Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy niezwłoczne wystawienie faktury w terminie 7 dni od daty otrzymania informacji drogą mailową można uznać za zgodną z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług?

sygnatura: ITPP2/443-957/08/RS

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy

data: 2008-12-30

słowa kluczowe:termin, usługi pośrednictwa, wystawienie faktury

Wniosek ORD-IN: [ 956 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2008 r. (data wpływu 31 października 2008 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2008 r. (data wpływu 16 grudnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług pośrednictwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 października 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 11 grudnia 2008 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie terminu wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług pośrednictwa.

W przedmiotowym wniosku, oraz piśmie stanowiącym jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pani działalność w zakresie świadczenia usług pośrednictwa polegających na kojarzeniu sprzedawcy i nabywcy maszyn i urządzeń okrętowych (jako agent handlowy). Na podstawie umów agencyjnych z producentami tych urządzeń pozyskuje klientów poprzez reklamę, prezentacje, udostępnianie materiałów informacyjnych i dokumentacji technicznej towaru, uczestniczy i pośredniczy w negocjacjach handlowych, pilotuje transakcję kupna-sprzedaży, czuwa nad dostawą towaru, przebiegiem ewentualnych reklamacji. Z samego faktu wykonania powyższych czynności nie wynika roszczenie pieniężne z tytułu wykonania usługi, ponieważ jest ona uważana za wykonaną w momencie, kiedy producent otrzyma płatność wynikającą z transakcji zorganizowanej przez agenta. Momentem zakończenia usługi jest dokonanie zapłaty przez kontrahenta, który dokonuje zakupu produktu za sfinalizowaną przez Panią sprzedaż tego produktu. Usługa ta nie ma charakteru ciągłego i na poczet jej wykonania Wnioskodawca nie otrzymuje zaliczek. Jeżeli nabywca nie ureguluje należności wynikającej ze zorganizowanej przez agenta transakcji handlowej, agentowi nie należy się wynagrodzenie. Na zasadzie ryzyka gospodarczego wykonano czynności, które nie są uznawane za wykonanie usługi i po stronie producenta nie wywołują żadnego zobowiązania. Informacja niezbędna do wystawienia faktury pochodzi od producentów urządzeń i w zależności od umowy jaka obowiązuje strony, występują następujące sytuacje:

  1. Producent A przesyła informację mailową z potwierdzeniem otwarcia akredytywy na wartość kontraktu i na podstawie tej informacji agent niezwłocznie wystawia fakturę przychodową,
  2. Producent B przesyła informację mailową w momencie uznania swojego rachunku bankowego na wartość transakcji, tym samym upoważniając agenta do wystawienia faktury prowizyjnej,
  3. Producent C dokonuje rozliczenia prowizji należnej agentowi w okresach kwartalnych do końca miesiąca następującego po zakończeniu kwartału na podstawie zestawienia otrzymanego drogą mailową, ale tylko w przypadku, kiedy otrzyma zapłatę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy niezwłoczne wystawienie faktury w terminie 7 dni od daty otrzymania informacji drogą mailową można uznać za zgodną z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę charakter świadczonych usług, faktura powinna być wystawiona w ciągu 7 dni od daty otrzymania informacji drogą mailową o dokonanej płatności przez kupującego dany towar.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Z zapisu art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze. zm.) wynika, że podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, którą zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy jest odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.), fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem § 14, 15 i 15a, tj. przypadku otrzymania części lub całości należności (przedpłaty, zaliczki, zadatku, raty), przypadków określonych w art. 19 ust. 10 i art. 13 pkt 1-5 i 7-11 ustawy o podatku od towarów usług oraz w przypadku usług w zakresie kontroli i nadzoru ruchu lotniczego. Z kolei zgodnie z ust. 2 tegoż paragrafu, w przypadku, gdy podatnik określa w fakturze, zgodnie z § 9 ust. 1 pkt 3 powołanego rozporządzenia, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży, jeżeli ma ona charakter ciągły.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że zgodnie z ogólną zasadą - wyrażoną w § 13 ust. 1 powołanego rozporządzenia, momentem decydującym o wystawieniu faktury w przypadku świadczenia usługi jest jej wykonanie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że świadczone przez Panią usługi pośrednictwa nie mają charakteru ciągłego, jak i nie zachodzą okoliczności określone w § 14, 15 i 15a cytowanego rozporządzenia. Zakończenie (wykonanie) usług następuje w chwili sfinalizowania transakcji kupna-sprzedaży, tj. z momentem dokonania płatności przez kontrahenta nabywającego dany towar. Zgodnie z zawartymi umowami za moment wykonania usługi przyjęto moment dokonania płatności przez kontrahenta nabywającego towar.

Reasumując, w świetle istniejących regulacji, zobowiązana jest Pani do wystawienia faktury dokumentującej wykonaną usługę, nie później niż 7. dnia od jej zakończenia, a nie jak błędnie wskazano w stanowisku od chwili otrzymania od producenta informacji o dokonanej przez kontrahenta płatności.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY