Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

W jaki sposób należy opodatkować wartość nagród rzeczowych otrzymanych przez pracowników w związku z konkursem organizowanym przez pracodawcę?

sygnatura: IBPBII/1/415-764/10/MZ

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

data: 2010-12-15

słowa kluczowe:konkursy, nagrody w konkursach, obowiązek płatnika, płatnik, podatek dochodowy od osób fizycznych, przychód, stosunek pracy, wynagrodzenia

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 01 września 2010r. (data wpływu do tut. Biura - 10 września 2010r.), uzupełnionym w dniu 23 listopada 2010r. oraz w dniu 29 listopada 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przekazanych pracownikom Spółki z tytułu wygranej w konkursie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przekazanych pracownikom Spółki z tytułu wygranej w konkursie.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 17 listopada 2010r. Znak: IBPB I/2/423-1152/10/MS, IBPP1/443-862/10/AL, IBPB II/1/415-764/10/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 23 listopada 2010r. (data wpływu opłaty) oraz w dniu 29 listopada 2010r. (data wpływu pisma).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka z o.o.) organizuje dla swoich pracowników konkurs z zakresu BHP. Celem konkursu pod nazwą: ,,..." jest popularyzacja wśród załogi w możliwie szerokim zakresie zagadnień ochrony warunków pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska, a także stworzenie możliwości zdrowej rywalizacji w tym zakresie. Dla laureatów konkursu przewidziane są nagrody rzeczowe.

Spółka od zakupionych nagród będzie odliczała podatek od towarów i usług naliczony i wystawiała fakturą wewnętrzną VAT na przekazanie tych nagród pracownikom z VAT-em należnym.

Zakupione nagrody zostaną potraktowane jako koszt uzyskania przychodów w podatku dochodowym od osób prawnych. Natomiast od wydanych nagród będzie potrącony podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10%.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zakupione nagrody będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi na wnioskodawcę. Wartość poszczególnych nagród będzie przekraczała kwotę 100 zł, czyli nie będą stanowiły prezentów małej wartości.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy przekazanie nagród pracownikom będącym laureatami konkursu podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...

Zdaniem wnioskodawcy, przekazanie nagród rodzi obowiązek pobrania przez Spółkę zaliczki na zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10%.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska wnioskodawcy tylko w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. Jednocześnie wyjaśnia się, że w pozostałym zakresie wniosku, dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

W myśl zasady powszechnego opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy stanowi, iż od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Na podstawie art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Z przepisu art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy wynika, iż jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 - nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Natomiast w myśl art. 42 ust. 1 ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z art. 42 ust. 1a ustawy wynika, iż w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru (PIT- 8AR). Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio.

Tymczasem w myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych. Wskazany w powołanym przepisie zakres świadczeń uznawanych za przychody ze stosunku pracy nie ma charakteru zamkniętego.

Zatem do przychodów ze stosunku pracy zalicza się wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika powstaniem przysporzenia majątkowego, mające swoje źródło w łączącym pracownika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnym.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że wnioskodawca organizuje dla swoich pracowników konkurs z zakresu BHP. Dla laureatów konkursu przewidziane są nagrody rzeczowe a od wydanych nagród będzie potrącony przez wnioskodawcę podatek dochodowy od osób fizycznych w wysokości 10%. Zdaniem wnioskodawcy, przekazanie nagród rodzi obowiązek pobrania przez niego zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10%.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż zgodnie z dyspozycją art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy wygrane w grach i konkursach podlegają, co do zasady, opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Jednakże w przypadku, gdy - tak jak przedstawiono w opisie zdarzenia przyszłego - konkurs będzie adresowany jedynie do pracowników wnioskodawcy, możliwość wzięcia udziału w konkursie będzie wynikać z łączącego wnioskodawcę ze zwycięzcami konkursu stosunku pracy. Tym samym wszystkie świadczenia, które otrzymają osoby fizyczne (pracownicy) od pracodawcy będącego organizatorem konkursu dla pracowników należy kwalifikować jako przychód ze stosunku pracy. W takim przypadku wartość otrzymanych przez pracowników wnioskodawcy nagród, związanych z ww. konkursem, spowoduje uzyskanie przez tych pracowników przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w konsekwencji zastosowanie zasad opodatkowania wg skali podatkowej.

Za taką kwalifikacją przychodu i zasadami jego opodatkowania przemawia fakt, iż otrzymane przez każdego z laureatów konkursu (pracowników wnioskodawcy) świadczenie rzeczowe będzie pozostawać w ścisłym związku przyczynowo - skutkowym z łączącym pracownika z pracodawcą stosunkiem pracy. Gdyby nie ów stosunek pracy, pracownicy nie otrzymaliby przychodu z tytułu wygranej w konkursie.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY