Czy wysokość odszkodowania z tytułu wygaśnięcia umowy leasingu można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów?
sygnatura: ZD/415-28/07
autor: Urząd Skarbowy w Nowym Tomyślu
data: 2007-08-23
słowa kluczowe: |
Tożsamy z
Rozbieżny z
W przedmiotowym wniosku Podatnik informuje, że na podstawie umowy leasingu operacyjnego (zawartej w dniu 27.06.2005r.) Spółka użytkowała samochód ciężarowy Man (rok produkcji 2005). Umowa wygasła z powodu straty całkowitej przedmiotu leasingu (zniszczenie samochodu wskutek wypadku drogowego, który miał miejsce w dniu 08.03.2007r.). Leasingodawca ustalił wysokość sumy opłat leasingowych, liczonych od miesiąca następnego po miesiącu, w którym nastąpiła szkoda całkowita, na kwotę 192.130,80zł. Powyższa kwota została pomniejszona o wysokość odszkodowania, które leasingodawca uzyskał od PZU oraz o kwotę z tytułu sprzedaży pojazdu po zniszczeniu.Zgodnie z postanowieniami umowy leasingowej, przedłożonej przez Podatnika, leasingodawca ostatecznie ustalił wysokość dopłaty przez korzystającego w kwocie 34.781,44 zł. Na powyższą kwotę leasingodawca wystawił notę obciążeniową z tytułem ,,odszkodowanie z tytułu wygaśnięcia umowy leasingu po szkodzie całkowitej przedmiotu leasingu".
W związku z powyższym Podatnik zwrócił się z wnioskiem o interpretacje przepisów prawa podatkowego pytając, czy wysokość odszkodowania z tytułu wygaśnięcia umowy leasingu można zaliczyć w koszty uzyskania przychodów.Zdaniem Podatnika, w przedstawionym stanie faktycznym odszkodowanie z tytułu wygaśnięcia umowy leasingu po szkodzie całkowitej przedmiotu leasingu podlega zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, co znajduje uzasadnienie w wyjaśnieniu Ministra Finansów pismo Nr PB2AD-033-051-51/05 z dnia 07.02.2006r.
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Tomyślu, uprzejmie informuje:Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.Z definicji tej wynika, iż kosztem uzyskania przychodów będą zatem zarówno wydatki bezpośrednio jak i pośrednio związane z uzyskanym przychodem.Decydujące znaczenie dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu ma zatem zamiar (cel) dla jakiego dany wydatek został poniesiony.Z przepisu wyżej wymienionej ustawy nie wynika natomiast obowiązek pozytywnego efektu w postaci faktycznego osiągnięcia przychodu.W odniesieniu do umów leasingu skutki podatkowe zastały określone w art. 23a-23l ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art. 23b ww. ustawy, opłaty ustalone w umowie leasingu, ponoszone przez korzystającego stanowią koszt uzyskania przychodów, o ile umowa spełnia warunki wynikające z tych przepisów. Nie ma decydującego znaczenia, czy opłaty te ponoszone są w trakcie trwania umowy, czy też po jej zakończeniu. W dalszym ciągu są to bowiem opłaty leasingowe wynikające z umowy leasingu.
Reasumując, odszkodowanie z tytułu wygaśnięcia umowy leasingu po szkodzie całkowitej przedmiotu leasingu, którym leasingodawca obciążył Spółkę, należy uznać za koszty związane z umową leasingową, i tym samym podlegają one zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Jednocześnie wskazać należy, iż prawidłowość kalkulacji - odszkodowania z tytułu wygaśnięcia umowy leasingu po szkodzie całkowitej przedmiotu leasingu, wykazanego przez leasingodawcę na wystawionej nocie obciążeniowej, nie podlega ocenie w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, może być jedynie zweryfikowana w postępowaniu kontrolnym lub podatkowym.