1) Czy uzyskane wynagrodzenie jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) ?
2) Czy wykonywanie tych usług w ramach rozpoczętej działalności gospodarczej uprawniałoby do skorzystania z opodatkowania podatkiem liniowym - według stawki 19% tj. na zasadach o których mowa w art. 9a i 30c cyt ustawy o podatku dochodowym ?
sygnatura: PD1-4151-143/06
autor: Izba Skarbowa w Kielcach
data: 2006-11-22
słowa kluczowe: | fundusz unijny, podatek liniowy, pomoc bezzwrotna, refundacja |
W złożonym wniosku Strona przedstawiła własne stanowisko dotyczące w/w zagadnień. Zdaniem Podatniczki przedmiotowe wynagrodzenia podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w przypadku braku możliwości zastosowania w/w zwolnienia, w ocenie Podatniczki w sytuacji wykonywania usług wchodzących w zakres umowy o pracę w ramach działalności gospodarczej może mieć zastosowanie opodatkowanie podatkiem liniowym w wysokości 19% (art. 9a i 30c ustawy podatkowej).
W dniu 07.09.2006 r. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach wydał postanowienie znak: OG/005/135/PDII/415-76/2006, w którym stwierdził, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.
Na powyższe postanowienie Pani Wioletta Ś. wniosła zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach pismem z dnia 18.09.2006 r. uzupełnionym pismem z dnia 21.09.2006 r. W uzasadnieniu zażalenia Podatniczka nie zgadza się z interpretacją Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach w części dotyczącej zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej. Argumentuje, że Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego w Warszawie otrzymała pozytywną decyzję w sprawie zwolnienia z podatku dochodowego od Trzeciego Urzędu Skarbowego w Warszawie. Ponadto Skarżąca podnosi, że pozostali pracownicy Fundacji Rozwoju Dzieci należący do innych urzędów skarbowych (np. Starachowice, Staszów) również otrzymali pozytywne decyzje.
W wyniku rozpatrzenia zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Kielcach zważył, co następuje:
Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych.
Przedstawiony stan faktyczny wskazuje, że Pani Wioletta Ś. jest zatrudniona na podstawie umowy o pracę zawartej z Fundacją Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Komeńskiego na stanowisku nauczyciela przy realizacji projektu "Ośrodki przedszkolne - szansa na dobry start" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006. Wymieniony projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Jak wynika z przedłożonej umowy o dofinansowanie projektu "Ośrodki przedszkolne - szansa na dobry start" Instytucja wdrażająca po dokonaniu weryfikacji przekazanych przez Fundację Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego wniosków o płatność i poświadczeniu wydatków kwalifikowanych w nich ujętych będzie przekazywać przedmiotowej jednostce kolejne transze dofinansowania. Zatem Fundacja otrzymuje zwrot kosztów po weryfikacji składanych wniosków w odpowiednich transzach.
Warunkiem przekazania Beneficjentowi dofinansowania jest złożenie wniosku spełniającego wymogi formalne, tj.: do wniosku o płatność Beneficjent załącza potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie faktur lub innych dokumentów księgowych o równoważnej wartości dowodowej, potwierdzających dokonanie wydatków w ramach Projektu.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Płatnik dokonuje wypłaty wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia na stanowisku nauczyciela w związku z realizacją przez fundację projektu "Ośrodki Przedszkolne - szansa na dobry start" w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 z własnych środków, a dopiero po zrealizowaniu wydatków związanych z projektem otrzymuje refundację kosztów z Europejskiego Funduszu Społecznego.
W związku z powyższym brak jest podstaw do przyjęcia, że wypłacone Podatniczce wynagrodzenie sfinansowane zostało ze środków, o których mowa w powołanym przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy podatkowej.
Nadmienić należy dodatkowo, że status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) NR 1260 /1999 dotyczącego zarządzenia i systemów kontroli pomocy udzielonej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz.1206).
Pomoc, jaką otrzymują beneficjenci, - którym w przedmiotowej sprawie jest zatrudniająca Podatniczkę Fundacja, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. W związku z tym nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a takie pochodzenie warunkuje zastosowanie wnioskowanego zwolnienia z opodatkowania.
Reasumując, w niniejszej sprawie przychód uzyskany przez Podatniczkę z tytułu wynagrodzenia podlega w całości opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach. Powyższe stanowisko potwierdza wyjaśnienie Ministra Finansów zawarte w piśmie znak: DD6-8213-8/06/DZ/412 z dnia 30.08.2006 r.
Załączone wraz z zażaleniem postanowienie Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście z dnia 02.08.2006 r. znak: 1449/1CF/413/IP-74/06/UO nie ma charakteru powszechnie obowiązującej wykładni prawa i odnosi się tylko do konkretnej sprawy, w której zostało podjęte.