Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy dochody pracowników zatrudnionych do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (opisane w części F poz. 54 wniosku) podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT?

sygnatura: IPPB4/415-641/09-4/JK2

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

data: 2009-12-11

słowa kluczowe:dotacja rozwojowa, kapitał ludzki, płatnik, pomoc bezzwrotna, programy, wynagrodzenia, zwolnienia przedmiotowe

Wniosek ORD-IN: [ 354 kB]

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28.09.2009 r. (data wpływu 02.10.2009 r.) oraz piśmie z dnia 04.11.2009 r. (data wpływu 09.11.2009 r., data nadania 04.11.2009 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 28.10.2009 r. Nr IPPB4-415-641/09-2/JK, Nr IPPP1-443-962/09-2/JB, Nr IPPB5-423-612/09-2/AS (data nadania 28.10.2009 r., data odbioru 03.11.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.10.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wynagrodzeń osób zatrudnionych przy realizacji projektu finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest firmą usługową. Przedmiotem działania firmy są:

  1. Usługi informatyczne,
  2. Handel detaliczny sprzętem i akcesoriami informatycznymi,
  3. Serwis informatyczny,
  4. Szkolenia informatyczne dla dorosłych.

Punkty 1,2,3 działalności wg ustawy o podatku od towarów i usług są opodatkowane VAT, natomiast pkt 4 tj. ,,szkolenia" są zwolnione z VAT.

W dniu 31.08.2009 r. Spółka zawarła umowę z Samorządem Województwa L. (jako instytucją pośrednicząca,) o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego ,,Kapitał Ludzki 2007 -2013" finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest nieodpłatne szkolenie komputerowe dla dorosłych osób pracujących. Okres realizacji projektu - 10 miesięcy na przełomie lat 2009 i 2010. Projekt nie zakłada występowania pomocy publicznej oraz wkładu własnego projektodawcy. Na pisemny wniosek Spółki instytucja pośrednicząca refunduje wydatki kwalifikowane projektu - ze środków finansowanych pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Specyfikacja kosztów kwalifikowanych jest ściśle określona w szczegółowym budżecie projektu i ich ewidencja prowadzona jest na wyodrębnionych kontach i wyodrębnionym rachunku bankowym. Spółka zatrudnia pracowników do realizacji projektu. Zarządzaniem projektu w oparciu o odrębne umowy o pracę zajmują się: koordynator projektu, pracownik d/s obsługi finansowej, specjalista d/s promocji i rekrutacji, specjalista d/s monitoringu i ewaluacji. Prowadzenie szkoleń przewidzianych w projekcie realizują trenerzy zatrudnieni na podstawie umowy zlecenia.

Pismem z dnia 28.10.2009 r. Nr IPPB4-415-641/09-2/JK, Nr IPPP1-443-962/09-2/JB, Nr IPPB5-423-612/09-2/AS wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez przedłożenie oryginału lub urzędowo poświadczonego dokumentu, z którego wynika prawo Pana J. O. oraz Pana S. B. (którzy podpisali wniosek) do występowania w imieniu Spółki z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

Wnioskodawca uzupełnił powyższe pismem z dnia 04.11.2009 r. (data wpływu 09.11.2009 r.)

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dochody pracowników zatrudnionych do realizacji projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013 finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (opisane w części F poz. 54 wniosku) podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT...
  2. Dotyczy wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego ,,Kapitał Ludzki 2007-2013" ewidencjonowanych na wyodrębnionych kontach (o których mowa w poz. 54 wniosku).
  1. Czy dochody uzyskane przez Spółkę z refundacji ww. kosztów przez instytucję pośredniczącą, a pochodzące ze środków finansowych Europejskiego Funduszu Społecznego - podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o CIT...
  2. Czy ww. wydatki nie uważa się za koszty uzyskania przychodów (w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT)...

3) Dotyczy dochodów uzyskanych przez Spółkę z refundacji przez instytucję pośredniczącą, kosztów kwalifikowanych na realizację projektu w ramach Programu Operacyjnego ,,Kapitał Ludzki 2007-2013" (o których mowa w poz. 54 wniosku) w kontekście ustawy o podatku od towarów i usług.

