Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Strona przedmiotowy budynek będzie wykorzystywać do działalności opodatkowanej, a zatem zgodnie z powołanymi przepisami Stronie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących prace remontowo-konserwacyjne.

sygnatura: IPPP1-443-1902/08-2/IZ

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2008-12-30

słowa kluczowe:budowa, czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług, odliczenie podatku, prawo do odliczenia, roboty budowlano-montażowe

Wniosek ORD-IN: [ 256 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30.09.2008 r. (data wpływu 09.10.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania robót remontowo-budowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.10.2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania robót remontowo-budowlanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną stawką podstawową 22% podatku od towarów i usług. Spółka nabyła budynek mieszkalny -- wpisaną do rejestru zabytków przedwojenną wolnostojącą willę, która wymaga gruntownego remontu. W wyniku przeprowadzonego remontu budynek nie będzie pozbawiony cech budynku mieszkalnego i dalej zachowa swoją funkcję mieszkalną, natomiast Strona nie będzie wykorzystywać go na cele mieszkalne, ale na cele administracyjno -- biurowe tzn. przyjmowanie kontrahentów, przeprowadzanie wewnętrznych szkoleń, narad itp. Budynek ten, zatem stanowi obiekt budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowany w dziale 11 PKOB.

Spółka wskazuje, iż § 5 pkt 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku dochodowym od towarów i usług dodany przez nowelizację rozporządzenia z 24 grudnia 2007 roku wprowadził obniżoną stawkę VAT do wysokości 7% w odniesieniu do remontów i robót konserwacyjnych dotyczących budynków budownictwa mieszkalnego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy o VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wykonawcy robót remontowo-konserwacyjnych dotyczących tego obiektu będą mogli stosować obniżoną stawkę podatku VAT...
  2. Czy Spółka będzie mogła odliczyć podatek VAT naliczony z faktur dokumentujących roboty remontowo-konserwacyjne dotyczące opisanego powyżej obiektu...

Strona wskazuje, iż § 5 pkt 1a rozporządzenia Ministra. Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wymaga do zastosowania stawki 7%, by roboty remontowe lub konserwacyjne dotyczyły obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa art. 2 pkt 12 ustawy VAT tj. budynków sklasyfikowanych w dziale 11 PKOB. Z powyższego wynika, że decydujące znaczenie dla zastosowania obniżonej stawki podatku VAT ma charakter (klasyfikacja) budynku, a nie okoliczności w jakim charakterze budynek ten będzie utrzymywany.

Zdaniem Spółki z uwagi na fakt, że budynek ten będzie pozostawał budynkiem mieszkalnym, a nie będzie użytkowany na cele mieszkalne pozwala na stosowanie obniżonej stawki podatku VAT na roboty budowlane zgodnie z powołanym wyżej przepisem rozporządzenia Ministra Finansów, ponieważ nie stanie się z tego powodu lokalem użytkowym.

Podatek VAT naliczany w fakturach dokumentujących remont powyższego budynku będzie mógł być odliczony w całości, ponieważ budynek ten będzie wykorzystywany do działalności opodatkowanej Spółki. Fakt, że budynek ten został sklasyfikowany jako budynek mieszkalny, ale nie będzie wykorzystywany na cele mieszkalne ani wykorzystywany do innej działalności zwolnionej z podatku VAT nie pozbawia Spółki możliwości odliczenia podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl ust. 2 tego artykułu dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7% z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Stosownie do zapisu ust. 12 ww. artykułu stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo społeczne objęte społecznym programem mieszkaniowym zgodnie z ust. 12a rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Stosownie do zapisu ust. 12b do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej - ust. 12c.

Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r r. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % również w odniesieniu do obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

  • w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Strona nabyła budynek mieszkalny, sklasyfikowany w dziale 11 PKOB, a zatem zgodnie z wyżej powołanymi przepisami stawka podatku na roboty budowlano konserwacyjne dotyczące tego budynku wynosi 7%.

Odnosząc się do pytania drugiego zadanego przez Stronę należy wskazać, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo to podlega jednak pewnym ograniczeniom, których katalog zawiera art. 88 ustawy. Stosownie do zapisu ust. 2 pkt 1 tego artykułu prawo do nie przysługuje do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Należy przy tym zaznaczyć, iż przepis ten obowiązywał do 30.11.2008 r., gdyż na podstawie art. 1 pkt 43 ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320) został uchylony.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Strona przedmiotowy budynek będzie wykorzystywać do działalności opodatkowanej, a zatem zgodnie z powołanymi przepisami Stronie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących prace remontowo-konserwacyjne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcęi stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, 09-402 Płock, ul. 1 Maja 10.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY