Czy prowizje bankowe z tytułu prowadzenia bankowych rachunków specjalnych, w ramach których realizowane będą przelewy związane z wydatkami inwestycyjnymi, oraz z tytułu realizacji tych przelewów, będą stanowiły koszty wpływające na ustalenie przez Spółkę dochodu z działalności gospodarczej zwolnionego na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)
sygnatura: IBPBI/2/423-1213/08/AM
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
data: 2008-12-31
słowa kluczowe: | koszty prowizji bankowych, specjalna strefa ekonomiczna, zwolnienia przedmiotowe |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01 października 2008 r. (data wpływu do tut. BKIP 06 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy prowizje bankowe z tytułu prowadzenia bankowych rachunków specjalnych będą kosztami wpływającymi na ustalenie przez Spółkę dochodu z działalności gospodarczej zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 06 października 2008 r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy prowizje bankowe z tytułu prowadzenia bankowych rachunków specjalnych będą kosztami wpływającymi na ustalenie przez Spółkę dochodu z działalności gospodarczej zwolnionego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
Na podstawie ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych oraz w oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie katowickiej specjalnej strefy ekonomicznej z dnia 2 listopada 2006 r. Spółka uzyskała w dniu 23 września 2008 r. zezwolenie Ministra Gospodarki na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie tej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej udzielanej zgodnie z ustawą.
Spółka zawarła również w dniu 02 września 2008 r. umowę z Katowicką Strefą Ekonomiczną S.A. o administrowanie podjętej przez nie działalności, polegające na:
Tytułem wynagrodzenia za realizację wyżej wymienionych obowiązków Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna S.A., na podstawie faktur wystawianych kwartalnie (,,za usługę administrowania Strefą zgodnie z § 11 Regulaminu Katowickie SSE S.A."). będzie pobierała od Spółki opłatę w wysokości 7.030,00 zł plus VAT, która będzie podlegać indeksacji pierwszego stycznia każdego roku o wskaźnik wzrostu cen i usług ogłaszany przez Prezesa GUS za rok poprzedni.
W świetle powyżej opisanego stanu faktycznego, związanego z prowadzeniem działalności na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, w celu wyłonienia kosztów tzw. kwalifikowanych, wpływających na ustalenie dochodu z działalności gospodarczej zwolnionego na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka wydzieliła rachunki bankowe specjalne, w ramach których realizowane będą przelewy związane wyłącznie z wydatkami inwestycyjnymi.
W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:
Czy prowizje bankowe z tytułu prowadzenia bankowych rachunków specjalnych, w ramach których realizowane będą przelewy związane z wydatkami inwestycyjnymi, oraz z tytułu realizacji tych przelewów, będą stanowiły koszty wpływające na ustalenie przez Spółkę dochodu z działalności gospodarczej zwolnionego na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)
Zdaniem Spółki, prowizje bankowe z tytułu prowadzenia bankowych rachunków specjalnych, w ramach których realizowane będą przelewy związane z wydatkami inwestycyjnymi, oraz z tytułu realizacji tych przelewów, będą stanowiły koszty wpływające na ustalenie przez Spółkę dochodu z działalności gospodarczej zwolnionego na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 w/w ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych. Rodzaj tych wydatków został określony przez Radę Ministrów w rozporządzeniach ustanawiających poszczególne strefy ekonomiczne.
W myśl art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 34 przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Przepis ten oznacza, że tylko dochód z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu podlegać będzie zwolnieniu z podatku dochodowego. W sytuacji zatem, gdy dany rodzaj działalności gospodarczej nie jest wymieniony w zezwoleniu, to dochód z takiej działalności nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych.
Mając na uwadze wyżej cytowany art. 17 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na ustalenie dochodu z tytułu działalności prowadzonej na podstawie zezwolenia i korzystającego ze zwolnienia z podatku wpływają zapłacone przez Spółkę prowizje bankowe z tytułu prowadzenia bankowych rachunków specjalnych, w ramach których realizowane są przelewy związane z wydatkami inwestycyjnymi.
W związku z powyższym należy stwierdzić, iż stanowisko Spółki odnośnie pytania oznaczonego we wniosku Nr 2 jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.