Dane które powinna zawierać faktura VAT.
sygnatura: ITPP1/443-893/08/JJ
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
data: 2008-12-30
słowa kluczowe: | adres, dane, faktura VAT |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu 9 października 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 grudnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych, które powinna zawierać faktura VAT - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie danych, które powinna zawierać faktura VAT.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka ma siedzibę w T., prowadzi również działalność w oddziale w W. Oddział został zgłoszony w Urzędzie Skarbowym na formularzu NIP-2 oraz w Krajowym Rejestrze Sądowym pod firmą: ,,T" Spółka Akcyjna z siedzibą w T., Oddział w W.". Z uwagi na szybki rozwój firmy, optymalizację obiegu dokumentów oraz zmianę systemu wewnętrznego rozliczania wyników finansowania oddziałów, spółka planuje podawać przy fakturowaniu transakcji dotyczących np. oddziału w W., danych tego oddziału. Pozwoliłoby to jednoznacznie przypisywać koszty i przychody oraz zapobiegałoby nieporozumieniom w adresach do wysłania faktury przez kontrahentów Spółki.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Spółki ma ona prawo umieścić na fakturze adnotację, iż sprzedaż dokonywana jest w oddziale Spółki z podaniem adresu oddziału. Niezależnie jednak od tego czy Spółka prowadzi działalność w jednej lokalizacji, czy ma kilka oddziałów, pozostaje jednym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z tego względu na fakturach VAT, zarówno wystawionych, jak i otrzymywanych, powinien obligatoryjnie znaleźć się adres siedziby Spółki (tj. adres, który został podany w zgłoszeniu rejestracyjnym), ponieważ oddział Spółki nie jest oddzielnym podatnikiem. Ponadto Spółka wskazuje, że na fakturach można umieścić także dodatkowe elementy, które nie zostały wymienione w rozporządzeniu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Przepis art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) stanowi, że podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Na mocy delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r., określił m. in. szczegółowe zasady wystawiania faktur. Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
Na mocy art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r., Nr 269, poz. 2681 ze zm.) obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają podmioty inne niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków. Wiąże się to z obowiązkiem złożenia przez taki oddział zgłoszenia identyfikacyjnego, w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej (NIP).
Stosownie do art. 5 ust. 3 ww. ustawy, zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów umieszczanie na fakturach VAT (wystawianych przez Spółkę i adresowanych dla Spółki) obok nazwy Spółki, występującej jako podatnik, także nazwy oddziału oraz jego adresu wraz z numerem NIP podatnika, jednoznacznie zidentyfikuje go jako stronę transakcji.
Zatem podawanie na fakturze adresu siedziby głównej oraz oddziału spółki, który dokonuje sprzedaży lub nabycia, o ile adres ten jest zgodny z dokonanym zgłoszeniem identyfikacyjnym, jest wystarczające. Ustawodawca nie nakłada obowiązku zamieszczenia w treści faktury VAT obu adresów, tj. oddziału oraz siedziby Spółki, niemniej wskazane postępowanie Spółki jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.
Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej - powoduje, iż niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.