  1. Czy otrzymane przez Spółkę ww. dochody można traktować jako obrót, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ,,Ustawy o VAT" i poprzez wystawienie faktur wewnętrznych wykazać w Deklaracji VAT-7 w dziale C poz. 20 tj. "Dostawa towarów oraz świadczenie usług na terytorium kraju zwolnione od podatku"...
  2. Czy otrzymane przez Spółkę ww. dochody (biorąc pod uwagę fakt, iż spółka realizuje sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT jak i sprzedaż "zw.") należy ujmować do współczynnika proporcji rocznego obrotu opodatkowanego w obrocie ogółem, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o VAT...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych. Wniosek w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnymi interpretacjami.

Zdaniem Wnioskodawcy, w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o PIT dochody pracowników zatrudnionych do realizacji projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego ,,Kapitał Ludzki 2007-2013" finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (opisane w poz. 54 wniosku) podlegają zwolnieniu z podatku od osób fizycznych (PIT).

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W myśl postanowień tego przepisu opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52 c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

  1. środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  2. prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Podkreślić przy tym należy, iż z ww. przepisu wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Jak wynika z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego, Spółka w dniu 31.08.2009 r. zawarła umowę z Samorządem Województwa L. (jako instytucją pośrednicząca,) o dofinansowanie projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego ,,Kapitał Ludzki 2007 -2013" finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Celem projektu jest nieodpłatne szkolenie komputerowe dla dorosłych osób pracujących. Okres realizacji projektu - 10 miesięcy na przełomie lat 2009 i 2010. Projekt nie zakłada występowania pomocy publicznej oraz wkładu własnego projektodawcy. Na pisemny wniosek Spółki instytucja pośrednicząca refunduje wydatki kwalifikowane projektu - ze środków finansowanych pochodzących z Europejskiego Funduszu Społecznego. Specyfikacja kosztów kwalifikowanych jest ściśle określona w szczegółowym budżecie projektu i ich ewidencja prowadzona jest na wyodrębnionych kontach i wyodrębnionym rachunku bankowym. Spółka zatrudnia pracowników do realizacji ww. projektu. Zarządzaniem projektu w oparciu o odrębne umowy o pracę zajmują się: koordynator projektu, pracownik d/s obsługi finansowej, specjalista d/s promocji i rekrutacji, specjalista d/s monitoringu i ewaluacji. Prowadzenie szkoleń przewidzianych w projekcie realizują trenerzy zatrudnieni na podstawie umowy zlecenia.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.) sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007 r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w tym na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 2 środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa. W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a - podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane ,,dotacjami rozwojowymi".

Na podstawie art. 200 ust. 4 ww. ustawy, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej, w tym środki Europejskiego Funduszu Społecznego, po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.

W świetle powyższego zatem, w opisanym we wniosku stanie faktycznym źródłem finansowania wynagrodzeń będą wyłącznie środki krajowe a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, bezprzedmiotowa staje się analiza czynności wykonywanych przez pracowników Wnioskodawcy pod kątem bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy. Obie te przesłanki dla zastosowania omawianego zwolnienia od podatku dochodowego muszą być bowiem spełnione łącznie.

Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są, jak wyżej wskazano, wydatkami budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe. Jednakże przyznana dotacja może być wolna od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tylko u jej beneficjenta. Zwolnienie to nie znajduje zatem zastosowania do osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę lub zlecenia, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację). Ponieważ, w przedmiotowej sprawie dotację otrzymuje beneficjent - Wnioskodawca, a nie osoby, którym Wnioskodawca wypłaca wynagrodzenia, zatem wynagrodzenia te nie korzystają ze zwolnienia na podstawie tego przepisu.

Reasumując, należy stwierdzić, iż wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy realizujących projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie będą podlegać zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46, jak również na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wykazano powyżej nie będą finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 46, ani nie będą stanowić dla pracowników dotacji w rozumieniu wyżej powołanych przepisów.

Ponadto należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY