenta wydatków dotyczących kosztów zatrudnienia pracowników, a sfinansowanych ze środków krajowych.

Zatem przychody ze stosunku pracy otrzymane przez pracownika zatrudnionego w ramach realizacji projektu Pomocy Technicznej faktycznie pochodzą ze środków krajowych. Natomiast środki unijne, pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego otrzymuje w ramach refundacji pracodawca - beneficjent, lecz nie są one źródłem finansowania wynagrodzeń pracownika.

Ponadto zwolnienie zawarte w tym przepisie dotyczy wyłącznie dochodów osób fizycznych finansowanych ze środków przedakcesyjnych (np. SAPARD, ISPA, PHARE). W związku z powyższym, przepis ten nie może mieć zastosowania do przychodów osób fizycznych finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków.

W związku z powyższym, od wypłaconych przychodów ze stosunku pracy, płatnik miał obowiązek poboru zaliczek na podatek na mocy art. 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych- co też słusznie uczyniono.

Wobec powyższego, przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie może mieć zastosowania do przychodów finansowanych (współfinansowanych) ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych, gdyż pomoc ta stanowi refundację wcześniej poniesionych wydatków, których źródłem finansowania były krajowe środki publiczne. Powyższy pogląd w pełni znajduje odzwierciedlenie w stanowisku, zajętym w danej sprawie przez Ministerstwo Finansów, wyrażonym w piśmie z dnia 22 lutego 2006 r. Nr PB5/KD-066-25-578/06 oraz z dnia 30 sierpnia 2006 r. znak: DD 6-8213-8/06/DZ/412.

Z tychże powodów zawarty w zażaleniu zarzut dokonania przez organ I instancji nadinterpretacji art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy oraz zastosowania jego wykładni rozszerzającej jest błędny i nie może zostać uwzględniony.

Odnosząc się do powołanych w zażaleniu postanowień Naczelnika Urzędu Skarbowego w Namysłowie oraz Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu, stwierdza się, iż zostały one zweryfikowane przez tut. organ i uznane za nieprawidłowe.

W opisanym stanie faktycznym i prawnym sprawy, należy stwierdzić, iż prawidłowe jest zaskarżone postanowienie organu podatkowego pierwszej instancji, stąd orzeczono jak w sentencji.

Decyzja niniejsza jest ostateczna.

Na decyzję przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem tut. organu w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY