a) Czy dochody uzyskane przez Spółkę z refundacji ww. kosztów przez instytucję pośredniczącą, a pochodzące ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Społecznego - podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?b) Czy ww. wydatki nie uważa się za koszty uzyskania przychodów w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?
sygnatura: IPPB5/423-612/09-4/AS
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
data: 2009-12-10
słowa kluczowe: | beneficjent, budżet państwa, dotacja, dotacja rozwojowa, Europejski Fundusz Społeczny, instytucja, kapitał ludzki, koszty uzyskania przychodów, refundacja, środki pomocowe, wydatek, zwolnienia przedmiotowe |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28.09.2009 r. (data wpływu 02.10.2008 r.) oraz piśmie z dnia 04.11.2009 r. (data nadania 04.11.2009 r., data wpływu 09.11.2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPP1-443-962/09-2/JB, Nr IPPB5-423-612/09-2/AS i Nr IPPB4-415-641/09-2/JK (data nadania 28.10.2009 r., data doręczenia 03.11.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych:
UZASADNIENIE
W dniu 02.10.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych:
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca będący spółką z ograniczoną odpowiedzialnością jest firmą usługową.
Przedmiotem działania Spółki są:
Punkty 1,2,3 działalności Spółki według ustawy o podatku od towarów i usług są opodatkowane VAT, natomiast pkt 4 działalności jest zwolniony z VAT.
W dniu 31.08.2009 r. Spółka zawarła umowę z Samorządem Województwa (jako instytucją pośredniczącą) o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Celem projektu jest nieodpłatne szkolenie komputerowe dla dorosłych osób pracujących.
Projekt realizowany będzie w ciągu 10 miesięcy, na przełomie lat 2009 i 2010 i nie zakłada występowania pomocy publicznej oraz wkładu własnego projektodawcy. Na pisemny wniosek Spółki instytucja pośrednicząca refunduje wydatki kwalifikowane projektu ze środków finansowanych pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Specyfikacja kosztów kwalifikowanych jest ściśle określona w szczegółowym budżecie projektu i ewidencja ich prowadzona jest na wyodrębnionych kontach i wyodrębnionym rachunku bankowym.
Do realizacji przedmiotowego projektu Spółka zatrudni:
1. w oparciu o odrębne umowy o pracę zarządzających projektem:
2. na podstawie umowy zlecenia do prowadzenia szkoleń przewidzianych w projekcie:
Jak wskazał Wnioskodawca, kopia przedmiotowej umowy Nr 231 z dnia 31.08.2009 r. została załączona do niniejszego wniosku.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
1. Czy dochody pracowników zatrudnionych do realizacji projektu w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
2. Dotyczy wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę na realizację projektu w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 ewidencjonowanych na wyodrębnionych kontach:
a) czy dochody uzyskane przez Spółkę z refundacji ww. kosztów przez instytucję pośredniczącą, a pochodzące ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Społecznego
- podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
b) czy ww. wydatki nie uważa się za koszty uzyskania przychodów w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
3) Dotyczy dochodów uzyskanych przez Spółkę z refundacji przez instytucję pośrednicząca, kosztów kwalifikowanych na realizację projektu w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 w kontekście ustawy o podatku od towarów i usług:
a) czy otrzymane przez Spółkę ww. dochody można traktować jako obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i poprzez wystawienie faktur wewnętrznych wykazać w deklaracji VAT-7 w dziale C poz. 20 - ,,Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju zwolnione od podatku"...
b) czy otrzymane przez Spółkę ww. dochody (biorąc pod uwagę fakt, iż Spółka realizuje sprzedaż opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, jak i sprzedaż ,,zw") należy ujmować do współczynnika proporcji rocznego obrotu opodatkowanego w obrocie ogółem, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług...
Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego stanowi odpowiedź na pytania zawarte w pkt 2 niniejszego wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.
Wniosek odnośnie pytań zawartych w pkt 1 wniosku w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz odnośnie pytań zawartych w pkt 3 wniosku w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony w odrębnych interpretacjach indywidualnych.
Zdaniem Wnioskodawcy:
W oparciu o art. 17 ust. 1 pkt. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody uzyskane przez Spółkę z refundacji wydatków kwalifikowanych poniesionych na realizację projektu w ramach programu operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.
Jednocześnie ww. wydatków, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:
Ad. 1)
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.
W świetle ww. przepisów otrzymane przez Wnioskodawcę jako Beneficjenta projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 środki finansowe co do zasady stanowią przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.
Zgodnie z brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody uzyskane od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc
Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku dochodowego są odsetki od dochodów lub środków, o których mowa w pkt 23, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych.
W myśl art. 17 ust. 1 pkt 47 cytowanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
Znowelizowana ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249 poz. 2104), która weszła w życie w dniu 29 grudnia 2006 r., w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:
1. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;
2. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;
3. środki:
3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) :
4) inne środki.
Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.
Na mocy art. 15 ust. 4 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju programami są:
Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję ,,beneficjenta" zawartą w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.), zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.
Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby prawne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowane projektu.
Jednocześnie, ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249 poz. 1832), do ustawy o finansach publicznych dodany został art. 106 ust. 2 pkt 3a, w myśl którego dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.
Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych (z zastrzeżeniem art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw).
Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych będą zatem wydatkami budżetu państwa.
Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m. in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.
W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Spółka w dniu 31.08.2009 r. zawarła umowę z Samorządem Województwa (jako instytucją pośredniczącą) o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Celem projektu jest nieodpłatne szkolenie komputerowe dla dorosłych osób pracujących.
Projekt realizowany będzie w ciągu 10 miesięcy, na przełomie lat 2009 i 2010 i nie zakłada występowania pomocy publicznej oraz wkładu własnego projektodawcy. Na pisemny wniosek Spółki instytucja pośrednicząca refunduje wydatki kwalifikowane projektu ze środków finansowanych pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Specyfikacja kosztów kwalifikowanych jest ściśle określona w szczegółowym budżecie projektu i ewidencja ich prowadzona jest na wyodrębnionych kontach i wyodrębnionym rachunku bankowym.
Do realizacji przedmiotowego projektu Spółka zatrudni:
1. w oparciu o odrębne umowy o pracę zarządzających projektem:
2. na podstawie umowy zlecenia do prowadzenia szkoleń przewidzianych w projekcie:
Podkreślenia wymaga fakt, iż w przedmiotowej sprawie środki pieniężne będą przekazywane Wnioskodawcy w postaci refundacji wydatków kwalifikowanych projektu na podstawie umowy podpisanej pomiędzy Samorządem Województwa a Spółką.
Oznacza to, że Wnioskodawca otrzyma środki z budżetu państwa.
W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zmiany w ustawie o finansach publicznych skutkują zastosowaniem na gruncie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych art. 17 ust. 1 pkt 47 tej ustawy.
W konsekwencji przyznana dotacja w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013 będzie wolna od podatku dochodowego od osób prawnych, jednakże tylko u Beneficjenta.
Odnosząc się do pytania Wnioskodawcy, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochody uzyskane przez Spółkę z refundacji kosztów kwalifikowanych projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013, wypłacane przez instytucję pośredniczącą, a pochodzące ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Społecznego nie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
W tym miejscu należy wskazać, że przedmiotowa dotacja będzie podlegała zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jako dotacja otrzymana z budżetu państwa.
Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.
Ad. 2)
Jednocześnie, wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z przychodów (dochodów) wolnych od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie wskazanych przepisów, nie będą uważane za koszty uzyskania przychodów w myśl art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Definicję kosztów uzyskania przychodów, jako kategorii z zakresu prawa podatkowego, zawiera art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zgodnie z tym przepisem kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 powołanej ustawy.
Treść przywołanego art. 15 ust. 1 oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z przychodami (o związku takim można mówić, gdy wydatek bezpośrednio wpływa na osiągnięcie konkretnego przychodu) lub służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu funkcjonowania źródła przychodów.
Kosztami uzyskania przychodu są więc wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów.
Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów, należy ocenić jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz możliwość osiągnięcia przychodu. Z oceny tego związku powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu - w okresie ponoszenia kosztów lub w przyszłości. W związku z powyższym, kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim.
Rozpatrując możliwość zaliczenia określonego wydatku do kosztów podatkowych należy jednak w pierwszej kolejności mieć na względzie, czy wydatek ten nie mieści się w określonym w art. 16 ust. 1 ustawy katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
W rozpatrywanej sprawie przedmiot zapytania Spółki w aspekcie braku możliwości zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych odnosi się do tzw. ,,wydatków kwalifikowanych", związanych z realizacją projektu Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 finansowanego środkami pomocowymi.
Podkreślenia wymaga, iż czym innym jest kwalifikacja wydatków pod względem podatkowym, a czym innym na potrzeby projektu europejskiego.
Ogólnie rzecz biorąc ,,Projekt" to przedsięwzięcie, które ma swój określony cel, budżet i ramy czasowe, realizowane przez daną grupę osób.
O projekcie europejskim mówimy wtedy, gdy przy jego realizacji zaangażowane są środki z Unii Europejskiej, bądź środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) i kiedy poprzez swoje cele czy rezultaty nabiera on także wymiaru europejskiego.
Budżet projektu europejskiego budowany jest w podziale na koszty kwalifikowane (tj. kwalifikujące się do refundacji) i niekwalifikowane oraz szczegółowe podkategorie, zgodnie z kryteriami określonymi w konkretnym programie, w ramach którego jest on finansowany.
Pojęcie wydatków kwalifikowanych dotyczy wszystkich pieniężnych wydatków i rzeczowych wkładów związanych z realizacją projektu.
Za wydatki kwalifikowane mogą być uznane wszystkie wydatki związane z danym projektem, o ile:
Uwzględnienie w budżecie projektu wydatków niekwalifikowanych jest możliwe, ale jedynie jako dodatkowy element budżetu, finansowany wyłącznie ze środków własnych.
Wydatki, które uznawane są jako niekwalifikowane, różnią się w zależności od rodzaju programu i należą do nich przykładowo:
Ustalenie, jakie wydatki i na jakich warunkach można uznać za kwalifikujące się do refundacji jest jednym z podstawowych aspektów ubiegania się o fundusze europejskie. Nie wszystkie wydatki mogą być objęte wsparciem. Ich zakres zależy od programu, z którego beneficjent chce skorzystać i od konkretnego działania.
Kwalifikowalność wydatków oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu i bezpośrednio jest z nim związany. Kategorie wydatków kwalifikowanych muszą być ściśle powiązane z projektami, które kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach danego działania stanowiącego element programu operacyjnego. Należy to rozumieć w ten sposób, że kwalifikowalność wydatków ściśle wiąże się z kwalifikowalnością projektów, tzn. wydatek jest kwalifikowalny, jeśli został poniesiony w ramach projektu kwalifikującego się do wsparcia. Są to tylko ogólne reguły dotyczące kwalifikowalności wydatków. Obok nich istnieje szereg zasad szczególnych, które określone są w wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach danego programu operacyjnego na lata 2007-2013.
W myśl cytowanego powyżej art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na gruncie podatkowym wydatki kwalifikowane, pokryte środkami wolnymi od opodatkowania na mocy przepisów art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47 i 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub środkami, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.
Podsumowując, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż wydatki kwalifikowane ponoszone na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów Spółki, zgodnie z brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Należy jednocześnie zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji, ponieważ mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, tut. Organ wydając interpretację prawa podatkowego nie jest uprawniony do przeprowadzenia postępowania dowodowego. Do postępowania w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego, które może być przeprowadzone w toku czynności kontrolnych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. Marii Curie-Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.