Money.plFirmaAkty prawneInterpretacje podatkowe

interpretacja indywidualna

Czy opisane wyżej usługi świadczone w prowadzonym przez Zainteresowanego domu opieki w świetle zapisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług zwolnione są od podatku?

sygnatura: ILPP4/443-610/11-4/BA

autor: Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu

data: 2011-12-09

słowa kluczowe:dom, opieka, zwolnienie

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2011 r. (data wpływu 5 września 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez Wnioskodawcę - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 września 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 listopada 2011 r. (data wpływu 29 listopada 2011 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza wybudować obiekt - dom opieki dla X pensjonariuszy i prowadzić w nim działalność zapewniającą całodobową opiekę przebywającym w nim osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym i w podeszłym wieku wymagających stałej opieki. Przebywający w nim będą mieli zapewnione usługi zakwaterowania krótkoterminowego lub stałego z wyżywieniem, z zapewnioną opieką lekarską (w ramach NFZ) i pielęgniarską, zagwarantowaną opieką higieniczną i rehabilitacją w zależności od potrzeb indywidualnych poszczególnych pensjonariuszy, wszelką pomoc w podstawowych czynnościach życiowych i sprawach osobistych sprawiających trudność osobom niepełnosprawnym, chorym i w podeszłym wieku. W placówce będzie się mieścił gabinet lekarski i pielęgniarski oraz sale do zabiegów rehabilitacyjnych, stołówka, kuchnia, świetlica. W celu zapewnienia wymaganej opieki i pielęgnacji-rehabilitacji, Zainteresowany korzystać będzie z usług świadczonych przez lekarzy, pielęgniarki i rehabilitantów. Pozostałe potrzeby związane z okresowym lub stałym pobytem przebywających w domu opieki zapewnione zostaną we własnym zakresie przez Wnioskodawcę i zatrudnione osoby. Wspomniany dom opieki po spełnieniu określonych przepisami wymogów i uzyskaniu zezwolenia wojewody zostanie wpisany do rejestru prowadzonego przez wojewodę jako placówka zapewniająca całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku. Zainteresowany jest właścicielem gruntu, na którym powstanie opisany wyżej dom pomocy. Posiada on zatwierdzony projekt obiektu - domu opieki dla X mieszkańców w jedno i dwuosobowych pokojach z łazienkami plus części do wspólnego korzystania przez pensjonariuszy - z pozwoleniem na budowę. Prowadzi on także konsultacje związane z wyborem wykonawcy obiektu ,,pod klucz". Uzgodnienia z wykonawcą, firmą budowlaną, wymagają kwestie zakupu materiałów, urządzeń i wyposażenia oraz samej usługi budowlanej. Sporna pozostaje stawka podatku (obniżona do 8%) stosowana do dostawy, budowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte tym programem rozumie się także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgnacyjną, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych. Realizowany przez Wnioskodawcę projekt domu pomocy, po uzyskaniu zgody wojewody i wpisaniu do rejestru prowadzonego przez wojewodę jako placówka zapewniająca całodobową opiekę osobom niepełnosprawnych, przewlekle chorym, lub osobom w podeszłym wieku, w ocenie Zainteresowanego, spełnia wymogi instytucji ochrony zdrowia.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż świadczone przez niego usługi wykonywane będą w oparciu o przepisy o działalności gospodarczej, na zasadach wolnorynkowych, a więc osoba lub rodzina zawierać będzie z nim jako z podmiotem prowadzącym dwustronną umowę cywilno-prawną na zapewnienie określonych usług. Nie będą więc usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy opisane wyżej usługi, świadczone w prowadzonym przez Zainteresowanego domu opieki w świetle zapisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwolnione będą od podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy o podatku od towarów i usług, usługi, które świadczone będą w domu opieki prowadzonym przez niego, będą zwolnione od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza wybudować obiekt - dom opieki dla X pensjonariuszy i prowadzić w nim działalność zapewniającą całodobową opiekę przebywającym w nim osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym i w podeszłym wieku wymagających stałej opieki. Przebywający w nim będą mieli zapewnione usługi zakwaterowania krótkoterminowego lub stałego z wyżywieniem, z zapewnioną opieką lekarską (w ramach NFZ) i pielęgniarską, zagwarantowaną opiekę higieniczną i rehabilitację w zależności od potrzeb indywidualnych poszczególnych pensjonariuszy, wszelką pomoc w podstawowych czynnościach życiowych i sprawach osobistych sprawiających trudność osobom niepełnosprawnym, chorym i w podeszłym wieku. W placówce będzie się mieścił gabinet lekarski i pielęgniarski oraz sale do zabiegów rehabilitacyjnych, stołówka, kuchnia, świetlica. W celu zapewnienia wymaganej opieki i pielęgnacji-rehabilitacji, Zainteresowany korzystać będzie z usług świadczonych przez lekarzy, pielęgniarki i rehabilitantów. Pozostałe potrzeby związane z okresowym lub stałym pobytem przebywających w domu opieki zapewnione zostaną we własnym zakresie przez Wnioskodawcę i zatrudnione osoby. Realizowany projekt domu pomocy, po uzyskaniu zgody wojewody i wpisaniu do rejestru prowadzonego przez wojewodę jako placówka zapewniająca całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym, lub osobom w podeszłym wieku, w ocenie Zainteresowanego, spełni wymogi instytucji ochrony zdrowia. Świadczone usługi, jak wskazał Wnioskodawca, nie będą usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie na podstawie art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

I tak stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

  1. regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
  2. wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:
    • domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody,
    • placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
  3. placówki specjalistycznego poradnictwa,
  4. inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
  5. specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.

Analizując powołany wyżej przepis zauważyć należy, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. (usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej), jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy wskazać należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi, nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie powołanego przepisu. Powyższe wynika z faktu, iż usługi te - jak wskazał Zainteresowany - nie będą usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej. W konsekwencji, nie zostanie spełniona przesłanka przedmiotowa określona w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy, na podstawie której możliwe jest zastosowanie zwolnienia od podatku VAT.

Reasumując, świadczone przez Zainteresowanego usługi nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisów ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje ponadto, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie tut. Organ wskazuje, iż wniosek w części dotyczącej stawki podatku VAT został rozstrzygnięty pismem z dnia 9 grudnia 2011 r. nr ILPP4/443-610/11-5/BA.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

WYSZUKIWARKA

NAJPOPULARNIEJSZE PROBLEMY