opodatkowanie umowy pożyczki
sygnatura: IPPB2/436-362/09-4/AF
autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
data: 2009-12-17
słowa kluczowe: | podatek od czynności cywilnoprawnych, pożyczka, spółki, środki pieniężne, umowa pożyczki |
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23.09.2009 r. (data wpływu 28.09.2009 r.) uzupełnione pismem z dnia 09.12.2009 r. (data nadania 09.12.2009 r., data wpływu 14.12.2009 r.) na wezwanie Nr IPPB2/436-362/ 09-2/AF z dnia 03.12.2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pożyczki - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28.09.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy pożyczki.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Spółka M spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej zwana Spółką") prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W celu finansowania swojej działalności Spółka planuje zaciągnąć pożyczkę (pożyczki) od spółki MC, mającej siedzibę w Delaware, USA (dalej zwanej ,,pożyczkodawcą"). Pożyczkodawca jest podmiotem powiązanym ze spółką, jednakże nie jest bezpośrednim wspólnikiem Spółki. Pożyczkodawca nie ma siedziby, miejsca zarządzania ani nie prowadzi jakiejkolwiek działalności gospodarczej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Pożyczkodawca nie jest bankiem, ale faktycznie prowadzi działalność polegającą między innymi na regularnym udzielaniu pożyczek do podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej. Pożyczkodawca otrzymuje przychody z tytułu odsetek od takich pożyczek. W najbliższej przyszłości pożyczkodawca planuje udzielić pożyczek również innym polskim spółkom należących do tej samej grupy kapitałowej.
Umowa pożyczki będzie każdorazowo podpisana poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (najprawdopodobniej w USA), a w momencie podpisania umowy pożyczane pieniądze będą znajdowały się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (najprawdopodobniej w USA). Pieniądze zostaną przesłane na rachunek bankowy spółki dopiero po zawarciu umowy pożyczki.
Jednakże jest również możliwe, że w przyszłości umowa pożyczki pomiędzy Spółką a pożyczkodawcą zostanie zawarta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub środki pieniężne będące przedmiotem takiej umowy w momencie jej zawarcia nie będą znajdowały się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
Pismem z dnia 03.12.2009 r. Nr IPPB2/436-362/09-2/AF wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez dokonanie opłaty w wysokości 40 zł. Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy pytania Nr 1 w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie pytania Nr 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna. W zakresie podatku od towarów i usług została wydana w dniu 29 października 2009 r. odrębna interpretacja indywidualna Nr IPPP2/443-1057/09-2/AS.
Zdaniem Wnioskodawcy
Spółka uważa, że każda pożyczka, która zostanie jej udzielona przez pożyczkodawcę, nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 4 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.), w przypadku, gdy umowa pożyczki została zawarta poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a w momencie podpisania umowy pożyczane pieniądze będą znajdowały się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Czynności cywilnoprawne zawarte w zamkniętym katalogu w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podlegają opodatkowaniu pcc, o ile spełniają przesłanki zawarte w ust. 4 pkt 1 i 2 wyżej wspomnianego artykułu ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, a mianowicie ich przedmiotem są:
Analizując powyższą regulację należy stwierdzić, że aby czynność cywilnoprawna (w przypadku Spółki: umowa pożyczki) podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych muszą zostać spełnione przesłanki z art. 1 ust. 4 pkt 1, lub łącznie obydwie przesłanki z art. 1 ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
W przypadku pożyczek, jakie otrzymuje Spółka od pożyczkodawcy, nie są spełnione przesłanki z powyżej wspomnianego art. 1 ust. 4 pkt 1 ani pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych warunkujące opodatkowanie czynności podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Jak wynika bowiem ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę:
W związku z powyższym, Spółka stoi na stanowisku, że pożyczki, jakie otrzyma od zagranicznego pożyczkodawcy, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.
Stanowisko Spółki potwierdza utrwalona i jednolita linia interpretacyjna w tej kwestii prezentowana w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe, wyrażona między innymi w poniższych interpretacjach:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę postanowień oraz interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje